Bukefalos 28 år!

åke

Trådstartare
Sonens klass ska på skolresa. Nu har dom beslutat att sonen och en annan elev inte ska åka med på den. (lite olika andledningar) Dom skulle ha varit borta en vecka. Nu ska sonen och andra elever åka på en kass dagsutflykt i stället. Frågan är. Kan skolan verkligen kräva att man ska skicka med mat för en hel dag? Jag vill minnas att skolan ska stå för alla kostnader vid sådanna här tillfällen. Grejen är inte att vi är snåla eller inte orkar packa maten. Eleverna ville stanna på Mc Donalds och äta men fick nej. Troligen pga. kostnadssjäl. Är det inte rimligt att dessa elever får en liknande resa som dom andra? Kan man kräva det på något vis? Våran son ska åka till ett museum och kolla på några gamla hus. Alla elever har varit där i års.4. Vad kan vi förldrar ställa för krav?
 
Sv: Skolresa.

Jag vill minnas att skolan ska stå för alla kostnader vid sådanna här tillfällen. Grejen är inte att vi är snåla eller inte orkar packa maten. Eleverna ville stanna på Mc Donalds och äta men fick nej. Troligen pga. kostnadssjäl. Är det inte rimligt att dessa elever får en liknande resa som dom andra? Kan man kräva det på något vis?

Om ni kan kräva en liknande resa beror väl på anledningen till att de inte får åka med?
Jag har för mig att skolresor mm inte får kosta pengar men jag vet inte om det innefattar medhavd matsäck. Själv hade jag aldrig tänk att det var konstigt att man skulle ha med matsäck, det har väl alla haft i skolan?!?
 
Sv: Skolresa.

Enligt skolverket så ska skolan visserligen vara avgiftsfri, men det anses OK att vid enstaka tillfällen kunna begära att föräldrarna ställer upp med en "ringa kostnad". Detta kan innebära en eller ett par tior i inträde för något eller en matsäck, vid just enstaka tillfällen.

En del kommuner har tagit steget fullt ut och tagit ett kommunbeslut om att inga avgifter alls, eller matsäckar alls kan krävas, medan andra går på skolverkets rekommendation ovan.

Det får inte bli så att skolan kräver att föräldrar ska stå för inträdesavgifter eller matsäckar flera gånger per termin.

Så jag antar att det är OK för din sons skola att begära att ni ska stå för matsäcken denna dag, om inte ni har avrit tvungna att ställa upp med matsäckar flera gånger denna termin. Men jag blir lite förvånad vad gäller skolresan. Är det en skolresa som skolan själv bekostar? Står de för kost och logi för de som åker med på den resan?
 
Sv: Skolresa.

Intressant, då jag själv just denna morgon ringde min kommun för att ställa frågan om hur många gånger det "får kosta" för oss föräldrar, när barnen ska göra något utöver det vanliga.

Detta policybeslut har min kommun tagit i frågan om vad som "får kosta i skolan":

Riktlinjer för elevers kostnader för inslag i utbildningen

Skolresor, utflykter, studiebesök, skidresor med mera – inom ramen för de olika kurs- och läroplansmålen – kan vara angelägna aktiviteter som bidrar till att ge eleverna gemensamma upplevelser och nya intryck. De kan också befästa och förstärka deras lärande och bidra till ökad förståelse. Skolan bör, med de nationella målen som utgångspunkt, planera och budgetera för sådana aktiviteter under elevernas skoltid.
All verksamhet under skoltid i XX kommuns skolor skall vara kostnadsfri för eleverna. I samband med aktiviteter enligt ovan kan dock inslag som föranleder en obetydlig kostnad för vårdnadshavarna förekomma. Det kan vara kostnader som vårdnadshavare oundvikligen hade haft om eleven varit ledig från skolan – exempelvis matsäck till en utflykt.
Som ett inslag i skolans verksamhet kan det genom t ex försäljning eller ansökan om bidrag samlas in pengar till en skolresa eller annan aktivitet. Syftet skall i sådana fall vara förknippat med skolans uppdrag, och intäkterna skall fördelas lika mellan de elever som, vid den aktuella tidpunkten för aktiviteten, går i gruppen/klassen och deltar i aktivitet.
Klassresor eller aktiviteter utanför skoltid och utanför skolans uppdrag kan bidra till en ökad social gemenskap. Det är vanligt förekommande att föräldragrupper på eget bevåg genomför insamlingar till sådana resor/aktiviteter. Skolpersonal får dock inte i dessa lägen hantera elevernas eller föräldrarnas pengar.


Tidigare hade man en gräns på 100 kr/termin, som föräldrarna fick finna sig i att bekosta.
På yngsta barnens skola är det ungefär 3-4 aktiviteter på vårterminen där man förväntas fixa matsäck och på hösten en hajk där det förutom matsäck för en dag, ska vara gummistövlar, regnställ, liggunderlag/luftmadrass och sovsäck. Tillkommer, vid snö och kyla, att man ska ha skidor/skridskor så barnen kan utöva vintersport.
 
Sv: Skolresa.

Enligt skolverket så ska skolan visserligen vara avgiftsfri, men det anses OK att vid enstaka tillfällen kunna begära att föräldrarna ställer upp med en "ringa kostnad". Detta kan innebära en eller ett par tior i inträde för något eller en matsäck, vid just enstaka tillfällen.

En del kommuner har tagit steget fullt ut och tagit ett kommunbeslut om att inga avgifter alls, eller matsäckar alls kan krävas, medan andra går på skolverkets rekommendation ovan.

Det får inte bli så att skolan kräver att föräldrar ska stå för inträdesavgifter eller matsäckar flera gånger per termin.

Så jag antar att det är OK för din sons skola att begära att ni ska stå för matsäcken denna dag, om inte ni har avrit tvungna att ställa upp med matsäckar flera gånger denna termin. Men jag blir lite förvånad vad gäller skolresan. Är det en skolresa som skolan själv bekostar? Står de för kost och logi för de som åker med på den resan?

Vi har skickat med fika 4-5 ggr denna termin. Delvis så betalar skolan skolresan. Dom ska vara i fjällen i en vecka. Antagligen så kommer det att ingå vissa studier med. Typ kolla på blommor och sådant.
 
Sv: Skolresa.

Grejen är att dom som inte får åka med går i en ''special'' klass. Dom har svårt för att lära. AD/HD, och andra besvär. Därför tycker jag att det känns som om dom som har det svårast i skolan även ska ''straffas'' med en skitresa som dom har varit på redan. En resa till tex. Liseberg, äventyrsbad eller något annat ''roligt''. Det känns bara så himla orättvist tycker jag och andra föräldrar.
 
Sv: Skolresa.

VARFÖR skulle de inte få åka med!?? Absurt ju! De går väl i klassen? Snacka om att frysa ut :mad:
 
Sv: Skolresa.

VARFÖR skulle de inte få åka med!?? Absurt ju! De går väl i klassen? Snacka om att frysa ut :mad:

Principmässigt håller jag med dig. Alla borde få åka.
Men jag vet att när det gäller en del barn så kan personalen i skolan inte garantera att de kommer att klara av att hålla rätt på dem. Det beror helt på hur utagerande de är, hur impulsstyrda etc. Däremot tycker jag att skolan bör erbjuda att dessa barn får ta med en förälder på resan, som tar ansvar för sitt eget barn.

I vissa fall kan det även vara så att barnen själva inte klarar av att byta miljö och mötas av oförutsedda inslag under dagen utan att må dåligt. En del av "bokstavsbarnen" har just sådan problematik. De behöver en mycket strukturerad vardag med rutinen som trygghet, annars ballar de ut. Skulle inte vilja åka på en skolresa med ett sådant barn, inte om de är utan föräldrar som kan stå för tryggheten...

Jag vet dock inte hur det är i "Åkes" barns fall. Ville bara förklara att det inte alltid beror på dum skola och elak personal att det blir så där.
 
Sv: Skolresa.

Är det inte rimligt att dessa elever får en liknande resa som dom andra? Kan man kräva det på något vis? Våran son ska åka till ett museum och kolla på några gamla hus. Alla elever har varit där i års.4
Jag vet inte vad man kan kräva som förälder, men jag tycker att genom att utesluta barn i behov av särskilt stöd från något som för många är terminens eller kanske 3 års höjdpunkt så är man långt ifrån parollen "En skola för alla":(

Dom ska vara i fjällen i en vecka. Antagligen så kommer det att ingå vissa studier med. Typ kolla på blommor och sådant.
Det låter ju faktiskt som en resa som är möjlig att tillrättalägga så att alla kan vara med utan större problem. Om lärarna har de pedagogiska verktygen i skolan förstår jag inte varför de inte har dem på fjället .. Det enda jag skulle kunna tycka är giltiga skäl från skolans håll är att
a) det faller på personaltätheten(det kanske inte är världens bästa avtal heller rent ekonomiskt vilket gör att det kan vara svårt att ragga personal till övernattningsresor)
b) det är bara personal okunnig om funktionshinder som ska åka med
c) det har varit så pass många "incidenter" att det inte är tryggt för eleven själv, skolkamrater eller lärare förrän man hittat ett arbetssätt som funkar

Jag har genomfört flera resor med ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser och det hänger på planeringen, minutiösa förberedelser och gjorda överenskommelser om det ska bli lyckat. Och att man tar med sig sitt arbetssätt förstås, och plan a, plan b och plan c:) Och angående struktur så kan man bygga den i de flesta miljöer. Nya spännande saker är så länge man gör det förutsägbart och tydligt sällan problem för dessa barn. Det är omvälvande förändringar i den invanda miljön som brukar väcka mest motstånd och oro.

Sedan finns det förstås de elever som inte kan vara med på allt. Men då har vi alltid tillrättalagt/kortat av vistelsen i samförstånd med föräldrarna. Jag förstår inte varför man inte lägger sig mer vinn om att ha föräldrarna med sig, det är ju ett viktigt mål i sig. Och nästan alltid har eleven förstått huvuddragen av varför h*n inte kan vara med hela tiden. Men då handlar det ju om att jobba med handikappinsikt och vikten av att vara i sammanhang man mår bra av och inte dåligt. Inte att exkludera någon. (Men detta är ju lite äldre barn som förstår mer även om de också jämför sig otroligt mycket med jämnåriga)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolresa.

Avtal för lägerresa? Jag har som lärare varit med på några korta läger och aldrig fått ett öre extra, inte heller komptid.
 
Sv: Skolresa.

Avtal för lägerresa? Jag har som lärare varit med på några korta läger och aldrig fått ett öre extra, inte heller komptid.

Ja då förstår jag om det inte är så frestande att följa med för alla. Särskilt om det kräver en del av personalen. (Jag jobbade privat, det var ett tag sedan men jag har för mig att vi hade ett halvdåligt avtal där man fick tillgodoräkna sig vissa timmar. Sedan fick man ta ut lite off the record .. Annars hade inte många haft lust att offra sina egna familjer för verksamheten, även om man med hela sitt hjärta unnar eleverna det.)
 
Sv: Skolresa.

KL.
Dom ringde från skolan i går. Dom frågade om våran son och den andra eleven ville åka med till Liseberg.... Antagligen så kände dom sig lite korkade efter mitt samtal.. Skönt att skolan tänkte om i alla fall. Dom åker med en klass från 6 an. ( sonen går i 5 an) En av fröknarna kommer att vara med så dom behövver inte vara med dom andra eleverna.
 
Sv: Skolresa.

Ja då förstår jag om det inte är så frestande att följa med för alla. Särskilt om det kräver en del av personalen. (Jag jobbade privat, det var ett tag sedan men jag har för mig att vi hade ett halvdåligt avtal där man fick tillgodoräkna sig vissa timmar. Sedan fick man ta ut lite off the record .. Annars hade inte många haft lust att offra sina egna familjer för verksamheten, även om man med hela sitt hjärta unnar eleverna det.)


Ja, det är ju snett när verksamheten förlitar sig på personalens lojalitet mot sina elever och nästan förväntar sig att man ska jobba gratis. Så har det nästan alltid varit och det är ett otyg! När man väl står på sig och kräver att få betalt eller kompledigt så framstår man som snål och trist fast man bara kräver något helt normalt för en löntagare.

Lite off topic, men väl så aktuellt...
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 041
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 364
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 069
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp