Bukefalos 28 år!

Skolskjutningen i Finland

En väldigt tragisk nyhet. Livet ska inte sluta vid 12 år. Det var väl skolskjutningar i Finland för sådär 20 år sedan, så inte särskilt roligt att se det återkomma.

Den nära släktingen som hade licens för vapnet kämpar nog med sitt samvete just nu - min empati till dig. Och till de anhöriga som förlorat ett barn.
Jag läste någonstans, tror det var SVT, att de haft ganska "många" skolskjutningar ändå under åren här. Förvånar mig faktiskt lite.
 
Det är klart det inte är okej, men jag tror inte det är särskilt ovanligt att 12 åringar kan komma åt föräldrars jaktvapen om de vill.
Det är säkert sant om de verkligen vill, men jag hoppas i själ och hjärta att det inte är någon slags norm att barn och typ grannar kan komma åt inlåsta vapen i huset - och VERKLIGEN inte att de förvaras hipp som happ i huset.
 
Gissar att det här är olyckshändelse, och att personen i fråga har tagit med pistolen för att visa upp för sina kompisar. Att skott sedan avfyrats beror nog på (i min fundering kring händelsen) att släktingen som äger vapnet förvarat det laddat och klart för bruk i stället för att som brukligt tömma magasin oh pipa för patroner. Har ju hent förut att skjutningar i den åldern beror på laddat vapen som förvarats tillgängligt, fast utan uppsåt att skada någon.

Som sagt bara en gissning från min sida innan ny fakta kommer upp i ärendet.
 
Jag har inte talat öppet om detta men... Jag mådde verkligen dåligt under en period i tonåren och hade en fascination för dessa skolskjutningar. Läste om dem där jag kunde och t.o.m fantiserade om det..
Steget från det till att verkligen göra det är givetvis väldigt långt. Främst så var det min empati som hindrade mig, empati för andra människor alltså. Men denna empati och min egen erfarenhet gör också att jag känner alltid ett sting av smärta för gärningspersonen i dessa fall (givetvis även för offren och deras familjer, det hoppas jag är självklart). Då jag minns min egen mörka tid och hur ont jag mådde i hjärtat 💔

Jag skrev att det främsta skälet som hindrade mig var min empati, och det är sant (även om empatin var svag i de allra mörkaste stunderna). Men ett annat skäl är att jag inte hade tillgång till vapen i min närhet. Jag hade helt enkelt ingen logistik till att ens kunna börja fantisera på "riktigt". Visst, om jag verkligen ville så kanske jag hade kunnat och knivar finns i varje hem. Men det var ändå ett stort hinder, som på sätt och vis underlättade för mig.

Därför är jag emot vapen, speciellt när man har tonåringar i sin närhet. De ska inte ens ha möjligheten till att kunna spontant eller planerat plocka till sig ett vapen. Allra bästa är att inte ha några vapen alls tycker jag.

Är man jägare eller liknande som använder vapen i tjänsten så ska man vara oerhört försiktig med att inte låta barn/ungdomar i ens närhet ha tillgång till dem. Man bör vara väldigt noggrann med deras mentala hälsa (självklart vill man att de ska må bra även annars men man bör vara extra noga när de har tillgång till vapen) om man vill låta dem träna skytte eller jakt. Lås, dubbellås, alltihop.
 
Men det är inte okej. De Ska inte förvaras så.
I vårt hus var det alltid mycket noga med vapenskåpet, även luftgeväret bodde där. Det var ingenting vi ongar hade tillgång till, inte i andra jakthushåll heller.
Alltså, lagen om vapenskåp kom inte förrän 2003. Innan dess kunde du ha dina vapen i garderoben ifall du ville.
Att det i ert hus var mer ordning och säkert är ju jättebra, men det fanns ingen lag förrän 2003 att det var tvång.

Sen är det ju som jag skrev lite högre upp. Även om vapenskåpet är låst så är det nog inte i jättemånga hem som äldre barn inte vet vart nyckeln förvaras. Många är ju med på jakt ibland, hjälper till att packa etc. Det är nog inte jätteovanligt att även andra människor vet vart nyckeln ligger eller i alla fall relativt lätt kan lista ut det.
 
Gissar att det här är olyckshändelse, och att personen i fråga har tagit med pistolen för att visa upp för sina kompisar. Att skott sedan avfyrats beror nog på (i min fundering kring händelsen) att släktingen som äger vapnet förvarat det laddat och klart för bruk i stället för att som brukligt tömma magasin oh pipa för patroner. Har ju hent förut att skjutningar i den åldern beror på laddat vapen som förvarats tillgängligt, fast utan uppsåt att skada någon.

Som sagt bara en gissning från min sida innan ny fakta kommer upp i ärendet.
Har man på sig rånarluva och hörselskydd så är det nog knappast en olyckshändelse.
 
Gissar att det här är olyckshändelse, och att personen i fråga har tagit med pistolen för att visa upp för sina kompisar. Att skott sedan avfyrats beror nog på (i min fundering kring händelsen) att släktingen som äger vapnet förvarat det laddat och klart för bruk i stället för att som brukligt tömma magasin oh pipa för patroner. Har ju hent förut att skjutningar i den åldern beror på laddat vapen som förvarats tillgängligt, fast utan uppsåt att skada någon.

Som sagt bara en gissning från min sida innan ny fakta kommer upp i ärendet.
Fast att det var ett planerat dåd har väl rapporterats ända sedan igår. Aftonbladet:

Under eftermiddagen bekräftade polisen på en pressträff att den 12-årige skytten erkänt. Han är för ung för att straffas, men enligt polisen har han planerat dådet och det utreds nu som mord och mordförsök, skriver Ilta Sanomat.
 
Jag kan förstå att man kan må så dåligt att man vill "straffa" andra. För att de får en att må dålig eller bara för att de mår bra och har det man själv så innerligt önskar att man hade. Lägg till att det är en 12-åring och det kan finnas många försvårande omständigheter i hans liv. Dåliga hemmaförhållanden, inga eller dåliga vänner, mobbing, diagnoser som omgivningen (familj, skola samhälle) inte ger tillräckligt stöd för, maximalt hormonpåslag p.g.a. puberteten, kanske till och med kriminella kontakter som påverkat honom?

Tragiskt är det iaf för alla inblandade!
 
Jag vet att det förekommit i hyfsad närtid att vapen i Sverige förvarats placerade lite här och var i hemmet. Med licens alltså.
Ja det finns ju mycket som före kommer även fast det inte är okej. Så det säger ju inte såmycket.
 
Alltså, lagen om vapenskåp kom inte förrän 2003. Innan dess kunde du ha dina vapen i garderoben ifall du ville.
Att det i ert hus var mer ordning och säkert är ju jättebra, men det fanns ingen lag förrän 2003 att det var tvång.

Sen är det ju som jag skrev lite högre upp. Även om vapenskåpet är låst så är det nog inte i jättemånga hem som äldre barn inte vet vart nyckeln förvaras. Många är ju med på jakt ibland, hjälper till att packa etc. Det är nog inte jätteovanligt att även andra människor vet vart nyckeln ligger eller i alla fall relativt lätt kan lista ut det.
Det är kanske inte jätte o vanligt men det är inte okej fördet. Utan lagen är att skjut vapen ska vara in låsta så att inte andra kan komma åt dom. Och dethär är väl ett väldigt tydligt exempel varför det är så och varför INTE tillexempel 12 åriga barn ska ha till gång till nyckel till vapen skåp osv.
Alltså jag vet själv klart inte exakt hur barnet i Finland igår fick jag på skjut vapnet så jag menar inte speciellt dethär fallet. Utan i allmän het att barn INTE ska ha till gång till tillexempel deras mammas eller pappas skjut vapen om dom har ett.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 745
Senast: skogaliten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 961
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp