Slopad karensdag - bra eller dåligt? (utbruten från Valvaka!)

Bukefalos 30 år!

Det har jag under mina år ALDRIG varit med om.

Inte jag heller men det känns inte alls orimligt.

På min avdelning är det inga problem, folk som är sjuka är hemma, har man bara lätta symtom är man på jobbet som vanligt.

På företaget i stort är jag väldigt övertygad om att slopad karensdag skulle utnyttjas å det grövsta med stora störningar i produktion som följd.

• Gilla
Reactions: Sel
Inte jag heller men det känns inte alls orimligt.

På min avdelning är det inga problem, folk som är sjuka är hemma, har man bara lätta symtom är man på jobbet som vanligt.

På företaget i stort är jag väldigt övertygad om att slopad karensdag skulle utnyttjas å det grövsta med stora störningar i produktion som följd.
Har man lätta symptom så ÄR man sjuk.

Jag kommer aldrig vara hemma dör diffusa symptom som inte påverkar mig öht.
Kan jag träna, cykla, rida osv helt utan påverkan är det orimligt och troligen inte ett dugg uppskattat att stanna hemma från jobbet.
Jo, är man som mig och blir sängliggande och flämtande efter andan vid varje förkylning så kan jag tala om att det är ordentligt uppskattat.

Bara för att du inte blir påverkad så betyder det inte att andra inte blir det.

Jo, är man som mig och blir sängliggande och flämtande efter andan vid varje förkylning så kan jag tala om att det är ordentligt uppskattat.

Bara för att du inte blir påverkad så betyder det inte att andra inte blir det.

Men inte av arbetsgivare.
Är jag sjuk och allmänpåverkad är jag hemma, är jag inte påverkad går jag till jobbet, slut på diskussion.

Edit, är dessutom allergisk aå snorar gör jag åker runt mer eller mindre.
Omöjligt att veta om jag är förkyld eller inte eftersom det är lika oavsett.

Jag har inte läst hela tråden, men jag är övertygad om att VISSA personer skulle utnyttja slopat avdrag. "Måndagssjukan" skulle också öka. Sen är jag för en justering av avdraget. Du ska ha råd att vara hemma sjuk. Jag har det så bra att jag både kan flexa och jobba hemma, så är jag lite sjuk brukar jag jobba 5-6 h hemifrån. Är jag mycket sjuk så anmäler jag mig sjuk, men det har hänt typ 2-3 gånger på 6 år (exempel, blev matförgiftad en gång på semestern, hade hög feber och var helt knäckt en annan gång).

När jag jobbade fysiskt eller i butik var jag tvungen att anmäla mig sjuk betydligt oftare, så ja, det är klart "orättvist". Sen kommer det aldrig bli helt rättvist, men så är livet.

Jag har ingen som helst känsla av att vare sig min närmaste chef eller någon högre upp har koll på min arbetstid. Oavsett om kollen nu skulle gälla att se till att jag gör mina timmar, eller att jag inte jobbar för mycket.

Öht är antal arbetade timmar inte något som brukar komma upp. Om jag underpresterar kommer det att märkas, däremot. Det jan ju bero på att jag jobbar för lite, men så sett även tex på att jag är inkompetent.

Hos oss följs alla olika timmar månadsvis och gås igenom på skyddskommittemöten (företag + förtroendevalda) kvartalsvis. Blir det inga actions är det nog inget de anställda känner till gissar jag? Jag hade inte så bra koll innan min tid som förtroendevald iaf. Actions är i första hand mellan den anställde och närmste chef.

Vill bara:

Det är ALDRIG omöjligt att vara sjuk, ligger du på sjukhus dyker du tex inte upp.

Går företaget i konken för det är det ett ledningsproblem.

Drabbar det företagets kunder är det ett ledningsproblem.

Drabbar det dina kollegor är det ett ledningsproblem.

Drabbar det din arbetsmiljö senare är det ett ledningsproblem.

Sätts slopad karensdag i system att utnyttjas är det ett ledningsproblem.

Både sjukfrånvaro och sjuknärvaro är ledningsproblem!

Hur finansiering och upplägg ska se ut är ju, tycker jag iaf, intressant att diskutera o läsa om men LEDNINGSPROBLEM har inte med det att göra. Ledningsproblem ska ej lösas av enskilda medarbetare (genom karensdag/inte karensdag osv).

Känns motiverat att lägga till:

Din arbetsgivare, med sitt arbetsgivaransvar, är skyldig till att även din psykosociala arbetsmiljö är bra.

Din chef har bland annat som arbetsuppgift att, anpassat till individerna hen är närmsta chef till, du ska trivas så att du kan prestera tillfredsställande på jobbet.

Din chef ska utreda och vidta åtgärder vid underprestation (vilket ju definitivt att vantrivs såpass att man fuskar med sjukdagar faller under) för att din arbetsmiljö ska uppnå till vad du behöver för kunna prestera I skälig nivå.

Det betyder självklart inte att inte du som anställd också har ansvar för din trivsel på jobbet och din prestation. Att lyfta upp vad som gör att din arbetsmoral och lojalitet är så låg och delta i överenskomna åtgärder tex.

Men fortfarande, din trivsel ingår i din arbetsgivares och då oftast till din närmsta chef delegerade arbetsmiljöansvar.

Jag är hemma den här veckan. Då vet jag att kollegorna täcker upp för måste-saker. Däremot saker som bara jag kan kommer ju vänta på mig när jag kommer tillbaka. Eftersom jag jobbar med växter är det dumt för mig att vara sjuk så här års.

Då har ju AG inte tillräcklig flexibilitet I sin bemanning för området de sysslar med.

Jag vet många.
Tycker det är rimligt att det regleras lokalt, att varje företag får bestämma själva.

Självklar, och är man så dålig ska man givetvis vara hemma.

Jag ska sluta tjata i denna tråden nu men också ledningsproblem, åt båda hållen!

Säger inte att det är lätt att hålla styr på alla möjliga o omöjliga typer av anställda men det finns ju en anledning till varför det lyfts typ hundra gånger om på grundutbildningar likt BAM att den absolut största påverkan för den enskilde anställdas arbetsmiljö är den närmsta chefen. Den psykosociala arbetsmiljön påverkar oss så mycket och inverkar även på den fysiska arbetsmiljön vilken man separat genom tiderna varit bättre på att arbeta med. Närmsta chefen är också en otroligt vanlig anledning till att folk byter jobb.

Hos oss följs alla olika timmar månadsvis och gås igenom på skyddskommittemöten (företag + förtroendevalda) kvartalsvis. Blir det inga actions är det nog inget de anställda känner till gissar jag? Jag hade inte så bra koll innan min tid som förtroendevald iaf. Actions är i första hand mellan den anställde och närmste chef.
Går ni alltså igenom individärenden i er skyddskommitté?

Hos oss håller vi oss strikt till statistik och generella analyser i just skyddskommittén. Individärenden hanteras mellan chef och medarbetare, med stöd av HR vid behov. Ett individärende har gått långt om ATO kopplas in.

Går ni alltså igenom individärenden i er skyddskommitté?

Hos oss håller vi oss strikt till statistik och generella analyser i just skyddskommittén. Individärenden hanteras mellan chef och medarbetare, med stöd av HR vid behov. Ett individärende har gått långt om ATO kopplas in.

Nej utan antal timmar och typ antal indivier. Inte vilka eller var. Låter som det funkar samma.

Var nog otydlig i min fråga till @Palermo, menade alltså att AG behöver ju kunna hålla koll på timmarna på individnivå, utfrån att jobba ikapp gratisdiskussionen!

Edit, okej @farin det var ju mitt svar som var väldigt otydligt ser jag! Alla olika antal timmar syftade till övertid, flextid, mertid osv totalt per månad/år. Vi har en skitdålig ovana att kalla samma tid flera olika saker/blanda ihop dem så varje gång måste man reda ut att man pratar om samma sak = jag lär mig dem aldrig. Och i min roll fokuserar jag främst på frågan i tråden = att folk INTE ska komma till jobbet sjuka pga de tror de är oersättliga (oftast blir skiftet helt tomt och ganska ofta måste processen räddas/stoppas på något vis pga tada: ledningsproblem med strikt/per skift och superlåg redundans i kunskap så jag fattar stressen), att de anställda ska veta vilka rättigheter och skyldigheter de har med våra olika tider/anställningar och att det ska fungera rättvist mellan olika chefer för samma antällningar/tiderna ska attesteras rättvist för alla anställda.

Det har hänt mig mer än en gång. Jag har faktiskt problem att fatta när jag inte är arbetsför. Men det är ju något fel i huvudet på mig på det där sättet.
Det har hänt mig med! En gång gick jag rakt in i en glasvägg på lunchrasten och slog i näsan så den svullnade upp. Då kom min chef in till mig där jag satt och blödde vid mitt skrivbord och sa åt mig att det var dags att jag åkte till vårdcentralen och sen hem istället.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag har jobbat i team från blandade länder där bara svenskarna har karensdag. Det jag märkte var att man i andra länder tog symptom på allvar och vilade om de behövde det och då var de oftast borta en kortare period och blev inte ordentligt sjuka. De tyckte det var jättekonstigt att vi inte kunde sluta lite tidigare om vi inte kände oss helt ok utan att få avdrag på lönen.

Jag har jobbat i team från blandade länder där bara svenskarna har karensdag. Det jag märkte var att man i andra länder tog symptom på allvar och vilade om de behövde det och då var de oftast borta en kortare period och blev inte ordentligt sjuka. De tyckte det var jättekonstigt att vi inte kunde sluta lite tidigare om vi inte kände oss helt ok utan att få avdrag på lönen.
Välkommen till UK där många inte får sjukersättning alls för enstaka dagar. Jag tycker tvärtom att vi är lite lätt bortskämda i Sverige. 😅 Men ofta på ett positivt sätt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka