Bukefalos 28 år!

Skolavslutning

Jo det är det.
Det är inte lätt att vara duktig i skolan för då passar man inte in.
Nej, inte min erfarenhet alls. Är helt okej att gå och berätta hur glad man är för ett högt betyg. Inget fel med det. Hakar någon på det och mobbar ut någon för att den berättar om sina betyg så är det andra problem nån annanstans. Då har förmodligen inte det med betyget i sej självt att göra.

Om dom som är duktiga och har lätt för sig i skolan tycker att det är svårt att passa in, tänk då på dom som har det svårt. Det är svårt det också, att känna att man inte klarar lika mycket som andra. Gå och undra vad det är för fel på en osv. Det är inte bara dom duktiga det är synd om hela tiden.
 
Jag kan bara konstatera att som nu är så kan inte alla sextonåringar det ens. Faktum är att även bland dem som läser vidare på universitetet finns det hos en del stora brister när det gäller de mest grundläggande kunskaper.

Fråga dig själv, hur mycket av det du tvingades lära dig kommer du ihåg idag? För mig är det ungefär tio gånger effektivare inlärning om jag tycker det är roligt jämfört med om det sker under tvång med hot om repressalier. Minst.

Dessutom tar du miste, jag är inte för någon "slapp" skola utan raka motsatsen. Det skolan behöver är mycket mera disciplin, och det är de vuxnas ansvar. Skolledning och lärare är de som skall bestämma på en skola inte barn för då slutar det i kaos, det kaos vi har idag på många skolor. En bra skolmiljö som är lugn och trygg är det absolut mest grundläggande, utan det finns det ingen mening med att bedriva undervisning överhuvudtaget.

För övrigt anser jag att läxor och läxförhör borde förbjudas.

Går inte att resonera som så att "hur mycket använder du av det du lärt dig". Du använder då det format hur du är. Det är framförallt att tänka man lär sig i utbildningssystemet. Det är sällan som icke akademiska personer har förmågan att ta till sig fakta, analysera och komma till en rimlig slutsats. Inte för att de behöver vara korkade utan för att de inte lärt sig det tankesättet.
 
Det är fullkomligt frivilligt att ställa upp och spela musik, i min skola fick alla dom som ville spela upp vad dom nu ville på avslutningarna, trots att dom inte var särskilt bra alla. Fanns inget där att bara dom som spelade bäst fick vara med.
.

Bara för att förstå: Så det skulle alltså vara OK om man frivilligt kunde anmäla sig till rektorn att man vill bli uppmärksammad för sina studieresultat och få meritvärdet uppläst på avslutningen?
 
Idag var det dags för skolavslutning, dottern slutade grundskolan.
Och stolt far fick (ganska oväntat) se dottern ta emot pris för bästa studieresultat (dvs högst betyg) på skolan.

Helt enkelt en väldigt trevlig dag idag, där det slit dottern lagt ned på skolan uppmärksammades.

En allmän reflektion är att det är sällan uppmärksamhet kring sportsliga resultat ifrågasätts.

Jag har inte begripit skillnaden?

På vår skola har vi massor av utmärkelser på avslutningen. Det är mycket efterlängtat och uppskattat.

Det är stipendier för bästa klass (där genomsnittsbetyg är avgörande), bästa elev, kamratskap, bästa boklånare etc etc. Sportsliga framgångar uppmärksammas också.
 
anledningen till det dåliga måendet, man ska inte underskatta prestationsångesten och utbrändheten som inte är särskilt svår att få i en skola där det tävlas om bästa betyg.

... och det är något som dykt upp nu, menar du? Till skillnad mot när "gamlingar" som jag gick i skolan?

En normal skoldag innehåller inte sådana krav, från skolans sida, att utbrändhet är en rimlig reaktion.
 
Nej, inte min erfarenhet alls.

Om dom som är duktiga och har lätt för sig i skolan tycker att det är svårt att passa in, tänk då på dom som har det svårt. Det är svårt det också, att känna att man inte klarar lika mycket som andra. Gå och undra vad det är för fel på en osv. Det är inte bara dom duktiga det är synd om hela tiden.

1. Enligt din erfarenhet är det OK att vara stolt över bra betyg. Enligt min erfarenhet var det absolut INTE OK.

2. att det är "synd om" dem som inte är så duktiga i skolan har du redan påpekat tidigare. Och det är ingen som invänt mot det: i stället har det lyfts fram att även de som presterat bra, kan förtjäna en utmärkelse/uppmärksamhet.
Du har flera gånger påpekat att det är de som har svårare för sig, som bör få utmärkelser om/när de kämpat bra. Medan de som har lättare förutsättningar alltså inte förtjänar utmärkelser.
Och det är inget fel i att belöna kämpa-glöd, inte alls.
Men det blir ganska skevt om de som faktiskt har presterat, inte "får" belönas.

I svenska skolan heter det att alla elever ska få hjälp utifrån sina förutsättningar. Fortfarande, liksom när jag gick i skolan för en massa år sedan, läggs ganska mycket ansträngingar på dem som har svårare. Det är helt rätt.
Men det vore ju bra om de som har lätt för sig också kunde få hjälp på sin nivå och stimuleras att utvecklas vidare.
 
Går inte att resonera som så att "hur mycket använder du av det du lärt dig". Du använder då det format hur du är. Det är framförallt att tänka man lär sig i utbildningssystemet. Det är sällan som icke akademiska personer har förmågan att ta till sig fakta, analysera och komma till en rimlig slutsats. Inte för att de behöver vara korkade utan för att de inte lärt sig det tankesättet.
Jag skrev inte "hur mycket använder du av det du lärt dig" utan gjorde jämförelsen mellan hur mycket man kommer ihåg av det man lär sig under tvång och det man lär sig för att man tycker att det är roligt. Det är en väsentlig skillnad.

"Det är sällan som icke akademiska personer har förmågan att ta till sig fakta, analysera och komma till en rimlig slutsats." haha, på det vill jag bara svara att det utmärker nog i lika hög grad akademiker också.
 
Oavsett så finns det alltid dom som hamnar i skymundan och kämpar för sig själva som inte syns, det är ingen som ska behöva känna så i skolan. Alla kämpar på sina plan och deras kämpande är lika mycket värt att uppmärksamma. Dock är det omöjligt ifall dom väljer ut vissa enskilda individer som ska synas extra, då blir det någon som kämpat hårdare som inte fick uppmärksamheten och som hamnar i skymundan och kan ta illa vid sig, vissa mer än andra.

Det är en omöjlig grej att göra rättvis och därför så blir det fel.

Men livet är inte rättvist. Och det är en ganska viktig lärdom för att klara livet. Ungdomarna bör också få lära sig att varken betyg eller utmärkelser sätter deras värde som människor. På ditt inlägg verkar det som att du tycker eller känner att ens värde bestäms av hur mycket uppmärksamhet man får, men så är det ju inte, tycker jag. Om en elev låter utmärkelsen som "bäst i klassen/skolan" styra hens självkänsla så bör den eleven snarare få hjälp med att stärka sin självkänsla på ett bättre sätt, så att närvaron på prispallen inte avgör den. Snarare än att ingen annan elev ska få en klapp på axeln för att ha lyckats just i år, i just en "gren".

Livet är långt, och alla människor har olika förutsättningar vid olika tidpunkter i olika grenar. Att jag inte vann något i tredje ring säger ingenting om hur "lyckad" jag är. Och man måste inte ens vinna något under hela sin livstid för att ändå ha ett bra och värdefullt liv.
 
Betygen i grundskolan är grunden till vilka Gymnasier man kommer in på.
Hur skulle man ordna intagningen annars menar du?
Intagningsprov á la Högskoleprovet?

Jag vet inte exakt hur man skulle göra rent organisatoriskt. Våra föreställlningar om utbildningssystemet och vad kunskap är, är så djupt inrotade att vi inte förmår se alternativ. Dessutom verkar vi tro att samhället kommer att rasa samman om vi inte gör som vi "alltid" har gjort.

Jag tycker att det är mycket problematiskt att betygen inte är rättvisa.
Och att vi på fullaste allvar tror att bara för att man snajdar med fina formuleringar om att "lära för livet" etc i läroplanen så kommer det genomsyra synen på kunskap i skolan. I skolan lär man för betygen och eftersom dessa aldrig kan sättas rättvist blir gymnasieintagning baserad på betyg hutlöst orättvis.
 
Skolan ska förbereda barn för livet. I livet kommer man in på utbildning på sin betyg, i livet får man jobb pga sina betyg. I livet får man lön efter prestation. Kan man inte ta att andra ör bättre är det bra stt börja jobba på den saken redan som barn.
Jo men visst är det ju så. Samtidigt är det lite svårt att jobba med sig själv då man är åtta år eller så. Då är det väl främst skolan som genom att visa rätt studieteknik bör hjälpa alla barn att bli motiverade och få chans att klara sig. Att ge pris åt dem som klatar sig ändå ger ju inte speciellt mycket.
 
Det är en otroligt svår fråga vilka man ska uppmärksamma och inte. Där jag bor är betygshetsen enorm. Både hemifrån men inte minst från elverna själva. Om man inte har högsta betyg i ALLT är man värdelös. Man ska även vara smalast (många, många lider av någon form av ätstörning), vara med i alla elevråd/ sektioner/ skollag osv. Många är hemma från skolan dagen innan ett prov för att plugga. Jag vet även personer som har gått och lagt sig vid 01 och gått upp klockan 04 för att först springa milen och därefter plugga i tre timmar innan skolan. Det är bara galet. Det gäller inte bara att få högsta betyg, det gäller att få alla rätt. I allt. Och som sagt, där jag bor är det här mer regel än undantag.

Och det tycker jag inte man ska premieras. Att prestionsångesten hos elverna ska övergå i psykisk ohälsa. Det är inte ett bra föredöme för andra elever.

Samtidigt så ska goda resultat utmärka sig på något sätt. Att slitet varit mödan värt, men jag vet inte. Det kan gå till överdrift också.

Jag är väldigt ambivalent i frågan
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 062
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 235
Senast: LovingLife
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp