Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Smirinda

Trådstartare
Kan tänkas att den här tråden hamnat fel. är ny här...
Har tagit hem ett 13-årigt sto till ett litet stall i närheten av bostaden. Hon kom i lördags. Då fick hon gå själv i en hage som gränsar till den hage och flock (3 hästar) det är tänkt att hon ska gå i/med.

Igår skulle vi släppa ihop dem. Vi började med att släppa in valacken (lägst i rang). Han var jättesnäll och förutom lite pip och några "kosparkar" gick det väldigt lugnt till. De travade runt lite och tittade på varandra, inget mer. Efter en stund tyckte vi att vi skulle kunna släppa in ytterligare en häst i dagen, ett 8-årigt sto (högst i rang). Det gick sådär. Det yngre stoet visade tydligt att min häst inte var önskvärd. Med slickade öron gick hon till attack mot min häst varpå valacken hängde på ("jaha, ska vi vara elaka idag")! Han som var så himla snäll först. De jagade runt min häst i hagen och hon backade undan och flydde varje gång de kom för nära. Efter en stund lugnade de ner sig och började beta med ett 30-tal meter mellan sig och den nya hästen. Då släppte vi in den sista hästen, en 30-årig miniåsna (de andra hästarnas skyddsling). Min häst visade inga tendenser att vilja gå fram till honom (läbbig :)) Det gick ganska lugnt en stund men helt plötsligt började de två stora hästarna jaga min häst igen. Förut hade de mest jagat undan henne. Nu jagades hon för att de ville ha ut henne ur hagen. De stannade inte när hon sprang bort från dem som de gjorde innan. Min häst flydde för glatta livet! Efter två ruscher över stock och sten (typ 500 meter lång hage) fick både vi och min häst nog. Hon ställde sig vid grinden och visade tydligt "ta ut mig härifrån". Reslutatet blev alltså en tokstressad och dyngsvettig häst som saknade en framsko och den andra satt på trekvarten + några trampsår (ytliga) :(

Vi började fundera på om hon kunde gå tillsammans med en annan hästägares tre valacker, men en av dem visade upp riktiga hingstbeteenden när han stod bakom min häst i stallet. Efter det stod han och skrek i hagen i typ en timme utan att han ens såg henne. De andra hästarna är också valacker. Det är sämre hagar där, hon måste gå på hö hela sommaren då, finns inget bete att tala om. Jag vill inte ha henne där, dels för betesbristen men främst för valackens hingstbeteende. Så nu går hon själv i samma hage som när hon kom. Hon ser de andra hästarna över staketet. Hon kan gå själv men vankar ganska mycket. Jag vill inte ha henne själv, känns så onödigt när de andra hästarna går i grupper. Men vad ska man göra?? Finns det nån klok bukefalist där ute som har rutin på hur man kan släppa ihop en ny häst i en flock som gått tillsammans intakt i fyra år. Och säg inte att det är bara att vänta ut dem, för det kommer bara resultera i brutna ben eller att min häst spränger hagen! Den yngre märren gjorde till och med utfall över staketet när min häst kom för nära!

som sagt, hjälp, hjälp!!!!
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

När man släpper in ska man alltid släppa in den som är högst i rang först.

Hoppas i alla fall att allt löser sig och att totto kommer få en bra sommar men bete.






Har själv varit med om att insläppet inte fungerade så bra då mitt sto vart jagad och sprängde tråden och ut på vägen. Tack och lov sprang hon in på gården igen och fram till stallägaren och allt gick bra.
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

En ensam nykomling är alltid utsatt. Och som du säger, det kan bli ganska allvarliga skador om man inte agerar snabbt.

Eftersom ni har flera hagar hade jag gjort så att jag prövat att dela gruppen med tre hästar så en av dem går tillsammans med din en tid innan jag släppt alla ihop. Kanske också byta kamrat efter ett tag.
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Du kan prova att ha den nya och den som är högst i rang själva i den stora hagen. Då finns de ingen som den i hög rang måste vakta på utan dom kan gå och lära känna varandra. Om dom accepterar varandra så går de förmodligen lite lättare att släpppa in dom andra hästarna sen också. Om de går så är det bra om dom står bredvid varandra i stallet också (före du släpper ihop dom). Gör dom inte det nu kanske du kan låna platsen under dagen när dom andra hästarna är ute. Lycka till!
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Jag tror att ni gick alldeles för fort fram.
Först hade jag släppt ihop den som är högst i rang med den nya och låtit dem gå så i några dagar.
Sedan när de känner varandra och är lugna så släpper man in de andra två.
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Hej,håller med TinyWiny,tycker också ni gick alldeles för fort fram.
Vi låter alltid den nya går själv i egen hage bredvid de andra ett par dagar,sedan slussar vi in den ena efter den andra i den nyes hage.
Det kan ta ett par veckor eller gå på ett par dagar ,det varierar,tills alla accepterar varandra.
Däremot brukar vi ta den snällaste först så den nye ska slippa gå ensam så länge....
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Jag tror som TinyWiny att det här gick lite väl snabbt. Man måste låta det här ta sin tid! Jag hade delat på den flocken det är tänkt att ditt sto ska gå i och satt det ranghöga stoet tillsammans med ditt sto i hennes hage. Låt dem sedan gå tillsammans några dagar (ja, faktiskt) eller kanske till och med någon vecka.

Efter att de har gjort upp och klart vem som är vad är det mer läge att släppa henne med resten av flocken. Anledningen att det ranghöga stoet går an mot henne beror ju på att hon ansvarar för att vakta flocken, när någon ny kommer in är det vad hon gör först. När hon istället är själv har hon bara sig själv och ingen annan att se till.
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Fy..jag har börjat få lite fobi för det här med att släppa ihop nya hästar..tycker det är jättejobbigt efter diverse hemska erfarenheter senaste året..Förr hade jag aldrig några problem med det,men senaste året har det bara blivit en massa skador.Ska släppa ihop en treårig valack med två två åriga hingstar på lördag (det tror jag inte blir några problem dock) och släppa ihop en gammal valack med mina två ston samtidigt..(kan bli rörigt gissar jag)
Ville bara prata av mig lite..;)

Man måste väl låta dom bråka lite..tycker det brukar lösa sig med tiden för det mesta.Fråga om du kan dela på hästarna ett tag så dom går två och två först.
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Jag svarar alla...

Tack för alla svar och tips! :bow: Jag håller helt med om att det gick för fort. Grejen är att det var ganska lugnt i typ en timme och sen bara small det till. Men helt klart försvarar stoet sin flock.

Planen nu är att min häst tills vidare får gå själv. Funderar dock på, som någon skrev, att ställa henne mellan de andra hästarna i stallet (om deras ägare tycker att det är ok). Boxväggen mår ju inte dåligt av sparkar som en häst kan göra ;) Då får hon stå mellan det ranghöga stoet och valacken. Nu står hon brevid valacken bara. Om det funkar att ha dem i boxarna brevid varandra kanske man kan, om någon/några veckor, släppa ihop stona tillsammans och låta dem gå någon/några veckor själva tills de (förhoppningsvis) är mer bekväma med varandra. Och därefter släppa in övriga två.

Tror ni att det funkar att göra så trots det som hände igår eller är risken att reaktionen blir densamma när man släpper in valacken och åsnan efter att stona gått själva? Jag ser ju att hästen inte är helt bekväm med att gå själv så jag vill verkligen hitta en lösning. Ett alternativ som jag helst vill undvika är att jag tar hit ytterligare en häst (en shettis) som min häst kan ha som sällskap. Men det blir dyrt för mig + att jag inte har tid med två hästar...men hästen får sällskap. Suck, vilken bra start...
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Jag svarar alla...

Tack för alla svar och tips! :bow: Jag håller helt med om att det gick för fort. Grejen är att det var ganska lugnt i typ en timme och sen bara small det till. Men helt klart försvarar stoet sin flock.

Planen nu är att min häst tills vidare får gå själv. Funderar dock på, som någon skrev, att ställa henne mellan de andra hästarna i stallet (om deras ägare tycker att det är ok). Boxväggen mår ju inte dåligt av sparkar som en häst kan göra ;) Då får hon stå mellan det ranghöga stoet och valacken. Nu står hon brevid valacken bara. Om det funkar att ha dem i boxarna brevid varandra kanske man kan, om någon/några veckor, släppa ihop stona tillsammans och låta dem gå någon/några veckor själva tills de (förhoppningsvis) är mer bekväma med varandra. Och därefter släppa in övriga två.

Tror ni att det funkar att göra så trots det som hände igår eller är risken att reaktionen blir densamma när man släpper in valacken och åsnan efter att stona gått själva? Jag ser ju att hästen inte är helt bekväm med att gå själv så jag vill verkligen hitta en lösning. Ett alternativ som jag helst vill undvika är att jag tar hit ytterligare en häst (en shettis) som min häst kan ha som sällskap. Men det blir dyrt för mig + att jag inte har tid med två hästar...men hästen får sällskap. Suck, vilken bra start...
Vi har som många redan sagt, satt in den som är högst i rang först. Sedan låtit dessa gå ihop i några dagar. Därefter har vi släppt in en häst i taget. Själva ihopsläppet med gruppen har sammanlagt tagit ca en vecka. Hästarna måste få tid på sig att rätta in sig i ledet och forma om gruppen så att den nya hästen passar in. Så börja om du, men i omvänd ordning. Det kommer säkert gå bra om ni tar det mycket långsammare än ni gjorde första gången.
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Ja, ibland gör man inte så genomtänkta saker. Vi skulle så klart inte stressat på utan gjort så här från början. Men som alltid är det lätt att vara efterklok :angel: Ska prata med hästarnas ägare och se om hon är intresserad av att börja om. Hoppas det!
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Ska själv snart släppa ihop nya hästar med varandra. Och jag tror att jag kommer att göra på det här sättet:
Släpper den nya, 5-årig valack (kastrerad i januari), och min 3-åriga hingst (som är lägst i rang) först. Dom får gå tillsammans tills dom bekantat sig med varandra och inte härjar så mycket. Sen kommer jag ta ut min 3-åring och släppa in den 16-åriga valacken (extremt ranghög) och låta dom bekanta sig med varandra. Därefter så släpper jag in min 3-åring igen.

Anledning till att jag först låter den ranglåga träffa den nya är för att när jag sedan sätter ihop alla så måste inte den ranghöga hålla bort 3-åringen från den nya på samma sätt. För om jag låter den nya och den ranghöga gå först och sen släpper in en ranglåg hästen så kan det bli problem när den ranglåga och den nya ska hälsa. För då släpper inte den ranhöga fram den ranglåga. Detta skapar onödigt spring.

Är lite orolig för detta eftersom det är en hingst inblandad. Men tror att det ska gå bra.

Om jag vore dig, så skulle jag nog gå till väga ungefär så här i den flocken oxå.

Hoppas att det löser sig, det brukar det göra.

MVH Russin8
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Risken att ställa din häst emellan den ranghöga och sin flockmedlem blir kanske att hon vill skydda sin flock och blir sur och grinig eftersom hon vill sära på sin flock och nya hästar. men testa går ju alltid. Så har jag iaf upplevt det med mycket ranghögt ledarsto.
Detta visar sej ju också i hagen då de jagar undan den nye från flocken och ledaren helst vill vara mellan sin flock och den nya hästen. Att hon får vara i utkanten av flocken till att börja med och bli undanjagad en tid för att så småningom komma närmare o närmare är helt normalt.
Skulle också släppa enbart den ranghögsta med den nya, kanske ett par veckor tom. Att släppa ihop de andra själva med den nya är ju också en bra idé några dagar så de har hälsat klart på varann i fred.

Hoppas det går bättre nästa gång!
 
Sv: Släppa in ny häst gick åt skogen. HJÄLP!!

Ska själv snart släppa ihop nya hästar med varandra. Och jag tror att jag kommer att göra på det här sättet:
Släpper den nya, 5-årig valack (kastrerad i januari), och min 3-åriga hingst (som är lägst i rang) först. Dom får gå tillsammans tills dom bekantat sig med varandra och inte härjar så mycket. Sen kommer jag ta ut min 3-åring och släppa in den 16-åriga valacken (extremt ranghög) och låta dom bekanta sig med varandra. Därefter så släpper jag in min 3-åring igen.

Anledning till att jag först låter den ranglåga träffa den nya är för att när jag sedan sätter ihop alla så måste inte den ranghöga hålla bort 3-åringen från den nya på samma sätt. För om jag låter den nya och den ranghöga gå först och sen släpper in en ranglåg hästen så kan det bli problem när den ranglåga och den nya ska hälsa. För då släpper inte den ranhöga fram den ranglåga. Detta skapar onödigt spring.

Är lite orolig för detta eftersom det är en hingst inblandad. Men tror att det ska gå bra.

Om jag vore dig, så skulle jag nog gå till väga ungefär så här i den flocken oxå.

Hoppas att det löser sig, det brukar det göra.

MVH Russin8

Precis så tänker jag också!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 904
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 933
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp