Skolskjutningen i Finland

"Polisen skriver i ett pressmeddelande på måndagen att mobbning ”är en mycket subjektiv och personlig upplevelse”. Marko Särkkä förtydligade att vad som uppfattas som mobbning kan variera från person till person. Därför utreder polisen frågan brett.

Pojken började i Viertolan koulu vid årsskiftet. Särkkä säger att polisens bild av situationen är att mobbningen också skett innan skolbytet."

https://www.hbl.fi/artikel/175f8547-8719-59bc-ba28-4bc52aced98b


Kan vara så att offrena inte var mobbare.

Det nämns också att vapnet förvarades i ett låst utrymme.
Fy vilket förminskande av gärningsmannens utsatthet :cry:
 
"Polisen skriver i ett pressmeddelande på måndagen att mobbning ”är en mycket subjektiv och personlig upplevelse”. Marko Särkkä förtydligade att vad som uppfattas som mobbning kan variera från person till person. Därför utreder polisen frågan brett.

Pojken började i Viertolan koulu vid årsskiftet. Särkkä säger att polisens bild av situationen är att mobbningen också skett innan skolbytet."

https://www.hbl.fi/artikel/175f8547-8719-59bc-ba28-4bc52aced98b


Kan vara så att offrena inte var mobbare.

Det nämns också att vapnet förvarades i ett låst utrymme.
Kan vara så att mobbarna fortsatt att mobba även efter skolbytet, att även andra dragits med i mobbingen av rädsla eller gemenskap med mobbarna.
 
Och jag tycker att det är helt förfärande att man kan ha en åsikt om att någon oskyldig ska straffas för vad någon annan gjort när man själv alltså följt lagen. Snacka om att använda lagen på fel sätt OCH att få folk att skita i lagen- man blir ju straffad hur man än vänder röven liksom.

Jag tycker ju inte att man är oskyldig om man lämnat ett vapen på så sätt att en obehörig kan komma åt det. Men det beror ju helt vilken syn man har på vapen.
 
"Polisen skriver i ett pressmeddelande på måndagen att mobbning ”är en mycket subjektiv och personlig upplevelse”. Marko Särkkä förtydligade att vad som uppfattas som mobbning kan variera från person till person. Därför utreder polisen frågan brett.

Pojken började i Viertolan koulu vid årsskiftet. Särkkä säger att polisens bild av situationen är att mobbningen också skett innan skolbytet."

https://www.hbl.fi/artikel/175f8547-8719-59bc-ba28-4bc52aced98b


Kan vara så att offrena inte var mobbare.

Det nämns också att vapnet förvarades i ett låst utrymme.

Fy, vilket nedlåtande sätt att skriva om mobbing! Inte konstigt att det bara fortsätter när folk anser att det är en "subjektiv och personlig upplevelse"!!
 
Jag tycker ju inte att man är oskyldig om man lämnat ett vapen på så sätt att en obehörig kan komma åt det. Men det beror ju helt vilken syn man har på vapen.
Men har det egentligen att göra med att du är emot skjutvapen överlag? För du hade väl inte velat bli straffad om någon bröt sig in i ditt hem och stal en kniv som sedan användes i ett mord? Det hade ju inte känts som en rättvis lag.
 
Fy, vilket nedlåtande sätt att skriva om mobbing! Inte konstigt att det bara fortsätter när folk anser att det är en "subjektiv och personlig upplevelse"!!
Jag ser nog på det så här snarare: bra att polisen håller sig saklig och inte säger mer än vad de har belägg för. Hellre det än att vårt rättssystem skulle ha som praxis att dra slutsatser om motiv svart och vitt.
 
Men har det egentligen att göra med att du är emot skjutvapen överlag? För du hade väl inte velat bli straffad om någon bröt sig in i ditt hem och stal en kniv som sedan användes i ett mord? Det hade ju inte känts som en rättvis lag.

Jag tycker att skjutvapen är i en kategori för sig och kräver att man tar ett mycket stort och särskilt ansvar i både hantering och förvaring.
 
Jag tycker ju inte att man är oskyldig om man lämnat ett vapen på så sätt att en obehörig kan komma åt det. Men det beror ju helt vilken syn man har på vapen.
Om vapnet var inlåst och förvarat enligt lagen så är ju inte det att "lämna ett vapen så att..."! Det är inlåst och förvarat som lagen säger att det ska förvaras! Då är man oskyldig! Lagen säger att man är oskyldig, även om du inte tycker det. Det är lagar och lagtext som gäller, som sagt - inte tyckande.

Det handlar inte om vilken syn man har på vapen utan det handlar om vilken syn på och förståelse för lagar och lagars betydelse man har.
 
Om vapnet var inlåst och förvarat enligt lagen så är ju inte det att "lämna ett vapen så att..."! Det är inlåst och förvarat som lagen säger att det ska förvaras! Då är man oskyldig! Lagen säger att man är oskyldig, även om du inte tycker det. Det är lagar och lagtext som gäller, som sagt - inte tyckande.

Det handlar inte om vilken syn man har på vapen utan det handlar om vilken syn på och förståelse för lagar och lagars betydelse man har.

Då är man absolut oskyldig enligt lagen. Men jag tycker att lagen är fel. Hur svårt är det att förstå?
 
Vilket vapenägaren har gjort om han/hon har förvarat vapnet enligt lagens bestämmelser!

Rent krasst vet vi inte om vapnet i det här fallet förvarats på ett godkänt sätt. Det hjälper inte med ett låst skåp om t.ex. nyckeln till det låsta skåpet är lättåtkomlig.
 
Du skriver gång på gång att du tycker att personen är skyldig. Personen.

Hur tycker du att ett skjutvapen borde förvaras? Hur borde lagen se ut enligt dig?

Det borde vara strikt ansvar. Om någon obehörig kommer åt vapnet så har man misslyckats med någon del av förvaringen.

Med undantag för extrema händelser som att någon hotar en med pistol och säger att de ska skjuta en om man inte ger dem vapnet. Och liknande.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 095
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 545
Senast: skogaliten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp