Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Mattsson

Trådstartare
Har en häst som varit sned i höften och nu är igångsatt. Pga snedheten har hon använt sitt högra bakben mer än det vänstra och är således svagare i det vänstra. Dessutom har hon haft diverse skador i vänster bak som inte gjort saken bättre. Hon har blivit behandlad med kiropraktik och akupunktur och senaste behandlingen skedde i februari. Då hade hon hållt sig stabil/rak sedan oktober.

Nu har jag börjat rida för instruktör igen och rider mycket på böjda spår för att hon ska få med sig båda bakbenen. Upptäckte i förrgår att hon släpar i tån på vänster bak i traven :confused: Hon gör bara det i vänster varv. Det blev lite bättre när jag drev på, men hon tar inte alls ut steget som hon ska. Hon har även lite gallor på benet och småsår efter hårsäcksinflammationer (tror jag).

Behöver input, är hon överansträngd pga ändrad träning eller kan hon vara sned igen? Hon har aldrig haft samma spänst i vänster bak som höger bak, men hon har tagit ut steget ordentligt tidigare. Däremot har hon alltid haft svårt för höger galopp. Funderar på om det kan finnas något mer fel som kirop. inte hittat....
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Min häst gjorde precis likadant för ca 2år sedan, hon var dessutom synbart sned och stod och avlastade bakbenet jämt. Utredning på klinik visade på att en muskel på låret fått sig en smäll och var lite skadad efter det,. Detta hade i sin tur gjort att hon gick och hängde med det bakbenet vilket tillslut satt sig i ryggen. Flera veterinärbesök senare blev hon sprutad i en kota i ryggen ganska långt fram och efter det så har hon varit bra (*peppar peppar*).

Lyck till med din häst, det ordnar sig säkert.
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Tack för ditt svar! Just nu funderar jag på om jag ska åka in med henne till klinik o få henne ordentligt undersökt, eller om jag ska be kirop. titta på henne först. Lutar nog mest åt kliniken eftersom kirop. redan behandlat henne flera gånger och han kanske inte kan göra så mycket mer. Släpandet med benet är visserligen ett nytt problem, men samtidigt så känns det som att nu visar hon verkligen att något är fel. Hon har ju aldrig haltat tidigare utan bara varit sned och inte lika spänstig i båda bakbenen. Vad sprutade de in i kotan? Hade kotan flyttat på sig eller var den inflammerad?
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Hej!

Släpa tån kan vara tecken på både ryggont och knäledsinflammation. Om jag var du skulle jag åka in på klinik. Är det så tydligt att man ser det brukar det behöva behandling.

Med er historia kan det ju vara en inflammation för hon börjat använda kroppen rätt.. typ som en överansträngning.

/ Lavinia, vars förra pålla hade både rygg och bakben med tåsläpningssymtom
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Min häst är också väldigt sne, synligt. Åkte in till klinik för några dagar sedan då han har blivit sämre igen och att han gick omkull i februari. Ska dit om några veckor igen och då göra hältutredning. Men min häst släppar också tån fast i det högra varvet. Men det kan vara en låsning men på min häst hittade de skelettförändringar och inflammation i manken. Så åk in och få hästen ordentligt kollad, fastän det kanske inte är något som dom kan göra så är det skönt att veta. Lycka till
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Min fd stallägares häst började släpa ena tån. Den röntgades på klinik och visade sig ha spatt.
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

En följdfråga då eftersom jag har en häst som just nu behandlas för knäledsinflammation båda bak och som jag har haft mkt problem med när det gäller att hitta en passande sadel.

Kan inte hitta någon egentlig orsak till varför hon skulle få knäledsinfl. eftersom hon rids både ute och inne, omväxlande på plant - brant, hårt - mjukt osv underlag och med olika sadlar.

Men skulle det alltså kunna vara så att den sadel som inte passade henne och gjorde så hon fick ont i ryggen även ledde till knäledsinfl.?
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Hej!

På min ledde ryggproblemen (som från början kom från en omkull"fallning" under pc-chock) till lite känsligare rygg och med ej perfekt passande sadel kom knäledsinflammationerna.. Bakben och rygg kan hänga ihop, precis som kotor fram och rygg. En inflammation kommer ju av någon anledning och man ska inte bara stirra sej blind på lederna och spruta.

Sen kan just knäledsinflammation vara lite svårare eftersom knäna är lite mer "pundigt" byggda om jag förstått det hela rätt.

/Lavinia
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Himla roligt :crazy:

Just nu skrittar och travar jag henne i töm över bommar (konvalecent och rek. av vet.) för att hon ska muskla sig bättre i "knälyftarmusklerna".

Tycker som sagt att hon efter mkt klättring och löshoppning mm borde vara rätt musklad där men ser man på övriga hästar i stallet har hon väldiga ridbyxlår och rund rumpa men är rätt inbuktig där emellan. Får väl se vad de säger på tisdag då det är återbesök...
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Ska beställa tid för utredning på tisdag. Provade att böja henne i fredags o hon haltade båda bak, samt ena frambenet, så något är verkligen fel. Tack för alla svar o uppdaterar när jag varit på kliniken.
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Usch då...inte roligt alls..hoppas det visar sej vara bättre än det låter
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Nu har jag bokat in en utredning på Slöinge 30/4. Uch, måste försöka släppa det här en stund nu. Svårt att tänka på något annat........
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Hade glömt att jag hade svarat här... :angel:

Kotan i ryggen sprutades med cortison om jag inte minns helt fel. Kotan satt där den skulle men visade tecken på att vara inflammerad.
Precis som flera andra svarat så kan även knä vara en orsak till att de släpar tån i marken. Min häst blev röntgad i baknäna men det visade inget. Röntgades även resten av benen runt om samt hovar. Då benen var uteslutna (oförskämt fina leder enligt vet :D) så konstaterades det att det förmodligen satt i ryggen, vilket det också gjorde.

Håller tummarna för dig och din häst att allt går bra! :)
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Nu har jag bokat in en utredning på Slöinge 30/4. Uch, måste försöka släppa det här en stund nu. Svårt att tänka på något annat........

Min kuse har lyckats åka på knäledsinflammation. Vet inte hur länge han haft det, men den kotledsinflammationen han hade på bägge fram i höstas kan mycket väl bero på knät.

Symptom som gjorde att vi for in nu var att han var ovillig i höger galopp. Tappar ffa höger bak tå när han går. Vill gärna gå i vänster sluta. På det började han protestera när man bad om mer. Vinglade gärna med bakkärran också.

Problemet är att knäledsinflammationen inte kom fram på böjprov och röntgen. Utan de fick döva led för led för att hitta vad som var problemet. Han var helt friskförklarad bara någon månad innan...

Han är behandlad en gång men det kan tydligen behövas ett par omgångar till om vi har otur. Som tur är ska vi på återbesök på måndag och då även ultraljuda knät.

Han är inte hundra ännu så jag gissar att de kommer antingen hitta något mer eller att knät inte är OK.
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Hoppas det går bra för er på måndag! Skönt att de ska göra ett ultraljud så att du får svar på hur det står till i knät.

Jag har också tänkt på knäledsinflammation. Min visar en viss hälta efter att man lyckats få in henne i höger galopp, vilket inte är så lätt eftersom hon undviker det till varje pris. Misstänker att hon i så fall haft problem ett tag, men att jag trott att det berott på att hon saknat muskler pga tidigare snedhet. Hoppas de kan hitta felet, bara en vecka kvar med olustiga ridturer. Vill ju inte riskera att hon ska vila sig tillfälligt frisk, men det bär emot....
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Har inte läst inläggen innan men jag rekommenderar att du röntgar hästen, nu behöver det inte vara nåt alvarligt MEN det är vanligt att spatt hästar har just sånna symtom tyvärr.

Min dam har spänningar uppe i korset på ena sidan, men har aldrig visat hälta, och så fort jag kan så kommer jag röntga henne så att det inte är nåt sånt (hon är dräktig), och om inte (hoppas hoppas) så blir det utredning och mer ET etc.
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Hoppas det går bra för er på måndag! Skönt att de ska göra ett ultraljud så att du får svar på hur det står till i knät.

Jag har också tänkt på knäledsinflammation. Min visar en viss hälta efter att man lyckats få in henne i höger galopp, vilket inte är så lätt eftersom hon undviker det till varje pris. Misstänker att hon i så fall haft problem ett tag, men att jag trott att det berott på att hon saknat muskler pga tidigare snedhet. Hoppas de kan hitta felet, bara en vecka kvar med olustiga ridturer. Vill ju inte riskera att hon ska vila sig tillfälligt frisk, men det bär emot....

Min var bättre i knät, men tyvärr visar ultraljudet på förändringar. De visste inte vad det betyder så de skickade bilderna vidare till någon expert. Kan ta en till två veckor.

Så röntgen visar inget alls, UL visar förändringar, fortfarande strakbent på vb vid longering i höger varv. Det var yttre och mellersta minisken som förändringarna var på. Mycket öm när de klämmer runt knät. Vill inte lyfta benet bakåt helst. Däremot mycket min touch med tån, jämnare steg och ffa busig häst...

Hoppas att jag iaf ska få ett JA, han kommer hålla eller NEJ, han kommer inte att fungera som ridhäst. Men det är väl för mycket att be om.

Vila verkar ju han hålla för men inte hans psyke... :(

Hur går det för dig?
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Ohh, vad jobbigt att behöva vänta på utlåtande. Lider med dig o hoppas verkligen att du får ett svar.

Vi ska dit på torsdag, så vet inget mer ännu.
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Om ni inte hittar något så har jag varit med om en häst som i flera år släpade ena baktån lite utan att man hittade något fel. Det var halskotpelaren och kom fram senare när den fick problem med balansen tyvärr. Det var ju ingen rolig erfarenhet men om ni har svårt att hitta så kan det ju sitta i kotpelaren någonstans??? :cry:
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Om ni inte hittar något så har jag varit med om en häst som i flera år släpade ena baktån lite utan att man hittade något fel. Det var halskotpelaren och kom fram senare när den fick problem med balansen tyvärr. Det var ju ingen rolig erfarenhet men om ni har svårt att hitta så kan det ju sitta i kotpelaren någonstans??? :cry:

Svarar bara lite kort: De kollade halsen och hur nerver osv verkade fungera balansmässigt. Bla genom koordinationsövningar, sätta hovar på konstiga ställen, knuffa på halsen, bogar och bäcken när han går, vända och korsa benen osv. Han klarade allt det galant och därför trodde de inte det på min kuse. Men man ska aldrig säga aldrig... Det är väl värt att fundera på!
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 213
Senast: prallan
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 819
Senast: Sleepy
·
Hästvård Min ponny har en "rörelsestörning" vänster bakben som ser bättre ut efter att han hållt igång/efter en ridtur. Vänster bak "släpar" mer...
Svar
10
· Visningar
2 198
Senast: Wera
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp