Bukefalos 28 år!

Skolskjutningen i Finland

Så även om du följer lagen ska du straffas? Det är en rejält farlig inställning.

Jag tycker att om en 12-åring kunde få tag på den så var den inte tillräckligt säkert förvarad. Om lagen anser det kanske den borde ändras. men det får finländarna själva rota i faktiskt.
 
Vad är tillräckligt säkert, i en nedgrävd bunker bakom 1 m tjock ståldörr med ögonscan-lås?

Hade det varit mindre allvarligt om en vuxen stulit pistolen? mtp formuleringen "om en 12-åring kunde få tag på"

Min åsikt: Tillräckligt säkert är det om ingen obehörig kan komma åt vapnet. Det är dödliga vapen vi pratar om. De måste hållas undan så att ingen obehörig kommer åt dem. Min åsikt!
 
Börja inte disskutera det som nåt helt okej då? Vad jag har sett så har INGEN på stått det så det är väl en halm gubbe 🤷🏻‍♀️
Hur menar du då att följande ska tolkas?
Alltså barnen som mobbade pojken gjorde ändå ett val att mobba han. O avsett varför och om dom hade det dåligt hemma eller nånting så gjorde dom ett val att mobba honom.
Han därimot var an tagligen tvungen att gå till skolan varje dag och kunde inte välja att INTE bli mobbad. Så det han gjorde var an tagligen en reaktion av deras mobbing som han inte kunde välja bort. Och en sitation som han var tvingad att vara i.
Jag vet inte om han sköt dom som mobbade han eller andra barn. Om han sköt andra barn så är det kanske lite mera jämför bart tycker jag men om dom barnen han sköt var hans mobbare så tycker jag INTE att man kan jäm föra det an svaret. För då var det som han gjorde mera själv försvar.
Självförsvar är i min värld något som är helt okej att utöva. Att planerat ta med ett vapen till en skola och skjuta ihjäl barn är inte självförsvar, det är ett val.
 
Jag tycker att om en 12-åring kunde få tag på den så var den inte tillräckligt säkert förvarad. Om lagen anser det kanske den borde ändras. men det får finländarna själva rota i faktiskt.
Det är ju dessutom vanligt att det utlöses en diskussion om vapen/förvaring efter liknande dåd på berörd plats. Så tycker inte din kommentar är konstig alls i sammanhanget.
 
Jag tycker att det faktum att 12-åringen fick tag på vapnet är ett bevis för att vapnet inte var förvarat tillräckligt säkert och jag anser att vapnets ägare borde straffas för att hen förvarade vapnet på ett sätt som gjorde att 12-åringen kunde få tag på det.
Fast tyckande hjälper inte om lagen har följts. Om vapnet förvarades enligt det som står i den finska lagen så finns det inget vapenägaren kan straffas för.
 
Det får man men jag reagerar förstås på att någon tycker att någon ska straffas för att ha följt lagen.

Ok, då formulerar jag om mig om det ska vara så kinkigt. Jag tycker att den som äger ett vapen borde straffas om någon obehörig får tag på vapnet och begår ett brott. Eftersom det faktum att en obehörig fått tag på vapnet är ett bevis för att det inte förvarats på ett tillräckligt säkert sätt. Det hjälper ju inte om vapnet är inlåst i världen säkraste vapenskåp om obehöriga vet vart nyckeln förvaras. Och jag anser att det är så lagen borde vara formulerad.
 
Ok, då formulerar jag om mig om det ska vara så kinkigt. Jag tycker att den som äger ett vapen borde straffas om någon obehörig får tag på vapnet och begår ett brott. Eftersom det faktum att en obehörig fått tag på vapnet är ett bevis för att det inte förvarats på ett tillräckligt säkert sätt. Det hjälper ju inte om vapnet är inlåst i världen säkraste vapenskåp om obehöriga vet vart nyckeln förvaras. Och jag anser att det är så lagen borde vara formulerad.
men man kan inte straffa någon som gjort rätt enligt lagen, bara för att någon annan har gjort fel.
 
"Polisen skriver i ett pressmeddelande på måndagen att mobbning ”är en mycket subjektiv och personlig upplevelse”. Marko Särkkä förtydligade att vad som uppfattas som mobbning kan variera från person till person. Därför utreder polisen frågan brett.

Pojken började i Viertolan koulu vid årsskiftet. Särkkä säger att polisens bild av situationen är att mobbningen också skett innan skolbytet."

https://www.hbl.fi/artikel/175f8547-8719-59bc-ba28-4bc52aced98b


Kan vara så att offrena inte var mobbare.

Det nämns också att vapnet förvarades i ett låst utrymme.
 
Även knivar är livsfarliga vapen, för bara några år sedan var det en på en högstadieskola här i närheten som blev knvhuggen med livshotande skador.

Det är sällan jaktvapen används vid brott, det är bra att känna till när man diskuterar vapenlagstiftningen.
 
Ok, då formulerar jag om mig om det ska vara så kinkigt. Jag tycker att den som äger ett vapen borde straffas om någon obehörig får tag på vapnet och begår ett brott. Eftersom det faktum att en obehörig fått tag på vapnet är ett bevis för att det inte förvarats på ett tillräckligt säkert sätt. Det hjälper ju inte om vapnet är inlåst i världen säkraste vapenskåp om obehöriga vet vart nyckeln förvaras. Och jag anser att det är så lagen borde vara formulerad.
Även om någon bryter sig in och bryter upp skåpet där vapnet förvaras? Eller letar igenom huset tills den hittar nyckeln? Lyckas knäcka kodlåset?
Gäller samma om någon bryter sig in hos mig, hittar min bilnyckel och snor min bil och använder denna för att köra på folk, ska jag straffas då för att jag inte förvarat bilnyckeln på ett nog säkert sätt, trots att den förvarats enligt rådande lag?

Det finns ju liksom inget som säger att pojken i fråga visste var nyckeln förvarades i bemärkelsen att någon berättat det för honom, han kan ju ha letat upp den själv? Eller, som sagt, brutit upp skåpet utan nyckel, t.ex.
 
Nu har jag inte läst hela tråden så det är möjligt att jag upprepar. Men den absolut största skillnaden mellan skolskjutningar i tex USA och länder som Sverige och Finland är tillgången på vapen. Både i Columbine, Sandy Hook, mfl, så var vapnen lagliga och ungdomarna hade tränat, återigen legalt trots att de var minderåriga. Plus att vapnen som använts i skolskjutningar var semi-automatiska och kapabla att skjuta många elever och lärare snabbt.

Man kan tänka sig hur många som dödats av Anton Lundin Pettersson om han haft tillgång till ett semi-automatiskt vapen. Den absoluta majoriteten av svenska skolungdomar har inte tillgång till vapen, och det är så vi måste ha det i framtiden och kanske tom skärpa vapenlagarna. Skolskyttar rör sig inte i kretsar där det är relativt lätt att få tag på ett illegalt vapen.
Finland är väl fortfarande det landet i världen som har flest lagliga vapen per kapita. Över 50% av alla finländare har ju vapenlicens.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 749
Senast: skogaliten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 961
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp