Slarvar med maten

Tanken har slagit mig, men ska erkänna att jag är väldigt skeptisk mot dom. Är väl rädd att jag inte kommer tycka om smaken, samt att min ekonomi troligen inte skulle klara det för om jag inte minns fel kostar de väl rätt mycket?

Ja det blir väl typ 10kr påsen så det är ju inte billigt så sätt, speciellt inte om man behöver ta flera på en dag. Då blir det ju mycket billigare att göra storkok av något, eller smita in på donken :p
Gillar du sallad? Kokt ägg? Tonfisk? Makrill? Finns ju färdiga salladsblandningar i påsar, och så tar du med en dressing och något kokt ägg i en kylväska med klampar. Sen om du vill ha det mer matigt kanske du kan äta tonfisk på burk till, en del jag jobbat med har gillat att ha med makrill i tomatsås(konservburk) och lägga upp på smörgåsen.
 
Gillar du ägg? Kokta ägg är både mättande och bra med protein, och man kan koka ett helt gäng åt gången och sedan äta dem till frukost under några dagar :)
Jodå ägg äter jag, dock ej så förtjust i att äta ett helt ägg kallt så därför har jag istället skivat och haft på mackan, brukar koka flera på en gång. Enda nackdelen är att äggen rymmer för mig, börjat fundera på att skaffa en riktig låda att ha till mackorna istället, då skulle jag även kunna ha makrill igen. Slutade med makrill när den också rymde, hamnade i väskan utan att jag märkte något förrän det började lukta illa.
 
Fast en kylklamp i en plastpåse kostar typ 20 kr och går att lägga i vilken väska som helst. Det räcker för att hålla maten tillräckligt kyld fram till lunch.
Har redan kylklampar, men de är modell á la superstora och klumpiga, har ingen bra väska att ha dom i.
 
Nämnt tidigare i denna tråd om kylväska, det som gör att jag inte hittat rätt är att det måste va en speciell storlek så den får plats på ett säkert ställe, samt vara lätt att ta med till/från arbete varje dag, ska det vara en sådan man kopplar in måste den tåla 24 volt. Har kollat på de, finns tyvärr inte så många och de sticker gärna iväg i pris. Så i nuläget känns inte det så aktuellt, vill hellre försöka hitta mat som klarar sig utan kylmöjligheter för det är så min verklighet ser ut just nu (när jag är på jobbet vill säga). :)
Tror du är inside the box även när folk nämner kylväska. Det jag tror de flesta tänker på är en sån här;
https://m.clasohlson.com/se/Kyl--lunchväska/Pr441955000

En mjuk, isolerad liten väska. Lägg därtill i två kylklampar eller en 50cl petflaska med fruset vatten så håller sig maten kall.
 
Ja det blir väl typ 10kr påsen så det är ju inte billigt så sätt, speciellt inte om man behöver ta flera på en dag. Då blir det ju mycket billigare att göra storkok av något, eller smita in på donken :p
Gillar du sallad? Kokt ägg? Tonfisk? Makrill? Finns ju färdiga salladsblandningar i påsar, och så tar du med en dressing och något kokt ägg i en kylväska med klampar. Sen om du vill ha det mer matigt kanske du kan äta tonfisk på burk till, en del jag jobbat med har gillat att ha med makrill i tomatsås(konservburk) och lägga upp på smörgåsen.
Sallad är jag kräsen på, men äter lite, ägg äter jag, makrill äter jag mer än gärna kan äta det direkt ur konserven utan mackor, tonfisk är ingen höjdare.

De enda storkoken jag klarar av att göra (och som även är gott att äta kallt) är typ ugnsstekt falukorv, lasagne och köttfärssås, däremot tröttnar jag väldigt fort på det om jag inte har mer att variera mellan, blir ju att jag äter samma i flera dagar då.
 
Jag har ätit pastasallad för längesen, men problemet då var att det var väldigt svårt att bara göra "en portion" och jag åt av den stackars salladen flera dagar på raken, smakade ingen höjdare de sista dagarna, kanske i och för sig gjorde fel och kanske borde haft i andra ingredienser. Kanske något att klura på.

Soppa vet jag inte riktigt hur jag praktiskt ska få med mig, då jag ej har något att ha det i som är tätt nog, annars vore det en bra lösning, speciellt nu på sommaren både vätska och mat i ett.

Jag brukar ha soppa i gamla juiceflaskor (typ halvliters) - de är lite bredare upptill än Pet så de är lättare att fylla på och häll ut från särskilt om soppan inte är helt slät. Jättesmidigt och håller tätt. Fryser även in soppor i flaskorna.

Jag tycker i perioder att det är skittrist att både laga och äta mat och då får man försöka köpa sån mat man gillar. För äta måste man. Hinner/orkar inte alltid laga mat heller så jag äter matlåda till både lunch och middag ett par dagar i veckan. Så jag försöker när jag väl lagar mat alltid göra minst 2 portioner så det blir matlådor. Oftast gör jag runt 4 portioner och försöker fördela det lite så jag inte äter samma mat fyra dagar i rad. Och thaimat är bra att köpa till middag, det är så mycket att det alltid räcker till en lunchlåda :D

Allt behöver ju inte vara i kyl. En kylväska med kylklampar håller maten sval ett par timmar och sen håller det ju oftast ytterligare någon timme fint utan direkt kyla. När vi var på safari för något år sedan så fick vi lunchlådor och dessa låg i en kylväska (utan kylklampar) i bilen i 6-8 timmar och vi blev inte magsjuka (runt 25 grader ute). Det var kyld grillad kyckling, mackor med diverse pålägg, frukt, grönsaker, muffins och juice. Och popcorn. Jag hade dessutom preppat eftersom jag lätt blir cranky om jag är hungrig med såna Wasa-knäcke-mackor man köper färdigt, kex, bars och rawfood-bollar som mellis som varken behöver kyl eller uppvärmning.

Kanske kan du göra lite matiga muffins, frysa in och plocka med dig en-två per dag som mellis? Min mormor brukade göra pizzabullar som mellis när vi var små, det var en höjdare. Pannkakor går fint att äta kalla - finns färdiga att köpa om man inte orkar göra. Mackor, frukt och grönsaker, nötter och torkad frukt som snacks/mellis. Man kan även som tillbehör till sina mackor köra någon sån pulversoppa - ha med varmt vatten i en termos.
 
Tror du är inside the box även när folk nämner kylväska. Det jag tror de flesta tänker på är en sån här;
https://m.clasohlson.com/se/Kyl--lunchväska/Pr441955000

En mjuk, isolerad liten väska. Lägg därtill i två kylklampar eller en 50cl petflaska med fruset vatten så håller sig maten kall.
I nuläget är ingen kylväska aktuell, har ingen bra lösning för att hantera det smidigt. Konkar redan som det är två väskor till/från jobbet och en tredje nja helst inte och tyvärr får inget mer plats i de andra väskorna. Är inte intresserad av att byta ut väskorna i nuläget heller, kanske längre fram i framtiden.

Pga det letar jag alternativ som funkar hur situationen ser ut just nu och som funkar praktiskt.
 
Sallad är jag kräsen på, men äter lite, ägg äter jag, makrill äter jag mer än gärna kan äta det direkt ur konserven utan mackor, tonfisk är ingen höjdare.

De enda storkoken jag klarar av att göra (och som även är gott att äta kallt) är typ ugnsstekt falukorv, lasagne och köttfärssås, däremot tröttnar jag väldigt fort på det om jag inte har mer att variera mellan, blir ju att jag äter samma i flera dagar då.

Piroger går ju fylla med lite vadsomhelst och kanske kan ge mer omväxling?
Är ju bara att söka på recept där dom även är goda att äta kalla eller ljumna.
 
Jag brukar ha soppa i gamla juiceflaskor (typ halvliters) - de är lite bredare upptill än Pet så de är lättare att fylla på och häll ut från särskilt om soppan inte är helt slät. Jättesmidigt och håller tätt. Fryser även in soppor i flaskorna.

Jag tycker i perioder att det är skittrist att både laga och äta mat och då får man försöka köpa sån mat man gillar. För äta måste man. Hinner/orkar inte alltid laga mat heller så jag äter matlåda till både lunch och middag ett par dagar i veckan. Så jag försöker när jag väl lagar mat alltid göra minst 2 portioner så det blir matlådor. Oftast gör jag runt 4 portioner och försöker fördela det lite så jag inte äter samma mat fyra dagar i rad. Och thaimat är bra att köpa till middag, det är så mycket att det alltid räcker till en lunchlåda :D

Allt behöver ju inte vara i kyl. En kylväska med kylklampar håller maten sval ett par timmar och sen håller det ju oftast ytterligare någon timme fint utan direkt kyla. När vi var på safari för något år sedan så fick vi lunchlådor och dessa låg i en kylväska (utan kylklampar) i bilen i 6-8 timmar och vi blev inte magsjuka (runt 25 grader ute). Det var kyld grillad kyckling, mackor med diverse pålägg, frukt, grönsaker, muffins och juice. Och popcorn. Jag hade dessutom preppat eftersom jag lätt blir cranky om jag är hungrig med såna Wasa-knäcke-mackor man köper färdigt, kex, bars och rawfood-bollar som mellis som varken behöver kyl eller uppvärmning.

Kanske kan du göra lite matiga muffins, frysa in och plocka med dig en-två per dag som mellis? Min mormor brukade göra pizzabullar som mellis när vi var små, det var en höjdare. Pannkakor går fint att äta kalla - finns färdiga att köpa om man inte orkar göra. Mackor, frukt och grönsaker, nötter och torkad frukt som snacks/mellis. Man kan även som tillbehör till sina mackor köra någon sån pulversoppa - ha med varmt vatten i en termos.
Jodå ordspåket "äta bör man annars dör man" sitter rätt djupt inpräntat och äter gör jag, men kanske inte riktigt i den mängd jag skulle behöva. Har skrivit ner en inköpslista inför morgondagens handling så jag är redo för veckans jobb.

Pannkakor har jag haft med mig någon gång, färdiga att köpa går bort hos mig tycker de smakar gott, gör hellre egna, synd bara att det tar sån tid, men å andra sidan när de väl är gjorda har jag pannkakor för flera dagar. Däremot gör jag det inte så ofta för jag har bara socker eller sylt på mina och det känns inte så nyttigt i längden, men gott ibland då och då.

I och för sig har jag gjort ungspannkaka istället och ibland fläskpannkaka, funkar bra att äta kallt också.
 
I nuläget är ingen kylväska aktuell, har ingen bra lösning för att hantera det smidigt. Konkar redan som det är två väskor till/från jobbet och en tredje nja helst inte och tyvärr får inget mer plats i de andra väskorna. Är inte intresserad av att byta ut väskorna i nuläget heller, kanske längre fram i framtiden.

Pga det letar jag alternativ som funkar hur situationen ser ut just nu och som funkar praktiskt.

Men var hade du tänkt ha maten? En sån där mjuk kylväska med kylklamp är ju bara att knöla ner där du ändå tänkt ha matlådorna.
 
Jag tänker att om du kan få i dig en bra frukost, tex äggröra så kan du käka mackorna till lunch? Du kan ju lätt variera pålägget så det inte blir samma varje dag. Frukt eller nötter till mellanmål tillexempel, och så satsar du på en riktig middag som du redan förberett plus kvällsfika..

Angående storkok så är jag som du, tröttnar snabbt. Mitt tips är att göra flera storkok samtidigt, tex på helgen, som du kan frysa och variera.
 
Fast du kan ha en kylklamp i väskan du tänkt ta med dig maten i. Jag har min i vilken random väska som helst.
Känns som om du vill försvåra saker istället för att se extremt enkla lösningar.
Nu var det inte där problemet låg, snarare att de kylklampar jag har är FÖR STORA att ha i dom väskorna jag har att tillgå i nuläget, så nej det är inte att försvåra saker jag är realist utefter mina förutsättningar. Jag varken vill eller kan köpa nya väskor/kylklampar i nuläget, det är inte realistiskt i min värld.
Jag försöker istället hitta lösningar utefter mina förutsättningar jag har just nu.
 
Jodå ordspåket "äta bör man annars dör man" sitter rätt djupt inpräntat och äter gör jag, men kanske inte riktigt i den mängd jag skulle behöva. Har skrivit ner en inköpslista inför morgondagens handling så jag är redo för veckans jobb.

Pannkakor har jag haft med mig någon gång, färdiga att köpa går bort hos mig tycker de smakar gott, gör hellre egna, synd bara att det tar sån tid, men å andra sidan när de väl är gjorda har jag pannkakor för flera dagar. Däremot gör jag det inte så ofta för jag har bara socker eller sylt på mina och det känns inte så nyttigt i längden, men gott ibland då och då.

I och för sig har jag gjort ungspannkaka istället och ibland fläskpannkaka, funkar bra att äta kallt också.

Våfflor? Så slipper du stå och steka, bara hälla i våffeljärnet och vänta. Går ju ha med någon matig röra att lägga på som topping.
Eller pitabröd och ta med fyllning i en burk.
Matiga scones om du kan tänka dig baka? Googla bara "matiga scones" så får du upp recept.
 
Senast ändrad:
I nuläget är ingen kylväska aktuell, har ingen bra lösning för att hantera det smidigt. Konkar redan som det är två väskor till/från jobbet och en tredje nja helst inte och tyvärr får inget mer plats i de andra väskorna. Är inte intresserad av att byta ut väskorna i nuläget heller, kanske längre fram i framtiden.

Pga det letar jag alternativ som funkar hur situationen ser ut just nu och som funkar praktiskt.
Fast vad har du maten/mackorna i nu? Kylväskan behöver ju inte vara större än matlåda+ kylklamp så det går kanske att lägga den i en av väskorna du har med dig. Kylklampar kostar typ 10-20 spänn och brukar finnas i matbutiken såhär års.

Jag tror i detta läge kanske att du ska tänka bort ”nyttigt” och hellre tänka tillräckligt mycket. Du målar in dig i ett hörn med alla dessa ”inte så nyttigt”. Du behöver hitta lite glädje i maten och få ork att klara din arbetsdag och kanske till och med orka laga mat ibland. Hade jag käkat tre mackor på en dag hade jag inte orkat någonting när jag kommit hem från jobbet. Jag hade troligen inte ens klarat att jobba särskilt bra de sista timmarna.
 
Jodå ordspåket "äta bör man annars dör man" sitter rätt djupt inpräntat och äter gör jag, men kanske inte riktigt i den mängd jag skulle behöva. Har skrivit ner en inköpslista inför morgondagens handling så jag är redo för veckans jobb.

Pannkakor har jag haft med mig någon gång, färdiga att köpa går bort hos mig tycker de smakar gott, gör hellre egna, synd bara att det tar sån tid, men å andra sidan när de väl är gjorda har jag pannkakor för flera dagar. Däremot gör jag det inte så ofta för jag har bara socker eller sylt på mina och det känns inte så nyttigt i längden, men gott ibland då och då.

I och för sig har jag gjort ungspannkaka istället och ibland fläskpannkaka, funkar bra att äta kallt också.
Du kan ju fylla pannkakorna så blir det crepes. Goda att ära kalla. :love:
 
Jag tänker att om du kan få i dig en bra frukost, tex äggröra så kan du käka mackorna till lunch? Du kan ju lätt variera pålägget så det inte blir samma varje dag. Frukt eller nötter till mellanmål tillexempel, och så satsar du på en riktig middag som du redan förberett plus kvällsfika..

Angående storkok så är jag som du, tröttnar snabbt. Mitt tips är att göra flera storkok samtidigt, tex på helgen, som du kan frysa och variera.
Vad innebär riktigt middag för dig? Jag får en känsla att vi tänker olika här.
 
Om jag var du hade jag lagt till något mer till frukosten. Tex kokt eller stekt ägg samt något att dricka såsom nyponsoppa eller drickyoghurt.
Ta med frukt, morötter och annat att knapra på.
Till middag finns det ju saker som inte är så svåra att laga om man använder ugn. Tex köp fisk i bitar tex lax eller torsk och lägg i form. På med tex ost, pesto eller något annat man gillar. In i ugn. Koka potatis till eller lite grönsaker. Kyckling blir också gott i ugn.
Eller köp tex färdiggrillad kyckling i affären och gör till potatis eller sallad till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 359
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp