Bukefalos 28 år!

Skulle du vaccinera dig? (covid-19)

Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?

  • Ja

    Röster: 112 62,2%
  • Nej

    Röster: 68 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    180
Svinninfluensas resulterade i massvaccinering i Sverige men långt ifrån i alla länder så nog finns det folk att forska på.

Absolut - mig veterligen är det inget folk dör i horder av eller får biverkningar av vaccin av . Men om jag har fel så givetvis beaktar jag det utifrån källor .

f.ö så blev jag verkligen supersjuk i 24 timmar efter vaccinering för H1N1. Vilket är i linje med att jag troligen blivit väldigt mycket sjukare om jag smittats av själva H1N1.
 
Och återigen - om man 1) förstår lite vad ett vaccin är (kortfattat är det en dos av själva sjukdomen) och 2) tar del av de flera etablerade studier och rapporter som kommit senare år av narkolepsi pga vaccinet och hur proteiner och sammansättning med div förutsättningar hos några individer - dvs biverkning , fastställs och hur det inte via tester går att se ev biverkningar av denna sort precis i linje med exakt alla biverkningar för alla läkemedel i stort, så blir det lite tydligare.
3) eftersom svininfluensan resulterade i massvaccinering så finns det inte så mycket fall att bedöma ang att ovaccinerad fått narkolepsi .
Vad du vill ha sagt med 1 o. 2 förstår jag inte riktigt. Ang. punkt 3 så kan det sägas det uppskattas att i runda tal 1 miljard människor smittades av svininfluensan vid utbrottet 2009.
 
Jag är lite rädd för vaccin som inte har ngn längre dokumenterad historia bakom sig. Tänker bara på svininfluensan och vad det vaccinet ställde till med.

Är dock inte i någon riskgrupp, osocialt jobb, bor på landet och är sällan mindre än 1.5m från någon :p. Kommer däremot inte avråda någon från att ta det, då ju fler inom vårdyrket som är imuna desto bättre vård kan de drabbade få.

och är vaccinet om 4-5 år documenterat utan bieffekter och ger ett livslångt skydd så kommer jag ta det, samt vaccinera ev barn i framtiden. Men som sagt, kommer inte kasta mig efter första bästa vaccin så fort det erbjuds.
Vill du ha barn (du skriver ev barn) så är du i riskgrupp när du är gravid, även om du inte är i en riskgrupp nu.
 
Vad du vill ha sagt med 1 o. 2 förstår jag inte riktigt. Ang. punkt 3 så kan det sägas det uppskattas att i runda tal 1 miljard människor smittades av svininfluensan vid utbrottet 2009.

Jag tycker det är uppenbart att 1 och 2 är svar på dina och flera andras farhågor och antaganden som du uttrycker även tidigare, tex inlägg #177 . Vad ditt svar på punkt 3 ang statistik hamnar utifrån diskussionen har jag också lite svårt att se. Statistik bör hanteras utifrån väldigt specifika uttryckta mättmått och kriterier för hur statistiken är grundad. Det tror jag du är väl införstådd med egentligen .
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är uppenbart att 1 och 2 är svar på dina och flera andras farhågor och antaganden som du uttrycker även tidigare. Vad ditt svar på punkt 3 ang statistik hamnar utifrån diskussionen har jag också lite svårt att se. Statistik bör hanteras utifrån väldigt specifika uttryckta mättmått och kriterier för hur statistiken är grundad. Det tror jag du är väl införstådd med egentligen .
Antingen blandar du ihop mig med någon annan eller så är det du som inte förstått vad jag skrivit.
 
Antingen blandar du ihop mig med någon annan eller så är det du som inte förstått vad jag skrivit.

Nej jag har definitivt inte blandat ihop dig med någon annan. Att jag inte förstått vad du skrivit är mycket möjligt . Det känns lika möjligt som att du inte förstår vad jag skriver .
 
Menade att jag
har inte hört talas om ett enda fall som insjuknat i svininfluensan och som komplikation fått narkolepsi som påstås i tråden. Samtliga fall fick det i samband med vaccinationen.

Du missförstår helt vad som skrevs och utifrån det även vad ett vaccin är och hur det fungerar. Det påstås inte att många får narkolepsi av H1N1.
 
Nä man ska inte sprida panik men det har ju trots allt funnits en del felaktigheter i medicinbranschen genom åren. Bara för några år sedan uppdagades det i allvarliga biverkningar från bortåt 100 000 patienter i hela Europa av någon anledning inte hade rapporterats. Det har också avslöjats förfalskade laborationsrapporter när man velat få fram godkända mediciner. Tror det var över 800 mediciner som drogs in i Europa.
Så nej man ska inte sprida panik men att vara en smula skeptisk är inte heller fel. Speciellt inte när det finns så enorma stora summor att tjäna som att vara först med ett vaccin mot covid-19. Läkemedelsindustrin består inte bara av helgon som vill rädda mänskligheten.
 
Ok- jag förtydligar...du tycker jag ska vara tyst och inte sprida sånt DU anser inte är korrekt för DU jobbar minsann med detta och därmed VET. I din iver att spänna musklerna drar du dig inte för härskartekniker och anklagar mig för att bidra med..... Faktaresistens. Typ samma beteende existerar i länder som Kina.
Alltså jag blir ärligt talad ledsen och uppgiven av att läsa detta inlägg. Varför är det fult att kunna något om ett område man jobbat inom i 19 år - eller är det bara så att man inte får låtsas om att man kan något. för annars "spänner man musklerna"!? Själv uppskattar jag när andra användare delar med sig av sina kunskaper, jag känner mig inte alls hotad av det.

Jag skrev att spridandet av konspirationsteorier skapar rädsla och faktaresistens.
 
Visst hade jag vaccinerat mig om det rekommenderats. Dels för flockimmunitetens skull dvs för att skydda de som verkligen inte kan vaccineras. Dels för min egen skull, har noll lust att bli liggande i en sjukdom som ger hosta och svårt att andas, och så längtar jag efter att få träffa mina riskgruppsvänner igen och efter att kunna resa.
 
Nej det är inte troligt. Med de sjukdomar jag dras med avråds jag från att vaccinera mig. Kollade upp det igen när mässlingen blossade upp i Sverige igen då jag inte är fullvaccinerad men nej, jag bör avstå vaccinationer för att inte riskera att bli än sjukare än vad jag redan är. Jag får helt enkelt leva på hoppet att övriga är solidariska.
 
Nej det är inte troligt. Med de sjukdomar jag dras med avråds jag från att vaccinera mig. Kollade upp det igen när mässlingen blossade upp i Sverige igen då jag inte är fullvaccinerad men nej, jag bör avstå vaccinationer för att inte riskera att bli än sjukare än vad jag redan är. Jag får helt enkelt leva på hoppet att övriga är solidariska.

Det vesäntliga i ditt fall är väl att det specifikt uttalats från dina läkare aatt du isåfall inte bör ta x eller y vaccin.
 
Det jag funderar lite över är att om alla enbart är beredda att vaccinera sig när det är testat och klart och funnits ett tag så kommer det aldrig bli ett vaccin eftersom man behöver noggranna kliniska tester innan det kan godkännas. Just så man undviker tidigare misstag med svininfluensan. Jag kommer också dragandes med den gamla välbeprövade en vän ;) men hen jobbar också inom läkemedelsindustrin med att testa, och hen säger att vad som ofta tar mest tid är byråkratin runt, väntan på att beviljas tillstånd, begäran av resurser etc, vilket kan vara otroligt frustrerande. Covid får just nu allt de begär och mer därtill och obegränsade resurser. Kan tydligen vara lite frustrerande för andra som jobbar med andra vaccin/mediciner.

De som absolut inte ska riskeras i kliniska tester är de som är samhällsnödvändiga.
 
Det vesäntliga i ditt fall är väl att det specifikt uttalats från dina läkare aatt du isåfall inte bör ta x eller y vaccin.
Det har inte uttalats att jag inte bör ta vaccin x eller y då det inte är sjukdomen som vaccineras mot som är det relevanta utan annat som gör att jag inte bör vaccinera mig alls.
 
Hade gärna vaccinerat mig, har lust på ett barn till :) Då man vet så lite om sjukdomen, hur det påverkar gravida och foster så känns det tryggare att vänta med den önskan tills ett vaccin kan erbjudas. Sen är det så klart andra mindre egoistiska fördelar med vaccinering såsom flockimmunitet som gör att en kan tänkas ta ett vaccin :up:
 
Nej det är inte troligt. Med de sjukdomar jag dras med avråds jag från att vaccinera mig. Kollade upp det igen när mässlingen blossade upp i Sverige igen då jag inte är fullvaccinerad men nej, jag bör avstå vaccinationer för att inte riskera att bli än sjukare än vad jag redan är. Jag får helt enkelt leva på hoppet att övriga är solidariska.

Samma läge som för mig vad gäller mässlingen :(
 
Produktblad för ett annat bra vaccin
knowledgrix.png
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 452
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 541
Senast: hastflicka
·
  • Omröstning
Hemmet I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)? Tänker både...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 882
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp