Slarvar med maten

Fast vad har du maten/mackorna i nu? Kylväskan behöver ju inte vara större än matlåda+ kylklamp så det går kanske att lägga den i en av väskorna du har med dig. Kylklampar kostar typ 10-20 spänn och brukar finnas i matbutiken såhär års.

Jag tror i detta läge kanske att du ska tänka bort ”nyttigt” och hellre tänka tillräckligt mycket. Du målar in dig i ett hörn med alla dessa ”inte så nyttigt”. Du behöver hitta lite glädje i maten och få ork att klara din arbetsdag och kanske till och med orka laga mat ibland. Hade jag käkat tre mackor på en dag hade jag inte orkat någonting när jag kommit hem från jobbet. Jag hade troligen inte ens klarat att jobba särskilt bra de sista timmarna.
Det är 3 "dubbel mackor" på en dag, ibland 4 och sen färdigrätt när jag kommer hem. I nuläget ligger de endast i en plastpåse, som knappt tar någon plats alls.
De få gånger jag haft med mig "riktig" matlåda har det varit riktigt knöligt och opraktiskt då den ej fått plats i väskan och lätt ramlar ut.
Sen tror jag inte att en kylklamp eller kylväska magiskt kommer ändra något, därav anledningen att jag söker andra alternativ med de förutsättningarna jag har.
 
Kör du samma lastbil för det mesta - går det att lämna kvar själva kylväskan rentav.
 
Ah, du menade så. I och för sig vill jag ha lite fler olika rätter att variera mellan så det inte blir för ofta jag äter samma.
Självklart, men du måste ju börja någonstans 😊 Eftersom du verkar ganska ointresserad av matlagning känns det inte som att det är fler recept du egentligen efterfrågar, utan hur du ska få till strukturen?
 
Typ som tacos eller är köttfärsen rå? Låter onekligen intressant.
Det blir som en variant av tacos.
Jag gillar att steka köttfärsen lite först i stekpanna och sen lägga på tortillabrödet tillsammans med annat man vill ha med. För då behöver den inte vara så länge i ugn, tycker det blir godast då.
Om man gillar tacos så tror jag det kan vara en hit.
 
Senast ändrad:
Självklart, men du måste ju börja någonstans 😊 Eftersom du verkar ganska ointresserad av matlagning känns det inte som att det är fler recept du egentligen efterfrågar, utan hur du ska få till strukturen?
Strukturen är väl början, sen är jag väl egentligen inte ointresserad av matlagning, kollar rätt ofta på olika matlagningsvideos på t ex youtube. Vid ett tillfälle blev ja så sugen på att prova själv och det blev rätt bra, men nästa gång jag provade att göra samma grej blev det inte alls bra, vet inte vad jag gjorde fel trodde jag gjorde likadant men något blev fel.
Ibland funderat på om det finns någon typ av matlagningskurs i närheten av där jag bor, skulle vilja lära mig när stekpannan har rätt temperatur t ex, men det ligger längre fram i tiden. Tycker egentligen att det är kul, det är väl bara den där lilla skavande detaljen att göra det till sig själv som gör att det inte är lika kul.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Strukturen är väl början, sen är jag väl egentligen inte ointresserad av matlagning, kollar rätt ofta på olika matlagningsvideos på t ex youtube. Vid ett tillfälle blev ja så sugen på att prova själv och det blev rätt bra, men nästa gång jag provade att göra samma grej blev det inte alls bra, vet inte vad jag gjorde fel trodde jag gjorde likadant men något blev fel.
Ibland funderat på om det finns någon typ av matlagningskurs i närheten av där jag bor, skulle vilja lära mig när stekpannan har rätt temperatur t ex, men det ligger längre fram i tiden. Tycker egentligen att det är kul, det är väl bara den där lilla skavande detaljen att göra det till sig själv som gör att det inte är lika kul.
Men då så, börja med strukturen och fundera ut recept du vill testa att laga. 👍😊
 
Om du gillar tacos kanske du kan göra tacopaj? Finns flera recept om man googlar. Vissa har inte så många ingredienser.
Det som är bra med paj är ju att du kan göra den en dag och sen är den ändå god att äta kommande dagar.
 
Alltså 3 mackor på en dag är lite. jag Äter liksom 2 till frukost. Sen lagad mat till lunch. Ofta tar jag en macka till det. Sen äter jag ofta banan eller macka eller bakverk (skyller på mitt jobb :angel:) till eftermiddagsmellis och därefter lagad mat till middag. Ibland kvällsmacka på det. Jag tycker jag äter för lite/för sällan oftast. Så jag förstår att du inte har någon ork när du kommer hem.
Jag vet inte om du missförstått mig nu eller om vi har olika syn på mackor, när jag skriver dubbelmackor är det två mackor på varandra, dvs 6 mackor på en dag, vissa dagar 8. Äter jag en macka av rågkusarna är det en halva av dom, men jag äter 6 halvor under en jobbdag.
 
Jag har inte läst hela tråden så förlåt för ev. repris.

Korv i termos med hett vatten och sen göra pulvermos av vattnet?

Matigare macka: långtradarmacka, stekt ägg och köttfärsbiff eller kanske stekt korv?

Jag hade nog köpt en vattenkokare som funkar i bilen, löser en del ganska enkelt och för liten kostnad för att testa och se om det är något som är rätt för dig.
 
Jag har inte läst hela tråden så förlåt för ev. repris.

Korv i termos med hett vatten och sen göra pulvermos av vattnet?

Matigare macka: långtradarmacka, stekt ägg och köttfärsbiff eller kanske stekt korv?

Jag hade nog köpt en vattenkokare som funkar i bilen, löser en del ganska enkelt och för liten kostnad för att testa och se om det är något som är rätt för dig.
Finns en kokbok för ungkarlar som jag tror kom ut på 90-talet eller så, eller om den är äldre ändå. Mins inte vad den kan heta eller vem som skrivit bara hörde på radion att de pratade om den. Där skulle just det med korv, termos och pulvermos vara med. Samt dv de tilllagade i kaffebryggaren mm. Micro överallt var inte på modet än!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 359
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 122
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp