Bukefalos 28 år!

Skulle vi må bättre av att inte läsa/lyssna på nyheter? (utbruten från Vad gör vi? Del CXIV)

Klappade mig själv på axeln för att jag blivit bättre på att hänga med, se på nyheterna och så.... och så är första nyheten att en 14-åring våldtagits i Gbg :'(. Asså de e inte konstigt man vill vara nyhetsundvikare. Va faan.
Ja, jag tror faktiskt att man ofta mår bättre om man låter bli att titta på nyheterna. Till minst 90% är det ju ändå bara död, våld och elände som rapporteras..... :(
 
Ja ☹☹. Fast samtidigt är det väl fel väg att gå... man skulle väl engagerat sig istället och försökt gjort nåt åt skiten... !
Fast vad kan man egentligen göra? 🤷‍♀️
Krig och allt våld på gatorna är ju tyvärr svårt att påverka, även om det behöver göras nåt åt. Men som vanlig privatperson så att säga så är det ju svårt
 
Fast vad kan man egentligen göra? 🤷‍♀️
Krig och allt våld på gatorna är ju tyvärr svårt att påverka, även om det behöver göras nåt åt. Men som vanlig privatperson så att säga så är det ju svårt

Jo, fast se på t ex Greta (annat ämne, men ändå)!
Finns ju mkt man kunnat göra om man vill... t ex bli såndär "nattvandrare" eller "tjejtaxi" eller nåt kanske. Såna saker. Finns säkert mer. Jag menar, man får nog tänka lokalt... inte att man själv ska lösa allt överallt.
 
Jo, fast se på t ex Greta (annat ämne, men ändå)!
Finns ju mkt man kunnat göra om man vill... t ex bli såndär "nattvandrare" eller "tjejtaxi" eller nåt kanske. Såna saker. Finns säkert mer. Jag menar, man får nog tänka lokalt... inte att man själv ska lösa allt överallt.
Du har helt rätt att man kan göra något "i det lilla" :) . Det gäller bara att inte bli helt överväldigad av eländet - och det tror jag tyvärr att man lätt blir genom nyheterna.
 
Ja, jag tror faktiskt att man ofta mår bättre om man låter bli att titta på nyheterna. Till minst 90% är det ju ändå bara död, våld och elände som rapporteras..... :(

Tyvärr försvinner det ju inte för att du väljer att inte konfronteras med det. Jag hade velat ha mer koll på vad som händer i världen, känns som att det hör allmänbildningen till. Och allmänbildning ligger mig ju så att säga mkt varmt om hjärtat ;)
 
Tyvärr försvinner det ju inte för att du väljer att inte konfronteras med det. Jag hade velat ha mer koll på vad som händer i världen, känns som att det hör allmänbildningen till. Och allmänbildning ligger mig ju så att säga mkt varmt om hjärtat ;)

Jag håller med... det minsta jag kan göra är att hålla mig uppdaterad om vad som händer, sittandes i mitt trygga hem. De som är föremål för nyhetsrapporteringen har det så mycket värre.
 
Tyvärr försvinner det ju inte för att du väljer att inte konfronteras med det. Jag hade velat ha mer koll på vad som händer i världen, känns som att det hör allmänbildningen till. Och allmänbildning ligger mig ju så att säga mkt varmt om hjärtat ;)
Jag håller med... det minsta jag kan göra är att hålla mig uppdaterad om vad som händer, sittandes i mitt trygga hem. De som är föremål för nyhetsrapporteringen har det så mycket värre.
Jag håller med er båda två. Inget försvinner. Problemet blir bara om man börjar tänka att allt är så stort och ogreppbart, och vad jag än gör så hjälper det inte. Men det är ju inte sant! Alla fina bra gärningar - hur små de än må vara - bidrar till en bättre värld :) !
 
Du har helt rätt att man kan göra något "i det lilla" :) . Det gäller bara att inte bli helt överväldigad av eländet - och det tror jag tyvärr att man lätt blir genom nyheterna.

Jo men precis, därför jag undvikit dem tidigare.

Tyvärr försvinner det ju inte för att du väljer att inte konfronteras med det. Jag hade velat ha mer koll på vad som händer i världen, känns som att det hör allmänbildningen till. Och allmänbildning ligger mig ju så att säga mkt varmt om hjärtat ;)

Nej, precis. Svår balansgång tycker jag.

Jag håller med... det minsta jag kan göra är att hålla mig uppdaterad om vad som händer, sittandes i mitt trygga hem. De som är föremål för nyhetsrapporteringen har det så mycket värre.
Jag håller med er båda två. Inget försvinner. Problemet blir bara om man börjar tänka att allt är så stort och ogreppbart, och vad jag än gör så hjälper det inte. Men det är ju inte sant! Alla fina bra gärningar - hur små de än må vara - bidrar till en bättre värld :) !

Jo asså jag tänker på såna som gnäller på allt, då känner jag att antingen gör man nåt åt det eller så gnäller man inte heller. Därför jag känner att vill jag ändå inte engagera mig så behöver jag kanske inte kolla på nyheterna heller o bli ledsen. Men det blir ju också fel...
 
Jo men precis, därför jag undvikit dem tidigare.



Nej, precis. Svår balansgång tycker jag.




Jo asså jag tänker på såna som gnäller på allt, då känner jag att antingen gör man nåt åt det eller så gnäller man inte heller. Därför jag känner att vill jag ändå inte engagera mig så behöver jag kanske inte kolla på nyheterna heller o bli ledsen. Men det blir ju också fel...
Man kan ju engagera sig på så många sätt, tänker jag. Att t.ex. skänka en slant till något bra ändamål är ju också att engagera sig :) !
 
Ja, jag tror faktiskt att man ofta mår bättre om man låter bli att titta på nyheterna. Till minst 90% är det ju ändå bara död, våld och elände som rapporteras..... :(
Beror väl på varifrån man tar sina nyheter också?

Jag blir gravt deppad om jag läser kvällstidningarna. Känns som de gör allt för att man ska klicka och läsa. Känns trist om nyherer ska bli synonymt med våld och elände. Så är det ju inte!

Jag läser DN, SvD och lokaltidningen på nätet (pga usel postutdelning). Kollade precis nyss och förstasidan på nätet innehåller bara en rapport om en död person i Örebro samt detta om tonåringen i Göteborg. Alla andra nyheter handlar om annat. Både positivt och negativt.
 
Jag tycker det här är en jätteintressant diskussion (och därför bröt jag ut den från VGV-tråden :D). Jag jobbade ett tag med en person som bestämt sig för att helt sluta titta på nyheter, läsa tidningen, osv. Hen var helt övertygad om att det var bra för hens mentala hälsa att skydda sig från sådant och tyckte att framförallt TV-nyheterna är mer negativa än positiva för samhället då de bidrar till ökad ångest, katastroftankar och negativitet överlag. Jag tycker nog att myntet har lite fler sidor än så, men det var ändå intressant att prova att se saken från hens perspektiv.

Själv undviker jag nyheterna i perioder, på så vis att jag stänger av aviseringarna jag får från nyhetsappen jag har på mobilen (Omni). Det gör jag under perioder då jag känner mig stressad eller nere av någon anledning och känner att jag inte orkar med att dessutom höra om Donald Trumps 57:e idiotdrag den veckan eller hur många som dog i den senaste attacken i Syrien. Oftast varar det bara i ett par dagar dock, innan jag börjar känna att jag vill ha ett hum om vad som händer i världen igen.

Rent generellt tror jag inte att det är en bra strategi att helt undvika nyheter så som min kollega gjorde. Jag tror att det är jätteviktigt att vi är någotsånär medvetna om vad som sker i vår värld, av flera anledningar. Men precis som @tanten säger är jag övertygad om att det finns vissa tidningar/sajter som absolut inte främjar varken vår eller samhällets hälsa, och som bör undvikas.
 
Jag läser ytterst sällan nyhetstidningar och lyssnar sällan på nyhetssändningarna på radio. Just för att det blir för jobbigt med alla hemskheter överallt. Någon enstaka gång i veckan blir det att jag lyssnar på nyheterna på radio eller går in på SVTs hemsida för att kolla vad som står där. Annars läser jag lokaltidningarna, alltid, men de kommer också bara en gång i veckan och har mer varierat innehåll.

Visst, jag har kass koll på politik i världen, men jag är fullt medveten om naturkatastrofer, vet att det är krig överallt i världen och att alla försöker ha ihjäl varandra överallt även om jag inte läser tidningarna.

En del får jag såklart till mig via sociala medier också, och verkar något ämne intressant så är google en bra uppfinning.
 
Jag tittar inte på nyheter eller läser tidningar och jag tycker det är skönt. Det allra viktigaste får man ju veta ändå, genom sociala medier (läs: buke) och det blir ofta samtalsämnen i sociala sammanhang, typ på jobbet. Men jag sållar gärna bort det andra då det antingen ger en ångest eller gör en irriterad.
 
Ja, jag tror faktiskt att man ofta mår bättre om man låter bli att titta på nyheterna. Till minst 90% är det ju ändå bara död, våld och elände som rapporteras..... :(
De enda nyheterna jag håller mig uppdaterade på är de lokala, de som ev påverkar mig. Va som händer i övriga världen/Sverige intresserar inte mig så mycket. Har nog att hålla reda på när det gäller mitt egna liv och tycker jag mår helt okej ändå. 😅
 
Jag är en av de som inte tittar på tv-nyheter alls sen 15 år tillbaka, jag mår dåligt av den negativa rapportering med dov stämma som kablas ut. För mig blir det undergångskänslor som triggas av det.
Radionyheter lyssnar jag ofta på, både lokala och Ekot. Dom har neutral stämma på det dom läser så det låter inte som om jordens undergång är på väg.

Däremot så läser jag olika media, både tidningar och på nätet. Då kan mitt huvud själv välja "röstläge" och ta in det med neutral stämma.
Jag vill gärna vara uppdaterad på vad som händer, men vill kunna få det levererat på ett sakligt sätt. Så för att kunna vara med men samtidigt kunna välja bort sensationsmedia och katastrofmedia så väljer jag att läsa nyheter.

Edit: Jag har inga appar eller pushar från olika media, jag vill kunna välja själv när jag ska ta emot informationen.
 
Jag har perioder där jag undviker att titta på/läsa nyheter, just för att jag mår så dåligt av allt hemskt som händer hela tiden. Det är alltså för att överleva mentalt helt enkelt. Världen blir inte bättre över att jag går omkring rädd och ledsen.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 298
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 559
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 944
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp