"Småfel" på häst - någonting man ska dra sig för att köpa?

Mina åsikter i fetstilt.

H1: Har lättare kissing spines, påverkas inte direkt av det, men måste ändå för säkerhetsskull kollas någon gång per år, och för att se att inte utvecklingen "går i fel riktning" så att säga.

Vadå måste kollas? Antingen har den problem eller också har den inte det. Massor av hästar har tätt mellan tornutskotten och de allra flesta har inga som helst problem av det. Vad skulle man kolla någon gång per år?


H2: Har en del återkommande has- och kotledsinflammationer. Syns inget konstigt på röntgen eller så. Måste hela tiden vara uppmärksam på hästens dagsform, och behandla ca. 4-7 gånger/år för det.

Hästen klarar uppenbart inte det arbete den används för. Utred den ordentligt, byt användningsområde eller överväg utdömning.

H3: Pålagringar och artros i kotorna båda bak. Även här måste man hela tiden vara uppmärksam på dagsformen och behandla runt 3-5 gånger/år.

Samma som ovan.

H4: Har patella upphakningar på två knän. Inget jätteallvarligt, men inte heller jättelindrigt. Behöver också ses till någon gång då och då, för att se att något inte förvärras eller så.

Vuxen häst som har återkommande problem med patellaupphakning? Vad ska ses till? Låter som att hela hanteringen kring hästen behövet ses över...

H5: Mugg och rasp. Relativt allvarligt, går inte över av sig själv alltid, utan kräver runt 5 penicillinkurer/år för att helt hållas i schack.

Fem pc-kurer per år för att hållas i schack? Läge för grundlig utredning. Managementproblem?

Som jag förstått det är ovanstående 5 olika "exempelhästar" väldigt vanliga i verkligheten också.

Ja om du är på en hästklinik... Skulle aldrig ens överväga att köpa någon av de här för 100 000, utom kanske den med KS. Förutsatt att det bara är ett röntgenfynd och hästen för övrigt inte har några besvär av det.
 
Ts - I vilka hästkretsar rör du dig om du tycker att det är småskavanker att hästar behandlas för inflammationer flera gånger om året eller får upprepade penicillinkurer?
 
Jag hade inte köpt en enda av de hästarna du beskriver, och absolut inte för de summorna. Om muggproblemen är lindriga (vilket det inte verkar vara i ditt exempel) är väl det i så fall det jag är mest tolerant mot, har själv haft en häst med lindrig mugg och det var en enda gång på elva år som hon hade så stora problem av det att hon blev halt/obrukbar för en kortare tid. Det var alltså mest meck för mig att hålla koll, tvätta och smörja.

Det är en häst i stallet som även har lindrig patella i ett bakben. Det märks inte så mycket, mer än att hästen mår bäst av att motioneras, den blir sämre om den står länge. Det är en ren hobbyhäst, som inte tränar hårt eller tävlas, och den har förmodligen dessutom kostat rejält mycket mindre än 100 000 i inköp. Men bara för att den hästen fungerar normalt i sin vardag betyder inte det att andra hästar gör det, eller att hästen ens skulle gjort det om den hade ridits mer/hårdare/på en annan ambitionsnivå.

De andra fallen hade jag inte ens bemödat mig med att läsa klart annonsen om det hade framgått redan där. Det finns friska hästar ute i världen, och man behöver inte köpa sig ett problem.
 
Jag tycker inte eksem är ett litet problem. Jag hade aldrig köpt en med allergi eller eksem. Det kan ju förvärras och man kan få ett helsike med det. Det tycker jag man ska vara medveten om.
Nej tack!
 
Jag tycker inte eksem är ett litet problem. Jag hade aldrig köpt en med allergi eller eksem. Det kan ju förvärras och man kan få ett helsike med det. Det tycker jag man ska vara medveten om.
Nej tack!
Exakt min tanke och aldrig att jag hade betalat 100 000 för en eksemhäst. Inte en chans! (Hade nog inte köpt en eksemhäst alls och def inte en som måste ha eksemtäcke större delen av året, det känns inte som lindrig eksem.)
 
Dessutom kanske eksemet var lindrigt när man köpte hästen, men man vet aldrig vad som händer när hästen byter miljö. Nytt foder, nytt bete, nytt insektstryck.

Precis som flera andra undrar jag också vad TS räknar som stora fel om detta ska vara småfel...flera av de här (hypotetiska) hästarna borde gå till slakt, inte säljas.
 
Tack så mycket för alla svar, otroligt givande! :bow: :bow: :bow:

Angående var jag får exemplen i trådarna ifrån: Det är mix av flera saker; Sånt jag läser i gamla trådar, saker jag observerar i verkligheten, sånt jag läser i tidningar/på andra sätt och sen kokar jag ihop allt sammans :D

Och någon undrade varför mina exempel verkade så "orealistiska"; Dels är jag ju inte guds mest erfarna för det första, men sen är det också så att för mig är de exempel jag ger "realistiska", möjligen något lite överdrivna ibland bara för "tydlighetensskull" dock.

Vad jag anser vara "stora fel": Upprepade senskador, spatt på flera ben, pålagringar på flera ställen i kroppen samtidigt (t.ex. flera ben, SI-led, rygg på flera ställen) och liknande.
Bara för att göra det tydligt, tre exempelhästar med vad jag anser är så stora fel att jag absolut aldrig någonsin skulle köpa de:
H1: Haft senskada för 2 år sedan. Utöver det pålagringar i SI leden, alla fyra ben och KS.
H2: Får kolik flera gånger i månaden. Haft 5-10 fånganfall under sitt liv. Kraftigt eksem.
H3: Kraftig hovbensrotation på alla 4 ben. Kotledsinflammationer som behöver behandlas 10+ gånger/år och kraftig mugg/rasp.
 
Tack så mycket för alla svar, otroligt givande! :bow: :bow: :bow:

Angående var jag får exemplen i trådarna ifrån: Det är mix av flera saker; Sånt jag läser i gamla trådar, saker jag observerar i verkligheten, sånt jag läser i tidningar/på andra sätt och sen kokar jag ihop allt sammans :D

Och någon undrade varför mina exempel verkade så "orealistiska"; Dels är jag ju inte guds mest erfarna för det första, men sen är det också så att för mig är de exempel jag ger "realistiska", möjligen något lite överdrivna ibland bara för "tydlighetensskull" dock.

Vad jag anser vara "stora fel": Upprepade senskador, spatt på flera ben, pålagringar på flera ställen i kroppen samtidigt (t.ex. flera ben, SI-led, rygg på flera ställen) och liknande.
Bara för att göra det tydligt, tre exempelhästar med vad jag anser är så stora fel att jag absolut aldrig någonsin skulle köpa de:
H1: Haft senskada för 2 år sedan. Utöver det pålagringar i SI leden, alla fyra ben och KS.
H2: Får kolik flera gånger i månaden. Haft 5-10 fånganfall under sitt liv. Kraftigt eksem.
H3: Kraftig hovbensrotation på alla 4 ben. Kotledsinflammationer som behöver behandlas 10+ gånger/år och kraftig mugg/rasp.

Fast de hästarna du räknar upp här ovan skulle aldrig vara till salu för 100000 kr. De hade varit döda. Det är ingen veterinär som låter en så sjuk häst fortsätta leva även om ägaren vill det. Då tas hästen bort av djurskyddsskäl.
 
Jag tycker inte eksem är ett litet problem. Jag hade aldrig köpt en med allergi eller eksem. Det kan ju förvärras och man kan få ett helsike med det. Det tycker jag man ska vara medveten om.
Nej tack!
Ja, och för att inte nämna att det är dyrt med en eksemhäst. Det kostar massor med täcken, salvor, schampoo osv. Och underhålla det året om.
 
Ja, och för att inte nämna att det är dyrt med en eksemhäst. Det kostar massor med täcken, salvor, schampoo osv. Och underhålla det året om.

Och om det blir så illa att de måste medicineras är det ju inte direkt gratis heller.
Vissa blir ju sämre av det dyra vaccinet och måste avbryta sånt och ständigt stå på underhållsdos medicin och ev åka till klinik vid extremare anfall etc.

Så nej, inget för mig iom att det inte behöver vara så att man direkt märker av max-problematik. Utan det kan slå till med mångdubbel styrka antingen vid stress eller om de utsätts för någonting.
Och för varje gång kan det bli ännu värre nästa gång.

Eksem och allergier tar jag på allvar.
 
Tack så mycket för alla svar, otroligt givande! :bow: :bow: :bow:

Angående var jag får exemplen i trådarna ifrån: Det är mix av flera saker; Sånt jag läser i gamla trådar, saker jag observerar i verkligheten, sånt jag läser i tidningar/på andra sätt och sen kokar jag ihop allt sammans :D

Och någon undrade varför mina exempel verkade så "orealistiska"; Dels är jag ju inte guds mest erfarna för det första, men sen är det också så att för mig är de exempel jag ger "realistiska", möjligen något lite överdrivna ibland bara för "tydlighetensskull" dock.

Vad jag anser vara "stora fel": Upprepade senskador, spatt på flera ben, pålagringar på flera ställen i kroppen samtidigt (t.ex. flera ben, SI-led, rygg på flera ställen) och liknande.
Bara för att göra det tydligt, tre exempelhästar med vad jag anser är så stora fel att jag absolut aldrig någonsin skulle köpa de:
H1: Haft senskada för 2 år sedan. Utöver det pålagringar i SI leden, alla fyra ben och KS.
H2: Får kolik flera gånger i månaden. Haft 5-10 fånganfall under sitt liv. Kraftigt eksem.
H3: Kraftig hovbensrotation på alla 4 ben. Kotledsinflammationer som behöver behandlas 10+ gånger/år och kraftig mugg/rasp.

Säger som Tiny en sådan häst är död förlängesedan förhoppningsvis.
 
Ja, och för att inte nämna att det är dyrt med en eksemhäst. Det kostar massor med täcken, salvor, schampoo osv. Och underhålla det året om.
Men sånt köper ju folk till friska hästar också :cool: utan att det egentligen behövs. Dessutom kan de ju ridas utan problem för det mesta
 
Jag hoppas du får lite perspektiv.. Leta rätt på en frisk häst! Det kan du få för 50000kr utan problem! Som dessutom kan göra allt det du vill med lite träning!

Tack så mycket för alla svar, otroligt givande! :bow: :bow: :bow:

Angående var jag får exemplen i trådarna ifrån: Det är mix av flera saker; Sånt jag läser i gamla trådar, saker jag observerar i verkligheten, sånt jag läser i tidningar/på andra sätt och sen kokar jag ihop allt sammans :D

Och någon undrade varför mina exempel verkade så "orealistiska"; Dels är jag ju inte guds mest erfarna för det första, men sen är det också så att för mig är de exempel jag ger "realistiska", möjligen något lite överdrivna ibland bara för "tydlighetensskull" dock.

Vad jag anser vara "stora fel": Upprepade senskador, spatt på flera ben, pålagringar på flera ställen i kroppen samtidigt (t.ex. flera ben, SI-led, rygg på flera ställen) och liknande.
Bara för att göra det tydligt, tre exempelhästar med vad jag anser är så stora fel att jag absolut aldrig någonsin skulle köpa de:
H1: Haft senskada för 2 år sedan. Utöver det pålagringar i SI leden, alla fyra ben och KS.
H2: Får kolik flera gånger i månaden. Haft 5-10 fånganfall under sitt liv. Kraftigt eksem.
H3: Kraftig hovbensrotation på alla 4 ben. Kotledsinflammationer som behöver behandlas 10+ gånger/år och kraftig mugg/rasp.
Alla dessa hästar hade nog fått avsluta sina liv i de flestas ögon! ingen hade ens köpt dem för slaktvärdet eftersom de skulle kosta multum och förmodligen inte ens bli friska o hålla för lättare skogsridning.

Hoppas du förstår att du ska leta rätt på en frisk häst o köpa, oavsett om den kostar 20.000kr eller 100.000kr. Som första häst vill man verkligen inte köpa nått projekt ens med en lättare skada, ett på riktigt småfel, (inte nått av dina "småfel") utan då ska man ha bästa förutsättningar för att det ska funka smärtfritt att ha häst!
 
Bara för att göra det tydligt, tre exempelhästar med vad jag anser är så stora fel att jag absolut aldrig någonsin skulle köpa de:
H1: Haft senskada för 2 år sedan. Utöver det pålagringar i SI leden, alla fyra ben och KS.
H2: Får kolik flera gånger i månaden. Haft 5-10 fånganfall under sitt liv. Kraftigt eksem.
H3: Kraftig hovbensrotation på alla 4 ben. Kotledsinflammationer som behöver behandlas 10+ gånger/år och kraftig mugg/rasp.

Fast de hästarna du räknar upp ovan borde inte ens vara till salu, de borde (för sin egen skull) ha avlivats för länge sedan om man inte har lyckats göra något åt problemen. En häst med kotledsinflammationer som behandlas mer än 10 ggr per år kommer knappt att hinna sätts igång mellan behandlingarna, jag tvivlar allvarligt på att det ens finns veterinärer som går med på att behandla samma häst på det viset, och hoppas innerligt att ingen hästägare skulle utsätta sin häst för det... Samma sak med kolik flera ggr/ mån; hästen kommer inte att må bra resten av tiden heller om det pågår någon längre tid, för att inte tala om en häst som har haft 10 fånganfall.

Tänk på att de hästköp som hamnar i tidningarna och som man kan läsa om här är de som går åt skogen, man kan inte förutsätta att det alltid går till på det där viset. Det finns faktiskt friska hästar också. :-)
 
Tack så mycket för alla svar, otroligt givande! :bow: :bow: :bow:

Angående var jag får exemplen i trådarna ifrån: Det är mix av flera saker; Sånt jag läser i gamla trådar, saker jag observerar i verkligheten, sånt jag läser i tidningar/på andra sätt och sen kokar jag ihop allt sammans :D

Och någon undrade varför mina exempel verkade så "orealistiska"; Dels är jag ju inte guds mest erfarna för det första, men sen är det också så att för mig är de exempel jag ger "realistiska", möjligen något lite överdrivna ibland bara för "tydlighetensskull" dock.

Vad jag anser vara "stora fel": Upprepade senskador, spatt på flera ben, pålagringar på flera ställen i kroppen samtidigt (t.ex. flera ben, SI-led, rygg på flera ställen) och liknande.
Bara för att göra det tydligt, tre exempelhästar med vad jag anser är så stora fel att jag absolut aldrig någonsin skulle köpa de:
H1: Haft senskada för 2 år sedan. Utöver det pålagringar i SI leden, alla fyra ben och KS.
H2: Får kolik flera gånger i månaden. Haft 5-10 fånganfall under sitt liv. Kraftigt eksem.
H3: Kraftig hovbensrotation på alla 4 ben. Kotledsinflammationer som behöver behandlas 10+ gånger/år och kraftig mugg/rasp.

De tre hästarna hade förhoppningsvis varit döda för länge sedan.
En två år gammal senskada behöver inte "vara" nåt, men pålagringar överallt är det.
En häst som får kolik flera gånger i månaden lider något alldeles väldigt, detsamma gör en häst med fång och en häst med kraftigt eksem. Den hästen skulle troligen inte orka återhämta sig efter ett tag, utan skulle självdö om den inte togs bort.
Kotledsinflammationer som behandlas närapå en gång i månaden tyder på extremt dålig ridning eller, troligare, en exteriör som inte alls fungerar för det arbete hästen utsätts för. Med SÅ stora problem är det antagligen inte en exteriör som håller för att gå i en hage och skrutta ens, och hovbensrotation på det.

Kan för övrigt berätta om en häst jag hade förr. Hästen fick fång, lång boxvila och allt som hör till. När den började bli frisk rymde den och levde rövare = nytt fånganfall. Då sa veterinären att skulle den inte svara snabbt på behandlingen då, alternativt om den skulle få fång igen, vore det inte rätt att ha hästen kvar. Så jag tvivlar på att någon veterinär skulle låta någon av de tre hästarna leva med de problemen, faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 990
Senast: yamyam
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 878
Senast: Sixten
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 130
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp