Skulle du vilja ha din häst här?

V

vojlock

Har varit och tittat på lite olika stallplatser inför ett ev hästköp (alt foderhäst).

Åkte och tittade på ett stall som har dom flesta bekvämligheter (nära till stan, uppvärmd sadelkammare, restaurang, två stora magneger, stor paddock(med tak), fina ridvägar, ja i princip allt man skulle vilja ha.
MEN, när jag frågade om hagtider, så visade det sig hästarna bara får gå hagen i TVÅ timmar per dag (små fyrkantiga grushagar dessutom), resten av dagen får dom stå inne.

Nu undrar jag, Vem och Varför ställer man sin häst i ett sådant stall??
Jag skulle aldrig ställa min häst där.
Visst, jag förstår att magnege, restaurang och läget kan locka, men ska ens egna behov verkligen gå före hästens?

Överreagerar jag eller räcker två timmars utevistelse per dag?

Mvh
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag skulle inte stalla upp min häst där, tycker att det är alldeles för kort tid.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nej, fy, skulle aldrig ha min häst i ett stall där den bara kommer få två timmars utevistelse per dag! Min häst gick ute minst 12 timmar per dag (vinterhalvåret). Två timmar är alldeles för lite!
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

no way in hell.

min skulle gnaga sönder boxen och krubbita ihjäl sig, ha stocktjocka ben osv osv osv....

borde inte vara lagligt att hålla hästar så... är det ens det?
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

kl


håller med överstående! det verkar ju helt galet, och jag kan inte låta bli att undra varför de har det så. Som svar på din fråga: Jag skulle aldrig ens överväga det!
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nej två timmar är lite väl lite!
Skulle man kunna utöka ett par timmar + ridning + skrittmaskin kanske de skulle funka för vissa hästar.

Vi har våra ute ca 6 timmar på vintern och det tycker jag är toklite och jag är inte säker på att nya hästen kommer klara det. :crazy:
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

No way. Vill ha min grabb ute så mycket det bara går, men MINST 6 timmar/dag. Stackars hästar att vara inne på mycket... :(


Tror inte det finns någon lag om utegående ännu men har varit prat om att hästen måste i en timme kunna röra sig i valfri gångart (alltså duger inte ridning)... Tycker det är på tok för kort tid...
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag skulle inte ha mina hästar där. De trivs bäst av att vara ute.

Kanske dum jämförelse men jag skulle dö om jag inte fick vara ute mer än 2 h per dag.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag har min häst på lösdrift, resten låter jag vara osagt ;)

Men på ridskolan där jag började min ridkarriär för många, många år sedan fick privathästarna ALDRIG komma ut i hage. Unghästarna kunde få gå i en tråkig liten hage några timmar per dag, men de äldre stod i sin box och fick komma ut när de skrittades eller leddes av sin skötare och när de reds av sin ägare.
Idag tror jag ridskolan har fler hagar, så förhoppningsvis får hästarna komma ut lite mer! Ridskolehästarna fick iaf komma ut från tidig morgon tills de skulle gå lektioner (och fick gå på sommarbete hela somrarna).
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Det sjuka är att det är lång kö för att ha sin häst där!

Jag förstår bara inte VARFÖR man ställer sin häst i ett sånt stall? Någon som har nåt svar på den frågan?
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Vita_N_6520: Det finns ingen skrittmaskin på anläggningen.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Man vill ha hästen där för att det är nära och bekvämt och det säkerligen finns väldigt bra träningsmöjligheter.
Sen låter det lite som en statusanläggning?

Vissa tänker ju tyvärr mer på sådana saker än på hästens bästa :(
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Om det ABSOLUT inte fanns ngt annat alternativ och om det vore akut så skulle jag se det som en premelinär lösning men göra allt jag kunde för att hitta en annan plats där hästar får va hästar, dvs va ute.
Min är ute från maj till sep. dygnet runt och resten av året ca 10-11 timmar per dag. Det är jag väldigt nöjd med och det märks att han trivs med livet:p
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

En annan fundering.

Skulle det göra någon skillnad om hästen fick gå ute längre? Det är ju fortfarande samma lilla fyrkantiga hage, så hästen lär ju endå inte röra på sig, även om det får stå ute hela dagen.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jo, visst är det ett "statusstall" det anses väl vara det största och "lyxigaste" här,det finns annat ett litet stall (20 boxar) 5 minuters skrittväg från anläggningen, där får hästarna gå ute i antingen gräshagar eller grushagar från morgon till kväll, dock finns det inte så mycket andra bekvämligheter som magnege (men man kan köpa magnegekort och rida på den andra anläggningen) och är det "gammalt" (ser väl egentligen ut som dom flesta stall som har några år på nacken, inga konstigheter). Det lilla stallet är ju så himla bättre när det kommer till hästens behov, men inte ens alla boxplatser är uthyrda där (mycket billigare boxhyra dessutom!)

Så det verkar som att dom flesta hästägarna på den stora anläggningen sätter sina egna behov framför hästens.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

HAr DU bestämt dig för ngt stall ännu då? Jag antar att du inte ens skulle våga ta det "lyx"stallet nu ens om du velat för då skulle du få en massa bukefalister efter dig,hihi:p
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag började faktiskt i mina unga år att rida på ridskolan som finns på anläggningen och jag minns redan då att jag reagerade på att ridskolehästarna knappt fick komma ut.

MagicaDeHex: haha, nä jag skulle som sagt ALDRIG vilja ha min häst där! men visst hade det varit bekvämt, men aldrig att mina behov ska gå före hästens..finns ett annat stall som är väldigt lyxigt för BÅDE häst och ryttare (fantastiska hagar, lugnt och luftigt stall,fina ridvägar,skrittmaskin och stor magnege dock ligger det lite för långt ut då jag inte har körkort (än) , men det är nog drömstallet för häst och ryttare.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag vet oxå stall,mest på stora ridskolor faktiskt, från min barndom/ungdom där just privathästarna väldigt sällan fick komma ut:confused:

Ridskolehästarna hade det mkt bättre än de flesta av de privata. Och tyvärr har jag märkt/sett att i många (absolut inte alla) av de stora "lyx"stallarna är det dåligt med daglig utevistelse,lr så handlar det om bara ngn timme i en pytteliten grushage:(
Är det för att det står mest tävlingsryttare där? Lite tror jag att det är så,tyvärr.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nej, aldrig. Min häst skulle få tillbringa många timmar hos veterinär om hon skulle stå inne 20-22 timmar om dygnet.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

nja, tävlingsryttare finns det kanske en och annan. Men dom flesta är nog borskämda ponnyryttare och folk med för mycket pengar. Min bästa kompis hade sin häst där för några år sedan och hon passade in under kategorin bortskämda ponnyryttare. Nu var det ett par år sedan och min bästa kompis har hunnit bli vuxen, men rider inte längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 969
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp