Bukefalos 28 år!

Snabb fråga om strålning

Fast vad de väckt upprördhet för är väl integritetsaspekten? Alltså att behöva visa upp sig "naken".

Inte i den här tråden.

Annars är väl det den vanligaste men inte enda invändningen.

Man ändrade väl lite på inställningarna så det blev en generell kropp på bilden med ev föremål markerade?
 
Fast vad de väckt upprördhet för är väl integritetsaspekten? Alltså att behöva visa upp sig "naken".
För hundra år sen när jag arbetade på Arlanda var det där en sån där grej jag kunde bli tokig på. Att tio personer per dag stannade mitt i metalldetektorbågen, såg jätteobekväma ut och sa "Kan du se mig naken nu?" :laugh:.
 
Inte i den här tråden.
Ja men jag var väl den enda som nämnde kritiken mot body scanners? Och den hade noll och nada med strålning att göra. Kritiken var främst gällande integritet, inte strålning.

Dina svar känns så märkliga här tycker jag, som att du inte riktigt svarar på faktiska inlägg.
 
För hundra år sen när jag arbetade på Arlanda var det där en sån där grej jag kunde bli tokig på. Att tio personer per dag stannade mitt i metalldetektorbågen, såg jätteobekväma ut och sa "Kan du se mig naken nu?" :laugh:.
Men gud, trodde folk det?
:laugh:

@lil-sis Jag uppfattade ingen upprördhet i tråden eftersom body scanners väl inte har med ämnet att göra.
 
Ja men jag var väl den enda som nämnde kritiken mot body scanners? Och den hade noll och nada med strålning att göra. Kritiken var främst gällande integritet, inte strålning.

Dina svar känns så märkliga här tycker jag, som att du inte riktigt svarar på faktiska inlägg.

Då slutar jag.
 
Men gud, trodde folk det?
:laugh:
Ja! :rofl:

Du anar inte vad folk är förvirrade vad det gäller säkerhetskontroller, det är helt fascinerande. Vissa tror att det piper i bågen när de går igenom för att de har en vattenflaska i väskan :cautious: :laugh:.
 
Ja! :rofl:

Du anar inte vad folk är förvirrade vad det gäller säkerhetskontroller, det är helt fascinerande. Vissa tror att det piper i bågen när de går igenom för att de har en vattenflaska i väskan :cautious: :laugh:.
Jag brukar bli förvånad över hur många som får packa om sina vätskeflaskor i småpåsar och slänga de som är för stora. "Men detta är ju HANDKRÄM, ingen vätska." Jag fattar liksom inte hur man har kunnat missa att det är väldigt reglerat numera. Men det är klart, de jag ser kanske är folk som inte har flugit på tio år.
 
Ja! :rofl:

Du anar inte vad folk är förvirrade vad det gäller säkerhetskontroller, det är helt fascinerande. Vissa tror att det piper i bågen när de går igenom för att de har en vattenflaska i väskan :cautious: :laugh:.

För mig pep det när jag skulle hem från Cypern i måndags... ingen metall. Blev ivägkallad och fick ta med mitt handbagage, sen svepte de med nån liten grej både över mig och väskan som de sen stoppade in i nån slags analysmaskin... knarkletande? Jag utgår från att jag blev uttagen på ren slump :nailbiting:
 
För mig pep det när jag skulle hem från Cypern i måndags... ingen metall. Blev ivägkallad och fick ta med mitt handbagage, sen svepte de med nån liten grej både över mig och väskan som de sen stoppade in i nån slags analysmaskin... knarkletande? Jag utgår från att jag blev uttagen på ren slump :nailbiting:
Inte knark (det sköter oftast inte säkerhetskontrollen) utan förmodligen sprängmedel.

@mandalaki Ja det är oftast människor som flyger väldigt sällan som blir mest förvirrade. "Jamen det här är FLYTANDE, inte vätska!" var ett vanligt svar :up:.
 
Men nuförtiden på vissa flygplatser så får man ju ställa sig med händerna upp och sån "röntgar" (??) de en så att man syns typ naken på en skärm, istället för metalbågarna.
Har själv provat på detta ett par gånger det senaste året.
Visa mig gärna den teknologin som kan se genom kläder och visa någon person naken på en skärm.. :eek::rofl:
Kör de en helkropp med röntgen så är det bara skelett de ser.
 
Vill man läsa om det bör man googla body scanning. Om man istället googlar det på svenska, kroppsscanning, då hittar man den här berättelsen om någon som fått sin kropp scannad:

Det är alltså ett företag som heter Kropp i Obalans som drivs av en näringsterapeut vid namn [förnamn efternamn] och hon håller till i Stockholm. Hon använder sig av en apparat med dator som heter ES TECK. Det är en apparat som används inom sjukvården runt om i världen men i Sverige är det tyvärr väldigt sällsynt.

Apparaten mäter 74 olika värden och funktioner i kroppen och kan se hur du mår både psykiskt och fysiskt. Den mäter kroppens Ph-värde, signalsubstanser (stresshormoner, dopamin & serotonin), kolestrol, diabetesscreening, kroppssammansättning (muskler, fett & vatten), vätskebalansen + natrium & kalium, sköldkörtelns funktion, fria radikaler - oxidativ stress, vitamin- och mineralbrister, cellernas energiomsättning, grundämnesomsättning, blodcirkulation och syresättning, lokala inflammationer i kroppen (sjukdomar just nu), metabolismen, hjärt- och kärlsystemet, nerver samt en livstilsanalys.

En apparat med dator som används inom sjukvården. Tänka sig! :up:
 
Visa mig gärna den teknologin som kan se genom kläder och visa någon person naken på en skärm.. :eek::rofl:
Kör de en helkropp med röntgen så är det bara skelett de ser.

Googla "body scanning at airports" så ser du vad som menas, jag skrev typ naken, bilden är inte likadan som om du hade stått spritt språngande naken framför någon (tack o lov!).
Är dock osäker på vilken typ av strålning som används, därav mitt citattecken och frågetecknen i mitt första inlägg.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp