Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Hej!

Släpa tån kan vara tecken på både ryggont och knäledsinflammation. Om jag var du skulle jag åka in på klinik. Är det så tydligt att man ser det brukar det behöva behandling.

Med er historia kan det ju vara en inflammation för hon börjat använda kroppen rätt.. typ som en överansträngning.

/ Lavinia, vars förra pålla hade både rygg och bakben med tåsläpningssymtom

Precis vad jag tänkte skriva! ;)
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Har nu fått diagnosen, det var inflammation i hasled + glidled VB (som är det benet hon släpat). Blev behandlling med kortison och tuppkam samt Finadyne i två veckor. Hon ska nu vila i tre veckor och sedan ska jag på återbesök för att kolla om behandlingen hjälpt. De röntgade både hasen och kotan VB och hon har även en lös benbit i kotan, men visade inte hälta när de böjde kotan, så den gör dom inget åt. Hann inte fråga om orsak, men har skrivit en lång lista med frågor inför återbesöket.... Hästis skötte sig exemplariskt både i transporten och på kliniken så det gick jättebra. Man är ju alltid lite nervös och det var första gången jag drog transport + häst själv :angel: Hon är en väldigt gosig och lätthanterad patient hemma också så nu hoppas jag bara att behandlingen hjälper.
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Det fanns vissa förändringar i hasen, men det har inte gått så långt så att det är spatt. Min häst har varit spänd på ena sidan vid kors/ländrygg läääänge, så jag förstår verkligen att du vill kolla upp det. Önskar att jag själv gjort det tidigare....
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

För uppdatering så visade nya röntgen bilder på återbesöket att det är spatt i alla fall :cry: :cry: Det blev ny behandling och nu kan jag bara gå och vänta och hoppas på det bästa. Just nu känns det inte som någon bättring. Hon är konstant varm på det ställe de sprutat, har fått en spattknöl och är jättespänd i ryggen :crazy: Sköter sig dock fortfarande jättebra i rasthagen och är pigg (fast ändå fullt hanterbar med tanke på att hon inte får göra något) så vi kämpar på......
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Hästen som jag rider på har alltid med haft sitt VB som hennes "dåliga" (kan säga att hon är högerhänt). Ägaren har haft henne sedan hon va 2år och nu är hon 20 och säger att hon alltid har rört sig lite sämre med VB. Hon fick föl förra året och nu när jag har ridit igång henne så "släpar" hon VB lite mer än vanligt... men ju mer jag rider ju bättre blir det. Jag har även provat att böja ihop benet och efter det så släpade hon inte längre... :confused: jätte konstigt... så jag tror att det är lite med ålder och att hon fick så i en vecka pga ett bett :cry: precis där sadeln skulle ligga... Jag hoppas nu på att hon kommer att bli starkare i VB så som hon var innan jag tog föl henne! Skulle även vilja ta ut en ET som kände igenom henne för att se om hon kan känna något.
/Emma
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Kan även till lägga att jag har startat LB och fått 66% och 7or på hästens gångarter!
 
Sv: Släpar i tån på ett av bakbenen i trav

Jag haft ute ET flera gånger och då har hon fått kiropraktik + akupunktur pga muskelspänningar i ryggen. Har haft ute två olika ET och ingen av dem har sagt något om benet eller hasen. Efter flera behandlingar förra året blev hon mycket bättre i ryggen och började anv. sitt VB mer och mer, men nu känns det som att vi hittat grundorsaken till att hon inte vill anv. VB. Min häst har klarat flera böjprov tidigare, men nu när jag såg tåsläpet visade hon även hälta efter böjning. Efter att jag läst på lite så är det tydligen väldigt vanligt att spatt hästar är stela i början av ridpasset och när de blivit varma så släpper det. Detta stämmer helt in på hur min häst betett sig de senaste månaderna. Nu menar jag inte att din häst har spatt. Det kan ju säkert lika gärna bero på åldern, men om den blir halt igen så bör du nog kolla upp det.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 213
Senast: prallan
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 819
Senast: Sleepy
·
Hästvård Min ponny har en "rörelsestörning" vänster bakben som ser bättre ut efter att han hållt igång/efter en ridtur. Vänster bak "släpar" mer...
Svar
10
· Visningar
2 198
Senast: Wera
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp