Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

biffen

Trådstartare
Är rätt irriterad och less och vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet som uppstått. Vi har tre km till skolan och barnen är följdaktligen berättigade skolskjuts i vår kommun. Det brukar fungera och har så gjort under åren, förutom vid ett fåtal tillfällen då det varit blankis på vår smala grusväg och bussen inte vågat åkt hem, vilket jag har full förståelse för. Då brukar vi hjälpas åt grannar o vänner att ta hem varandras barn eller skjutsa hem om det går för att lösa detta, eftersom alla föräldrar inte finns hemma.

Nu gjordes en ny upphandling och nytt bolag har hand om skjutsarna, utöver detta beställs taxi till de barn som bor än mer avsides och inte åker varje dag.
Nu vägrar de köra bussarna längs vår sväng, eftersom vägen inte varit grusad vid något tillfälle och det innebär att min flicka på nio år ska gå 1,3 km längs samma väg som bussen inte törs åka pga halka varje morgon och hem varje eftermiddag. Denna väg är smal. Det finns inga gatlysen, plogkanterna kommer bli höga och den är ibland ej grusad (låg prio och dålig vägfogde fn)

Den trafikeras dessutom även av timmerbilar (de kör ju gärna vintertid när vägarna håller) och andra tyngre fordon som traktorer etc.

Vägfogden anser att bussarna inte har något på vägarna att göra. Att det inte finns någon skyldighet att grusa så att bussarna utan vinterdäck tar sig fram. Skolan/Kommunen anser att de uppfyller kraven med tanke på avståndet att gå, vilket stämmer..

Till saken hör att längre bort längs vägen bor en jämnårig kamrat som åker taxi hem varje dag och även ibland på morgonen. Den skjutsen tar sig fram utan problem. Tidigare år har alla barn åkt skoltaxi på morgonen och ofta buss hem och då har i regel bättre vägfogdar sett till att det grusats vilket har gjort att det fungerat.

Jag har kontakt med kommunen och jag har bjudit dem hit till oss för en morgonpromenad längs denna väg i halkan, det är dessutom inte direkt slät väg utan det är backigt och även farliga tvära kurvor.

Är jag överdrivet orolig som inte vill släppa iväg henne?

Att som undantag gå en gång eller ordna på annat sätt kan accepteras men jag anser inte att det ska vara en regel att hon ska behöva gå så långt.

Har inte vågat ge mig på vägfogden ännu, han är inte lätt o tas med och är känd för att inte göra mer än det absolut nödvändigaste och då efter påtryckningar... måste ladda med regler och praxis, o vara ordentligt påläst känner jag före detta samtal. Måste vässa argumenten.

Känner mig så maktlös.
Som tur är har jag nu haft möjlighet att skjutsa och hämta, men den möjligheten är borta inom kort och då blir det problem.

Åsikter, tar tacksamt emot alla argument.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Jag tycker inte att du överreagerar. Men jag har inget bra förslag på vad du ska göra åt saken...
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Titta vad som står i din kommuns regler när det gäller skolskjuts, det skiljer närmligen från komun till komun.

Vad säger komunen? Att det är okej för dottern att gå längs vägen?

Vi slåss oxå mot komunen just nu eftersom de har kommit på käcka spar idéer om att alla barnen ska åka länstrafik, jag känner inte att det är så intressant att ställa ut en sex åring vid en 100 väg, där det har skett dödsolyckor varje år för att vänta på en buss som är ökänd för att inte stanna trots att det står folk på busshållsplatsen. (en busschaufför erkände att denne hade sett att det stod folk men han var sen så han tyckte inte att han hade tid att stanna... nästa buss kommer två timmar senare) När de sedan ska hem så måste de passera över en 100 väg, vilket känns ännu sämre då det dessutom är ett backkrön precis vid korsningen...
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Det som står är att alla som har mer än 2 km till skolan åk 1-3 har rätt till skjuts och mer än 3 km åk 4 o uppåt.
De anser att de gjort sitt o likaså vägfogden o bussbolaget..

Men de har tidigare backat eftersom viss väg är farlig att gå och har tung trafik (bara 70 o 50 väg - men smal väg utan möjlighet att gå på sidan vägen (vägräcken etc och hus som gör att det inte ens finns vägren) & den biten har de ju skjuts nu.
Vet inte ens om de vet hur det ser ut här. Därav jag vill att de kommer ut.. Timmerbilarna tar upp hela vägen, två personbilar kan ej mötas utan att man krypkör och håller ut det som går efter denna väg jag inte vill att hon går på.
Visst jag låter henne gå kortare bitar då och då, men då "övervakar" man ju hemma och ser till att de kommer fram etc. samt utrustar med reflexer och ger dem inte klartecken när det är blankis direkt.. Det är ju inte riktigt samma som att gå 1,3 km på farlig väg och passa en tid i halkigt före i beckmörker och med skolväskor och gympapåsar att släpa på..

Vill ju inte ens att stora tjejen på tretton ska behöva gå hela den biten, men det känns ändå mer rimligt att hon har bättre koll på trafiken etc. Det finns ju lite distraktioner efter vägen för en nioåring om man så säger, bäcken, grannens fölungar etc. och platsen hon ska vänta på är en vägkorsning och bredvid en å där vattnet är strömt.. skillnad vore också om de vore fler barn som kunde gå gemensamt, men hon kommer få gå själv på hemvägen för storasyster har inte alls samma tider.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Har du sett upphandlingsunderlaget? Står det att bussbolaget ska hämta efter er väg, så får bussbolaget ta diskussionen med väghållaren. Barnen ska hämtas efter de krav som står i underlaget.
Vilken typ av väg är det?
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Nix har inte sett upphandlingsunderlaget, men enl. kommunen så är bussbolaget inte skyldiga att ha alternativa fordon (med vinterdäck) som tar sig fram. Det är en "byväg" smal grusväg som är skött av vägföreningen - jag är ju med o äger vägeländet..
Vägfogden hade tydligen stoppat skolbussen i korsningen o sagt att de inte hade här o göra.. (de hade stannat mitt i häromveckan o ringt efter grus... för att våga fortsätta köra, vilket är klokt)

Jag blir så trött.. Fogden själv vill dra om vägen förbi sitt hus, pga livlig trafik från storbonden längre bort (de arrenderar massa mark runtom i byn + har ett jordbruk till på andra sidan byn) och vill att föreningen ska stå för kostnaden. Vägen är dock inte så nära egentligen, ett par med småbarn fick ej bidrag o då gick vägen bokstavligen bredvid gaveln o köksfönstret.

ÅHH vad jag hatar denna bonnamentalitet... jag är inte nån som bråkar o lägger mig sällan i de fejder som finns och ställer mig aldrig på nån sida, NEUTRAL vill jag vara men nu måste jag få yttra mig då jag o främst barnet är drabbat.

*kräks* på situationen, har inte ork o tid med sånt här...
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Svår fråga det där. Man vill ju inte att ett barn på 9 år ska gå på en farlig väg. Men inte är det bättre att en skolbuss full med barn ska riskera att köra i diket eller krocka med en timmerbil. Det är nog bara att ligga på och tjata och se till att vägen sköts på ett bra sätt så bussen kan ta sig fram.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Japp det är en svår fråga, självklart är man även orolig när det är blankis när man vet att bussen knappt tar sig fram, men dessa gånger har jag förståelse för om bussen stannar o släpper av tidigare. Dock är detta ju ett undantagsfall.. Och som regel funkar det finfint att åka med personbil o minibuss längs vägen även dessa gånger o det borde ju finnas möjlighet till alternativa fordon. Men men.. Detta nya bussbolag verkar ställa högre krav än tidigare samtidigt som vägfogden är snålare med gruset. Såg att de haft problem på fler ställen idag, undrar just om de ska ställa in alla skjutsar helt? :-/
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Nu har jag inte lusläst tråden, men varför inte följa henne? Vi har visseligen kortare skolväg än så, men jag följer alltid min 9-åring till skolan och har tänkt att göra det iallafall 3:an ut.

Fast jag är nog lite hönsig också...

(Själv hade jag 2 km till busshållplatsen i den åldern, och fick gå själv. Men det var på det glada 80-talet det.)
 
Senast ändrad:
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Gissar att "din" väg är en enskild allmän väg och att ni får bidrag till skötseln från staten?
Då ska vägen hålla för de transporter som det allmänna har t ex skolbil, sopbil, blåljustransporter, färdtjänst osv.
Den enda gång ni har rätt att debitera är om någon nyttjar vägen onormalt mycket t ex för virkestransporter vid en stämpling.
Endera ska då skogsägaren eller den som köpt stämplingen betala för slitaget eller återställa vägen i ordinarie skick.

För din del är det smartaste att ringa kommunkontoret och be att få ut upphandlingsunderlaget för skolskjutsarna, står det där att bussen ska gå in till er så är det väghållarens jäkla skyldighet att fixa detta!
Men det är något som du inte ska behöva engagera dig i, det ska den nämnd som upphandlat skolskjutsen och bussbolaget ordna.
Du ska bara tala om för rektorn att ditt barn inte kommer till skolan för att skolskjutsen inte hämtar.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Jag kör o hämtar med bil idag men kommer inte ha möjlighet till detta
efter jullovet..
Fritids har vi inte haft sen ettan, utan hon har hellre åkt hem. Jag har jobb på annan ort. 4 mil bort, men "lyckligtvis"
varit sjukskriven. Jag kör även trettonåringen o hennes jämnåriga klasskompis dagligen Nu.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Jag ska be att få ut detta, var så säker...

Finns det någon lagtext jag kan hänvisa till? Jag har letat...
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Nej tyvärr finns det ingen lagtext om hur skolskjutsandet ska gå till eller vilka regler som ska följas utan allt är upp till varje komun att bestämma. :crazy:
Det som finns skrivet på skolverkets hemsida är följande: http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.126382!Menu/article/attachment/Skolskjuts%252022%2520okt.pdf

Men det är luddigt och lätt för komunerna att komma runt.

Tyvärr går även skolplikten över allt annat så det är din skyldighet som förälder att se till att barnen kommer till skolan, att man själv upplever vägen som farlig betyder ingenting om komunen har gjort "undersökningar" och kommit fram till att den är ofarlig...

Men ang vägen, har ni ingen vägförening som kan avsätta vägfogden? Det verkar ju vara en helt absurb situation, jag vet att det har varit tjafs på en del vägar här omkring men då har vägföreningarna haft möte och fått det mesta att fungera.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

I det här fallet är upphandlingsunderlaget det dokument som styr, har kommunen beställt skjuts från hemmet så ska skjutsen gå från hemmet.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Funderar på om det är mest effektivt om jag håller barnet hemma någon dag för att få kommunen utöva påtryckningar på vägföreningen eller om jag ska skicka faktura för utebliven inkomst till vägföreningen istället?
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Vi bor oxå avsides på en liten väg med dåligt väglag på vintern. Innan åkte skolbussen in och hämtade ungarna på vår stallplan och vände. Men de sista 2-3 åren har de fått gå 1 km ut till den större vägen då bussen inte vågar åka in vilket jag har förståelse för. Förra veckan åkte bärgningsbilen i diket och strax efter sandbilen. Även bussen har åkt i diket minst 2 ggr på den större vägen som ändå skötts bättre.
Taxi hem är inga problem då den har lättare att ta sig fram.
Nu är våra lite äldre och har varit 2 som gått, men de har pannlampor och broddade skor så det har gått bra ändå.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Funderar på om det är mest effektivt om jag håller barnet hemma någon dag för att få kommunen utöva påtryckningar på vägföreningen eller om jag ska skicka faktura för utebliven inkomst till vägföreningen istället?

Faktura till vägföreningen tror jag på, att hålla barnen hemma tror jag inte komunen bryr sig så mycket om faktiskt...
Förra vintern så var bussarna inställda två gånger när det var snöstorm, då var det bara äldsta som gick i skolan och fick istället åka med granne/god vän som skjutsade sitt barn med fyrhjuls arbetsbil som tar sig fram, men då var det rejält manfall i klasserna. :D På efm hade snöröjningen hunnit med så då hämtade jag dem själv med våran bil.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Att hämta o lämna - hjälpa varandra köra barn - är ju självklart redan idag när det är fråga om större snömängder etc, under en begränsad tid. Nu har vi blankis på precis hela vägen och jag har just hämtat jäntan - det är rätt rejält halt. Ska bli intressant om det kommer grusas öht.
Hade ju tänkt köra hästtransport också men som det ser ut nu är det uteslutet...
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Funderar på om det är mest effektivt om jag håller barnet hemma någon dag för att få kommunen utöva påtryckningar på vägföreningen eller om jag ska skicka faktura för utebliven inkomst till vägföreningen istället?

För några år sedan hade vi blankis på våran väg. Det var så illa att chauffören fick släppa av barnen på "fel" ställen för han inte kunde stanna överallt. Jag och två familjer till höll barnen hemma mån, tis, ons. Detta ledde till att kommunen ställde in bussarna på vissa sträckor resterade dagar av den veckan.. Bla våran då. På måndagen var det sandat och då gick bussarna som vanligt. Man ska resa tryggt och säkert med buss.
 
Sv: Skolskjutsfråga... är jag fjompig??

Är det verkligen kommunens sak? Jag tycker att det låter som om det är din vägförening som ställer till problemet genom att inte underhålla vägen ordentligt eller skotta så att det finns plats för gångtrafikanter. Det låter lite bakvänt att kommunen ska behöva skicka er extraresurser i form av taxi för att ni inte kan sköta er väg så att bussar kan åka där.

Men rent praktiskt skulle jag nog försöka lösa det så att barnen blir skjutsade av föräldrarna och får vänta hos någon kompis före och efter skolan. Jag tycker inte att det är lämpligt att varken barn eller vuxna traskar på en smal och hal väg i mörkret. Att hålla barnen hemma låter som helt fel väg att gå, skolan är ju till för barnen, inte tvärtom.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 459
Senast: Eurydome
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 741
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp