Smärtlindring vid förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fillifjonkan

Trådstartare
Om 3 månader så är det dax för mitt andra barn att titta ut. Jag har så smått börjat att oroa mig inför förlossningen. Min förra förlossning gick bra enligt BM men själv har jag skräckfyllda minnen. Det gjorde inte lika ont som jag trodde fast å andra sidan var det en smärta som jag i min vildaste fantasi inte trodde var möjlig. Motsägelsefullt? Jo, men de är precis så jag känner.

Jag är enormt spruträdd (har många otäcka minnen med sprutor som barn) så förra gången promenerade jag, badade samt tog lustgas vilket bara gjorde mig full vilket jag inte gillade. Epidural och akupunktur fanns inte ens med som alternativ då jag "blåvägrade".

Nu måste jag dock ta itu med denna fråga igen. Flera vänner har tagot eidural och sagt att det var toppenbra då smärtan inte var så intensiv men att de ändå kunde vara med så nu finns det ändå en liten tanke på att jag kanske ska våga prova för att få en positv förlossning.

Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot förlossningen.

Vad tog ni och hur upplevde ni det?
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Jag hade en underbar epiduralbedövning andra gången. Helt perfekt.
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

När jag födde dottern visste jag inte så mycket om vad jag gick till mötes. Jag hade ju hört alla "skräckhistorier" och min mammas råd var att "Gå in dit och förvänta dig det värsta du kan tänka dig".... Inte så possitivt... Så träffade jag en bekant som sa att det var en häftig och mäktig upplevelse - så jag valde att ta det med mig istället. Nåväl.

Jag provade:

Varma vetekuddar: Skönt när dom var riktigt varma - men dom svalnade fort.

Duschen: Underbart! Jag stod där en hel förmiddag, men efter x antal timmar hjälpte det inte längre....

Akupunktur: Värdelöst. Det enda det gjorde var att få mig att se ut som en alien!

Lustgas: Håller med dig - det enda som hände var att jag kände mig "full" och "borta" och det gjorde mig bara olustig till mods.

EDA: Jättebra! För mig fungerade det super och jag rekomenderar det varmt!

I april ska jag föda vårt andra barn, och jag känner ingen tveksamhet om vad jag kommer att välja den här gången....
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Jag är stickrädd fött 4a barn varav 2 st med epidural (de senaste 2)
Fördelen med epidural är att man inte ser när de sticker, man får dessutom berusa sig på lite lustgas, lindringen är underbar. Jag hade ett stort leende på läpparna och berättade att NU har jag värkar :D
Nackdelen är att läkaren inte sätter nålen innan första värken :eek: fattar de inte att man redan vet sedan tidigare hur ont der kommer att göra :rofl:
Med "mitt" facit i hand, blir det en femma så kommer jag kräva epidural ännu tidigare än med 4an :p
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Spruträdd är bara förnamnet... Jag hyerventilerer redan vid vanligt blodprov från fingret och svimningsgaranti vid blodprov från armen... Och så skulle jag in och föda barn också... Mesarnas mes, helt klart.

Smärtan såg jag ju heller inte fram emot så jag bestämde att jag glatt skall ta emot ALL smärthjälp jag tänkas kan erbjudas alt. tjata mig till. Började med duschen och det varma badet, det hjälpte inte mig så jag var inte i där så länge. Varma vetekuddar - tja, kanske från början men inte sen. Blivande pappan fick massera som en tok i korsryggen när värkarna kom, det var en hjälp (kanske mest psykisk?). Lustgasen tog inte alls vad jag då märkte, ifrågasatte om den var på alls.

Efter ett tag började värkarna bli "outhärdliga" (i min värld då...) och jag bad om något starkare, gärna epidrual. Blev erbjuden de sterila vattendropparna men dom är jag på tok för spruträdd för, urk så hemskt! Så jag fick bäckenbottenbedövning! Läkaren kom, lade den "inne" och jag kände inte det minsta lilla av att hon stack heller, men ohhhh.... så ljuvligt det blev direkt på sekunden efteråt!!! Jag kunde ha kysst läkaren (kvinnlig) av tacksamhet. Och eftersom det var natt och jag var trött... så somnade jag och sov bort resten av värkarbetet (från 5 -> 10 cm), vaknade till av krystvärkarna och pappan satt brevid och läste tidningar.

Så mig hjälpte bäckenbottenbedövningen gudomligt! Under hela förlossningen så undrade jag när det skulle börja göra så ont att jag inte skulle stå ut längre - det kom aldrig. Direkt efter så kände jag förvånat att ojdå, var det inte värre än så här att föda barn.

Och då är jag verkligen mesarnas mes... Och var närmare 30 år.
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Hej!
Jag väntar också 2:an (i maj) och har väl känt så här att förlossningen mer är ett "nödvändigt ont" som jag måste gå igenom. Har inte hunnit börja oroa mig eller tänka så jättemycket på det än. Förra förlossningen var superlångdragen och smärtsam, hade sk. ineffektiva värkar dvs. jätteonda täta värkar men öppnade mig ingenting, så jag kunde inte få få nåt innan jag var öppen visst mycket (5-6 cm tror jag).
De tjatade på mig att gå in i duschen och jag tyckte typ att "varför ska jag göra det", men gjorde det ialla fall och tyckte det hjälpte jättebra i tidigit skede. Lustgasen var tyvärr helt vidrig, fick panik, så det var dusch och massage i ca 14 timmar innan jag äntligen fick en epidural och somnade som en stock. Läkaren som gav mig den var supertrevlig och jag såg aldrig vad han höll på med där bakom ryggen på mig (dessutom var jag så borta ändå så det sket jag i). De gav mig samtidigt värkstimulerande dropp så efter någon timmes sömn så drog det igång på allvar och det som alla brukar tycka är det jävligaste - när man öppnar sig från ca 7 cm till helt öppen, då tyckte jag inte epiduralen hjälpte (fast det kanske den gjorde och det egentligen var ännu värre :confused: )

Nåväl denna gång, om det verkar bli lika långdraget ska jag nog be om epidural igen får då får man åtminstone vila ett tag. Akupunktur provade jag inte förra gången men testar gärna och ser om det funkar. Bada och duscha ska jag definitivt göra i början. Lustgasen kanske jag testar och ser vad jag tycker denna gång, men är skeptisk. Petidin vill jag inte ha då jag är extremt lättdrogad och tror jag kommer må illa av det.

Nej som sagt, ett nödvändigt ont att gå igenom det är det. Fördelen denna gång är att man verkligen vet vilken häftig belöning man får för jobbet - bebisen :love:

Vildvittra
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Jag ransonerade lustgasen. Lägsta styrkan och så tog jag bara tre andetag i masken på väg "uppåt" i värkarna i slutet av fölrlossningen. Sedan var man tvungen att andas vanlig luft och andas ut i masken tre ggr efteråt också för att ingen lustgas skulle smita ut i rummet så det gav mig liksom en distraherande uppgift att hålla koll på. Och när det räknandet var klart var värken på väg att klinga av ändå.

Så mycket smärta tog det inte bort men jag blev inte full heller. Förrän precis när bebin sprängde sig ut - då unnade jag mig FEM andetag *vimmelkantig smiley* Det var här jag hade nytta av den!

Jag tycker man i allmänhet verkar få för dålig information om lustgasen, man kan ju inte andas in den kontinuerligt, då mår man lätt illa.

Det är klart det gjorde ONT utan mer smärtstillning men det var inte smärtan jag var rädd för. Jag ville vara tillräckligt opåverkad för att ha koll på läget. Blev erbjuden epidural två ggr men tyckte inte den behövdes - man riskerar ju lite nedgång i värkarbetet. Så länge bebin mådde bra var allt OK :)
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Jag är fruktansvärt spruträdd, men jag födde ändå med hjälp av akupunktur. En nål mitt uppe i skallen, sen kunde de sticka bäst de ville (nästan). Det funkade genom nästan hela förlossningen.

På slutet var de tvugna att klippa, överläkaren var där med "saxen" och en sköterska kom med en spruta med lokalbedövning. Jag blev skitarg och skrek att "Våga inte sticka mig!!!" Läkaren förklarade att han inte kunde klippa utan att lokalbedöva men "JOOOO, det måste du göra för du FÅR INTE sticka mig." *jag skäms nästan inte alls när jag tänker på det :o *
Då skickar denna underbara läkare ut sköterskan att hämta kylspray som han först sprayade där han skulle sticka mig, sedan stack han, klippte och vips så var allt klart. Efteråt förklarade han att kylspray kan man inte använda så, men han sprayade lite i luften så att jag skulle bli nöjd. :angel:
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Lustgasen borde man faktiskt få bettre instruktioner om - där håller jag med! Maken satt och höll koll på skärmen för att jag skulle ta masken i "rätt tid" och sedan släppte jag masken innan det var över för att jag blev så så så, ja vad ska man säga? Groggy? Efteråt fick jag höra att man egentligen ska ta gasen för att kunna slappna av ordentligt MELLAN värkarna - och att det inte är meningen att den ska ta bort smärtan :confused: ? Men varför sa dom inte det då? Jag är en person som aldrig ens varit riktigt full utan gärna vill ha kontroll över mig själv, så lustgasen gjorde mig bara förvirrad...
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

samtson skrev:
Lustgasen borde man faktiskt få bettre instruktioner om - där håller jag med! Maken satt och höll koll på skärmen för att jag skulle ta masken i "rätt tid" och sedan släppte jag masken innan det var över för att jag blev så så så, ja vad ska man säga? Groggy? Efteråt fick jag höra att man egentligen ska ta gasen för att kunna slappna av ordentligt MELLAN värkarna - och att det inte är meningen att den ska ta bort smärtan :confused: ? Men varför sa dom inte det då? Jag är en person som aldrig ens varit riktigt full utan gärna vill ha kontroll över mig själv, så lustgasen gjorde mig bara förvirrad...

Nääää! Lustgasen GÖR nytta om man tar den rätt, dvs börjar precis innan den kommer igång (jag koncentrerade mig hårt på remsan så jag såg när det var dax för nästa) och sen sluta innan värken är på topp för att slippa vara groggy mellan värkarna.

Jag TRODDE inte att det hjälpte, men när jag missade en gång så var det tydligt hur stor hjälp det var. Masken är bra skrikdämpare också... :D
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Ha! Ja att det var en bra skrikdämpare håller jag med om - det slapp bara ut några långdragna brööööl! :D

Hrm, ja då var det bara jag som inte kunde, men hur skulle jag kunna? Får kanske ge det en andra chans nästa gång....
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

tack för alla svar! :bow:

Sterila kvaddlar och bäckenbottenbedövning vågar jag mig bara inte på, det låter för otäckt. Jag tror nog kanske att jag ska testa (som förra gången) varmt bad (som hjälpte enormt) och kanske lustgas (fick ingen instruktion alls så jag inser nu att jag gjort alldeles fel) och sedan säga till om att jag kanske vill ha epidural. 2:a förlossningen sägs ju ofta vara lättare än den första så jag får hoppas på det så kanske jag slipper ta epiduralen. BM har skickat en remiss på mig till Aurora gruppen (barnmorskor som har stöd samtal med förlossningsrädda) så jag kan ju be dem om en utförlig beskrivning av hur lustgasen ska tas.

Nu känns det lite bättre. Tack.
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Jag är också väldigt spruträdd och var orolig för EDAn, skrev i förlossningsjournalen att jag ville ha emlasalva innan ev. stick och det kändes lite tryggare.

Nu blev det så att jag fick värkstimulerande dropp då tösen bajsat i fostervattnet, så då var jag ju tvungen att få ett stick i handen för kanylen, gissa om jag blev rädd när de påstod att de inte skulle hinna med emlan? Som tur var fick jag det ändå efter tjat, och det hann gott och väl verka innan. *surar lite*

Jaja, hur som helst så använde jag mig av lustgas de första 4cm, väntade SÅ tills jag skulle vara öppen 4cm så att jag skulle kunna be om EDA. I det läget sket jag i sprutor i alla dess former, bara jag skulle få någon smärtlindring som fungerade. När de satte EDAn så kände jag lokalbedövningen som ett pyttestick, och själva EDAn kändes inte alls pga lokalbedövningen, förutom en pirrande känsla i ryggraden.

Den fungerade jättebra för mig, och det var som himmelriket ett tag! :) Rekommenderar EDAn varmt, det gjorde inte alls ont att lägga den med tanke på sprutor, däremot tryckte narkosläkaren ganska så oförsiktigt på mina ryggkotor... och det var väl det som var negativt med den.

Då jag sprack mycket så fick jag påfyllning av EDAn sen, och då var det skönt att den redan var lagd, för det hade nog varit läskigare att lägga den efteråt när jag inte hade värkarna att tänka på.
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Jag är väldigt negativ till epidural eftersom man blir liggande då och försämrar värkarna (i alla fall när jag födde). Och blir värkarna sämre så måste dropp till för att öka på dom. Och jag tycker att stimulerade värkar är mycket jobbigare än de äkta.

Så mitt tips är att skita i alla sprutor, andras lustgas och skrika.

/Jane
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Man måste inte ligga när man har fått EDA, nu för tiden finns det standup epidural som gör så att man inte är bedövad i benen.
Men visst KAN värkarbetet avta så att man får sätta in värkstimulerande. Jag hade ju "tur" som redan hade den... ;-)
Men det är inte regel att värkarbetet blir sämre heller.
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Den EDA jag fick -95 var modernare än den du fick, man blir inte svag i benen och den påverkade inte värkarna.
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Tro inte att jag kände mig dum när han gapskrattande berättade detta när han tittade till oss på bb dagen efter förlossningen. :angel:
 
Sv: Smärtlindring vid förlossning

Tyvärr så brukar värkarbetet bli svagare även med stand up men det kan det vara värt i vissa lägen.
Man får nog ställa fördelarna mot nackdelarna.
Det kanske är bättre att bli ordentligt smärtstilladoch behöva dropp för att knuffa på värkarna om det innebär att mamman bli piggare och kan vara med aktivt i fölossningsfaserna än att ha en mamma med ordentliga värkar som trötter ut sig och inte orkar i slutfasen.

Med 4 vaginala förlossningar i ryggen så vet jag att JAG är mera med och kommer till och med ihåg varje stund av min 4e förlossning där jag fick EDA tidigt än med de andra skräckupplevelserna jag minns ( med hjärnan borta i lustgasens töcken)

Synd att det ska behövas ett par förlossningar innan man har funnit "sitt" eget sätt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 961
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 180
Senast: paradiset
·
Gravid - 1år Jaha, det är alltså såhär det känns att vara mamma!? Obeskrivligt trött, rinnande och sprängande trippelF tuttar, ett korsstygnsbroderi...
2
Svar
36
· Visningar
2 791
Senast: ÅDI
·
Övr. Barn Ja, vad fick de utstå under era förlossningar egentligen? Jag vet att jag var NOGGRANN att varna min sambo för vad som komma skulle...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 038
Senast: Jolanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp