Klokt!Gällande det här med skuld så tänker jag på en sak som jag lärde mig här på Buke en gång i tiden. Jag ifrågasatte själv att må dåligt över hur världen ser ut, i en tråd, att det inte var konstruktivt. Jag fick till svar att många konkreta gärningar är sprugna ur en sorg, ilska eller annat skav inom en. Jag tyckte att det var väldigt sant. Det är lite utopiskt att vi skulle ge av oss själva till världen, och kämpa för frågor som vi tycker är viktiga, med enbart positiva känslor som grund. Mycket engagemang är grundat i frustration, ilska eller sorg. Skuld kanske i sig inte är en konstruktiv känsla, men den kommer ju någonstans ifrån reflektion kring ens egen ställning i världen.
Jag minns väldigt väl en text jag läste för ett drygt decennium sedan, skrivet av en kvinna som arbetade med mäns våld mot kvinnor. Eller rättare sagt – hon jobbade med kvinnorna som drabbats. Hon hade blivit ifrågasatt på något vis, minns jag, över sitt engagemang och hon skrev en väldigt stark text kring hur hon ibland också önskade ett annat liv. Önskade att hon inte visste, såg, kände. För vad mycket enklare det hade varit då. Men nu vet hon det hon vet, och ser det hon ser, och då kan man inte gå tillbaks. Hon skulle ligga i den här skyttegraven i resten av sitt liv.
Jag tänker att en del engagemang för en bättre värld kan vara ganska smärtsamt. Ett tveeggat svärd kanske. Som skapar både meningsfullhet och sorg för många.
Känslor som skuld, skam, ilska, frustration är väldigt kraftfulla och jag tycker snarare att vi ska försöka hantera dem konstruktivt, än att sky dem. För mig innebär en konstruktiv hantering att man försöker förstå den, inte nödvändigt bli av med den. Förhoppningsvis kan man då hitta strategier för att göra känslan mer hanterbar, så som att bidra till samhället på olika sätt, välgörenhet, göra olika medvetna val, eller liknande.
Ganska få (om några?) stora samhällsförändringar inom ex. jämställdhet, djurrätt, eller barnrätt kommer ur glädje eller andra positiva känslor.