SM i westernridning.

Sv: SM i westernridning.

westerntjej skrev:
Träning i en månad hos Lynn Palm *drömmen*

Vem är det? Har inte hört det namnet förut. Hoppas det blir lärorikt och KUL!!
 
Sv: SM i westernridning.

Hon har tränat fram och ridit fyra Superhorse (All Around Champions på AQHA-VM), kombinerar dressyr och western och får fantastiska resultat. Jobbar mkt med sits och hjälper, och att träna hästen genom LARK-metoden (training through Love, Acceptance, Respect, and Kindness). Min absoluta förebild!
 
Sv: SM i westernridning.

OK!
Verkar ju jättebra.(Googlade lite)
Lycka till!!
 
Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
Hittade årets SM regler på WRAS hemsida:

SM Regler 2006

WRAS regelbok gäller med de anpassningar och tillägg som anges nedan.

För deltagande i SM krävs medlemskap i svensk westernförening samt svenskt medborgarskap. Inga licenser krävs.

Behörighet att delta på SM har den som under innevarande år tävlat på två A-, B-tävling eller rasshow i specifik klass. T.ex tävlat i Re y är behörig att starta på SM i Re y men ej i Re open om man inte har tävlat i den klassen.Detta gäller även på rastävlingarna, har man startat i amatör eller något annat som inte är youth eller open är man inte behörig att starta på SM.

Vaccination enligt WRAS regelbok är inget krav men rekommenderas.

Klasser är endast Youth och Open.

Nu hade reglerna ändrats till detta:

"Berättigade att starta är de som under året deltagit i två nationella tävlingar arrangerade av WRAS, ras eller specialföreing med westerninriktning. Start i sådan tävling berättigar till start i motsvarande klass på SM. Novisklasser räknas inte."

Det måste ju betyda att allbreedsklasserna på quartertävlingar duger!
 
Sv: SM i westernridning.

Tycker det är jättebra att de ändrat reglerna, men tycker ändå att det är himla skumt att man måste starta i de klasser man tänker starta i på SM. Jag menar, det är säkert bestämt såhär för att man vill ha lite koll på kvalitén på SM:et, men bara för att man startar i en klass betyder det ju inte att man är duktig (menar att man kan ju komma sist, men ändå ha startat...).

Fast jag antar att det blir svårt att göra på något annat sätt, om man t ex skulle införa en poänggräns (nåt i stil med hur man sätter poäng i quarter- och paintvärlden?), det är ju svårt med tanke på att det finns andra tävlingar än de anordnade inom WRAS. Iaf skulle det ju bli så att man kvalade till SM, inte bara åkte dit, och då tror jag säkert standarden skulle höjas mkt; många skulle kämpa hårdare för att komma dit.Fast å andra sidan gallrar det nog ut ganska rejält, t ex de som bor långt borta ifrån de stora tävlingarna och av dessa skäl inte har möjlighet att ta tillräckligt med poäng...

Iaf, glad att de ändrade reglerna så att ras-folket kan tillgodogöra sig de bättre tävlingar de åker på.
 
Sv: SM i westernridning.

Fast jag antar att man får hoppa över Versatile Horse.
Den klassen finns ju bara hos WRAS...:cry:
 
Sv: SM i westernridning.

Joo, fast har tur med Arab-RM:et, där kan man ju klämma alla klasser man vill rida på en dag =)
 
Sv: SM i westernridning.

Kval till SM har man ju kört med vissa år, och det har alltid fallit på olika saker. Att ha olika poängsystem blir ju svårt, precis som du skriver, då det inte arrangeras tillräckligt många stora tävlingar jämnt fördelat över hela landet. Andra år har man ju haft kval direkt på plats, dagarna innan finalerna, och det är också lite bökigt. Då måste man rida så himla många klasser under en kort tidsperiod. Men nåt måste man göra antar jag, för att åtminstone försöka försäkra sig om nivån på tävlingen. Vissa åker väl dit på vinst och förlust antar jag, medan vissa ligger på en högre nivå i vanliga fall också!
 
Sv: SM i westernridning.

Jag skulle önska att det blev kval på plats onsdag-torsdag-fredag och finaler lördag+söndag med dom 10 bästa i varje klass.

Dessutom bör det vara något slags krav på prestation innan SM, tex att ha placerat sig på nationell tävling (WRAS-B eller högre, öppna klasser på större tävlingar typ allbreeds på Bökeberg och open eller amateur/non-pro på AQHA/SRHA/NRHA eller liknande).

Tycker oxå att förra årets medaljörer borde vara direktkvalificerade i respektive klasser.

Det bör kunna göra att det är någon form av nivå på ekipagen, men samtidigt är det inte omöjligt att få rida SM-kval.
Vi vill ju ändå ha ett STORT sm med många ekipage!
 
Sv: SM i westernridning.

Funderar lite...

på SQHA-tävlingen i april är det ju valfri betsling i open allbreedsklasserna, kan det verkligen räknas som en nationell då?

på Bökeberg-tävlingen i open allbreedsklasserna är det ju en svensk domare som som dömer som bara är utbildad C-D-domare i WRAS, kan det verkligen räknas som en nationell då?

någon som vet???

undrar Carina
 
Sv: SM i westernridning.

Cup-klasserna på April Show har betsling enligt AQHA´s regelbok, så dom borde i alla fall räknas.

Och på Bökeberg är det två olika domare i allbreeds, den ena är svensk och för mig helt okänd, medans den andra är en "importerad" kändis som väl borde vara godkänd.

Men jag vet inte.
Kanske lika bra att skita i SM i år och sikta på att delta nåt år när det har blivit lite ordning och reda på kvalreglerna...:mad:

Fast jag tror att det blir en väldigt bra tävling. RHA gjorde ett mycket bra jobb med förra årets SM.:bow: :bow:
 
Sv: SM i westernridning.

En ras show är en show öppen enbart för hästar av en speciell ras!
En Arab tävling är en ras show, en AQHA show = Bökeberg är en ras show Det har inget med arrangörens tillhörighet eller icke att göra.

Monke.
 
Sv: SM i westernridning.

monke skrev:
En ras show är en show öppen enbart för hästar av en speciell ras!
En Arab tävling är en ras show, en AQHA show = Bökeberg är en ras show Det har inget med arrangörens tillhörighet eller icke att göra.

Jaha, okej. Så oavsett vem som arrangerar en tävling så kan det vara en rasshow, det behöver alltså inte arrangeras av motsvarande rasförening? Och trots att tävlingen bara innehåller vissa QH-klasser (en hel del iofs ;) ) så blir det ändå en rasshow?
 
Sv: SM i westernridning.

Hej
Kan inte svara exakt på det du frågar men det är meningen att man ska kunna rida tävlingar i sitt eget förbund som är likvärdiga tävlingar med WRAS A och B-tävlingar. Om du inte är med i WRAS ska du alltså kunna kvala in genom ditt eget förbund. Tanken med årets SM är att westernsverige ska kunna enas om ett gemensamt SM i westernridning vilket WRAS har jobbat för i flera år men åkt på motstånd från flera rasklubbar, därför krävs det ingen licens för SM i år. Så jag tror att mycket av det du är arg för är onödigt. Kolla upp med ditt förbund eller ditt distrikt så får du klara besked. Men grundtanken är att alla inom alla kategorier av westernridning ska kunna komma och tävla. Däremot vill man ju få lite standard på ekipagen så den som "bara" tävlat på D-tävling borde ju inte ha den standarden att den kan tävla i ett SM. Eller har jag fel där? I alla sporter brukar man ju få kvala in sig för att åka till ett SM.
Ha det gott
 
Sv: SM i westernridning.

Angående WRAS-SM eller öppna SM.
Vart i hela fridens dagar har ni fått namnen ifrån? Vad jag vet heter det inte WRAS-SM iallafall. Och vad det gäller att "det ligger i WRAS intresse att upplysa dig" ..... vad är det med dig? Ska du delta i något så bör du väl självklart vara intresserad av att ta reda på så mycket fakta själv som möjligt. Vet du hur många westernryttare det finns i Sverige? Skulle då WRAS förbundet gå ut och informera varenda enskild medlem i alla förbund? Har du funderingar så ska du i första hand fråga styrelsen i din klubb, i andra hand ditt distrikt och i sista hand till förbundet om det behövs. Men om allt fungerar som det är tänkt så skall det räcka med att du vänder dig till din klubbs styrelse som sitter på sin post för att hjälpa just dig med sådana här frågor. Kan de inte svara själva så ska de vända sig till distriktet och om inte de heller kan svara så tar de reda på svaret från förbundet och återkommer till dig med ett korrekt svar eller hänvisar till en person som kan svara dig direkt. Hoppas att detta hjälper dig lite.
 
Sv: SM i westernridning.

Nettan65 skrev:
Angående WRAS-SM eller öppna SM.
Vart i hela fridens dagar har ni fått namnen ifrån? Vad jag vet heter det inte WRAS-SM iallafall. Och vad det gäller att "det ligger i WRAS intresse att upplysa dig" ..... vad är det med dig? Ska du delta i något så bör du väl självklart vara intresserad av att ta reda på så mycket fakta själv som möjligt. Vet du hur många westernryttare det finns i Sverige? Skulle då WRAS förbundet gå ut och informera varenda enskild medlem i alla förbund? Har du funderingar så ska du i första hand fråga styrelsen i din klubb, i andra hand ditt distrikt och i sista hand till förbundet om det behövs. Men om allt fungerar som det är tänkt så skall det räcka med att du vänder dig till din klubbs styrelse som sitter på sin post för att hjälpa just dig med sådana här frågor. Kan de inte svara själva så ska de vända sig till distriktet och om inte de heller kan svara så tar de reda på svaret från förbundet och återkommer till dig med ett korrekt svar eller hänvisar till en person som kan svara dig direkt. Hoppas att detta hjälper dig lite.
Ööööhh:confused: ...
Jag har mig veterligen inte kallat det annat än öppna SM, och jag har heller inte hävdat att WRAS är skyldiga att informera mig personligen.
Var har du fått dom anklagelserna från?????? Vad är det med DIG??

Däremot kan man ju efterlysa ett mer lättförståeligt regelverk för SM, men det verkar det som att WRAS har fattat själva eftersom dom har uppdaterat dom reglerna som jag reagerade på när jag startade denna tråden....
 
Sv: SM i westernridning.

Nettan65 skrev:
Hej
Kan inte svara exakt på det du frågar men det är meningen att man ska kunna rida tävlingar i sitt eget förbund som är likvärdiga tävlingar med WRAS A och B-tävlingar. Om du inte är med i WRAS ska du alltså kunna kvala in genom ditt eget förbund. Tanken med årets SM är att westernsverige ska kunna enas om ett gemensamt SM i westernridning vilket WRAS har jobbat för i flera år men åkt på motstånd från flera rasklubbar, därför krävs det ingen licens för SM i år. Så jag tror att mycket av det du är arg för är onödigt. Kolla upp med ditt förbund eller ditt distrikt så får du klara besked. Men grundtanken är att alla inom alla kategorier av westernridning ska kunna komma och tävla. Däremot vill man ju få lite standard på ekipagen så den som "bara" tävlat på D-tävling borde ju inte ha den standarden att den kan tävla i ett SM. Eller har jag fel där? I alla sporter brukar man ju få kvala in sig för att åka till ett SM.
Ha det gott
Har inte haft några åsikter om ATT det är kval, problemet är HUR man kvalar med tex en Arab UTAN att tvingas rida WRAS.

Gemensamt SM är jättebra!!!
 
Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
Har nog tänkt göra det, men just nu är jag lite aggresiv, tänkte bolla det här med er på Buke först så jag hinner lugna ner mig först...;)

Detta var anledningen till kommentaren om att du kanske var arg i onödan. Ingen annan anledning så ta det lugnt
 
Sv: SM i westernridning.

TDJ skrev:
Hej
Jag vill också tävla i WRAS SM och vill inte heller tvingas kvala dit på några andra WRAS tävlingar. Jag tänker definitivt inte maila WRAS och fråga, det borde ligga i deras intresse att underrätta mig. Dessutom tycker jag att det är onödigt att betala så dyr licens, när jag ändå bara tänker rida WRAS SM. Så jag kommer att fortsätta att gnälla och sura, det har ju visat sig vara det bästa sättet att påverka något som verkar fel...

/ T

Och detta var anledningen till kommentaren om underrättelsen så det handlade inte ens om dig.....
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 356
Senast: Habina
·
Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: Fjellheim
·
S
Western Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 965
Distans Hur förhåller ni er till att det är ett medeldistans-SM, på gång? Jag har funderat på detta mycket, och kan inte se en enda anledning...
2
Svar
38
· Visningar
5 320
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp