Bukefalos 28 år!

Skolskjutningen i Finland

Fast att det var ett planerat dåd har väl rapporterats ända sedan igår. Aftonbladet:

Under eftermiddagen bekräftade polisen på en pressträff att den 12-årige skytten erkänt. Han är för ung för att straffas, men enligt polisen har han planerat dådet och det utreds nu som mord och mordförsök, skriver Ilta Sanomat.
Jag hörde reportern säga att ”planerat” säger man eftersom pojken hade med sig ett vapen. Det betyder alltså inte att man vet att det fanns en planering över hur dådet skulle utföras.
 
Det är kanske inte jätte o vanligt men det är inte okej fördet. Utan lagen är att skjut vapen ska vara in låsta så att inte andra kan komma åt dom. Och dethär är väl ett väldigt tydligt exempel varför det är så och varför INTE tillexempel 12 åriga barn ska ha till gång till nyckel till vapen skåp osv.
Alltså jag vet själv klart inte exakt hur barnet i Finland igår fick jag på skjut vapnet så jag menar inte speciellt dethär fallet. Utan i allmän het att barn INTE ska ha till gång till tillexempel deras mammas eller pappas skjut vapen om dom har ett.
Jag håller helt med. Det handlar ju också om att kriminella inte ska få för sig att göra inbrott hos varenda jägare för att få tillgång till vapen.
 
Jag kan förstå att man kan må så dåligt att man vill "straffa" andra. För att de får en att må dålig eller bara för att de mår bra och har det man själv så innerligt önskar att man hade. Lägg till att det är en 12-åring och det kan finnas många försvårande omständigheter i hans liv. Dåliga hemmaförhållanden, inga eller dåliga vänner, mobbing, diagnoser som omgivningen (familj, skola samhälle) inte ger tillräckligt stöd för, maximalt hormonpåslag p.g.a. puberteten, kanske till och med kriminella kontakter som påverkat honom?

Tragiskt är det iaf för alla inblandade!
När man är 12 så har man inte ut vecklat så mycket konse kvens tänk heller. Även fast domflesta säkert inte skulle skjuta ihjäl nån ändå och det är ju jätte jätte hemskt att det har hänt! Men det är lite konstigt tycker jag att tänka att det är HELT o fatt bart att ett barn gör nåt sånt.
 
Jag hörde reportern säga att ”planerat” säger man eftersom pojken hade med sig ett vapen. Det betyder alltså inte att man vet att det fanns en planering över hur dådet skulle utföras.
Tyvärr verkar det som att han hade för avsikt att avlossa det, alltså att planen sträckte sig längre än att ta med sig vapnet till skolan - utifrån det som rapporterats i finska nyheter.
 
Men det är inte okej. De Ska inte förvaras så.
I vårt hus var det alltid mycket noga med vapenskåpet, även luftgeväret bodde där. Det var ingenting vi ongar hade tillgång till, inte i andra jakthushåll heller.
Det är klart att det inte ska vara så men det är så det var. I det här fallet var dock ammunitionen i princip otillgänglig så det var ju inte så man kunde plocka vapnen och ge sig ut och skjuta.
 
Jag läste någonstans, tror det var SVT, att de haft ganska "många" skolskjutningar ändå under åren här. Förvånar mig faktiskt lite.
Nja, alltså varenda skolskjutning (eller skolattentat) är ju en för mycket, men många vet jag nu inte att man kan säga att det är. En på slutet av 80-talet, så de på -07 och -08. Så var det någon som sköt mot en skola på -12 tror jag (en skadad). Så finns det ju en del avvärjda attentat som man inte vet var de skulle ha slutat om man inte hunnit stoppa.

Men jag hoppas ju verkligen inte att detta startar en ny våg. Vill ju inte måla fan på väggen, men med tanke på att det bara är någon vecka sedan de fick stoppat en trolig skolskjutare i Vasa, så känns det lite skrämmande.
 
Alltså denhär disskutionen om hur vanligt det är att folk för varar skjut vapen fel eller om jakt vapen är efter traktade för brottslingar osv är inte den lite konstig? Alltså inte själva att prata om det men i dethär samman hanget?
För som jag har fattat det som hände i Finland så var det att nån nära an hörig till pojken som sköt hade licens för det vapnet. Och pojken kom uppen bart åt det och tog med till skolan och mördade en klass kompis och skadade två andra.
Borde inte det bara visa VARFÖR det är så viktigt att skjut vapen är in låsta så att inte barn eller andra KAN komma åt dom?
Nu vet ju kanske ingen här exakt vad som hände. Men OM det skjut vapnet hade varit in låst i ett vapen skåp och pojken INTE visste var nyckeln fanns eller vad det var för kod. Då hade han kanske inte dödat ett annat barn?
Och tyvär så är det ju inte BARA han som har gjort nåt sånt. Utan tillexempel i usa så har det ju hänt många gånger att unga barn har skjutit nån. Och där är det ju helt andra vapen lagar motför här så det är mycket lättare för barn att ha till gång till vapen.
Och somsagt jag vet inte exakt hur lagen är i Finland. Men tänk bara OM den an höriga tänkte lite sådär att det inte gjorde nåt att pojken visste var nyckeln till vapen skåpet fanns. Eller att hen hade vapnet på nåtannat ställe och tänkte att det inte gjorde nåt.
Hur tror ni att hen känner nu då? Jag tror iallafall att hen nog önskar att hen hade haft sitt vapen in låst i ett vapen skåp och att pojken inte kom åt det. Så hade dethär hemska kanske inte hänt 💔
 
Det är kanske inte jätte o vanligt men det är inte okej fördet. Utan lagen är att skjut vapen ska vara in låsta så att inte andra kan komma åt dom. Och dethär är väl ett väldigt tydligt exempel varför det är så och varför INTE tillexempel 12 åriga barn ska ha till gång till nyckel till vapen skåp osv.
Alltså jag vet själv klart inte exakt hur barnet i Finland igår fick jag på skjut vapnet så jag menar inte speciellt dethär fallet. Utan i allmän het att barn INTE ska ha till gång till tillexempel deras mammas eller pappas skjut vapen om dom har ett.
Tänkte just på USA (såg att du också gjorde det i ett senare inlägg) och hur vanligt det är att barn skjuter där.
De skjuter syskon, föräldrar, sig själva.. ofta är det väl olyckor, pistolen förvaras laddad i sovrummet i ett nattygsbord.. fruktansvärt.

Min granne som är jägare har självklart vapenskåp, låst, och förvarar inga laddade vapen.
 
Jaktvapen är inte direkt supereftertraktade hos kriminella.
Nej det kanske var vanligare förr, då användes ju avsågade hagelgevär i kriminalitet. Kanske var de mer lättillgängliga då och idag svårare att få tag på eftersom merparten av jägare har blivit bättre på att låsa in sina vapen och det är lättare att köpa olagliga vapen på gatan.
 
Nej det kanske var vanligare förr, då användes ju avsågade hagelgevär i kriminalitet. Kanske var de mer lättillgängliga då och idag svårare att få tag på eftersom merparten av jägare har blivit bättre på att låsa in sina vapen och det är lättare att köpa olagliga vapen på gatan.
Jag tror det mer har att göra med att jaktvapen laddas manuellt med ett skott i taget och (beroende på kula) har mer rekyl som gör att jaktvapen inte är eftertraktat hos kriminella. Plus de tar mer plats och kan inte bäras obemärkt.
 
Nej det kanske var vanligare förr, då användes ju avsågade hagelgevär i kriminalitet. Kanske var de mer lättillgängliga då och idag svårare att få tag på eftersom merparten av jägare har blivit bättre på att låsa in sina vapen och det är lättare att köpa olagliga vapen på gatan.
Skulle snarare tro att det är lättare med vapenimport nu när internet är stort, lättillgängligt osv.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite funderingar. Min bonusdotter köper diverse serum som hon ser influencers använda och göra reklam för. Tilläggas bör att hon...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 236
Senast: Motacilla
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 740
Senast: skogaliten
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 961
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp