SM i westernridning.

Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
:bow: :bow: :bow:

Sen vet jag inte om WRAS-SM är den korrekta benämningen, tycker öppna-SM är bättre, för det är väl det det ska föreställa?!?

Och detta var ett svar från dig till TDJ angående vad det heter så det var inte heller ett påhopp på dig som du ser.....
 
Sv: SM i westernridning.

Ber om ursäkt att svaren blev riktade till dig personligen vilket inte var meningen utan jag försökte svar lite allmänt på det hela. Jag tror egentligen inte att förbundet har ändrat några regler men ofta kan det bli lite luddigt när man läser det och det har de väl uppmärksammat nu då och kommit ut med ett förtydligande. Men jag håller med dig om att det borde vara tydligare regler för vad som gäller. Men det är ju helt klart något att ta upp med förbundet och be dom klargöra lite mer angående tankarna bakom SM:et. Framför allt angående vilka tävlingar i rasklubbarna som är godkända som kval. Det borde ju t.o.m. gå att få ut en lista på det.
Har ni frågor angående SM som ni vill ha besvarade så går det att maila hela styrelsen på styrelse@wras.se så brukar man få svar ganska snabbt. Hoppas att det kan hjälpa er något.
Mvh Nettan
 
Sv: SM i westernridning.

TDJ skrev:
Hej
Jag vill också tävla i WRAS SM och vill inte heller tvingas kvala dit på några andra WRAS tävlingar. Jag tänker definitivt inte maila WRAS och fråga, det borde ligga i deras intresse att underrätta mig. Dessutom tycker jag att det är onödigt att betala så dyr licens, när jag ändå bara tänker rida WRAS SM. Så jag kommer att fortsätta att gnälla och sura, det har ju visat sig vara det bästa sättet att påverka något som verkar fel...

/ T
Jag var helt övertygad om att ironin i mitt inlägg inte gick att misstolkas.
Men det visar ju helt tydligt nivån på diskussionerna i detta forum; det anses alltså helt naturligt att gnälla, sura och vänta på att de stekta sparvarna skall flyga in i munnen på en.

Vad gäller namnet på SM:et så borde det vara skillnad på ”WRAS SM” och ”WRAS-SM”, men i ett forum där särskrivningarna regerar och där det inte görs någon skillnad på ”brunhårig sjuksköterska” och ”brun hårig sjuk sköterska”, så förstår jag om det inte är så lätt.

Så jag säger det igen: Suck!

Sen ökar väl förvirringen av att det tidigare funnits flera Western SM och att WRAS, av RHA arrangerade, SM bytt namn från Svenska Mästerskapen i Westernridning till bara SM (eller Öppna Svenska Mästerskapen i Westernridning enligt RHA).

För att det inte skall råda någon förvirring om min inställning till WRAS, så skall jag försöka vara så tydlig som möjligt: jag är för ett enat Western-Sverige under ett starkare WRAS, med aktiva distrikt och klubbar som tar sitt ansvar och är lojala mot WRAS genom att framföra sina åsikter och kritisera det som är fel.

/T
 
Sv: SM i westernridning.

hotrodder skrev:
Jag tolkar det som att all-breedsklasserna på tex Bökeberg Challenge räknas (inte blåbärsklsserna men de som är "open")

Jag tycker det mest spännande är klassen Showmanship at halter som på SM endast finns som open-klass och enligt apha/aqha endast finns som amateur och youth-klass.... Hur ska man kvala till den klassen som faktiskt finns på rasshower men inte i samma form som på wras?

Till alla som inte har "turen" att bo centralt i Westernsverige- det är ju klubbarna som ordnar tävlingar (WRAS A+B) så tjata på dom!

Malin

Det tråkiga är att om man anordnar en b-tävling, så är det nästa inga anmälningar....:crazy:
 
Sv: SM i westernridning.

Nettan65 skrev:
Och detta var anledningen till kommentaren om underrättelsen så det handlade inte ens om dig.....
Det var liksom mig du hade svarat.....:angel:
 
Sv: SM i westernridning.

Nettan65 skrev:
Detta var anledningen till kommentaren om att du kanske var arg i onödan. Ingen annan anledning så ta det lugnt
Och jag har väl heller inte hävdat att jag inte var irriterad(?), tydligen hade jag visst fog för det eftersom man faktiskt ändrade på reglerna...:angel:
 
Sv: SM i westernridning.

Nettan65 skrev:
Ber om ursäkt att svaren blev riktade till dig personligen vilket inte var meningen utan jag försökte svar lite allmänt på det hela. Jag tror egentligen inte att förbundet har ändrat några regler men ofta kan det bli lite luddigt när man läser det och det har de väl uppmärksammat nu då och kommit ut med ett förtydligande. Men jag håller med dig om att det borde vara tydligare regler för vad som gäller. Men det är ju helt klart något att ta upp med förbundet och be dom klargöra lite mer angående tankarna bakom SM:et. Framför allt angående vilka tävlingar i rasklubbarna som är godkända som kval. Det borde ju t.o.m. gå att få ut en lista på det.
Har ni frågor angående SM som ni vill ha besvarade så går det att maila hela styrelsen på styrelse@wras.se så brukar man få svar ganska snabbt. Hoppas att det kan hjälpa er något.
Mvh Nettan
Förbundet HAR ändrat sina regler. Både originalet och den uppdaterade varianten finns högre upp i tråden, jämför själv...

Det jag efterlyser är ett klart och tydligt regelverk som är så genomtänkt från början att ändringar inte ska behövas.

Sådant här MÅSTE vara ordentligt gjort från början, otydligheter och ändringar i efterhand kan ge ett ganska oseriöst intryck av arrangören (WRAS), och leder till irritation bland deltagare. Borde inte behöva hända tycker jag.

En lista på vilka klasser på vilka (icke WRAS) tävlingar som är kvalificerande är en mycket bra idé och borde stå i proppen!:bow:

Och visst, det är bara andra året man arrangerar öppet-SM, så vissa barnsjukdomar kan man väl acceptera, men WRAS har för vana att göra som dom vill med sina regler, vilket är rätt korkat av ett förbund.
Vid förra årets SM bröt man tex mot sina egna förbundsstadgar genom att släppa in deltagare som ej var med i WRAS.

Dom ändrade sina regler för allsvenskan och förbjöd AB-ryttare i laget EFTER att flera deltävlingar genomförts, sen backar man och överlåter till varje distrikt att besluta hur göra med sina lag....
Och då har det ändå kommit en ny regelbok samma år, är det inte bättre att köra på dom regler man har satt upp för säsongen och vänta med ändringarna till årsskiftet??

Det är ju ett välkänt faktum att många nya westernryttare börjar som WRAS-ryttare, men när man varit med några år, köpt paint/quarter och börjat tävla på högre nivåer lämnar man WRAS.
Och jag tror inte att det bara är poängen man kan få på ras-shower som är anledningen...;)
 
Sv: SM i westernridning.

TDJ skrev:
Hej
Jag vill också tävla i WRAS SM och vill inte heller tvingas kvala dit på några andra WRAS tävlingar. Jag tänker definitivt inte maila WRAS och fråga, det borde ligga i deras intresse att underrätta mig. Dessutom tycker jag att det är onödigt att betala så dyr licens, när jag ändå bara tänker rida WRAS SM. Så jag kommer att fortsätta att gnälla och sura, det har ju visat sig vara det bästa sättet att påverka något som verkar fel...

/ T
Det jag :bow: för här var just att man inte borde behöva kvala till öppna SMWRAS tävlingar.
Och man borde inte behöva maila och fråga om grundläggande regler, borde vara klart och tydligt från början... vilket borde ligga i arrangörens intresse att ordna...:angel:
Och precis, varför tvingas lösa WRAS-licens för att kvala till ett ÖPPET sm...
 
Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
Det jag :bow: för här var just att man inte borde behöva kvala till öppna SMWRAS tävlingar.
Och man borde inte behöva maila och fråga om grundläggande regler, borde vara klart och tydligt från början... vilket borde ligga i arrangörens intresse att ordna...:angel:
Och precis, varför tvingas lösa WRAS-licens för att kvala till ett ÖPPET sm...


Precis! Dom förlorar nog många ekipage pga detta kvalsätt. Mig till exempel :devil:
 
Sv: SM i westernridning.

JHANA skrev:
Det är ju ett välkänt faktum att många nya westernryttare börjar som WRAS-ryttare, men när man varit med några år, köpt paint/quarter och börjat tävla på högre nivåer lämnar man WRAS.
Och jag tror inte att det bara är poängen man kan få på ras-shower som är anledningen...;)

:smirk: Kan inte annat än hålla med dig där!!
 
Sv: SM i westernridning.

Gör du en tävling med mer än två klasser ex Pleasure och Trail för en speciell hästras blir det en ras show.
Dessa kan dock och har oftast klasser öppna för andra/alla raser också och/eller andra dicipliner typ reiing , Cutting osv.

Monke.
 
Sv: SM i westernridning.

Med risk för att någon skrivit detta redan (då det är ganska sent och jag inte orkar läsa hela tråden igen) har jag idag blivit hyfsat upprörd då jag var inne på WRAS' hemsida och tittade igenom tävlingskalendern. Det finns tre WRAS B-tävlingar planerade..TRE!!! Så ska man alltså vara med på två av dem?? Hur ska det gå till? Jag menar, den i Vansbro och Arab-RM:et går ju samma helg!! Så har man inte arab finns det ju antingen All-breedsklasserna på AQHA-showerna eller de där tre...+ A-tävlingarna dårå =/...jag blev riktigt upprörd och har nu bestämt mig för att ta kontakt med någon på måndag, det måste gå att hitta en lösning på det här! Visst, förstår ju verkligen att de vill få upp klassen på tävlingen, men det här kommer ju bara resultera i att det blir vääääldigt tomt i årets SM-startlistor....
 
Sv: SM i westernridning.

westerntjej skrev:
Med risk för att någon skrivit detta redan (då det är ganska sent och jag inte orkar läsa hela tråden igen) har jag idag blivit hyfsat upprörd då jag var inne på WRAS' hemsida och tittade igenom tävlingskalendern. Det finns tre WRAS B-tävlingar planerade..TRE!!! Så ska man alltså vara med på två av dem?? Hur ska det gå till? Jag menar, den i Vansbro och Arab-RM:et går ju samma helg!! Så har man inte arab finns det ju antingen All-breedsklasserna på AQHA-showerna eller de där tre...+ A-tävlingarna dårå =/...jag blev riktigt upprörd och har nu bestämt mig för att ta kontakt med någon på måndag, det måste gå att hitta en lösning på det här! Visst, förstår ju verkligen att de vill få upp klassen på tävlingen, men det här kommer ju bara resultera i att det blir vääääldigt tomt i årets SM-startlistor....
Jag förstår mig inte på deltagande-baserad inkvalning...

Ska man ha kval för att höja standarden bör det väl vara resultatbaserat??

Som det är nu kan vem som helst med tillgång till häst och tillräckligt med pengar för att lösa licens och pröjsa ett par tävlingar kvala till SM. Knappast nåt som höjer standarden...

Orkar du kan du ju framföra detta, själv lär jag nog inte hinna få ordning på hältorna i tid för att hinna kvala, så jag orkar inte engagera mig nog mycket för att ta upp detta med WRAS.

Du skriver väl och berättar vad dom säger?? Lycka till....
 
Sv: SM i westernridning.

Joo, jag tänkte ta upp det precis det du sa också, att de egentligen borde återgå till det poängsystem de hade för ett par år sen. Nog för att jag ju ska utomlands, men jag vill ju ha en chans att prova mina nya kunskaper när jag kommer hem *självisk* :angel: Självklart ska jag tala om vad de sa!
 
Sv: SM i westernridning.

Detta är under diskussion inom WRAS redan så vi får väl se om det går att hitta någon bra lösning. Men för den som inte kommer ihåg det så var det lika mycket klagomål då som nu på systemet.....
 
Sv: SM i westernridning.

Jag har inte kommit för att ringa än, men isåfall kanske det räcker att jag mailar och frågar? Vill ju gärna veta för min egen räkning om det är någon idé att försöka ta sig till SM eller inte...
Jag var inte med då med tanke på att jag var 10 år och ridit western i ett halvår, men tack för upplysningen!
 
Sv: SM i westernridning.

Till alla er som undrar över SM-regler skulle jag vilja ge rådet att för att få så korrekta svar som möjligt vända er tll WRAS styrelse på adress: styrelse@wras.se
WTCS TK
 
Sv: SM i westernridning.

WRAS har nu lagt ut ändringar i SM-reglerna, eller i alla fall så uppfattar jag att den nya texten inte matchar den som lades ut i början av den här tråden? :confused: :crazy: I den nya texten (som länkas ifrån förstasidan på www.wras.se) så skriver man bland annat att:

"Berättigade att starta är de som under året deltagit i två nationella eller internationella tävlingar arrangerade av WRAS, ras eller specialföreing med westerninriktning. Start i sådan tävling berättigar till start i motsvarande klass på SM. Novisklasser räknas inte, ej heller all breeds-klasser på rastävlingar."

Alltså så gäller inte allbreedsklasser på t.ex. Bökeberg? :confused: Eller på t.ex. High Chaparral? Varför inte? Det är ju stora tävlingar med många startande!
 
Sv: SM i westernridning.

Solafekub skrev:
WRAS har nu lagt ut ändringar i SM-reglerna, eller i alla fall så uppfattar jag att den nya texten inte matchar den som lades ut i början av den här tråden? :confused: :crazy: I den nya texten (som länkas ifrån förstasidan på www.wras.se) så skriver man bland annat att:

"Berättigade att starta är de som under året deltagit i två nationella eller internationella tävlingar arrangerade av WRAS, ras eller specialföreing med westerninriktning. Start i sådan tävling berättigar till start i motsvarande klass på SM. Novisklasser räknas inte, ej heller all breeds-klasser på rastävlingar."

Alltså så gäller inte allbreedsklasser på t.ex. Bökeberg? :confused: Eller på t.ex. High Chaparral? Varför inte? Det är ju stora tävlingar med många startande!
Men HERREGUD!!!:mad: :mad:

Vilken :devil: organisation.....

Har man inte quarter eller paint är man alltså tvungen att tävla på dom ytterst få WRAS tävlingar som går innan SM....:eek:
 
Sv: SM i westernridning.

Ändrar mig angående HC, för det är faktiskt en A-tävling. Men frågetecken kvarstår kring Bökeberg tycker jag? Varför kan inte dom klasserna räknas? :confused:
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 356
Senast: Habina
·
Dressyr Årets ponny och junior-SM i dressyr går i mitten av augusti. Det är överfullt i alla klasser utom kat C. I kat D är det 62 anmälda (40...
Svar
11
· Visningar
2 237
Senast: Fjellheim
·
S
Western Jag upplever det så att AQHA/SQHA´s regler om att man inte får tävla annat än Open klasser, hindrar många duktiga ryttare från att hålla...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
14 965
Distans Hur förhåller ni er till att det är ett medeldistans-SM, på gång? Jag har funderat på detta mycket, och kan inte se en enda anledning...
2
Svar
38
· Visningar
5 320
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp