SM Kval 2009- ändringar?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Aannah-Mani
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 116
A

Aannah-Mani

1.Är förvirrad nu, eftersom de har ändrat att Juniorer och YR tävlar tillsammans i en ungdomsklass på SM. Vet någon om de även har ändrat hur man kvalar också? Förut så kunde ju juniorer åka direkt på en Regional tävling och uppnå SM kval poäng, för att kunna anmäla sig till SM.
Gör Juniorer och YR samma? Att man först måste uppnå A-klass poäng och sedan rida en Regional tävling och uppnå SM-kval poängen för att kunna anmäla sig.

2.Någon som vet om Vallfari pass är en öppen tävling?
Om det är en öppen tävling(som jag tror), kan man uppnå A-klass poäng från den då?:)

Sv: SM Kval 2009- ändringar?

Man kvalar på samma sätt som förut. Enda skillnaden är för oss juniorer. Vi ska nu först uppnå poäng för A-klass, det kan man göra på vilken godkänd tävling som helst, kval, regional, lokal, whatever.
Sen rider man A-klass på en regional tävling och uppnår man då kvalpoängen till SM, som nu alltså för oss juniorer är samma som för YR, och också samma för A-klass ungdom. 5,80 i T1 och V1. 5,40 I F1. T2 och passgrenarna minns jag inte..
Det som har hänt är alltså att juniorerna kvalar på samma sätt som YR, eftersom man har slagit ihop Junior och YR till en gemensam grupp som de troligtvis kommer kalla för Ungdom på SM, precis som på en regional tävling.
Rättvist för juniorerna? Nej.
Vill man ha en förklaring till varför de har gjort såhär får man väl mejla till SIF, men jag tycker inte att det är rätt. Okej om de vill ändra, men jag tycker inte att man kan gå och ändra mitt under kvalperioden. Det finns juniorer som har kvalat från SM 2008 eller, som i mitt fall, från en regionaltävling i höstas.
Så planerar man våren och tävlingarna utefter det, och sen får man höra att man inte är kvalad.. Men det är väl bara att gilla läget och tävla regionalt bara för skojs skull ist :)
Ursäkta att jag gled ifrån ämnet lite. Lycka till med kvalet!

/Anna

Håller med dig. De kan ändra till nästa år tycker jag, då blir jag ändå YR.
Haha. :) Har du tävlat SM förut? kvalat?
Vet du om man kan vara med på Vallfari pass, för att kvala till A klass? :)

Ja du kan kvala till A-Klass på Vallfari pass. Jag antar att du tävlar femgång? :)

Ja, precis, vilket oflyt vi har :grin:
Nej, jag har aldrig tävlat SM förut. Det tråkiga är att i finalerna har jag kommit upp i höga poäng som skulle ha räckt till SM-kval, men i uttagningarna vill det sig inte..
Men men, det finns ju som sagt en massa andra tävlingar att åka på.
Ang Vallfari pass så tycker jag du ska lyssna på nonni ;)

/Anna

haha, inte bara jag som blir glad av juniorklass :D
Någon som ska kvala, eller redan är kvalade? :d

Såg även att det sänkt poängen i 5gång till 5,0 ;)
Haha, hoppas att jag klarar det (a)

Jag ska försöka kvala SM i femgång...
Ev. Fyrgång och tölt oxå om Askja hinner bli riktigt bra efter sen skadan.

Jag har kvalat i T1, men det var på håret, 5.40 precis.
Så nu blir det till att satsa på att kvala i V1 också :laugh: Jag hade 5.53 på en lokal i höstas, så det borde nog gå. Hoppas jag :o
Typiskt att den skulle vara lokal då.. :crazy:

Är det bara jag som känner igen mig i att ha sisådär poäng i uttagningen och inte kvala, och sedan rida upp sig med en halv poäng i finalen? :angel:

/Anna

Jag är A-Klass kvalad i femgång och så nu när det blir junior klass på SM kan jag nog lyckas med att kvala i T1 med :) Ligger väldigt lång över kval poängen i femgång men har aldrig ridit ett F1 program på tävling.. Får bara hoppas att det går bra :)

Vad roligt, vad har du fått för poäng? ;)
Vem är din häst undan/efter? :d

Ni blir alltså 15 i år?

Fy vad jag är gammal:cry: Tant 17. Fy. Jag vill tävla barnklass igen, och alltid få rosett:cry::angel:

Japp, jag är 15. ;)
Nästa år blir man YR, vill verkligen inte tävla som det. . :cry:
Fast det kanske inte är nån skillnad? :)

Jag fyller "bara" 14 i år...så jag har ett år till,det känns ju bra för då kanske jag kan kvala Askja nästa år ist...:p

Vet ni vilka av förra årets juniorer (tänker främst på de som var med på SM) som fortfarande rider som juniorer? Anna på Glaumur är junior fortfarande va? Och så vet jag att Mimmi Söderberg (har ridit en del mot henne) är junior fortfarande, och Cecilia Lundin Hellberg med, och Johanna Berg.
Michaela Eriksson är också junior förstås, och jag har för mig att Felicia Lindblom också är junior. Men är det någon som vet om Matilda Rolf fortf är junior?

/Anna

Matilda Rolf är YR nu...Ni ska se hennes nya häst jätte fin:D Anna är oxå YR nu.
Felicia är som du säger JR ett år till.

Han som jag tävlar är efter Óður frá Brún och Hylling frá Hvitárholti
har fått 5.83 som mest i uttagning i femgång. 5.33 i tölten.

Marcus Jonsson är junior, Cecilia Lundin Hellberg är väl inte det längre om jag inte minns fel och så är Michaela Österman junior också har jag för mig?

Liknande trådar

Islandshäst Det här är kanske en jättedum fråga, men jag är väldigt förvirrad nu när jag ska anmäla till tävlingar.. Jag hittar knappt några...
Svar
1
· Visningar
983
Senast: Boj
·
Islandshäst Ser att många klubbar börjat med detta inför tävlingssäsongen, kul! Är tanken med dessa att de endast är till för ryttare som är...
Svar
2
· Visningar
942
Senast: Freyr
·
Islandshäst Hallå där ute! Jag har en liten fundering kring reglerna som gäller för Svenska mästerskapen som jag hoppas att någon kan hjälpa mig...
Svar
4
· Visningar
1 985
Senast: MalinE
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 352
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka