Skulle du kunna tänka dig att prova cannabis om det var lagligt?

Om det var lagligt i Sverige skulle du kunna tänka dig att testa cannabis en gång?

  • Ja

    Röster: 67 28,9%
  • Nej

    Röster: 155 66,8%
  • Kanske

    Röster: 10 4,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    232
Jag känner mig öppen för att använda CBD-olja i medicinskt syfte. Det skulle jag definitivt vilja prova om/när det blir lagligt om jag fortfarande har behov. Jag upplever inget behov av nöjesbruk, det är aldrig något som intresserat mig.
CBD-olja är lagligt
 
Lite kl*
En god vän till mig fick epilepsi efter en huvudskada och medicinerade (lagligt) med cannabis i USA, hon fortsatte med det (olagligt) här i UK för att slippa anfallen.
Det är inte ovanligt att använda CBD-olja för svårbehandlad epilepsi med bra resultat. Har en vän som jobbar med barn som har svåra funktionsnedsättningar och ofta även epilepsi. Hon var och jobbade i USA ett tag och där var det vanligt att dessa barn behandlades med oljan och det hjälpte mycket.
 
Med en släkting som gick bort i en överdos precis 20år fyllda så finns det inte en chans att jag skulle prova.
Jag har förlorat en bror till amfetamindöden och en syster efter överdos heroin. Jag lovar att jag har sett baksidan av allt skit man kan tänka sig relaterat till tungt drogmissbruk.
Det var ju inte så att han började med heroin direkt.
Min syster rökte inte ens vanliga cigaretter, än mindre cannabis.
 
CBD-olja är lagligt

Cannabisolja är inte lagligt i Sverige än, utan på "forskning stadie" i medecinal kretsar i Skåne. Är däremot lagligt i bla, Danmark och Storbritannien mot svår smärta och diverse nervsjukdomar såsom fibromyalgi o.l.. I dessa länder och Canada är även röka tillåtet för medicinskt bruk. Även odling av cannabis/hampa/marihuana är lagligt för eget medicinskt bruk.
 
Skulle aldrig prova. Möjligtvis kanske i medicinskt syfte som sista utväg mot smärta, men sannolikt inte ens då. Cannabis i smärtstillande syfte verkar inte vara direkt effektivt.
 
Jag själv är den enda person jag känner (som jag vet om) som har haft en period i livet av vanemässigt rökande och som INTE fick några jobbiga psykiatriska symtom efter ett tag. Alla andra fick ångestattacker, psykotiska symtom och liknande. Så charmen rann av det för flera decennier sedan.
 
Nej, om inte som medicin läkaren skrivit ut (helst inte då heller, men om inte bättre alternativ finns). Bortsett från att jag har noll intresse av droger (och alkohol) så har jag också nära släktingar som har/ har haft missbruk så det hade känts som en stor risk. Är allmänt anti alla droger om inte i medicinskt syfte.
 
Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klart-i-tyskland-cannabis-legaliseras

När jag var yngre skulle jag nog kunnat tänka mig att prova men inte nu. Hur ser ni på drogen?
Njae, jag är inte direkt intresserad. Jag har testat som yngre på hemmafester tex. Men jag var väl inte så impad.

Hade det blivit lagligt, gått att producera under goda villkor kanske jag kunde testa mot värk. Iaf oljan kunde vara intressant.
Några kompisar bodde i USA och kom tillbaks hit med en USA-rodd kompis. Han hade Hortons(som jag också har). Det enda som hjälpte honom var att röka på. För honom var det röka på eller självmord pga smärtan. Där hade jag önskat att han kunnat få det lagligt.
 
Inte röka, jag misstror allt sånt som man drar ned i lungorna (även de som påstås vara okej och riskfria).
Men om det skulle dyka upp som medicin på tex apoteket som påstås hjälpa mot något som jag tycker låter intressant eller passande för mig - varför inte.
Fast jag skulle nog googla först på hur beroendeframkallande den hypotetiska medicinen är :D
 
Nä, varför skulle jag? Jag har aldrig ens rökt en vanlig cigarett.

Undantaget skulle vara om läkare skrivit ut det på recept.
 
Cannabis känns inte riktigt som en partydrog i mina ögon, men jag skulle lätt tänka mig att testa i medicinska syften.

Om man tittar på risker för beroende och potentiella allvarliga biverkningar så är det många läkemedel som hamnar högre på "risk-listan" än gräs. Opiater är tex något jag är väldigt försiktig med, och benzo skulle det krävas att precis alla andra alternativ är uttömda för att jag skulle ge mig på.

Med kronisk värk finns det inte någon medicinering som inte sliter rejält på kroppen i längden (både paracetamol och ibuprofen går in i det facket!) och måste jag välja är jag hellre lite dum av gräs än av smärta och sömnbrist.

Röka kan jag inte tänka mig, men det finns ju många alternativ till det.

Sen skulle det vara betydligt trevligare att röra sig ute på stan en helgkväll om en signifikant mängd valde cannabis istället för alkohol. Jag är djupt intresserad av alkoholhaltiga drycker, men som tredje part är alkohol en riktig skitdrog!
 
Cannabisolja är inte lagligt i Sverige än, utan på "forskning stadie" i medecinal kretsar i Skåne. Är däremot lagligt i bla, Danmark och Storbritannien mot svår smärta och diverse nervsjukdomar såsom fibromyalgi o.l.. I dessa länder och Canada är även röka tillåtet för medicinskt bruk. Även odling av cannabis/hampa/marihuana är lagligt för eget medicinskt bruk.
Nu var det ju dock CBD-olja, vilket är lagligt.

Bara om det inte finns någon THC i den.
Ja precis. Vill man ha cbd-olja för cbdns skull går det ju utmärkt att köpa, finns hur mycket som helst. Vill man ha något med även thc i är det en annan femma
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 890
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp