Bukefalos 28 år!

Skolskjutningen i Finland

Alltså denhär disskutionen om hur vanligt det är att folk för varar skjut vapen fel eller om jakt vapen är efter traktade för brottslingar osv är inte den lite konstig? Alltså inte själva att prata om det men i dethär samman hanget?
För som jag har fattat det som hände i Finland så var det att nån nära an hörig till pojken som sköt hade licens för det vapnet. Och pojken kom uppen bart åt det och tog med till skolan och mördade en klass kompis och skadade två andra.
Borde inte det bara visa VARFÖR det är så viktigt att skjut vapen är in låsta så att inte barn eller andra KAN komma åt dom?
Nu vet ju kanske ingen här exakt vad som hände. Men OM det skjut vapnet hade varit in låst i ett vapen skåp och pojken INTE visste var nyckeln fanns eller vad det var för kod. Då hade han kanske inte dödat ett annat barn?
Och tyvär så är det ju inte BARA han som har gjort nåt sånt. Utan tillexempel i usa så har det ju hänt många gånger att unga barn har skjutit nån. Och där är det ju helt andra vapen lagar motför här så det är mycket lättare för barn att ha till gång till vapen.
Och somsagt jag vet inte exakt hur lagen är i Finland. Men tänk bara OM den an höriga tänkte lite sådär att det inte gjorde nåt att pojken visste var nyckeln till vapen skåpet fanns. Eller att hen hade vapnet på nåtannat ställe och tänkte att det inte gjorde nåt.
Hur tror ni att hen känner nu då? Jag tror iallafall att hen nog önskar att hen hade haft sitt vapen in låst i ett vapen skåp och att pojken inte kom åt det. Så hade dethär hemska kanske inte hänt 💔

Jag kollade statistiken för något år sedan och det är ytterst få brott som begås med lagliga vapen (förutom jaktbrott då). Dvs de allra flesta vapen förvaras på ett säkert sätt och används på lagligt vis.

Det här är en tragisk händelse, ja, men det går inte att jämföra med situationen i USA där de har helt andra vapenregler samt helt andra vapentyper tillåtna. I Sverige är det tex inte tillåtet med helautomatiska vapen.
 
Instämmer. Det är betydligt lättare att köpa ett litet vapen i stil med en pistol på gatan än att bryta sig in i en jägares vapenskåp och ta en 45x70...
Jo. Och som någon (du?) skrev är det ju olika hur lätta de är att hantera. Utöver det faktum att handeldvapen rymmer mer ammunition än jaktvapen och är betydligt lättare att gömma i kläderna än jaktvapen etc. Tyvärr, måste jag säga, finns det ju väldigt mycket vapen "på gatan" idag och jag hade blivit mycket förvånad om människor väljer jaktvapen före t.ex en Glock 17.
 
Jag kollade statistiken för något år sedan och det är ytterst få brott som begås med lagliga vapen (förutom jaktbrott då). Dvs de allra flesta vapen förvaras på ett säkert sätt och används på lagligt vis.

Det här är en tragisk händelse, ja, men det går inte att jämföra med situationen i USA där de har helt andra vapenregler samt helt andra vapentyper tillåtna. I Sverige är det tex inte tillåtet med helautomatiska vapen.
I detta fall verkar ju dock vapnet i fråga vara lagligt, vad jag kan tyda iallafall :(
 
Rättfärdigar är nog inte rätt ord i sammanhanget. Finns väl inget som rättfärdigar vapenbrott och mord

Tids nog får vi detaljer.

Nej, jag tyckte mest att det lät på dig som att du kunde ha förståelse för att det händer om man kommer från ett dåligt hem och blir mobbad. Vilket jag inte håller med om.
 
Nej, jag tyckte mest att det lät på dig som att du kunde ha förståelse för att det händer om man kommer från ett dåligt hem och blir mobbad. Vilket jag inte håller med om.
Det är stor skillnad på att begripa hur sånt kan uppstå. Och ha förståelse för gärningsmannen.
Hyser ingen sympati med gärningsmannen.

Men det är väl samma sak med våra gängskjutningar. Har ingen sympati med fenomenet med fattar mekanismerma bakom.

P.S. finka polisen meddelar att grav mobbning är hans motiv och att han erkänt.
 
Jag är inte ens förvånad att mobbing kan ge den effekten. Tror många som är gravt mobbade i skolan gärna skulle se sina plågoandar döda. Vet att min kompis till och med sa det vid ett tillfälle i högstadiet att hon hoppades att någon kunde skjuta den som var värst mot henne. Det var dock innan skolskjutningearna i usa så då fanns väl inget begrepp att utanförskap kan utmynna i sådant och hur det än är har ju de flesta människor en spärr mot sådant. Men förvånad i dagens värld? Nä det är jag inte.

Det har ju hänt i sverige också att ungdomar blivit ihjälskjutna med mobbing som motiv (dock äldre och dock av föräldrar till den utsatta) så det är klart att det finns personer som saknar den mentala spärren när det går för långt.

Tragiskt för alla är det dock.
 
Det jag tror att jag har svårast för att greppa är inte handlingen i sig utan det faktum att det är en 12-åring... :( Någon som bara har levt i 12 år. Hur våldsamheter har krupit ner i åldrarna något så brutalt. Det är så skrämmande.
 
Det jag tror att jag har svårast för att greppa är inte handlingen i sig utan det faktum att det är en 12-åring... :( Någon som bara har levt i 12 år. Hur våldsamheter har krupit ner i åldrarna något så brutalt. Det är så skrämmande.
Hur har inte skolan och samhället svikit honom om han såg det här som sin utväg ur helvetet han levde i? Så ofattbart tragiskt! Hoppas att ansvariga på skolan kommer att ställas till svars, det är deras fel att det här har skett.
 
Jag tycker det är så märkligt att det är så accepterat att människor får sina liv förstörda för all framtid och att man sedan blir förvånad över att de som blir utsatta för den vedervärdiga misshandel som mobbning är slår tillbaka. Nej jag gillar inte att barn skjuter andra barn men varför anses det naturligt att barn stjäl livets mening för andra barn?
Nej jag kan inte riktigt uttrycka vad jag menar men hoppas någon ändå förstår.
 
Jag är inte ens förvånad att mobbing kan ge den effekten. Tror många som är gravt mobbade i skolan gärna skulle se sina plågoandar döda. Vet att min kompis till och med sa det vid ett tillfälle i högstadiet att hon hoppades att någon kunde skjuta den som var värst mot henne. Det var dock innan skolskjutningearna i usa så då fanns väl inget begrepp att utanförskap kan utmynna i sådant och hur det än är har ju de flesta människor en spärr mot sådant. Men förvånad i dagens värld? Nä det är jag inte.

Det har ju hänt i sverige också att ungdomar blivit ihjälskjutna med mobbing som motiv (dock äldre och dock av föräldrar till den utsatta) så det är klart att det finns personer som saknar den mentala spärren när det går för långt.

Tragiskt för alla är det dock.
Ja det känns ibland som att man fortfarande tar lite lätt på mobbning och inte tänker på hur farligt det är. (alltså "man" i skolor, där de inte får stopp på det, jag är så naiv att jag har svårt att föreställa mig att det verkligen inte går att få stopp på om man lägger till alla klutar som vuxen grupp. Är också övertygad om att det finns massa lärare och skolor som sätter stopp väldigt snabbt och tidigt.) Till och med när det slutar mycket illa för den som är mobbad känns det som att tidningarna o intervjuade rektorer nästan -jaja så blir det ju med det jaja. Och i det här fallet är det ju ändå faktiskt nästan omöjligt att alls ha något fokus på sådant, utom när det gäller vuxna kanske och då väldigt långt ifrån barnen.
 
Jag kollade statistiken för något år sedan och det är ytterst få brott som begås med lagliga vapen (förutom jaktbrott då). Dvs de allra flesta vapen förvaras på ett säkert sätt och används på lagligt vis.

Det här är en tragisk händelse, ja, men det går inte att jämföra med situationen i USA där de har helt andra vapenregler samt helt andra vapentyper tillåtna. I Sverige är det tex inte tillåtet med helautomatiska vapen.
Jag vet inte riktigt vad du menar med dethär svaret?
Jag pratar om den pojken som sköt ihjäl ett annat barn i Finland. Det vapnet som han hade var nån nära an hörigs och den personen hade licens för det vapnet.
Och det var alltså inte för varat på ett sätt så att barnet inte kunde komma åt det.
Och det var ingen jäm förning med skol skjutningar i usa med automat vapen utan bara att det kan vara extremt farligt att för vara vapen så att barn kan få tag på dom. För att pojken i Finland är ju inte detenda barnet som har skjutit ihjäl nånannan o avsett vad för vapen barnet hade.
 
Jag tycker det är så märkligt att det är så accepterat att människor får sina liv förstörda för all framtid och att man sedan blir förvånad över att de som blir utsatta för den vedervärdiga misshandel som mobbning är slår tillbaka. Nej jag gillar inte att barn skjuter andra barn men varför anses det naturligt att barn stjäl livets mening för andra barn?
Nej jag kan inte riktigt uttrycka vad jag menar men hoppas någon ändå förstår.
Jag förstår vad du menar men jag tror att man måste ha varit ordentligt utsatt själv för att inse hur mycket det förstör. Var ju inte längesedan vi hade en diskussion på buke om mobbing med relativt liten förståelse från de som inte varit utsatta själva eller så pass lite att det bara hade varit för dem att putsa av det av axeln och gå vidare.

Kl Jag har svårt för de i tråden som säger att de saknar empati för pojken som sköt. Jag har i alla fall empati för honom om han utsatts för grav mobbning. Därmed inte sagt såklart att det inte är fel och en vidrig handling, som jag personligen och de flesta med mig hade haft den mentala spärren för, att skjuta den som mobbar en, men det är ju troligen inte det första som hänt här utan förmodligen har ju skola, samhälle och vuxna brustit ordentligt innan.
 
P.S. finka polisen meddelar att grav mobbning är hans motiv och att han erkänt.

Han kände kanske att det var mobbaren/mobbarna eller han? Om han nu varit gravt mobbad under lång tid och ingen gjort något för att hjälpa honom. Alldeles för många barn tar livet av sig p.g.a. att de är mobbade. Steget till att döda mobbaren istället för sig själv är kanske inte så långt som man spontant tror att det är.

Vi är nog många som skulle slåss för våra liv om det behövdes.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
870
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 687
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 370
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
4 315
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp