Bukefalos 28 år!

Skulle vi må bättre av att inte läsa/lyssna på nyheter? (utbruten från Vad gör vi? Del CXIV)

Jag är en news junkie och läser ffa internationella tidningar och media (Guardian är fantastiskt bra inte bara för att de faktiskt är gratis utan även har bra journalister och källgranskar). Visst ibland känns det oöverstigligt och då tittar jag på Great British Bakeoff och liknande. Dokumentärer är min drog, även om en dokumentär om belägringen av Stalingrad kanske inte är det mest upplyftande.

Jag kan känna otrolig förtvivlan och frustration över vad som pågår, Trump, Putin, hur Sverige blir kallare och hårdare, hur rasism och neo-fascism blir rumsrent. Vårt samhälle blir alltmer polariserat och komplex problematik reduceras till enspårig polemik. Men, att ha ångest och inte göra något (vilket togs upp i en tidigare tråd) är egentligen ganska själviskt. Att jag får ångest över syriska barn på flykt som dör av kyla gör inte att ett enda barn överlever. Att jag inte vill läsa om det eftersom det gör mig så ångestfylld och deprimerad gör det hela värre eftersom jag då inte kan sätta mig in i verkligheten och sedan göra informerade val när jag gör det jag kan genom att engagera mig, skänka pengar, rösta!

Sedan ska man kanske inte heller glömma det gamla uttrycket, bad news is good news, good news is no news. Faktum är att mänskligheten i allmänhet får det allt bättre.

https://www.vox.com/2014/11/24/7272929/global-poverty-health-crime-literacy-good-news
 
Kollar eller lyssnar aldrig på nyheterna om det inte skulle råka var något inslag när jag har på tv eller radio. Orkar inte se alla hemskheter är fullt medveten om det ändå.
 
Slås av hur olika vi verkar definiera nyheter.

Jag har alltid försökt hålla mig allmänbildad och "med". Jag vill h koll på vilka teaterföreställningar som rosas eller risas. Jag vill beta hur det går för landet ekonomiskt (det går bra :) ) Jag vill veta vilka nya utställningar som visas på de stora museerna. Jag gläds åt att Etiopien planterade 350 miljoner träd på en dag. Det är fantatiskt när nya medicinska framsteg görs.
Jag vet vem Mondo Duplantis är och vad han gör trots att jag är noll idrottsintresserad.

Nyheter är väl inte synonymt med elände? :confused:
 
Slås av hur olika vi verkar definiera nyheter.

Jag har alltid försökt hålla mig allmänbildad och "med". Jag vill h koll på vilka teaterföreställningar som rosas eller risas. Jag vill beta hur det går för landet ekonomiskt (det går bra :) ) Jag vill veta vilka nya utställningar som visas på de stora museerna. Jag gläds åt att Etiopien planterade 350 miljoner träd på en dag. Det är fantatiskt när nya medicinska framsteg görs.
Jag vet vem Mondo Duplantis är och vad han gör trots att jag är noll idrottsintresserad.

Nyheter är väl inte synonymt med elände? :confused:

Håller med, särskilt vad gäller dåliga nyheter och att vad som berör som dåliga nyheter är mycket olika. Eftersom jag inte kollar på skidor och vintersport så blir jag inte påverkad av de, enligt vissa tidningar, katastrofalt dåliga nyheterna från VM i skidskytte och någon annan viktig tävling.

En veteran i Kanada fyller hundra och ville ha vykort från hela världen och en Bukefalist skickade en hälsning :up: små bra nyheter är också nyheter. Stänger man sig inne så missar man också mycket positivt som gör en glad och gör att man får tillbaka lite av hoppet om mänskligheten.
 
Rent generellt tror jag inte att det är en bra strategi att helt undvika nyheter så som min kollega gjorde. Jag tror att det är jätteviktigt att vi är någotsånär medvetna om vad som sker i vår värld, av flera anledningar.
Vilka anledningar är det?
 
Jag är nyhetsknarkare eftersom jag är väldigt intresserad av politik och samhällsfrågor. Dessutom jobbar jag på socialtjänsten där vi hela tiden påverkas av vad som händer omkring oss.

Själv skulle jag må väldigt dåligt av att inte veta vad som händer, jag gillar att vara förberedd både som privatperson och i tjänsten. För mig är det svårt att förstå att man inte vill vara det.
 
Vilka anledningar är det?
Jag tror att det hjälper oss att förstå våra medmänniskor bättre, det hjälper oss att fatta informerade beslut i allt från politik till vilka företag vi handlar av, och så är det för mig en viktig del i det sociala - att kunna haka på diskussioner i lunchrummet eller öppna upp för ett nytt samtalsämne vid middagsbordet. Jag tror också att det gör oss ödmjuka och öppna för andra perspektiv, att veta vad som händer i land X och vilka reaktioner det får av land Y eller person Z.

Bland annat!
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 298
Senast: Raderad medlem 68338
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 556
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 944
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp