Skulle du vilja ha din häst här?

Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nja, fast om så är fallet så tror jag mer att ponnyryttaren har hästen så av okunskap och det är mer föräldrarna(oftast de ej hästkunniga)som tycker att det ser fint och bra ut på en sådan anläggning. POnnyryttaren lär sig oftast,förhoppningsvis, med tiden. Däremot tävlingsryttaren som väljer att ha det så gör det av mer egoistiska skäl tror jag, alltså medvetet,och det tycker jag är "värre".
Alltså de som har hästarna inne/i pyttesmå grushagar, bara för att minska skaderisk, att de ska bli skitiga etc. Dom får nästan alltid gå själva hästarna,ja osv.
Nu gjorde jag säkert en och annan upprörd genom att skriva så, så jag tillägger att såklart inte detta handlar om ALLA ponnyryttare och tävlingryttare
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Just det, kan ju tillägga att jag var där rätt mycket när bästisens häst stod där (red den några dagar i veckan) och så mycket skitsnack och grupperingar har jag nog aldrig varit med om i ett stall. Var b.la inne i sadelkammaren när jag hörde några av "tanterna" prata om en tjej som dom tyckte var på tok för stor för sin maxade d-ponny (hon var väl runt 1,79 cm och smal som en sticka, hon red väldigt mjukt och fint och det var inga problem för hennes ponny att bära upp henne) men jag blev så himla trött på deras gnäll att jag sa till dom att ni rider inte ens hälften så bra som henne och har ni nåt att säga ,så säg det direkt istället för att sitta här inne och snacka skit. Då blev dom tysta, haha!

Kanske lite OT.....
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Det finns även många "skogsmullar" där...och dom sköts exemplariskt, bra foder och tillskott, ryktar sina hästar tills dom blänker, senaste utrustningen, och hästmassörer men att hästarna bara får vara ute två timmar verkar dom inte ens reflektera över.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Skulle ALDRIG falla mig in att behandla hästar så.Mina går ute på 6 ha med tillgång till lösdrift minst 10 men oftast 15 timmar per dygn.Sommartid dygnet runt.Jag tycker att det är vidrigt.Tack och lov kommer det snart en ny lag (!:a augisti 2009
den säger att hästar ska få vara ute varje dag,ha sällskap samt måste kunna röra sig fritt i alla sina tre gångarter varje dag.HAHA! då går det åt skogen med alla frimärkshagar..tack och lov..:devil:jag blir arg bara jag tänker på alla stackars hästar som går i småhagar några få timmar om dagen utan hästkompisar.Fy f*n rent ut sagt.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

hell no, jag har en unghäst som behöver vara ute mkt o länge!
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag skulle aldrig ställa mig häst i ett stall där bekvämligheterna och allt är anpassade efter de tvåbenta. Ett stall ska vara anpassat efter hästar inte människor. Din häst kommer absolut inte uppskatta sin lilla grushage. En häst ska gå i gröna stora hagar med hästkompisar och det många timmar om dagen. Mina hästar går ute i minst 10 h om dagen. Den enda som uppskattar restaurangen, det är du som människa.

Som sagt, är det hästen eller DU som ska på i stallet?
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Min häst river stallet och blir odräglig om han inte får vara ute minst 10 timmar/dag, så jag skulle inte ens tänka tanken på att ställa honom där. Har haft funderingar på att stalla upp honom på ett ställe med ridhus, men det verkar som ridhus hör ihop med väldigt få timmar ute i hage, i alla fall häromkring, så jag har gett upp den tanken.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Är det någon som har funderat över hur hästarna i högsta eliten har det? De som kan vara ute veckor i sträck, transporteras mellan olika internationella tävlingplatser Sö - må - kanske tisdag och sen börjar klasserna på torsdagen osv. På stora tävlingplatser är rastningsmöjligheterna väldigt begränsade... Dessa hästar, som är värda hur mkt pengar som helst, kan tom bli stressade av att helt plötsligt få en stor hage att vara i + att de är värda så mkt pengar, att man inte kan riskera att de skadar sig vid utevistelse.

Tror tom att jag läste ett reportage om Mynta efter hon blivit pensionerad, om de inte kom och tog in henne kl 14 (vet dock inte när de släppte ut), så hoppade hon helt sonika ur hagen och gick in och ställde sig vid sin box...
Så det är ju vad hästen är van vid.

Sen har ju många av dessa hästarna problem med magsår och liknande, så jag säger inte att det är en optimal miljö för en häst, men det är ändå en verklighet som många hästar tvingas leva i...

Själv hade jag inte valt det stora, dyra stallet, utan mkt hellre det som låg 5 min därifrån...
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nej, jag skulle aldrig sätta min häst i sådant stall!
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Svarar på frågan i rubriken: absolut inte!

Men sådana inackorderingsstallar är inte ovanliga, åtminstone inte i mina trakter (nv Skåne). Det finns helt enkelt inte tillräckligt med mark på de s k hästgårdarna, det är bara att kolla in till salu-annonserna. Ett exempel:
"Hästgård, 18 boxar, ridbana 20x60 m, rasthagar. Areal 4500 kvm"
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag har funderat MYCKET på hur de stackars elit tävlingshästarna har det,och jag tycker att det är gräsligt..verkligen..Ju bättre hästen presterar,desto sämre liv,vilket tack är det? Sen apar alla "småtävlings" folk efter för att det "SKA" vara så,vilket leder till psykiskt illamående hästar runtom i landet,det är så man kan spy!
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Det där är så skrämmande i skåne, just stora anläggnignar, med många boxar men INGEN mark.... Sorgligt!
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Är det inte lag på att hästar måste gå ute 8 tim per dygn?

Skulle aldrig låte min häst gå ute så lite :crazy: Dem är ju ändå hästar:bump:
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Hej!

Min förra häst skulle aldrig nånsin ställts i ett sånt stall. Hon HATADE att vara inne, efter 12 timmar på box stog hon i en hörna och deppade.

Den nya pållan gillar att stå inne, men jag skulle aldrig ställa henne i ett stall med så lite utevistelse, utevistelsen för henne är tid att springa av sej, busa omkring och ta in nya intryck, så jag slipper hela hennes vimsighet när jag rider.

När jag tänker efter skulle jag inte ställla någon häst i ett sånt stall. Jag har jobbat i liknande stall och hästarna mår inte bra (oavsett vad ägarna säjer). Skulle aldrig klara att se min häst stå därinne och inte ha nånting att göra så länge!!

/ Lavinia, som ibland får tvinga ut pållan i hagen, men hon måste dit och rasa av sej..
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nej, min häst ska gå ute MINST 10-12h per dygn..såvida det inte är riktigt riktigt uselt väder är det minimum..
Två timmar,no way..
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Oj herregud! :eek:

Det är verkligen skrämmande hur vissa hästar måste ha det :(
Jag skulle verkligen ALDRIG flytta min häst dit! 2 timmar är ingenting!
(Vet att du inte ska flytta dit så det jag skriver nu är inte menat till dig)
Men hur kan man vara så själviskt att sätta sin häst där bara för det är bekvämt?

Min häst går ute dygnet runt hela vintern, och får gå in runt 18.00 på sommaren så han slipper de värsta knott angreppen (exem)
Han har under den tiden jag har haft honom aldrig varit halt, eller skadad. (Förutom nu när han olyckligt nog blev sparkad på sommarbetet)
Den bästa medicinen för friska hästar är att låta dom leva så naturligt som möjligt.

Det är min åsikt :D
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Aldrig i livet.... det är djurplågeri i mina ögon...:crazy:

Förresten, är det inte lag på 4h/dag eller är det endast rekomendationer.

Mvh Domino_s
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Skogstroll: Vad är det för lag som träder i kraft den 1 Augusti?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 969
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp