Släppa ut nära inpå insläpp (Utbruten från Konstiga saker i stall ni stått i?)

Jättebra att det funkar för era hästar. Det gör det dock inte med alla hästar. Jag vet flera som stressar av att de ser och hör när andra hästar äter sitt kraftfoder när de själva inte har något i krubban. Olika hästar har olika stresstriggers, är olika matglada osv. De är individer.
Men handlar inte det här mycket om vana. Vet de att de ska få sitt kraftfoder samtidigt så blir det givetvis stressade av att inte få det. Om det normala är att man inte får det samtidigt så blir det helt enkelt ingen grej.
Samma sak tycker jag gäller vid utsläpp. Jag släpper ofta ut mina hästar själv. De står i uteboxar så jag går inte in i stallet. Ingen i stora stallet reagerar på att jag är där och rotar trots att de både ser och hör när mina går ut. Någon gång har jag behövt hämta något inne i stallet reaktionen blir något lätt mullrande men inget mer än så. Lyfter jag en enda grimma inne i stallet så blir det dock genast liv i luckan.
 
Jag fascinerades över hur fort det gick över till stall med fyra timmars utetid. Bara det. Men alla läser ju in saker utifrån sina egna erfarenheter precis som sig bör och tydligen är stall med så kort utetid vanliga och därför en central del i frågan.
Fascinerande att du tolkar tråden som att den handlar om utetid på fyra timmar och att du helt plötsligt placerat mig i ett sådant stall när det knappast är något jag nämnt. Jag har poängterat saker som´att många hästar vill rulla sig när de kommer ut och att en del har problem att stå ensamma och ingen vill göra det. Jag har gjort det utifrån utgångspunkten att jag vill ha hästens välmående i centrum och inte människornas när det gäller stallmiljön och inte hakat upp mig på antalet timmar överhuvudtaget.
 
Men handlar inte det här mycket om vana. Vet de att de ska få sitt kraftfoder samtidigt så blir det givetvis stressade av att inte få det. Om det normala är att man inte får det samtidigt så blir det helt enkelt ingen grej.
Samma sak tycker jag gäller vid utsläpp. Jag släpper ofta ut mina hästar själv. De står i uteboxar så jag går inte in i stallet. Ingen i stora stallet reagerar på att jag är där och rotar trots att de både ser och hör när mina går ut. Någon gång har jag behövt hämta något inne i stallet reaktionen blir något lätt mullrande men inget mer än så. Lyfter jag en enda grimma inne i stallet så blir det dock genast liv i luckan.
Jag ser inte vitsen i att inte ha gemensamma fodringsrutiner. Fodra era hästar vid olika tidpunkter om ni vill och tycker att det funkar, men det känns onödigt att ni ska försöka övertala de som vill och kan ha rutiner med gemensamma fodringsrutiner (där alla hästar får kraftfoder samtidigt). Jag förstår ärligt inte varför man ska ändra sig till att börja ge kraftfoder på olika tider till hästar som står i samma stall. Vilka fördelar, för hästarnas del, finns det med att fodra vid olika tider?
 
Största problemet är väl som vanligt att det inte finns tydliga regler för vad som gäller utan det blir inofficiella rutiner och tyckanden som skapar konflikter. Om alla regler finns nedskrivna och alla hyresgäster får signera att de tagit del av vad som gäller slipper man mycket bråk och egenutnämnda stallfürers som leker diktatorer.
 
Jag ser inte vitsen i att inte ha gemensamma fodringsrutiner. Fodra era hästar vid olika tidpunkter om ni vill och tycker att det funkar, men det känns onödigt att ni ska försöka övertala de som vill och kan ha rutiner med gemensamma fodringsrutiner (där alla hästar får kraftfoder samtidigt). Jag förstår ärligt inte varför man ska ändra sig till att börja ge kraftfoder på olika tider till hästar som står i samma stall. Vilka fördelar, för hästarnas del, finns det med att fodra vid olika tider?
Oj vad du läste in mycket i mitt inlägg som jag inte skrev där. Du får ha vilka rutiner du vill. Jag motsätter mig bara "Det gör det dock inte med alla hästar. Jag vet flera som stressar av att de ser och hör när andra hästar äter sitt kraftfoder när de själva inte har något i krubban. " menar att det till stor del handlar om vana. Att låsa in folk i det tankemönstret är ett sätt att försvåra deras liv den dag de behöver byta stallplats och tror att vissa ställen är omöjliga juts pga ovanstående.
 
Vi har fullservice. Men vi släpper inte ut hästarna om det är mindre än 1h kvar till intaget. Vi hjälper också till och tar in våra egna hästar om vi är på plats under intags-tid.
Där hade vi i början skilda meningar med de i stallet som tyckte att de betalade för service och därför inte skulle ta in sina egna hästar. De står inte kvar längre eftersom det blev för mycket osämja.

Idag är alla enade om ovanstående och alla är likasinnade vilket är helt magiskt. :)

Precis så har vi i vårt stall med, och det fungerar jättebra. Finns regeln så finns den, och passar den inte för vissa individer får de ju flytta som sagt, alternativt inte ställa sig i det stallet från början.
 
Oj vad du läste in mycket i mitt inlägg som jag inte skrev där. Du får ha vilka rutiner du vill. Jag motsätter mig bara "Det gör det dock inte med alla hästar. Jag vet flera som stressar av att de ser och hör när andra hästar äter sitt kraftfoder när de själva inte har något i krubban. " menar att det till stor del handlar om vana. Att låsa in folk i det tankemönstret är ett sätt att försvåra deras liv den dag de behöver byta stallplats och tror att vissa ställen är omöjliga juts pga ovanstående.
Så du tror alltså att om en stallägare har gemensamma fodringstider för alla hästar i stallet så blir de som hyr boxar där "inlåsta i ett tankemönster" som hindrar dem från att byta stallplats och därmed försvåras deras liv. Det var inte så lite du läser in :D
Hur kan du motsätta dig att vissa hästar blir stressade av att andra får kraftfoder? Känner du till alla hästar i hela världen så att du med säkerhet kan säga att inga hästar blir stressade av det? Upprepar min fråga angående varför det är så viktigt för dig att fodra hästarna vid olika tider? Vad är fördelarna, för hästarnas del, med den rutinen? Du har ju svarat på vilka fördelar det är för hästägarna, enligt dig, nämligen att stallägaren undviker att låsa fast inackorderingarna vid deras stall för evigt och därmed försvåra deras liv?
 
Så du tror alltså att om en stallägare har gemensamma fodringstider för alla hästar i stallet så blir de som hyr boxar där "inlåsta i ett tankemönster" som hindrar dem från att byta stallplats och därmed försvåras deras liv. Det var inte så lite du läser in :D
Hur kan du motsätta dig att vissa hästar blir stressade av att andra får kraftfoder? Känner du till alla hästar i hela världen så att du med säkerhet kan säga att inga hästar blir stressade av det? Upprepar min fråga angående varför det är så viktigt för dig att fodra hästarna vid olika tider? Vad är fördelarna, för hästarnas del, med den rutinen? Du har ju svarat på vilka fördelar det är för hästägarna, enligt dig, nämligen att stallägaren undviker att låsa fast inackorderingarna vid deras stall för evigt och därmed försvåra deras liv?
Eftersom du hittar på sagor om vad jag skriver så slutar jag diskutera med dig.
 
Jättebra att det funkar för era hästar. Det gör det dock inte med alla hästar. Jag vet flera som stressar av att de ser och hör när andra hästar äter sitt kraftfoder när de själva inte har något i krubban. Olika hästar har olika stresstriggers, är olika matglada osv. De är individer.
Väldigt medveten om det. Har dock aldrig varit ett problem hos oss oavsett vilka olika individer som stått där genom åren.
 
Eftersom du hittar på sagor om vad jag skriver så slutar jag diskutera med dig.
Så det var inte du som skrev:
"Att låsa in folk i det tankemönstret är ett sätt att försvåra deras liv den dag de behöver byta stallplats och tror att vissa ställen är omöjliga juts pga ovanstående."
? Jo, det var det ju, eller hur? Så vad är det jag har hittat på? Märkligt att det kan provocera så mycket att vissa av oss har som rutin att fodra alla hästar i samma stall samtidigt.

Det finns inget mer att diskutera, fattar inte vad du tycker är problemet med gemensamma fodringsrutiner. Du är fri att fodra alla hästar vid olika tider om du tycker att det är bättre, men ifrågasätt inte varför andra vill fodra samtidigt, för du har ju hittills inte kommit med något vettigt argument till varför det skulle vara bättre att hästarna ska äta kraftfoder på olika tider.

Jeeses, det märks att vissa inte har så mycket att bekymra sig om, när man sitter och försöker argumentera, utan att ha några vettiga argument, om att folk ska fodra sina hästar på olika tider :laugh:
 
Senast ändrad:
Intressant att en tråd om utsläpp börjar handla om fodringar.. kanske dags för en utbrytning 😉

Våra hästar fodras samtidigt men alla hästar äter inte samtidigt, dvs de som är iväg eller rids äter när dom kommer in. Ingen annan häst bryr sig om det tack och lov!
Skulle vara väldigt jobbigt att ha hästen uppstallad på meeting om hästen blir orolig om någon annan får kraftfoder 🤔
 
Så det var inte du som skrev:
? Jo, det var det ju, eller hur? Så vad är det jag har hittat på? Märkligt att det kan provocera så mycket att vissa av oss har som rutin att fodra alla hästar i samma stall samtidigt.

Det finns inget mer att diskutera, fattar inte vad du tycker är problemet med gemensamma fodringsrutiner. Du är fri att fodra alla hästar vid olika tider om du tycker att det är bättre, men ifrågasätt inte varför andra vill fodra samtidigt, för du har ju hittills inte kommit med något vettigt argument till varför det skulle vara bättre att hästarna ska äta kraftfoder på olika tider.

Jeeses, det märks att vissa inte har så mycket att bekymra sig om, när man sitter och försöker argumentera, utan att ha några vettiga argument, om att folk ska fodra sina hästar på olika tider :laugh:
Du hittar inte bara på innehåll nu blir du dessutom oförskämd. Uppenbarligen var det svårt att ens begripa orden "jag tänker inte diskutera med dig"
 
Du hittar inte bara på innehåll nu blir du dessutom oförskämd. Uppenbarligen var det svårt att ens begripa orden "jag tänker inte diskutera med dig"
Du anklagade mig falskt för att hitta på saker du inte skrivit. Då citerade jag det du skrivit för att visa dig (eftersom du tydligen "glömt bort"). Jag förstår att du tyckte det var obehagligt att bli så tydligt motbevisad, men det är inte oförskämt av mig att visa sanningen ;) . Det var du som var oförskämd och ljög (när du kallade mig lögnare).

Detta är ett diskussionsforum, du kan inte bestämma över om någon ska svara på ditt inlägg eller inte :) Däremot är du helt fri att välja att inte svara mer :up:
 
Intressant att en tråd om utsläpp börjar handla om fodringar.. kanske dags för en utbrytning 😉

Våra hästar fodras samtidigt men alla hästar äter inte samtidigt, dvs de som är iväg eller rids äter när dom kommer in. Ingen annan häst bryr sig om det tack och lov!
Skulle vara väldigt jobbigt att ha hästen uppstallad på meeting om hästen blir orolig om någon annan får kraftfoder 🤔
Som sagt, funkar det så är det ju jättebra, men om man vill ha tex gemensamma utsläpp och fodringsrutiner, och kan ha det, så är det väl bra. Fattar inte riktigt vad som är dåligt med det, eftersom flera vill argumentera för att inte ha det?

De flesta hästar som stressar hemma av att andra hästar går in och ut ur stallet, får kraftfoder på olika tider osv, funkar utmärkt på meeting (enligt min egen erfarenhet). Allt blir så annorlunda så alla rutiner ändras och då bryr sig inte de hästarna.
 
1h ut
Mindre än 1h lämna inne under förutsättning att hästen trivs själv inne.
Alt släppa ut och stanna tills insläpp och ta hästen själv.
 
Men handlar inte det här mycket om vana. Vet de att de ska få sitt kraftfoder samtidigt så blir det givetvis stressade av att inte få det. Om det normala är att man inte får det samtidigt så blir det helt enkelt ingen grej.
Samma sak tycker jag gäller vid utsläpp. Jag släpper ofta ut mina hästar själv. De står i uteboxar så jag går inte in i stallet. Ingen i stora stallet reagerar på att jag är där och rotar trots att de både ser och hör när mina går ut. Någon gång har jag behövt hämta något inne i stallet reaktionen blir något lätt mullrande men inget mer än så. Lyfter jag en enda grimma inne i stallet så blir det dock genast liv i luckan.
Vi har märkt detsamma.Ju mer exakta fodringtider/utsläpp ("vanor") desto stökigare och stressigare upplevs hästarna.
 
Vi har märkt detsamma.Ju mer exakta fodringtider/utsläpp ("vanor") desto stökigare och stressigare upplevs hästarna.
Jag är helt enig, jobbat i stall med exakta tider där jag även hade häst och det var rätt bökigt att komma iväg morgontid då alla hästar blev stökiga så fort man visade sig, men även haft häst i kollektivstall med ganska flytande tider (ex fodring 6-9, utsläpp 7-10, insläpp+fodring 16-19) där hästarna var betydligt lugnare både att hantera och med stress vid exakta tidpunkter, framförallt vid insläppet.
 
@Eukaryot jag fattar nog inte vad du går igång på utifrån tråden vad som skrivits om fodring. Du skrev såhär :

Jättebra att det funkar för era hästar. Det gör det dock inte med alla hästar. Jag vet flera som stressar av att de ser och hör när andra hästar äter sitt kraftfoder när de själva inte har något i krubban. Olika hästar har olika stresstriggers, är olika matglada osv. De är individer.

Du skrev det utan att nån vad jag kan se, alls förespråkat att fodring hit och dit individuellt skulle vara en rekommenderad rutin. Folk har skrivit att de lägger in maten till alla samtidigt och de hästar som inte är inne då äter det när de kommer in.

Du tyckte att hästar blir stressade om de hör att andra tuggar mat i sin krubba ?

Jag har inte som sagt upplevt att några hästar blir stressade över sånt. Inte heller om några hästar emellan de rutinerna får en hink extra av ägaren däremellan. Många ger en extra hink av något extra foder . Jag upplever inte att några hästar alls går igång på det.

Det förutsätter givetvis att samtliga hästarna fodras över dygnet och allmänt hålls så de inte är varesig stressade eller hungriga allmänt vilket jag tar för givet är fallet utifrån alla som intygar att det inte är ett problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 392
Senast: Cha9
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
1 387
Senast: MiaMia
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 514
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
3 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp