Släppa ut nära inpå insläpp (Utbruten från Konstiga saker i stall ni stått i?)

När jag hade dom inne på nätterna så hade jag ständigt dåligt samvete, jag behöver så många timmars sömn och tyckte att 05-21 nästan var kort utetid :rofl: (började jobba 06 på den tiden)
Samma här, när minna var boxhästar så försökte jag alltid rida så sent som möjligt för att ge hästarna mer utetid och lediga dagar kändes det bra så fel att nalla på utetiden så blev även då att det blev på kvällen i mörker än på dagen.
Nu vid lösdrift så känns det inte ens jobbig om jag rider och grejar med hästarna i 5 timmar för dom är ändå ute så mycket👍.

Lösdrift löser ju oxå problemet med hur nära inpå intag det är att släppa ut sin häst ingen.
 
@Anno om det handlar om 22.00 på egen gård så självklart fattar jag att man inte vill ha massa spring så sent på kvällen. Det framgick inte vad det handlade om av ditt inlägg .

Dock så tycker inte jag det ”är en massa spring” för att en enda person kommer tillbaka efter träning/tävling med sin häst efter att övriga fått sitt kvällsfoder. Jag har aldrig ens tänkt tanken att hästarna till varje pris måste ha exakt noll aktivitet i stallet för att de fått sitt kvällshö. Varför skulle de bli stressade för att någon enstaka person/häst kommer in i stallet och fixas klart om man lagt in maten till den hästen? Isåfall borde det ju vara lika heligt alla övriga fodringar? 😳

Aldrig att jag upplevt att någon häst blir stressad för att andra äter kraftfoder i krubban om detta redan är inlagt . Samma med höet så länge det är inlagt?

Vi gör så att om några hästar tas in tidigare än insläppet tex, (stallägarna sköter allt och lägger in edtermiddagshöet i boxarna på morgonen efter utsläpp) så tar man ut större delen av den givan utanför boxen, så slänger stallägaren in det till de hästarna i samband med att övriga hästar tas in.
 
Senast ändrad:
@Anno om det handlar om 22.00 på egen gård så självklart fattar jag att man inte vill ha massa spring så sent på kvällen. Det framgick inte vad det handlade om av ditt inlägg .

Dock så tycker inte jag det ”är en massa spring” för att en enda person kommer tillbaka efter träning/tävling med sin häst efter att övriga fått sitt kvällsfoder. Jag har aldrig ens tänkt tanken att hästarna till varje pris måste ha exakt noll aktivitet i stallet för att de fått sitt kvällshö. Varför skulle de bli stressade för att någon enstaka person/häst kommer in i stallet och fixas klart om man lagt in maten till den hästen? Isåfall borde det ju vara lika heligt alla övriga fodringar? 😳

Vårt stall är bevis på att det funkar. 38 box, hästar kommer tillbaka sent träning/tävling/klinik utan att någon enda häst bryr sig.
 
Nä som sagt jag har heller aldrig någonsin upplevt att det alls är något problem för några hästar.
Nä, min får dessutom "gröt" efter arbete, dvs oftast efter intaget/kväll, och han boxgrannar ser honom slafsa, men inte ett ljud från dom.
 
Vårt stall är bevis på att det funkar. 38 box, hästar kommer tillbaka sent träning/tävling/klinik utan att någon enda häst bryr sig.
Jag har väl aldrig sagt att det inte fungerar? 😊 Jag skrev bara hur vi har det i vårat stall 😄 Alla stall har olika regler och för oss är det oftast ingen som tränar sin hästar efter 22.00
 
Nä, min får dessutom "gröt" efter arbete, dvs oftast efter intaget/kväll, och han boxgrannar ser honom slafsa, men inte ett ljud från dom.

Samma här- folk ger lite special till vissa hästar efter ridning, aldrig upplevt problem på något sätt - (många olika stall/olika hästar osv.)

@Anno jag och några undrade ju helt enkelt utifrån att ni inte släpper in och fodrar övriga hästar förrän någon som är iväg på träning kommit hem med argumentet att det skulle vara lugn och ro /inga stressade hästar osv.
 
Alla har inte samma stalltider som du, eller hästar som är bekväma med att bli lämnade ensamma i stallet i kanske 2 timmar. Finns det en regel i kontraktet att man inte får släppa ut efter 17 är det helt okej och har alla liknade tider så lär det sällan bli problem. En del stall har insläpp 14 och andra 22, en del ha andra tider på helgen + att folk har olika tider då de är i stallet och då kan man ställas inför helt andra situationer.


I senaste stallet jag stod var det ingen som frivilligt tog kvällsfodringen när de lämnade sist (eller ens hade koll på om de gick sist.) 4 stall+två lösdrifter och ett gäng uteboxar, en massa hö och packa gjorde det till 1-2 timmars jobb. Många tog gärna sitt stall dock.

Alltså mest tycker jag det verkar vara så att folk som sparar varje minut av hagtiden osv, egentligen då inte står uppstallad på riktigt optimalt ställe som passar dem själva/deras häst om någon timme/någon halvtimme osv är så viktig ang hagtiden i sammanhanget ?

Skulle den som egentligen inte hade kvällen i ditt scenario ställa sig och packa höpåsar där och då till kvällen alltså ? Då förstår jag verkligen problemet att ingen erbjöd sig ta kvällen när de var där när någon annan egentligen hade det passet osv. Låter OERHÖRT tungrott ?
 
Samma här- folk ger lite special till vissa hästar efter ridning, aldrig upplevt problem på något sätt - (många olika stall/olika hästar osv.)

@Anno jag och några undrade ju helt enkelt utifrån att ni inte släpper in och fodrar övriga hästar förrän någon som är iväg på träning kommit hem med argumentet att det skulle vara lugn och ro /inga stressade hästar osv.
Jag personligen tycker det är lugnare för hästarna om alla får gå in samtidigt det är inte fakta utan bara så jag känner. Och just nu är det faktiskt bara jag och en till tjej som åker samtidigt iväg på träning ( vi har ryttare i stallet som mest håller på hobbynivå/skogsridning och är klara i stallet redan vid 18-19 om dom flesta rider på dagtid och då tar jag in hästarna när jag kommer tillbaka från träning. Och ang fodra hästarna så har dom fri tillgång på grovfoder ute i hagarna så dom är inte så hungriga vid insläpp. (dom har grovfoder inne också!) Jag förstår dom som vill fodra sin häst efter träning om man inte har fri tillgång på grovfoder eller att foderstatusen gör att man måste fodra upp sin häst med kraftfoder/mineraler för att det ska bli så bra som möjligt för hästen. Jag tycker inte det är fel att en häst går in tidigare och äter sin mat men i vårat stall släpper vi in och ut alla samtidigt. 😄
 
Alltså mest tycker jag det verkar vara så att folk som sparar varje minut av hagtiden osv, egentligen då inte står uppstallad på riktigt optimalt ställe som passar dem själva/deras häst om någon timme/någon halvtimme osv är så viktig ang hagtiden i sammanhanget ?

Skulle den som egentligen inte hade kvällen i ditt scenario ställa sig och packa höpåsar där och då till kvällen alltså ? Då förstår jag verkligen problemet att ingen erbjöd sig ta kvällen när de var där när någon annan egentligen hade det passet osv. Låter OERHÖRT tungrott ?

Det var lösdrifterna vi packade hö till, inte stallhästarna utom de enstaka gånger någon glömt. Ja det var tungrott men det fungerade bättre än att alla packade sina kassar. Det fanns packat så i praktiken packade man till nästa mål. Ville man kunde man ta silage på skottkärran direkt.

Ingen klagade på att hästar släpptes ut nära insläppet, det var en ickefråga.
 
Jag personligen tycker det är lugnare för hästarna om alla får gå in samtidigt det är inte fakta utan bara så jag känner. Och just nu är det faktiskt bara jag och en till tjej som åker samtidigt iväg på träning ( vi har ryttare i stallet som mest håller på hobbynivå/skogsridning och är klara i stallet redan vid 18-19 om dom flesta rider på dagtid och då tar jag in hästarna när jag kommer tillbaka från träning. Och ang fodra hästarna så har dom fri tillgång på grovfoder ute i hagarna så dom är inte så hungriga vid insläpp. (dom har grovfoder inne också!) Jag förstår dom som vill fodra sin häst efter träning om man inte har fri tillgång på grovfoder eller att foderstatusen gör att man måste fodra upp sin häst med kraftfoder/mineraler för att det ska bli så bra som möjligt för hästen. Jag tycker inte det är fel att en häst går in tidigare och äter sin mat men i vårat stall släpper vi in och ut alla samtidigt. 😄

Då blir det lite bättre sansat och tydligt än det många undrade runt utifrån dina tidigare inlägg att hästar blir stressade osv 👍
 
Vi har fullservice. Men vi släpper inte ut hästarna om det är mindre än 1h kvar till intaget. Vi hjälper också till och tar in våra egna hästar om vi är på plats under intags-tid.
Där hade vi i början skilda meningar med de i stallet som tyckte att de betalade för service och därför inte skulle ta in sina egna hästar. De står inte kvar längre eftersom det blev för mycket osämja.

Idag är alla enade om ovanstående och alla är likasinnade vilket är helt magiskt. :)
 
Hos oss får man inte släppa ut hästen senare än 30 minuter innan insläppets början, om man inte stannar kvar och tar in hästen själv (och då får man ha hästen ute hur länge man vill). Detta står i stallreglerna och det är noll tjafs i frågan. Det händer att folk som är nya i stallet inte har lärt sig, och då talar vi om det.

Folk som ska iväg tidigt fodrar antingen sin gång eller hela stallet eller inte alls, hästarna bryr sig inte så mycket. Däremot är det skönast för den som har insläppet om de fortfarande har hösilage kvar när täckena ska på, så att de står still. De som kommer sent ger sin egen häst kvällsfoder. Vi har inte sett att någon häst bryr sig om den får kraftfoder eller inte, eftersom man går till boxen med påsen och hinken samtidigt.
 
Jag är fascinerad över hur många som missade att diskussionen startade av en situation i ett stall där hästarna är ute 15h om de är ute från utsläpp till insläpp. När hästen redan varit ute ett halvt dygn så ÄR det försvårande vid insläpp att den springer bort till foderhäcken, drar med sig alla kompisar och så får man ränna bort dit i mörkret och ta med sig en efter en. Istället för att hästarna väntar i närheten av grinden och bara är att koppla en efter en och ta in.

Men skönt också att läsa att många stall har liknande regler och att det fungerar. Det är ju det allt handlar om, hitta ett stall där alla resonerar lika på punkter som är viktiga för en själv. 😊
 
Jag är fascinerad över hur många som missade att diskussionen startade av en situation i ett stall där hästarna är ute 15h om de är ute från utsläpp till insläpp
Du måste vara fascinerad över många trådar då det är mer regel än undantag att flertalet inlägg i trådar är svar på andra inlägg än de första
 
Du måste vara fascinerad över många trådar då det är mer regel än undantag att flertalet inlägg i trådar är svar på andra inlägg än de första
Oj vad otrevlig ton? Jag läste diskussionens början igen i och med utbrytandet och blev själv påmind om vad jag egentligen skrev. Att det handlar om någon annan gren på trädet fem sidor senare är ju inget märkligt?
 
Oj vad otrevlig ton? Jag läste diskussionens början igen i och med utbrytandet och blev själv påmind om vad jag egentligen skrev. Att det handlar om någon annan gren på trädet fem sidor senare är ju inget märkligt?
Och jag som tycket du var oförskämd och talade om för mig med flera att vi diskuterar fel sak. Jag ogillar när folk leker moderator och påpekar för folk vad de ska diskutera.

Som du själv inser så är det inget konstigt att tråden inte handlar om samma sak fem sidor senare och ändå är du fascinerad över att folk glömt bort trådstarten, helt utan att veta om den är bortglömd eller inte. Vill du ha trevliga svar kanske du ska tänka över vad du skriver så du inte riskerar att få svar på tal.
 
Och jag som tycket du var oförskämd och talade om för mig med flera att vi diskuterar fel sak. Jag ogillar när folk leker moderator och påpekar för folk vad de ska diskutera.

Som du själv inser så är det inget konstigt att tråden inte handlar om samma sak fem sidor senare och ändå är du fascinerad över att folk glömt bort trådstarten, helt utan att veta om den är bortglömd eller inte. Vill du ha trevliga svar kanske du ska tänka över vad du skriver så du inte riskerar att få svar på tal.

Jag fascinerades över hur fort det gick över till stall med fyra timmars utetid. Bara det. Men alla läser ju in saker utifrån sina egna erfarenheter precis som sig bör och tydligen är stall med så kort utetid vanliga och därför en central del i frågan.

Jag upplever dig som mer mästrande än jag själv är men you do your thing.
 
Detta kan jag tycka är bra, att det är som i @Anno 's stall alltså. En del hästar stressar upp sig om någon får sin mat efter att den själv ätit upp sitt kraftfoder. Typ boxvandrare, vävare osv märks det tydligt på, men skulle tro att i princip alla hästar mår bäst av att alla äter samtidigt, och att det är lugnt i stallet direkt efter fodring.
Fast man kan ju lägga in maten till alla, även om inte alla är där just då. Så gör alltid vi. Då blir det inte så att de andra blir upprörda för att någon som kommer in/hem senare blir fodrad då. Ligger maten redan i krubban, så är det lugnt.
 
Fast man kan ju lägga in maten till alla, även om inte alla är där just då. Så gör alltid vi. Då blir det inte så att de andra blir upprörda för att någon som kommer in/hem senare blir fodrad då. Ligger maten redan i krubban, så är det lugnt.
Jättebra att det funkar för era hästar. Det gör det dock inte med alla hästar. Jag vet flera som stressar av att de ser och hör när andra hästar äter sitt kraftfoder när de själva inte har något i krubban. Olika hästar har olika stresstriggers, är olika matglada osv. De är individer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 516
Senast: Cha9
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
1 392
Senast: MiaMia
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 518
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
3 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp