Slängtravar in i galoppen och drar iväg.

R

Rosenbard

Jag har en frieserhäst på helfoder. Hon är 11 år och har stått i flera år innan jag tog henne på foder. Hon är jättesnäll i all hantering och het och lite stark när man rider henne men skritten och traven går jättebra.
När man väl ska galoppera med henne så måste hon slängtrava in i galoppen och hon drar iväg med mig när man galopperar.
Det jag vill ha hjälp med är hur jag får henne att sluta slängtrava och ta galoppskänkeln fint och samlat.
Är det nån som vet?
Som sagt så har hon ju stått i några år innan så jag vet inte om hon glömt av hur hon ska göra.
Hon kan galoppera men slängtravar och sticker iväg med mig i full galopp.
Har haft henne i en månad och hon har blivit bra i skritt och trav men vet inte om det är så att hon vill galoppera och drar iväg för att hon inte gjort det på länge?
Skulle vilja ha bra tips på hur man samlar hästen och får den att gå i rätt form också.
Tacksam för svar!

Mvh Victoria
 
Sv: Slängtravar in i galoppen och drar iväg.

Träna röstkommando i longeringen/tömkörningen. Det hjälper till som x-tra förstärkning. Sen träna massor av galoppfattningar, sakta av igen, ny fattning..osv.

Sen finns det redan massor av trådar om t ex travare som också slängtravar innan galoppen. Det finns massor av tips där, så leta upp dem istället.
 
Sv: Slängtravar in i galoppen och drar iväg.

Fatta galopp vid en hörna och led med innertygeln. Var på en mindre volt och sen förstorar du den när du känner riktigt säker. Om du är på en mindre volt kan hästen inte lika lätt springa iväg. Gör halvhalter och tänk långsam galopp. När hästen börjar slängtrava kanske hästen har inte så mycket muskler så att den orkar. Då slängtravar den och sen rusar iväg för att hästen bara vill att man ska trava. Men om hästen rusar ,låt den göra det...Den fattar till slut att det är du som bestämmer tempot.
Hoppas att tipset kanske funkar!!;)
 
Sv: Slängtravar in i galoppen och drar iväg.

Är hästen bara riden i en månad så är det inte så konstigt.
Vänta du med galoppen tills hästen har musklat upp sig lite.
Tänk på att det tar mkt mer än ett par månader innan man kan börja kräva mer än väldigt lätt arbete av hästen - annars riskerar du att förstöra hästens ben! (lederna ffa, ledinflamationer är jättevanligt.)
Kör lite lugnt i skritt och trav, klättra lite småbackar och bygg upp hästen först, minst nån månad till!!

Sen kan du börja med galoppen, börja på rakt spår och bara korta sträckor och några omgångar /gång.
Låt aldrig hästen dra ifrån dig, utan om den börjar springa så gör du halvhalter så den saktar ner sig innan du fattar ny galopp.
Sen sakta ner den efter några galoppsprång, låt den aldrig springa.

Man kan inte kräva att hästen ska gå lugnt och samlat hela tiden redan efter en månad - det tar TID att bygga upp muskler.
När musklerna kommer så kommer hästen också gå bättre och orka fatta samlade galopper! :)
 
Sv: Slängtravar in i galoppen och drar iväg.

Klok kvinna!!

Jag har ett halvblod med lite samma rörelsemönster som en frieser, dvs framhovarna vid öronen.
Hon har varit rätt oriden i drygt 3 år och hävt iväg sig i alla gångarter över skritt, detta har jag tolkat som styrfartsivägdragning. Detta + den dåliga balansen av de höga benlyften gjorde att vi tog det väldigt försiktigt i början. Bara raka spår mest promenader off road, sedan tömkörning i 2 månader för att hitta sin egen balans innan jag sitter upp och wobblar åt något annat håll. Hon är sjukt känslig så tittar jag fel ramlar vi iväg i värsta sidepassen. Idag 1 år senare är hon grymt trevlig att rida, dock bara halvvägs till full fitness.
Skynda långsamt Du vinner nog på det i alla fall skademässigt
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 990
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp