Skulle du vilja ha din häst här?

Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Om det är så att det är lag/kommer bli lag på att hästarna ska vara ute en viss tid så undrar jag hur dom kommer lösa det.. Det finns helt enkel ingen mer mark att tillgå. Jag menar 5 små grushagar på ca 40 hästar...
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Hej!

Som jag förstått det kommer lagen säja att hästar ska ha möjlighet att utföra sina naturliga beteenden (var det minst 1 h/dag??). Dvs du kan lika gärna släppa din häst i ridhuset och sen gå ut och galoppera med den. Samma sak med den sociala kontakten. Hästarna kommer åt att nosa genom gallret i stallet= social kontakt???

/ Lavinia, som gärna skulle vilja att lagen sa ute i stor hage många timmar med flera hästar!!

ps. där jag jobbade kunde dom utan problem låta alla hästar gå tillsammans på bete 2 månader på sommaren, men att låta dom vara 2 och 2 i hagen var "livsfarligt". Jag fick tjata länge för att få igenom 2 hästar i hagen samtidigt, men vilken skillnad det blev på hästarna efter det! ds.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Detta kommer att bli en tolkningsfråga för varje enskild inspektör.Har du plats och möjlighet att släppa din häst i stor hage med hästkompisar så kommer nog inte inspektörerna gå med på två timmars utevistelse i frimärkshage.Man kommer att få söka särskilt tillstånd för undantag om man vill ha sin häst ensam och inte låta den gå ute.Personligen tycker jag att det borde vara ännu hårdare med jag tror att det kommer.Hästar är flockdjur och ska få möjlighet att vandra på större ytor som dom är skapta för.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag minns en gång när bästa kompisens häst hade fått skav från sadeln och bara gick att rida barbacka,han hade stått en dag och hade väldigt mycket energi så vi tänkte att han skulle få springa av sig lite i paddocken innan ridningen, men OJ vilken utskällning vi fick för att vi släppte honom i paddocken. Det var absolut förbjudet enligt "tanterna".
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nej, det räcker absolut inte! Jag kan tycka att det är nära på djurplågeri.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Det skulle i alla fall ge mer mental stimulans än om hästen stod i boxen.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

en häst är en häst å ville va ute, helt sjukt...i mina ögon:)
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Ja,och den här anläggningen är stor och välkänd, med hundratals ridskole elever varje vecka! (jag har varit en av dom) men är det inte konstigt att ingen ifrågasätter eller slår larm? (ok, nu verkar det ju inte vara olagligt, men visst är det snudd på djurpågeri!)
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Ja,och den här anläggningen är stor och välkänd, med hundratals ridskole elever varje vecka! (jag har varit en av dom) men är det inte konstigt att ingen ifrågasätter eller slår larm? (ok, nu verkar det ju inte vara olagligt, men visst är det snudd på djurpågeri!)

Det är inte och kommer aldrig att klassas som djurpålgeri. Tyvärr.

Så länge "det" folket finns i 'de högre makterna' så kommer det vara okej och tillåtet att ha hästen ensam i fyrkantshage.

Så länge folk är villiga att spendera pengar för att rida på dessa (oftast väldigt bra) anläggningarna så kommer de också vara kvar och vara godkända.
Så länge de högsta tävlingsryttarna vill ha sina hästar i fyrkantshagar så kommer det vara okej.

Ganska ironiskt att folk riskerar att få hästförbud pga att stallet är 2 cm för lågt, medan det är fullt okej att ha hästarna inne 24 timmar om dygnet.
Bara för att de är så livrädda för att fixa en vettig förändring i hästsverige.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Är det ens lagligt att ha hästarna ute så kort tid? :crazy:
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Inte ens chans på jorden. Då skulle jag hellre ha honom hemma i trädgården.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

ursäkta men hörs som ett stall för rika tävlingsryttare och hästar som är vana att stå inne dagarna i ända. Skulle aldrig stalla upp min lilla islandshäst i ett sådant stall, hon skulle få fnatt av att måsta vara inne så länge då hon är van att vara ute runt 10-12 h/dygnet + att jag skulle troligtvis känna mig obekväm där..
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Nej, jag skulle inte stalla upp min häst där!

Däremot låter det ju som en trevlig miljö att träna i, så jag skulle nog snegla på stall i närheten om det fanns möjlighet för utomstående att köpa ridhuskort. ;)
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Är det ens lagligt att ha hästarna ute så kort tid? :crazy:

Det finns inga som helst lagar angående hästars utevistelse, tyvärr. Box 23 timmar/dygn är helt OK enligt lagen.

Däremot ska de "ha möjlighet att utöva sitt naturliga beteende" eller hur det nu är formulerat. Undrar hur man egentligen tillgodoser den biten utan utevistelse? :confused:
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Jag minns en gång när bästa kompisens häst hade fått skav från sadeln och bara gick att rida barbacka,han hade stått en dag och hade väldigt mycket energi så vi tänkte att han skulle få springa av sig lite i paddocken innan ridningen, men OJ vilken utskällning vi fick för att vi släppte honom i paddocken. Det var absolut förbjudet enligt "tanterna".

Det kanske var paddocken de var rädda om?

Mvh

Tora
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

nja, dom sa att det var paddocken dom var rädda om (men dom red aldrig där för dom tyckte underlaget var för dåligt. men vart ska man låta sin överpigga ponny springa av sig? i frimärkshagen?

Det lustiga är att det kanske bara finns max fem aktiva tävlingsryttare uppstallade där (dom flesta på lokal nivå, kanske någon på regional) Resten är just bara nöjesryttare utan tävlingsambitioner.
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

Min gamla ponny hade kunnat stå där. Hon hade inget direkt behov av att vara ute. Tak och mat var prio ett (...)

Men ingen annan av de jag har haft, de skulle skaffat sig grymma ovanor och blivit rätt otrevliga att hantera :crazy:
 
Sv: Skulle du vilja ha din häst här?

nja, dom sa att det var paddocken dom var rädda om (men dom red aldrig där för dom tyckte underlaget var för dåligt. men vart ska man låta sin överpigga ponny springa av sig? i frimärkshagen?

Det lustiga är att det kanske bara finns max fem aktiva tävlingsryttare uppstallade där (dom flesta på lokal nivå, kanske någon på regional) Resten är just bara nöjesryttare utan tävlingsambitioner.

Fast underlaget lär knappast bli bättre för att en häst springer runt där. Jag har full förståelse att man inte får lov att släppa en häst lös i paddocken. Det är inte helt gratis att anlägga en paddock.

Har man inget bra ställe att tex longera sin häst på så får man helt enkelt se till att den inte blir överpigg. Frågan är om man skall stå på en anläggning med den ponnyn.

Man kan ju knappast skylla att ponnyn är överpigg på någon annan än sig själv.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 610
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 968
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp