Slarvar med maten

Kan du inte stanna på Rasta även när du är själv?
Har inte samma körning varje dag så vet ej vart jag hamnar vid lunchtid, sen har jag ej råd att äta ute varje dag, blir billigare om jag fixar något mat själv, därför jag försöker hitta någon lösning som fungerar för mig och som även är praktisk. :)
 
Kall kokt potatis, lax, kyckling osv. Halloumi. Fetaoströror.
En rejäl bot brie, sallad, grönsaker och nötter.
Fetaost och brie går fett bort, tycker inte ens om smaken. Lax äter jag bara sådana där filéer man kan göra i ugnen, ej rökt gillar ej smaken av rökt, kyckling tycker jag blir så torrt. Potatis däremot lät spännande, enda nackdelen är att jag får sådana blåsor när jag ska skala dom, i och för sig borde det gå med färskpotatisen (mycket lättare att få bort skalet på).
 
Det viktigaste är att du äter regelbundet (typ var 3e-4e timma) och att du totalt sett får i dig tillräckligt. Kan du få i dig tre mackor under förmiddagen innan lunch?
Om det är rågkusar som mackor då blir svaret nej, möjligen två (dvs 4 halvor).
Är det vetekaka så troligen ja beroende på pålägget.
 
Nu ska väl det här inte gå före annan mat om du faktiskt har möjlighet att fixa något, men när jag i perioder haft tidsbrist men bara varit tvungen att få i mig något alls, så har jag köpt såna där dietpulverpåsar(istället för att byta ut måltider "som man ska" så använder man dom till att fylla ut dagens intag så man får i sig lite extra). Då behöver man bara ha med en flaska vatten och en påse.
Borde ju finnas proteinshakes också i portionspåsar förresten.
 
Kall soppa utan problem. Jag tar en liten, och grönsaker vid sidan av i annan burk så håller allt sig fräscht. Sen en påse krutonger och jag är lycklig.
Ska nog rota i min pantsäck och se om jag hittar en bra petflaska som är lätt att få ren, skriver även ner en inköpslista inför morgondagens handling i affärn.

Har som mål att försöka vända mitt liv till något positivt igen och jag tror det bästa är att börja med maten, känns som det är den som är en viktig bit i det hela med tanke på energi osv. :)
 
Kan du inte stanna på Rasta även när du är själv?
De förbannade matkrogarna ligger liksom inte alltid där planeringen tilllåter eller snarare förutsätter att man tar rast - och det är 45 min vi talar om så det måste gå fort satan att få maten om där ska bli vettig tid att äta upp den.
Tid att åka omväg brukar gå bort, säkert lika här som oftast, sådant är liksom det jobbet. Dagarna kräklånga alltsomoftast, dessutom så kan de normallånga dagarna vara rimliga men du vet inte om de blir långa ändå.

Det jag gjorde vara att äta innan jag körde hem - som en egen rast innan jag åkte hem, just för att jag var så kräktrött att jag gärna somnade hälst med skorna på i sängen. Skulle ja bara vila lite medan maten blev färdig och vakanade av att det luktade bränt! Bara äta mera gröt och sova nån timme till innan det var dags att gå upp och äta mera gröt och åka till jobbet i gryningen (semestervick så solen gick upp vid tre-fyra-draget.
 
Ska nog rota i min pantsäck och se om jag hittar en bra petflaska som är lätt att få ren, skriver även ner en inköpslista inför morgondagens handling i affärn.

Har som mål att försöka vända mitt liv till något positivt igen och jag tror det bästa är att börja med maten, känns som det är den som är en viktig bit i det hela med tanke på energi osv. :)
Låter som en klok tanke!
 
Nu ska väl det här inte gå före annan mat om du faktiskt har möjlighet att fixa något, men när jag i perioder haft tidsbrist men bara varit tvungen att få i mig något alls, så har jag köpt såna där dietpulverpåsar(istället för att byta ut måltider "som man ska" så använder man dom till att fylla ut dagens intag så man får i sig lite extra). Då behöver man bara ha med en flaska vatten och en påse.
Borde ju finnas proteinshakes också i portionspåsar förresten.
Tanken har slagit mig, men ska erkänna att jag är väldigt skeptisk mot dom. Är väl rädd att jag inte kommer tycka om smaken, samt att min ekonomi troligen inte skulle klara det för om jag inte minns fel kostar de väl rätt mycket?
 
Potatis däremot lät spännande, enda nackdelen är att jag får sådana blåsor när jag ska skala dom, i och för sig borde det gå med färskpotatisen (mycket lättare att få bort skalet på).
Vad menar du med att du får blåsor när du skalar potatis :confused: ? Färskpotatis skalar jag inte alls. Jag tvättar dem bara under rinnande vatten. En del av skalet får man ju bort då, men resten får sitta kvar och äts :) .
 
Vad menar du med att du får blåsor när du skalar potatis :confused: ? Färskpotatis skalar jag inte alls. Jag tvättar dem bara under rinnande vatten. En del av skalet får man ju bort då, men resten får sitta kvar och äts :) .
Jag får blåsor på händerna av potatisskalaren och det gäller den "gamla potatisen" den man bör skala, inte färskpotatisen.
 
Det är inte färdimaten som gör att jag känner mig misslyckad, snarare att jag troligen inte får i mig tillräckligt och inte riktigt vet hur jag ska bära mig åt för att få i mig mer.
Det jag funderar på mest är att försöka bättra frukosten på något sätt, men vet inte om det räcker att t ex äta fil med crunchy eller flingor, sen något mer än bara mackor på jobbet, något som jag skulle kunna varierar mellan så det inte blir så enformig.
Ett tag provade jag att göra egna baguetter med lite sallad, röbetssallad och köttbullar, men det blir så pilligt att göra varje dag. Försökt få till lite mer matiga mackor, men det går sådär.

Jag har funderat på att försöka skaffa en kylväska att ha på jobbet, inte hittat någon lämplig än inom min prisklass och förutsättningar.
Nu på sommaren går det knappt att ha med sig något som egentligen måste stå i kylskåp, hytten blir som en bastu så fort lastbilen står i solen och jag är ute och lastar/lossar. Märkte förra sommaren att morötterna inte tyckte om värmen, de ändrade smak. Annars tycker jag det är rätt gott att knapra lite morötter.

Jag lägger bara en vanligt kylklamp i min väska. I en försluten påse så att det inte blir blött överallt. Kylarna på jobbet är så äckliga att jag har min mat i mitt skåp istället.
 
Jag får blåsor på händerna av potatisskalaren och det gäller den "gamla potatisen" den man bör skala, inte färskpotatisen.
Jag ids inte skala så skalen äts upp de med. Är lite tillvänjning på det men sen så. De är lite beska men saltar man så går det bra. Häller på sallt i burken där de ska åka med, fått för mig det hjälper till att hålla dem okej, men de blir lite kladdiga.
 
ptr skrev:
Enklare kylväska och kylklampar i samt att man slänger någon jacka över väskan dessutom förbättrar läget det med.
Finns varken kylskåp/frys/micro i "min" lastbil, ej heller i de andra bilarna, sånt får vi fixa själva om inte de köpt in någon begagnad bil där det redan finns.

Men ptr pratar om en vanlig kylväska och klampar? En liten kylväska köper du till nätt peng nästan var som helst (ICA, Biltema, Clas Ohlson etc) och kylklampar dito. Bara packa ner två klampar (eller frysta vattenflaskor så har du kallt vatten att dricka senare också.

Du har ju nämnt dessa problemen/funderingar kring mat och så i trådar längre bak i tiden också, så jag förstår att det inte är så lätt att ”bara lösa”. Men just en enklare kylförvaring till lastbilen för den mat du kommer på, det problemet löser du lätt :)
 
På tal om petflaskor - de går att lägga i frysen med så har du kombinerad kylklamp och friskvattenflaska.
 
Men ptr pratar om en vanlig kylväska och klampar? En liten kylväska köper du till nätt peng nästan var som helst (ICA, Biltema, Clas Ohlson etc) och kylklampar dito. Bara packa ner två klampar (eller frysta vattenflaskor så har du kallt vatten att dricka senare också.

Du har ju nämnt dessa problemen/funderingar kring mat och så i trådar längre bak i tiden också, så jag förstår att det inte är så lätt att ”bara lösa”. Men just en enklare kylförvaring till lastbilen för den mat du kommer på, det problemet löser du lätt :)
Nämnt tidigare i denna tråd om kylväska, det som gör att jag inte hittat rätt är att det måste va en speciell storlek så den får plats på ett säkert ställe, samt vara lätt att ta med till/från arbete varje dag, ska det vara en sådan man kopplar in måste den tåla 24 volt. Har kollat på de, finns tyvärr inte så många och de sticker gärna iväg i pris. Så i nuläget känns inte det så aktuellt, vill hellre försöka hitta mat som klarar sig utan kylmöjligheter för det är så min verklighet ser ut just nu (när jag är på jobbet vill säga). :)
 
Vetekaka går jättebra!
Det jag gillat med rågkusarna är att de känns lite nyttigare än vetekakan, men samtidigt varierar jag lite på mackorna för att det inte ska bli enformig, även ätit lingongrova, lite lättare att äta än rågkusarna men går inte ner lika lätt som vetekakan.

kanske borde se om affären har det där brödet man kan rosta (minns inte riktigt vad det hette, rasker eller nått), älskar rostade mackor med marmelad och ost, kan ju va något att äta på kvällarna innan sängen.
 
Nämnt tidigare i denna tråd om kylväska, det som gör att jag inte hittat rätt är att det måste va en speciell storlek så den får plats på ett säkert ställe, samt vara lätt att ta med till/från arbete varje dag, ska det vara en sådan man kopplar in måste den tåla 24 volt. Har kollat på de, finns tyvärr inte så många och de sticker gärna iväg i pris. Så i nuläget känns inte det så aktuellt, vill hellre försöka hitta mat som klarar sig utan kylmöjligheter för det är så min verklighet ser ut just nu (när jag är på jobbet vill säga). :)

Fast en kylklamp i en plastpåse kostar typ 20 kr och går att lägga i vilken väska som helst. Det räcker för att hålla maten tillräckligt kyld fram till lunch.
 
Nämnt tidigare i denna tråd om kylväska, det som gör att jag inte hittat rätt är att det måste va en speciell storlek så den får plats på ett säkert ställe, samt vara lätt att ta med till/från arbete varje dag, ska det vara en sådan man kopplar in måste den tåla 24 volt. Har kollat på de, finns tyvärr inte så många och de sticker gärna iväg i pris. Så i nuläget känns inte det så aktuellt, vill hellre försöka hitta mat som klarar sig utan kylmöjligheter för det är så min verklighet ser ut just nu (när jag är på jobbet vill säga). :)

Fast nej, du BEHÖVER inte ha en du kopplar in. En vanlig, mjuk kylväska finns i många storlekar och du förvarar den enkelt och säkert utan problem på många ställen i en lastbil. Du behöver ju ändå ha med dig maten på något vänster så varför inte en kylväska så du kan använda den till både rumstempererat och kallt, efter behov/lust?

31875
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 079
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 549
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 549
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 135
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp