Skollunchen vi minns

Jag minns knappt vad det var för mat på skolan. Jag slutade äta på skoltid när jag började högstadiet. Före det var vi tvungna att gå dit och äta oavsett vad det var för mat. Troligen därför jag inte gick dit sen…
 
Även köttfärssåsen tyckte jag väldigt mycket om och var en av de få rätter jag kunde äta flera portioner av🤩
 
Köttförsåsen, korv stroganoffen kanon med, kommer säkert på mer allt efter alla skriver.

Potatismos och potatis åt jag inte i skolan, var aldrig gott där. Potatismoset skulle fungerat suveränt som tapetklister, hade man kastat upp i taket hade nog banne mig suttit där terminen ut :cautious:
 
Makaronipudding var den värsta maten (dock omtyckt av de flesta 🙄). Ris och kebabskav + pitabröd den bästa. Men minns verkligen ingen skolmat som jättegod...
 
Den mesta tror jag. Vi hade inte riktigt traditionen att gnälla på maten, troligen för att de flesta av oss kom från en mindre skola först.

Jag gillade t.o.m. pölsan 😁
 
Fisk och kall sås var ju en stor favorit! Jag gillade även när man fick risgrynsgröt och saftsås :d. Sen var jag lite "udda" för jag gillade hawaiigrytan med ris som de andra ungarna tyckte va äckligt och när de jublade över korv och mos suckade jag :p.
Tunna pannkakorna hade så hårda kanter minns jag :down:. Ibland fick vi en god pastasallad med dressing och sååå gott bröd till man "bara" fick ta två bitar men man lätt kunnat äta ett antal av :D
 
Kan inte komma på något från skollunchen som jag saknar eller direkt önskar att äta igen även om det mesta var hyfsat ok. Mer ok de senare åren när man fick ösa upp själv och kunde fylla ut med macka och sallad.
Blir nog falsk sjömansbiff (dvs. buljongkokt potatis och köttfärs) om jag ska välja något.

Däremot fick jag vegetarisk specialkost från grannkommunens centralkök för ca 10 år sedan när jag låg på sjukhusets utlokaliserade vårdavdelning. Den maten saknar jag. Någon kikärtsgryta som jag ångrar så att jag inte ringde och frågade efter recept på.
Ska tydligen ha varit en väldigt bra chef där som drev hårt att man kan laga från grunden och få bättre för samma pris när andra började köpa in olika halv- eller helfärdiga koncept.
 
Jag kommer ihåg att vi fick kokt torsk, potatis och nån form av vit sås med bitar av ägg i? Den såsen... mmmm.

Idag jobbar jag ju i skola och även om maten inte alltid är fantastisk så är det milsvid skillnad idag från då. Förutom dagens rätt och dagens vegetariska (som är öppen att plockas av alla) finns oftast nån form av matig sallad och soppa, utöver ett relativt välfyllt grönsaksbord.

Dock har det inte alltid varit så här bra, det hänger ganska mycket ihop med vilken sorts kökschef vi har, tror jag.
 
Varm pastasallad! 😂 Alltså pastahjul blandat med någon sorts köttfärssås.
De fick jag med! Jättegott 😍

Jag äter det mesta och gjorde så även i grundskolan. Jag tror den mesta maten vi fick var bra också.
Den kokta potatisen var ingen 10 poängare, små, skalade fast med nytt stumt skal på. Men det gick att äta. Sjömansbiffen gillade jag inte heller. Annars kommer jag faktiskt inte ihåg något som var riktigt opopulärt för mig.

Några favoriter var all typ av fiskpanetter/panerad fisk/fiskpinnar med kall sås.
Chili con carne.
Stekt potatis
Tacos

”Alla” avskydde när vi fick tacofisk! Det var vit fisk med halvmjuka tacochips uppepå men jag tyckte faktiskt det var gott 😄
 
Minns med fasa köttbullarna jag fick i 1 - 2:an, bottennappet var när jag delade en köttbulle i sin äckliga gråa brunsås, mer kokt än stekt, och halvorna hängde ihop i ett hårstrå. 🤢

Pölsan i mellanstadiet i en annan skola var inte heller någon höjdare, det var då jag började gömma mig på toaletten istället för att äta luncherna.

Kan inte komma på någon rätt jag tyckte om i skolan och då är jag verkligen inte pjåskig med mat utan äter det mesta, men pölsa ger mig än idag kväljningar och jag svälter hellre än äter lågstadiets köttbullar en enda gång till. Jag var helt i chock, jag har alltid fått vällagad, välkryddad och god mat hemma och är inte speciellt kräsen men skolmaten var verkligen hemsk i grundskolan. Har för mig att den var bättre på gymnasiet men då kom även mer grönsaker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 593
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·
Äldre Trots att så många är vegetarianer idag så är kock ofta skrämmande dåliga på att komma på vettiga vegetariska menyer. Jag fick...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
17 607
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp