Skyddsträning och licens (utbruten)

Jodå. Du får träna din hund hemma. Men du får inte bussa den på folk såklart.
Och det finns inga mentalkrav på din hund för att träna den i skydd på en klubb.
Mentalkrav på hunden har jag läst om. Jag tror det var i rasklubben för riesenschnauzer och på hemsidan för Falkenbergs BHK.
 
Ok. Du menar med använda att ge hunden order att attackera? För mig betyder ordet använda att man använder hunden till olika saker t ex att träna med den. Är använda en hund en speciell term inom skydd?
Med att använda menas med att låta den bita/försvara.
Detta får bara hundar som:
1:tävlar i någon gren där skydd ingår. Alltså bita i tävlingsmomentet. Inte utanför planen. Då ska föraren ha licens och hunden ha genomgått ett mindre prov i lydnad.
2: tjänstehundar tex polishund, väktarhund (bevakningshund). Då är föraren utbildad, hunden har ett L-test och genomgått utbildning och har tjänstetitel.

Du kan ta över en tjänstehund eller IPO-hund som är skyddstränad och använda den till precis vad du vill utom att bita folk eller tävla utan licens.
 
Med att använda menas med att låta den bita/försvara.
Detta får bara hundar som:
1:tävlar i någon gren där skydd ingår. Alltså bita i tävlingsmomentet. Inte utanför planen. Då ska föraren ha licens och hunden ha genomgått ett mindre prov i lydnad.

2: tjänstehundar tex polishund, väktarhund (bevakningshund). Då är föraren utbildad, hunden har ett L-test och genomgått utbildning och har tjänstetitel.

Du kan ta över en tjänstehund eller IPO-hund som är skyddstränad och använda den till precis vad du vill utom att bita folk eller tävla utan licens.
Du behöver ju dock inte tävla för att träna, licens krävs bara för tävling (om det inte gäller mondioring). Bara för att vara extra tydlig iom att det tydligen råder viss förvirring.
 
Den behöver bara ha genomgått ett MH med kryss i alla rutor. Om sen hunden har krypit av skräck genom MHt så har den iaf gjort det. Det finns alltså inget krav på mentaliteten.
Det finns krav på hur hunden beter sig. Vid oacceptabelt beteende kan hunden bli avstängd och domare el funktionär måste rapportera beteendet.

Ur regelguiden Bruks:
"Oacceptabelt beteende
"Oacceptabelt beteende” är ett nytt begrepp som inte bara gäller vid SBK:s prov utan vid alla utställningar, prov och tävlingar. Även här kommer bestämmelsen från SKK. Inom SBK har vi ju redan tidigare rapporterat och stängt av hundar som beter sig illa, det nya är dels sättet att rapportera, dels den vidare handläggningen och eventuella påföljden. Domare och funktionärer har en särskild rapporteringsskyldighet."
Regelguiden Bruks.pdf (brukshundklubben.se)
 
Det finns krav på hur hunden beter sig. Vid oacceptabelt beteende kan hunden bli avstängd och domare el funktionär måste rapportera beteendet.

Ur regelguiden Bruks:
"Oacceptabelt beteende
"Oacceptabelt beteende” är ett nytt begrepp som inte bara gäller vid SBK:s prov utan vid alla utställningar, prov och tävlingar. Även här kommer bestämmelsen från SKK. Inom SBK har vi ju redan tidigare rapporterat och stängt av hundar som beter sig illa, det nya är dels sättet att rapportera, dels den vidare handläggningen och eventuella påföljden. Domare och funktionärer har en särskild rapporteringsskyldighet."
Regelguiden Bruks.pdf (brukshundklubben.se)
Fast en hund behöver inte ha ett dåligt beteende i träningssammanhang för att den har ett kasst MH.
 
Det finns krav på hur hunden beter sig. Vid oacceptabelt beteende kan hunden bli avstängd och domare el funktionär måste rapportera beteendet.

Ur regelguiden Bruks:
"Oacceptabelt beteende
"Oacceptabelt beteende” är ett nytt begrepp som inte bara gäller vid SBK:s prov utan vid alla utställningar, prov och tävlingar. Även här kommer bestämmelsen från SKK. Inom SBK har vi ju redan tidigare rapporterat och stängt av hundar som beter sig illa, det nya är dels sättet att rapportera, dels den vidare handläggningen och eventuella påföljden. Domare och funktionärer har en särskild rapporteringsskyldighet."
Regelguiden Bruks.pdf (brukshundklubben.se)
Som sagt, stora delar av IGP träningen görs utanför klubbarna i privat regi. På träning har man dessutom inte funktionärer eller domare som är skyldiga att anmäla plus att man kan tolerera en hel del beteenden från hundarna i skyddet iom att man drar upp dem ganska ordentligt. Belastar man dem för hårt eller hamnar i för mkt konflikt i det läget kan man bli biten helt enkelt 🤷‍♀️
 
Fast en hund behöver inte ha ett dåligt beteende i träningssammanhang för att den har ett kasst MH.
Det var Fetaost som skrev om MH. Jag skrev inget om MH. Alltså oaceptabelt beteende är ett tecken på att den inte är ok mentalt oavsett hur ett MH gick.
 
Det var Fetaost som skrev om MH. Jag skrev inget om MH. Alltså oaceptabelt beteende är ett tecken på att den inte är ok mentalt oavsett hur ett MH gick.
Okej, i och med att du citerade just det inlägget av Fetaost och innan själv skrev om mentalkrav (MH är ju just mentalbeskrivning) så antog jag att ditt nästa inlägg också hade med saken att göra. Min brukshund var riktigt kass mentalt, det var inget som märktes på brukshundsklubben över huvud taget. I träningssammanhang var han en av de absolut vassaste, med fullt fokus på träningen.
 
Det var Fetaost som skrev om MH. Jag skrev inget om MH. Alltså oaceptabelt beteende är ett tecken på att den inte är ok mentalt oavsett hur ett MH gick.
Jag. Orkar. Inte.

Du påstod att det fanns mentalkrav.
Nej det finns inget krav på mentalitet mer än att den ska ha genomfört MH. Det görs vid ung ålder.
Mycket kan hända sen. Rapporteringskod är mycket ovanligt. Även för hundar med usel mentalitet.

Varför kan du bara inte släppa en diskussion som du inte kan något om och istället lyssna på dem som HAR utövat sporten, HAR tränat skydd och som KAN reglerna.
Du missuppfattar ju var och varannan text i länkarna du delar om detta och kan inte hålla isär begreppen.
Vill du lära dig mer om skydd och reglerna runt det så starta en tråd eller besök en klubb. Trist att spama sönder TS tråd om vaktande ras om något som ligger så långt ifrån ämnet som skyddshundar och skyddsträning.

Jag orkar inte försöka förklara det här mer för det leder ändå bara till nya missförstånd, nya länkar och du visar inget intresse alls av att vara ödmjuk och ta till dig info. Du vill bara ha rätt.

Du kan sluta tagga mig nu.
 
De två hundar jag vet om som blivit anmälda för oacceptabelt beteende har blivit det för att de anfallit andra hundar. En på tävling, i samband med platsliggning, och en på träning, lite osäker på vad som hände där förutom att ägaren blev väldigt upprörd över att det rapporterades. Hundtolerans testas inte på MH
 
Jag. Orkar. Inte.

Du påstod att det fanns mentalkrav.
Nej det finns inget krav på mentalitet mer än att den ska ha genomfört MH. Det görs vid ung ålder.
Mycket kan hända sen. Rapporteringskod är mycket ovanligt. Även för hundar med usel mentalitet.
Jo, men det står att man i ett tidigt stadie, redan innan skyddsutbildningen börjar, ska sortera bort olämpliga hundar och förare.

Menar du att man kan bortse från reglerna och göra som man vill? Gäller inte dokumentet från 2017? Om inte du så kanske nån annan kan svara. Jag vill lära mig mer.

Kopierar några rader (min fetning)

"Träningslicens

Syfte
Att minska risken för att olämpliga hundar och förare påbörjar skyddsutbildning inom SBKs regi. I dagsläget finns redan krav på skyddslicens för tävling. Träningslicensen syftar till att man i ett tidigare stadie, innan ev skyddsutbildning ens påbörjat, försöker selektera bort de hundar och förare som är uppenbart olämpliga att bedriva skyddsutbildning. Oavsett i vilken skyddssport hund och förare ska tävla, bör de besitta samma grundläggande egenskaper, ex. inga onormalt aggressiva eller rädda hundar och förarens syfte ska vara att komma till tävling. I dagsläget finns redan träningsansvariga som är utsedda av distriktsgruppen som har till uppgift att bedöma lämpligheten hos hund och förare som ska tävla i skyddssport och därmed bedöms de besitta den kunskapen som krävs för att bedöma om en hund och förare är lämpliga för skyddsutbildning."

Det står också om uppföljning och om återkallelse

"Återkallelse Träningslicens/personliga träningslicens kan återkallas om innehavaren eller hunden uppträtt olämpligt."
Träningslicens rev170214.pdf (brukshundklubben.se)
 
Jo, men det står att man i ett tidigt stadie, redan innan skyddsutbildningen börjar, ska sortera bort olämpliga hundar och förare.

Menar du att man kan bortse från reglerna och göra som man vill? Gäller inte dokumentet från 2017? Om inte du så kanske nån annan kan svara. Jag vill lära mig mer.

Kopierar några rader (min fetning)

"Träningslicens

Syfte
Att minska risken för att olämpliga hundar och förare påbörjar skyddsutbildning inom SBKs regi. I dagsläget finns redan krav på skyddslicens för tävling. Träningslicensen syftar till att man i ett tidigare stadie, innan ev skyddsutbildning ens påbörjat, försöker selektera bort de hundar och förare som är uppenbart olämpliga att bedriva skyddsutbildning. Oavsett i vilken skyddssport hund och förare ska tävla, bör de besitta samma grundläggande egenskaper, ex. inga onormalt aggressiva eller rädda hundar och förarens syfte ska vara att komma till tävling. I dagsläget finns redan träningsansvariga som är utsedda av distriktsgruppen som har till uppgift att bedöma lämpligheten hos hund och förare som ska tävla i skyddssport och därmed bedöms de besitta den kunskapen som krävs för att bedöma om en hund och förare är lämpliga för skyddsutbildning."

Det står också om uppföljning och om återkallelse

"Återkallelse Träningslicens/personliga träningslicens kan återkallas om innehavaren eller hunden uppträtt olämpligt."
Träningslicens rev170214.pdf (brukshundklubben.se)
Återigen så är det ENBART mondioring som har träningslicens, övriga skyddsgrenar har det inte. Denna text gäller alltså bara deras licens för träning.
"onormalt aggressiva eller rädda hundar" är liksom ett väldigt vagt begrepp och kräver ingen mentalutvärdering - det brukar mest om huruvida den går och köra eller inte, vilket dessutom kan hänga en del på figge och förare.

Det hålls även privata träningar i mondioring vad jag vet och där tror jag inte alla innehar träningslicens. Har dock inte koll på den världen riktigt, rör mig mest i IGP kretsar.
 
Återigen så är det ENBART mondioring som har träningslicens, övriga skyddsgrenar har det inte. Denna text gäller alltså bara deras licens för träning.
"onormalt aggressiva eller rädda hundar" är liksom ett väldigt vagt begrepp och kräver ingen mentalutvärdering - det brukar mest om huruvida den går och köra eller inte, vilket dessutom kan hänga en del på figge och förare.

Det hålls även privata träningar i mondioring vad jag vet och där tror jag inte alla innehar träningslicens. Har dock inte koll på den världen riktigt, rör mig mest i IGP kretsar.
Du verkar vara seriös och insatt i frågan, så jag frågar dig.

Varför är det bara mondioring som har träningslicens? Mondioring är som jag förstår en relativt ny gren och den består av tre moment, varav skydd är ett. Varför finns ingen träningslicens i det du håller på med (IGP)? Jag trodde mondioring var typ "skydd-light", men då är den alltså tuffare, eftersom den kräver licens både vid träning och tävling och att man kan stängas av om hunden el ekipaget beter sig olämpligt. Dessutom får man inte träna med andra raser än de som är godkända inom skydd.
 
Du verkar vara seriös och insatt i frågan, så jag frågar dig.

Varför är det bara mondioring som har träningslicens? Mondioring är som jag förstår en relativt ny gren och den består av tre moment, varav skydd är ett. Varför finns ingen träningslicens i det du håller på med (IGP)? Jag trodde mondioring var typ "skydd-light", men då är den alltså tuffare, eftersom den kräver licens både vid träning och tävling och att man kan stängas av om hunden el ekipaget beter sig olämpligt. Dessutom får man inte träna med andra raser än de som är godkända inom skydd.
Jag tror bara det är för en nyare sport helt enkelt som precis blivit godkänd. Jag tror deras träningslicens kommer försvinna med senare när det är en mer etablerad sport.

Skyddet är inte tuffare, men annorlunda än i IGP/Svenskskydd. Licens har alltså inget med hur tuff sporten är.
Beter sig en hund olämpligt i övriga skyddsgrenar kommer man inte heller få träna eftersom ingen figge kommer vilja köra den men det är inte som att man mentalutvärderar hundarna och det har inte de hundar jag vet kört mondioring genomgått heller.
 
Jag tror bara det är för en nyare sport helt enkelt som precis blivit godkänd. Jag tror deras träningslicens kommer försvinna med senare när det är en mer etablerad sport.

Skyddet är inte tuffare, men annorlunda än i IGP/Svenskskydd. Licens har alltså inget med hur tuff sporten är.
Beter sig en hund olämpligt i övriga skyddsgrenar kommer man inte heller få träna eftersom ingen figge kommer vilja köra den men det är inte som att man mentalutvärderar hundarna och det har inte de hundar jag vet kört mondioring genomgått heller.
OK. Och den olämpliga hunden får heller inte vara kvar på planen. Jag hittat en sida där det står mer tydligt om oacceptabelt beteende. Det gäller all klubborganiserad verksamhet; alltså även träning för IGP. Hundarna kan avvisas från området och det finns en särskild skyldighet att rapportera. Jag kopierar in några rader ifall någon vill läsa:

"Oacceptabelt beteende

Reglerna slår fast att hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisat ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.

Särskild rapporteringsskyldighet för domare och funktionärer

Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan. Det åligger arrangören att tillse att blanketten finns tillgänglig vid arrangemanget.

Exempel på funktionär är: bestyrelse, kommissarie, tjänstgörande veterinär, prov- eller tävlingsledare, ringsekreterare, instruktör samt funktionär vid prov."
SKKs grundregler | Svenska Kennelklubben
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 383
Senast: ainasoja
·
Övr. Hund Jag har en kompis som har hundproblem, jag tänkte fråga om någon har tips på hur dom ska lösa dom. Min kompis har en hanhund, vit...
Svar
14
· Visningar
13 370
Senast: kamomillo
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 868
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp