Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror nog helt på instution och ämne, på ämneslärare programmet i svenska och historia förväntades vi skriva själva och i undantagsfall fick man skriva i par.Hur stor är chansen att man får skriva B och C uppsats själv? Måste man skriva med någon annan? Någon som fått skriva sina uppsatser själva? Jag skulle helst göra det om man kan det
Alla skriver inte b-uppsats. Jag har läst 3 olika ämnen på B-nivå och skrev uppsats i grupp i ena ämnet, själv i det andra och inte alls i det tredje.Kan inte ens dra mig till minnes att jag skrivit någon b-uppsats. Däremot c och d båda ihop med annan person. Ville skriva själv först men såhär I efterhand är jag glad att jag inte gjorde det. (Vi skulle helst vara två ändå.)
Det är nog rätt ovanligt att de är så korta. Min kandidat var inom biologi och ingen hade nog under 35 sidor tror jag.Vi blev ombedda att skriva i par. De sade uttryckligen att merparten av de som skriver själva antingen inte blir klara alls eller måste komplettera. Läst socionom. En skillnad är väl att vi skrev 50 sidor i en kandidatuppsats, anhörig skrev inom biologi och det var 10 sidor. Mitt mål var att hinna alla delmål, helst ligga lite före och att all formalia skulle vara korrekt, samt godkänd. Glad att jag hade min skrivkompis, vi hade olika styrkor och drog varandra framåt. Hen snabb som en iller att spotta ur sig text, jag grundlig som få och vi kunde fördela arbetet bra.
Jag antar att det beror på ämne?Hur stor är chansen att man får skriva B och C uppsats själv? Måste man skriva med någon annan? Någon som fått skriva sina uppsatser själva? Jag skulle helst göra det om man kan det
C uppsats menar jag givetvisNär jag läste på LiU fick vi inte skriva B uppsats själv. Sen om personen man skrev med skulle hoppa av utbildningen, så blir det såklart annorlunda. Vårt uppsatsskrivande låg förlagt över två terminer. Så den fanns såklart en risk för att det skulle ske.
Ett examensarbete på universitet brukar vara en C- eller D-uppsats (beroende på vilken examen man tar). Det kallas tex examensarbete på psykologprogrammet också men det är en D-uppsats (och vår yrkesexamen motsvarar en masterexamen)Nu har jag enbart skrivit/skriver examensarbete på universitet. Vi fick välja.
Har fått för mig att för ingenjör motsvarar inte examensarbetena inte c- eller d-uppsats. Det hade något med vad för typ av kurser som ingick i programmet. Men jag kan minnas fel!Ett examensarbete på universitet brukar vara en C- eller D-uppsats (beroende på vilken examen man tar). Det kallas tex examensarbete på psykologprogrammet också men det är en D-uppsats (och vår yrkesexamen motsvarar en masterexamen)![]()
Jag trodde att högskoleingenjörer har en kandidatexamen och civilingenjörer en masterexamen?Har fått för mig att för ingenjör motsvarar inte examensarbetena inte c- eller d-uppsats. Det hade något med vad för typ av kurser som ingick i programmet. Men jag kan minnas fel!
Verkar som jag har tolkat det fel!Jag trodde att högskoleingenjörer har en kandidatexamen och civilingenjörer en masterexamen?
Men det har du säkert bättre koll på än mig, jag trodde bara att detta var harmoniserat efter bolognaprocessen. Du kanske tog examen tidigare iofs?