Sminktråden

Det är rena djungeln verkligen 😄😄🙈
Var köper ni era produkter någonstans?
Ja, när vi som är förtjusta i smink svarar så blir det kanske en massa lullull än vad andra känner är rimligt.

Nu sen jag flyttat ut hit i obygden beställer jag det mesta av mitt smink. Finns liksom ingen sminkbutik här utom det som finns på ICA/Apoteket.
Jag beställer bland annat från:
Lyko
Sephora
Eleven
Bangerhead
Cocopanda
Olika apotek

Tycker dock det är jätteknepigt att beställa foundation och concealer man inte provat och få till exakt färgmatchning. Ibland går det fint och ibland går det bara inte att använda produkten. Så sånt kan vara bra att prova ut i butik tycker jag.
 
Hur mycket produkter brhöver man och vad är bara onödigt och överskattat?
Min vardagssminkning består av

Primer
Foundation
Puder i 3 olika nyanser för countouring
Rouge eller solpuder
Ögonbrynsgel
Ögonbrynspenna
Settingspray

Till fest lägger jag till mascara på övre fransraden och ögonskugga

Använder mig mest av Makethemake, Urban decay, Lumene och bare minerals.
 
@Mirre Jag beställer det mesta på nätet men önskar att jag kunnat handla mer i fysisk butik för att slippa dåliga färgmatchningar och märkliga konsistenser 😋 Shoppar från samma ställen som @tuaphua nämnde men även en del från olika indie-företag och Beauty Bay.

Kronans apotek, Lindex, HM och Ica Maxi är de affärer nära mig som har en del smink så jag brukar kolla där om jag har vägarna förbi.
 
Jag brukar köra så, jag har en lite rosatonad concealer under ögonen, bara lite, och en i min hudton runt näsa och lite på hakan. Använder Maybellines anti age. Sen kör jag lite bronzer (matt från Kicks) och ett peachfärgat rouge från Loreal. Lite ögonbrynsgel och ibland fyller jag i lite. Brun mascara. Går på tre minuter max!
Jamen vad bra! Ser att den concealern nämnts flera gånger i tråden, då får jag testa en sådan helt enkelt! :)
 
Det här verkar vara en tråd jag behöver! Jag trivs egentligen ganska bra utan smink och går helt osminkad typ 90% av tiden, men jag har två huvudsakliga saker som stör mig:

1) Jag har väldigt tunn hud under ögonen, och ser därför väldigt lätt trött och sliten ut.
2) Jag blir lätt röd om näsa och kinder.

Punkt nummer 2 har jag lyckats lösa rätt bra genom CC-kräm, och den hjälper även till viss del med punkt 1. Älskar min CC-kräm!

För problem nummer 1 funderar jag på om en bra concealer kanske kunde vara en idé? Kan man ha enbart mascara och concealer, eller ser det helt tokigt ut? Det känns konstigt att ha ett lager av något enbart under ögonen och inte i resten av ansiktet, men görs det väl så kanske det inte syns?

Jag antar att jag främst är ute efter ett mellanting mellan inget smink alls och mascara, CC-kräm och bronzer, vilket ibland känns som overkill när resten av huden är fin och det bara är området kring ögonen jag vill rätta till.

Ska unna mig en sådan där provsminkning på Kicks som nämndes tidigare i tråden, men tills dess tar jag gärna emot era tips och råd! :)
Om det räcker med concealer beror nog på hur nära du får till samma ton som resten av ansiktet.
Annars kan du ju blanda ut litelite cc kräm i dagkrämen så att du får ett något jämnare hudton.
Ibland har jag gjort som ovan men endast haft det på t.ex kinder och näsa, man får ju se till att göra en bra övergång så att det inte blir någon linje eller så.
 
För problem nummer 1 funderar jag på om en bra concealer kanske kunde vara en idé? Kan man ha enbart mascara och concealer, eller ser det helt tokigt ut? Det känns konstigt att ha ett lager av något enbart under ögonen och inte i resten av ansiktet, men görs det väl så kanske det inte syns?
Man kan absolut bara köra lite concealer, värt att nämna att vissa kanske funkar bättre att bära "ensamt" än andra dock, och det behöver nog vara så nära din egen hudton som möjligt. Många vill kanske ljusa upp mer under ögonen och använder nyans ljusare än vad de skulle gjort annars, men kör man bara concealer så ser det mest naturligt ut om det är nära den egna hudtonen.
 
Lite CC under ögonen på vintern.
Ögonbrynspenna brun.
kajal över under ögonen.
Inte svart, just nu mörkgrön från Yves rocher
Inget på ögonfransarna då dom är så futtiga
 
Om det räcker med concealer beror nog på hur nära du får till samma ton som resten av ansiktet.
Annars kan du ju blanda ut litelite cc kräm i dagkrämen så att du får ett något jämnare hudton.
Ibland har jag gjort som ovan men endast haft det på t.ex kinder och näsa, man får ju se till att göra en bra övergång så att det inte blir någon linje eller så.

Man kan absolut bara köra lite concealer, värt att nämna att vissa kanske funkar bättre att bära "ensamt" än andra dock, och det behöver nog vara så nära din egen hudton som möjligt. Många vill kanske ljusa upp mer under ögonen och använder nyans ljusare än vad de skulle gjort annars, men kör man bara concealer så ser det mest naturligt ut om det är nära den egna hudtonen.
Tack för tips! Jag köpte hem en sådan där Maybelline-concealer i förrgår så jag ska prova mig fram lite :)
 
Dum fråga kanske, vad är det för skillnad på primer och concealer? 🤔

En primer är mer som väggspackel (:D), den ska ge en bra grund för resten av make-upen. Den kan ha lyster- och/eller färgkorrigerande effekt men är annars i allmänhet ofärgad. En concealer är menad att användas på mindre områden för att dölja blemmor, fläckar etc och är högt pigmenterad, dvs en behöver ha den i en färg som passar en själv. Sedan finns det också concealers som är färgkorrigerande också.
 
Nån som testat smink från Huda beauty? Lite sugen på å testa concealer och foundation från dom ☺️ måste ha något bra till under ögonen ^^ har concealer från Mac som jag är hyfsat nöjd med men vill ändå testa nytt känner jag, kanske något som ger lite mer lyster 🤔. Har haft touch eclait från vem den nu är som gör den men vill ha något mer täckande
 
Nån som testat smink från Huda beauty? Lite sugen på å testa concealer och foundation från dom ☺️ måste ha något bra till under ögonen ^^ har concealer från Mac som jag är hyfsat nöjd med men vill ändå testa nytt känner jag, kanske något som ger lite mer lyster 🤔. Har haft touch eclait från vem den nu är som gör den men vill ha något mer täckande
Bara ögonskugga och läppstift, men utifrån de produkterna så tycker jag verkligen om märket.
 
Har nyligen kommit till en insikt som för mig är fett otippad, haha. Har liksom varit på det klara med att om jag vill ha färg på läpparna så trivs jag mest/passar bäst i bäriga röda nyanser (min favoritprodukt är Clarins Instant Light Natural Lip Perfector i 08 Plum Shimmer). Men när jag letat efter något som är typ your lips but better i nåt slags nude har jag alltid gått bet. Någon som gått i en mer rosa ton har sett skrikigt som fan ut, ibland har det varit för korallfärgat vilket också skär sig (och det tycker jag är genuint fult dessutom). Inte kunde jag väl ana att lite mer bruna nyanser var det som skulle funka? Fick ett läppstift i senaste adventskalendern från Huda Beauty som hör till hennes "bossy browns" som jag blev skitsur för, för det skulle jag ändå inte ha användning för för, men det blev ju riktigt snyggt till min bleka hy?

Ber om ursäkt för rant, haha.
 
@EmmaBovary Åh ditt senaste inlägg gav mig lite hopp om att hitta en ok nude till läpparna. Har också letat åt det puderrosa hållet men det mesta ser rätt färgglatt ut mot blekrosa hy? Har faktiskt inte haft en tanke på att bruna nyanser kunde vara ett alternativ 😆
 
@EmmaBovary Åh ditt senaste inlägg gav mig lite hopp om att hitta en ok nude till läpparna. Har också letat åt det puderrosa hållet men det mesta ser rätt färgglatt ut mot blekrosa hy? Har faktiskt inte haft en tanke på att bruna nyanser kunde vara ett alternativ 😆
Haha, skönt att det inte bara är jag som inte tänkt tanken innan ändå... har man nåt slags goth-idealbild sedan gammalt så känns brunt väldigt främmande! Sedan tror jag att det är nåt slags rosa/lila underton i de bruna nyanserna jag testat som funkat.
 
Haha, skönt att det inte bara är jag som inte tänkt tanken innan ändå... har man nåt slags goth-idealbild sedan gammalt så känns brunt väldigt främmande! Sedan tror jag att det är nåt slags rosa/lila underton i de bruna nyanserna jag testat som funkat.

Vi är åtminstone två, haha! Brunt är verkligen en färg som inte existerar i min världsbild, inte något annat än trä iaf 😂 tror jag får ge mig ut och testa lite läppstift och se om någon brunare nyans skulle kunna funka. Dras helt klart till andra, mer kontrastrika färgskalor by default (typ lila, giftgrönt, blod- eller körsbärsrött) så det är väl inte så konstigt att det kortslutning när något ska se lite mer nedtonat och naturligt ut 😆
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 699
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 787
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp