Släppa ut nära inpå insläpp (Utbruten från Konstiga saker i stall ni stått i?)

Vilka massa otrevligheter? Det är en otrevlighet jag nämner och den kommer från bland annat dig och det är attityden att man är ohyfsad om man släpper ut hästen närmre insläppet än 1 h eller inte hjälper till med insläpp. Menar du att du inte står för det du skriver? Okej jag drog slutsatsen att om man tycker någon är ohyfsad så kan man inte dölja det utan visar det i någon form. Det är få som lyckas agera normalt om de ogillar någons beteende.
Du skrev om ”titta snett” bland annat vilket är rätt otrevligt.
Jag har inga som helst problem med att bete mig trevligt även när jag anser att någon annan beter sig ohyfsat.
Att jag tycker att det är trist om folk släpper ut nära inpå insläpp eller inte tar sin egen häst om de är på plats och har möjlighet betyder alltså inget annat än att jag suckar inombords.
Jag säger ingenting, jag kastar inga sura blickar eller liknande. Det är således ingen ”attityd”.
 
Många skriver: "är hagtid viktigt, rid inte under hagtid!"

Jag är absolut inte en kvällsmänniska. Skulle jag rida på kvällarna så skulle jag vara trött och inte alls på topp. Så stod jag i ett stall med insläpp typ 19, så skulle jag absolut kunna rida 17, vara klar 18 och släppa ut igen. Man måste ju få anpassa sin ridning efter vad som passar en själv.

Sen skulle jag absolut ta in min egen häst klockan 19 om jag var kvar i stallet.

När jag stod i ett stall där hästarna stod inne på natten så ingick alla insläpp, men råkade jag vara i stallet efter 21 så tog jag in, nattade och meddelade stallägaren att det var klart, om jag hade tid med det.
I mitt stall går hästarna in kring 18-19 men ingen släpper ut igen efter ca 17. Då kommer hästarna in några i taget allt eftersom ägarna kommer ut till stallet. Kan därmed variera hur många som är kvar att ta in för den som har insläppet.
Det känns helt normalt.

De flesta ägare vill ju dessutom se till så att hästen inte står med leriga ben osv över natten så man kvällsfixar sin häst innan man åker hem.
De går ute vettiga tider så några timmar hit eller dit spelar mindre roll.

Undantaget är sommartid om man vet att de kommer gå in väldigt sent.

Vi tar förövrigt kvällsfodring om vi är sist kvar, oavsett vems tur det egentligen är.
 
I mitt stall går hästarna in kring 18-19 men ingen släpper ut igen efter ca 17. Då kommer hästarna in några i taget allt eftersom ägarna kommer ut till stallet. Kan därmed variera hur många som är kvar att ta in för den som har insläppet.
Det känns helt normalt.

De flesta ägare vill ju dessutom se till så att hästen inte står med leriga ben osv över natten så man kvällsfixar sin häst innan man åker hem.
De går ute vettiga tider så några timmar hit eller dit spelar mindre roll.

Undantaget är sommartid om man vet att de kommer gå in väldigt sent.

Vi tar förövrigt kvällsfodring om vi är sist kvar, oavsett vems tur det egentligen är.
Alla har inte samma stalltider som du, eller hästar som är bekväma med att bli lämnade ensamma i stallet i kanske 2 timmar. Finns det en regel i kontraktet att man inte får släppa ut efter 17 är det helt okej och har alla liknade tider så lär det sällan bli problem. En del stall har insläpp 14 och andra 22, en del ha andra tider på helgen + att folk har olika tider då de är i stallet och då kan man ställas inför helt andra situationer.


I senaste stallet jag stod var det ingen som frivilligt tog kvällsfodringen när de lämnade sist (eller ens hade koll på om de gick sist.) 4 stall+två lösdrifter och ett gäng uteboxar, en massa hö och packa gjorde det till 1-2 timmars jobb. Många tog gärna sitt stall dock.
 
Jag tycker att folk i första hand har ansvar för sina egna hästar. Jag ser det inte som hjälp att någon tar in sin egen häst. Hjälpa till är när någon också hugger i och tar in fler än sin egen häst.

Betalar jag för insläpp så ser jag det dels som jag hjälper till om jag gör det själv och dels så anser jag att jag tar ansvar för min häst.
Visst är det bra om hästar får vara ute så länge som möjligt men om nu det är så himla viktigt att hästen får så mycket utetid som möjligt så rider man inte i så fall under hagtid.
Det finns fler variabler att ta hänsyn till både när man väljer stall och rider ut förutom hagtid. Det är få som lyckas hitta ett optimalt stall i alla avseenden.


Jag tycker det är viktigt att ta hänsyn både till människor jag vistas runt och hästar, vissä hästar blir mer störda av att gå ut en halvtimme och sen behöva jagas in än att stå den stunden inne. Sen tycker jag att med kommunikation löser man det mesta, men om jag ser någon som sitter på röven och slappar så blir jag irriterad om de inte kan käcka ur sig att de har feber eller whatever

Har man en häst som blir störd av att gå ut en kort period så behöver man ta hänsyn till det likväl som man behöver ta hänsyn till om hästen mår dåligt av att stå själv och mår bra över att gå ut när det är möjligt. Släpper någon ut sin häst hyfsat när insläpp så utgår jag från att de har skäl till det och de gör det för hästens bästa (det är enklare att lämna hästen boxen) likväl som jag utgår från att den som inte hjälper till med insläpp har skäl för det. Den som blir irriterad för att inte få hjälp kan också kommunicera och fråga.
 
I mitt stall så tar vi in alla hästar samtidigt och om det är en halvtimme till insläpp så tar hästägarna ut hästen, samma sak om man har träningar som kanske slutar senare än insläpp så väntar vi med att ta in dom andra tills den hästen kommer tillbaka =inget spring i stallet när hästarna är intagna för kvällen. Då äter alla i lugn och ro och utan spring i stallet. 😊
 
Om jag håller mig till titeln i tråden så tycker jag att 1 tim är värt att släppa ut igen.
Men mindre än 30 min känns lite irriterande...

Händer aldrig i stallet med nuvarande stall kompisar eftersom alla vill lämna hästen ren i boxen inför kvällen.
Är man i stallet vid Insläpp tycker jag det är trevligt om man tar in sin häst men inget konstigt man passar på att mocka. Däremot kan jag tycka det är lite störigt när folk är i stallet på morgonen och inte sätter på utetäcke innan de åker.
 
Jag släpper i allmänhet ut om det är mer än en halvtimme kvar till insläppets början. Min hästs hage tas in sist så då är det i praktiken en timmes utetid för honom. Har jag själv insläpp utgår jag från att alla hästarna är ute, skulle någon eller några stå inne redan är det en bonus.

Jag tänker att det där med att hitta Det Perfekta Stallet där precis allting är precis som man önskar sig inte är jättevanligt för folk som är inackorderade, och då är det inte så konstigt om folk vill utnyttja den hagtid som ändå finns till max. Och visst går det att undvika att rida under hagtiden, men för den som är upptagen på kvällen eller vill rida ut i dagsljus blir ändå svårt.
 
Vi får inte släppa ut om det är mindre än en timme kvar till intag. Ingen gnäller över det, vad jag har hört.
 
I mitt stall så tar vi in alla hästar samtidigt och om det är en halvtimme till insläpp så tar hästägarna ut hästen, samma sak om man har träningar som kanske slutar senare än insläpp så väntar vi med att ta in dom andra tills den hästen kommer tillbaka =inget spring i stallet när hästarna är intagna för kvällen. Då äter alla i lugn och ro och utan spring i stallet. 😊

Nyfiken på denna rutin som jag aldrig upplevt /hört om i något stall .

Varför väntar ni in någon som är borta på träning innan övriga hästar kan få släppas in och fodras?
Det är väl inte ”spring” att någon/några rör sig i stallet när hästarna kommit in och fått mat? 😳 varför skulle det vara så känsligt att ingen får vara i stallet för att hästarna ska ha lugn och ro att äta ?
 
Jag måste ändå säga efter att ha läst lite mer i tråden att jag tycker att det oftast är tvärtom. Folk frågar och vill gärna hjälpa till. Och det är verkligen inget jag kräver eller förutsätter. Sen har jag heller inga problem om personen väljer att passa på att göra annat än ta in sin häst om jag håller på att ta in hästar. Kan ju vara så att personen har lite tid eller ork eller vad som helst. En som står här är sjuk, vill inte gå in på detaljerna ifall nån vet vem det gäller men där är det nästan så att jag har sagt nej det är lugnt jag kan ta henne nu.

Sen är det lite olika tider på när hästarna kommer in. Ett gäng kommer in redan runt middagen, alternativt efter dvs 17-18, resten kommer in tidigast kl 20:00 och tre ston som jag oftast tar in sent dvs i samband med kvällsfodringen. Min ena är en av dem som jag nästan alltid rider på förmiddagarna så det känns bra att hon får vara ute länge om det inte är skitväder. En unghäst och en äldre dam som mår bra av att inte stå inne för mycket.
Sen är det lösdriften och det är så himla praktiskt, kan ha hästar inne under dagen några timmar tex efter ridning eller innan och så har de massor av utetimmar under dygnet.
Så ser gärna att de som är inne av dessa inte går ut igen om det är mindre än en timme kvar och det har hittills inte varit några problem och mycket tror jag är tack vare att det dels är vettiga människor och dels att det är olika tider som funkar bäst både för hästarna men också utefter människornas önskemål.
 
I mitt stall så tar vi in alla hästar samtidigt och om det är en halvtimme till insläpp så tar hästägarna ut hästen, samma sak om man har träningar som kanske slutar senare än insläpp så väntar vi med att ta in dom andra tills den hästen kommer tillbaka =inget spring i stallet när hästarna är intagna för kvällen. Då äter alla i lugn och ro och utan spring i stallet. 😊
Så ni får inte vara i stallet efter att de kommit in?
 
Nyfiken på denna rutin som jag aldrig upplevt /hört om i något stall .

Varför väntar ni in någon som är borta på träning innan övriga hästar kan få släppas in och fodras?
Det är väl inte ”spring” att någon/några rör sig i stallet när hästarna kommit in och fått mat? 😳 varför skulle det vara så känsligt att ingen får vara i stallet för att hästarna ska ha lugn och ro att äta ?
Detta kan jag tycka är bra, att det är som i @Anno 's stall alltså. En del hästar stressar upp sig om någon får sin mat efter att den själv ätit upp sitt kraftfoder. Typ boxvandrare, vävare osv märks det tydligt på, men skulle tro att i princip alla hästar mår bäst av att alla äter samtidigt, och att det är lugnt i stallet direkt efter fodring.
 
Så ni får inte vara i stallet efter att de kommit in?
Nej, vi har den principen inget spring i stallet på natten, hästarna går ut kl. 5.00 och in kl 22.00 fri tillgång på mat ute med lösdrift i samtliga hagar 😄 vi har haft egen hästgård i 35 år så även vi som bor på gården vill ha lugnt på kvällarna. Alla som står i stallet trivs med detta upplägg och hästarna är mycket nöjda. Samma person som tar in och ut.
 
Nyfiken på denna rutin som jag aldrig upplevt /hört om i något stall .

Varför väntar ni in någon som är borta på träning innan övriga hästar kan få släppas in och fodras?
Det är väl inte ”spring” att någon/några rör sig i stallet när hästarna kommit in och fått mat? 😳 varför skulle det vara så känsligt att ingen får vara i stallet för att hästarna ska ha lugn och ro att äta ?
Alla stall har olika rutiner för hur det ska fungera, dom här stallrutinerna fungerar för oss 😄
Hästarna går ut kl. 5.00 och in kl. 22.00 varför man ska vara i stallet efter 22.00 om man inte kommer från träning förstår jag inte, jag som bor här vill ha lugn och ro på gården någon del på dygnet 😊 den häst som blir insläppt tidigare hinner oftast äta upp sitt kraftfoder och blir då stressad när dom andra kommer in och börjar äta.
Nu kan jag tillägga att vi har helackordering så hästägarna behöver
bara borsta och rida sin häst, resten sköter vi och dom som står uppstallade är mycket nöjda med detta 😄 vi har inget stort stall utan bara 9 boxar och jag själv har mina egna tävlingshästar på lösdrift 😊
 
Alla stall har olika rutiner för hur det ska fungera, dom här stallrutinerna fungerar för oss 😄
Hästarna går ut kl. 5.00 och in kl. 22.00 varför man ska vara i stallet efter 22.00 om man inte kommer från träning förstår jag inte, jag som bor här vill ha lugn och ro på gården någon del på dygnet 😊 den häst som blir insläppt tidigare hinner oftast äta upp sitt kraftfoder och blir då stressad när dom andra kommer in och börjar äta.
Nu kan jag tillägga att vi har helackordering så hästägarna behöver
bara borsta och rida sin häst, resten sköter vi och dom som står uppstallade är mycket nöjda med detta 😄 vi har inget stort stall utan bara 9 boxar och jag själv har mina egna tävlingshästar på lösdrift 😊

Jag gör tvärtom i mitt stall och har alltid gjort. Har en häst problem med att någon äter när denne inte äter. Ja då ser jag till att den har ätit upp när de andra får så att den vänjer sig. Hästen som sparkar i boxdörren när den ska få sitt kraftfoder får vänta till sist och tills den har slutat sparka på boxdörren.

Anledningen till detta är att jag inte har några rutiner och är väldigt virrig, så det är bättre att hästarna vänjer sig direkt.
Men bara systemet man har fungerar för en så är det ju super!
 
Nyfiken på denna rutin som jag aldrig upplevt /hört om i något stall .

Varför väntar ni in någon som är borta på träning innan övriga hästar kan få släppas in och fodras?
Det är väl inte ”spring” att någon/några rör sig i stallet när hästarna kommit in och fått mat? 😳 varför skulle det vara så känsligt att ingen får vara i stallet för att hästarna ska ha lugn och ro att äta ?

Jag fattar inte riktigt hur det funkar. Jag ör ofta sen i stallet, mellan 20-22. Står nån då och väntar denna tiden ifall att jag rider? På att ta in övriga hästar?

Vi har rätt flytande utsläpp och insläpp. Vintertid är hästarna generellt ute 8-18 len nån dag 7-19 tex. Jag har aldrig upplevt i detta stallet (eller tidigare med samma tillämpning) att hästarna blir stressade eller bankar. De vet att tiden är lite flytande och verkar inte ha stenkoll på minutrar. En dag är hästen ute länge, nästa lite kortare. De mår fint ändå.

Nu är det bara snack om insläpp, är ni lika strikta med utsläppstider?
 
Alla stall har olika rutiner för hur det ska fungera, dom här stallrutinerna fungerar för oss 😄
Hästarna går ut kl. 5.00 och in kl. 22.00 varför man ska vara i stallet efter 22.00 om man inte kommer från träning förstår jag inte, jag som bor här vill ha lugn och ro på gården någon del på dygnet 😊 den häst som blir insläppt tidigare hinner oftast äta upp sitt kraftfoder och blir då stressad när dom andra kommer in och börjar äta.
Nu kan jag tillägga att vi har helackordering så hästägarna behöver
bara borsta och rida sin häst, resten sköter vi och dom som står uppstallade är mycket nöjda med detta 😄 vi har inget stort stall utan bara 9 boxar och jag själv har mina egna tävlingshästar på lösdrift 😊

Så du sover aldrig längre än 6 timmar typ?

Mina hästar har alltid mycket mycket, deras stallkompisar har aldrig haft problem med att de alltid har mat kvar och äter lite tillochfrån.

Ställer jag in hästen tidigare får den bara hö och kraft får den vid insläpp av resterande hästar.
 
Så du sover aldrig längre än 6 timmar typ?

Mina hästar har alltid mycket mycket, deras stallkompisar har aldrig haft problem med att de alltid har mat kvar och äter lite tillochfrån.

Ställer jag in hästen tidigare får den bara hö och kraft får den vid insläpp av resterande hästar.
När jag hade dom inne på nätterna så hade jag ständigt dåligt samvete, jag behöver så många timmars sömn och tyckte att 05-21 nästan var kort utetid :rofl: (började jobba 06 på den tiden)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 409
Senast: Cha9
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
1 388
Senast: MiaMia
·
Hästvård Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
1 514
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
31
· Visningar
3 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp