Bukefalos 28 år!

Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Tycker att kyrkan är utmärkt att använda, framförallt nu med all invandring så att barnen lär sig efter det dom nu ska anpassa sig till.

I kyrkan får du gå även med mens och kvinnor får lika bra platser som män, så ska det vara.
 
Vem har påstått att det är en tillfällighet?

Det finns mycket goda anledningar att vi år 2000 avskaffade statskyrkan.
När någon påtalar ”istället för” och då tar upp andra religioner blir det ganska märkligt eftersom det rent praktiskt inte skulle gå att tillämpa i verkligheten. Skulle varit skillnad om vi under lång tid haft andra religioner här redan och de var lika utspridda och även de format skolan
 
Tycker att kyrkan är utmärkt att använda, framförallt nu med all invandring så att barnen lär sig efter det dom nu ska anpassa sig till.

I kyrkan får du gå även med mens och kvinnor får lika bra platser som män, så ska det vara.
Fast det här är en märklig anledning. Det är ju inte därför många vill ha kvar skolavslutningarna i just kyrkan.
 
När någon påtalar ”istället för” och då tar upp andra religioner blir det ganska märkligt eftersom det rent praktiskt inte skulle gå att tillämpa i verkligheten. Skulle varit skillnad om vi under lång tid haft andra religioner här redan och de var lika utspridda och även de format skolan

Vi har haft andra religioner här länge och det finns gott om lokaler i vissa regioner. Det skulle alltså visst vara praktiskt möjligt att vissa skolor firade skolavslutning i närmaste religiösa lokal och då kanske 1 av 10 skolor gör det i annat än protestantiskt kristna kyrkor.

Fast det vore ju hål i huvudet att få in mer sån skit i skolan.
 
Tycker att kyrkan är utmärkt att använda, framförallt nu med all invandring så att barnen lär sig efter det dom nu ska anpassa sig till.

I kyrkan får du gå även med mens och kvinnor får lika bra platser som män, så ska det vara.

Religionsfrihet?

Vad är det de ska anpassa sig till? Varför till de 35% kristna? Varför inte till de 50%-80% icke-troende? Varför alls?
 
Vi har haft andra religioner här länge och det finns gott om lokaler i vissa regioner. Det skulle alltså visst vara praktiskt möjligt att vissa skolor firade skolavslutning i närmaste religiösa lokal och då kanske 1 av 10 skolor gör det i annat än protestantiskt kristna kyrkor.

Fast det vore ju hål i huvudet att få in mer sån skit i skolan.
Nej eftersom protestantismen varit ledande här under betydligt längre tid än någon annan nutida religion.

Edit: jag hade däremot inte motsatt mig om det fanns en annan lämpligt religiös lokal i nära anslutning till skolan. Många synagogor är oerhört vackra.
 
Är man van vid spex och kul på skolavslutningen så jo, då är kyrkan stel.
Nu förutsätter du att alla skolavslutningar inkluderar spex osv, så är det inte. Så var det inte på någon av dom jag var på när vi inte var i kyrkan. Då var det precis som i kyrkan fast i en tråkig aula istället.
Du får självklart tycka att kyrkan gör mycket för samhället. Jag ser det homofobiska, kvinnohatet och en hel massa annat förtryck som jag inte tycker har något med ordet gott att göra.
Det där är så löjligt, visar bara på hur otroligt okunnig du är vad gäller hur dom flesta församlingar är idag. Otroligt dumt att sprida sådan okunskap.
 
Åkte förbi kyrkan häromdagen och konstaterade att jag tillbringat 7 - ja 7 av 7 av barnen skolavslutningar i byn i vapenhuset. För att inte kyrkan rymde oss alla föräldrar. Ändå var det i kyrkan "alla" fick plats. Missade ena sonens stipendiemottagande och när han sjöng solo på grund av att det var så trångt. Två avslutningar har jag firat på en skolgård. Gott om plats, en kunde cirkulera när det var just ens eget barns klass som sjöng sin sång och så vidare. Regn var det en gång men det gjorde inget alls.
 
Nej eftersom protestantismen varit ledande här under betydligt längre tid än någon annan nutida religion.

Edit: jag hade däremot inte motsatt mig om det fanns en annan lämpligt religiös lokal i nära anslutning till skolan. Många synagogor är oerhört vackra.

Jag menade just att ca 1 av 10 skolor har annan religiös lokal som närmast och mest lämplig. Förutom att alla religiösa lokaler är helt olämpliga då förstås.
 
Jag funderar på hur reaktionerna skulle vara om man i stället skulle vara i en synagoga eller annan religions lokal? Om dessa lovade att inte prata religion.
Antagligen skulle folk inte gilla det. Och det innebär ju då att man inte ser kyrkan som "neutral."
Fast det är skillnad, dom av vad jag fattar det som vill inte ha folk som inte är troende där. Men det kanske inte är så? Kyrkan tillåter alla människor oavsett religion eller ickereligion, det är det som jag tycker skiljer dom där åt.

Bjuder verkligen dom in och uppmuntrar att gå dit som icketroende?

Kyrkan är så mycket mer än bara till för troende.
 
Alla skolor har ingen vettig skolgård eller samlingslokal. Inte om flera slutar samtidigt.
Kyrkan har ju dessutom historiskt sett varit väldigt viktig för hur skolorna är uppbyggda.
Nej! Men ändå lite ja.

Vad avser grundläggande utbildning, alltså kunna läsa, skriva räkna lite grann, så är det som så ofta, Axel Oxenstierna vi ska tacka.

När systemet för att försörja Sverige med soldater, indelningsverket, skapades, så gällde det att få fram soldater som kunde läsa skriftliga instruktioner, eftersom de var utspridda. Vem som skulle bli soldat var oklart, så därför siktade man in sig på barnen.

Så vår vän Axel, skapade ett system, där barnen fick undervisning, där kyrkan, som var den "lokala" och mest överallt närvarande myndigheten, fick i uppdrag att se till att barnen undervisades. Ofta var det klockaren och/eller prästen som skötte undervisningen
Eftersom kyrkan var en del av statens maktorgan, så ingick naturligtvis religiös undervisning i paketet. Det gällde att få fram tillräckligt läskunniga, och lydiga, underdåniga undersåtar...

Så ja, staten och kyrkan var ett.

Att sedan klostren varit centrum för högre lärande, och att "högre undervisning" även efter klostrens upplösning vilade på en religiös grund, är en annan fråga, än hur man med hjälp av "lagom" undervisning, kontrollerade de lägre klasserna.
 
Det som ligger i tiden är att levandegöra och uppleva historia, inte bara att höra talas om den. Så arbetar man på många håll numera. Kyrkorummet är i hög grad en del av vår kulturhistoria, det tror jag även du håller med om.
Tänker på de stolliga idéerna om hur man slutar att ge information på t.ex. muséer, och i god postmodernistisk anda istället har bildspel utan text, eller levande rollspel?

Rena rama skiten, som gör att saker blir obegripliga, och fråntagna sin kontext.
 
I läroplanen står att skolan skall gestalta och förmedla den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism.

Vad kan vara mer kristen tradition än att samlas i ett kyrkorum som i oavbruten följd använts i tusen år av våra förfäder? En skolavslutning i kyrkan är i linje med vad som uttrycks i läroplanen för skolan. Det är ingen gudstjänst och skall inte heller vara det heller. Vill skolan inte hålla den i kyrkan så ser jag inget problem med det heller, det är ingen nödvändighet även om jag ser förtjänster med att vara där.

Exakt, därför kan inte skolan vara i kyrkan. Eftersom skolan inte får vara konfessionell.
 
Men hur många synagogor finns det i Sverige? Sex stycken är det väl? Och hur många kyrkor finns det i Sverige? Betydligt fler.
Är det en tillfällighet att kyrkan alltid haft en central roll i samhället, både utifrån hur och vart de är placerade men även deras verksamhet? Nej absolut inte.
Kyrkan har använts för att kontrollera befolkningen.

Inte för att folk "ville" ha det så. Folk har saknat ett val.
 
Nej! Men ändå lite ja.

Vad avser grundläggande utbildning, alltså kunna läsa, skriva räkna lite grann, så är det som så ofta, Axel Oxenstierna vi ska tacka.

När systemet för att försörja Sverige med soldater, indelningsverket, skapades, så gällde det att få fram soldater som kunde läsa skriftliga instruktioner, eftersom de var utspridda. Vem som skulle bli soldat var oklart, så därför siktade man in sig på barnen.

Så vår vän Axel, skapade ett system, där barnen fick undervisning, där kyrkan, som var den "lokala" och mest överallt närvarande myndigheten, fick i uppdrag att se till att barnen undervisades. Ofta var det klockaren och/eller prästen som skötte undervisningen
Eftersom kyrkan var en del av statens maktorgan, så ingick naturligtvis religiös undervisning i paketet. Det gällde att få fram tillräckligt läskunniga, och lydiga, underdåniga undersåtar...

Så ja, staten och kyrkan var ett.

Att sedan klostren varit centrum för högre lärande, och att "högre undervisning" även efter klostrens upplösning vilade på en religiös grund, är en annan fråga, än hur man med hjälp av "lagom" undervisning, kontrollerade de lägre klasserna.
Jag har läst på om historian tidigare. Och just därför vill inte jag att man tar bort en sådan fin tillställning som ett skolavslut per automatik därifrån
 
Kyrkan har använts för att kontrollera befolkningen.

Inte för att folk "ville" ha det så. Folk har saknat ett val.
Så är det absolut! Men liksom kyrkan som vilket organ som helst så måste även kyrkan hänga med i samtiden. De församlingar som klarat av detta bäst har en väldigt bra utveckling och kan lyfta folk, ungdomar, vuxna mm
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 337
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp