Snäckätare?

Mabuse

Trådstartare
På sistone har vi fått in snäckor (såna där små som ser ut som kanelbullar) i akvariet, som börjar bli irriterande många. Förutom att städa oftare så att de inte har så mycket att äta, finns det några snäckätande invånare man skulle kunna skaffa? :devil:

Helst små och snälla, som inte skulle ge sig på akvariets övriga invånare (småfisk och räkor).
 
Sv: Snäckätare?

Jag fick låna några skunkbotior som "gjorde rent" på snäckor!! Mycket effektiva!!

De som jag lånade bråkade sinsemellan, såg inte att de trakasserade de andra innevånarna i burken.

Nu har jag inte en snäcka i sikte!! :devil:

Detta var mycket effektiva snäckkäkare!! Vet dock inte hur de är mot räkor.. De skulle dock vara fenbitare enligt rykte.
 
Sv: Snäckätare?

Vilken dubbelmoral, måna om andras men inte ta hand om sina egna snäckor.:D
Skaffa ett badkar.:D
 
Sv: Snäckätare?

Jag skulle avråda från skunkbotia å det starkaste. Fruktansvärt bitska saker, tar inte ens in dem till butiken.
Bra brukar det fungera med grundligare slamsugning av botten, så avstannar förökningen. Vill du köra botior tycker jag Botia striata och Yasuhikotakia sidthimunki är trevligast. (Zebrabotia och dvärgbotia) Dock finns det risk för att de tar räkor.
 
Sv: Snäckätare?

*Tant Kajsa tar fram akvarieboken*

Host harkel...

"Man avlägsnar dem för hand eller genom att gillra en fälla med ett salladsblad eller kokt spenatblad. Om detta placeras i akvariet på kvällen kommer det på morgonen dagen efter vara täckt med sniglar".


Själv har jag visst kört på bristande jämnvikt i akvariet, de dog fan allihop. Men nu så när allt verkar ok så kommer de små rackarna så sakteliga tillbaka.
 
Sv: Snäckätare?

Vilken dubbelmoral, måna om andras men inte ta hand om sina egna snäckor.:D
Skaffa ett badkar.:D

Åh, du vet, andras små gullesniglar :love:, men egna små slemmiga odjur.:devil: :angel:

För övrigt anser jag att logisk konsekvens är överreklamerat. Det är allt jag har att säga i ärendet. :D
 
Sv: Snäckätare?

*Tant Kajsa tar fram akvarieboken*

Host harkel...

"Man avlägsnar dem för hand eller genom att gillra en fälla med ett salladsblad eller kokt spenatblad. Om detta placeras i akvariet på kvällen kommer det på morgonen dagen efter vara täckt med sniglar".


Själv har jag visst kört på bristande jämnvikt i akvariet, de dog fan allihop. Men nu så när allt verkar ok så kommer de små rackarna så sakteliga tillbaka.

Det kan vara värt ett försök om de blir fler. Misstänker dock att det kommer vara fler akvarieinvånare som diggar sallad. ;)
 
Sv: Snäckätare?

Jag skulle avråda från skunkbotia å det starkaste. Fruktansvärt bitska saker, tar inte ens in dem till butiken.
Bra brukar det fungera med grundligare slamsugning av botten, så avstannar förökningen. Vill du köra botior tycker jag Botia striata och Yasuhikotakia sidthimunki är trevligast. (Zebrabotia och dvärgbotia) Dock finns det risk för att de tar räkor.

Jag tror det får bli slamsugning. Igår var det storstädning i akvariet, och peppar peppar så ser man inte till några idag (slängde säkert en trettio stycken, som tur är verkar de gilla att sätta sig fast på växterna). Så med mer frekvent och noggrannare städning kan man kanske hålla dem stången, även om jag misströstar om att få bort dem helt.

Zebrabotior var väldigt vackra, men både de och dvärgbotior faller på att det är stimfisk. Vi har rätt liten bottenyta i akvariet eftersom det är åttkantigt, och en del av bottnen tas upp av en stor rot. Vi har redan en pansarklubb på sex stycken som bor där, ska det dessutom bo sex botior så lär det bli överbefolkning. En. max två fiskar till skulle man kunna ha, men jag gissar att botiorna helst vill vara fler än så?
 
Sv: Snäckätare?

En. max två fiskar till skulle man kunna ha, men jag gissar att botiorna helst vill vara fler än så?

Har man två så är det ok tycker jag. Visst diggar de säkert att vara sex st också, men de allra flesta köper två eller tre.
 
Sv: Snäckätare?

Skänk bort dom till sköldpaddsägare som nyttig kost :D
Om du inte hade bott i stockholm hade jag gärna kommit och hämtat en bytta :d
 
Sv: Snäckätare?

Har en slöjstjärt som käkar dem hejvilt om jag skulle få med någon från fiskaffären på någon växt.

De är ju inte så små men inte jätte stora heller.:rofl:
 
Sv: Snäckätare?

Slöjstjärtar blir väl uppåt 20 cm om de får leva, mitt akvarium är alldeles för litet för en sån bamse. Plus att de är känsliga och äter växter (och små goda körsbärsräkor, misstänke jag). Nej, guldfiskar får vänta tills jag har ett jätteakvarium med steninredning.
 
Sv: Snäckätare?

Men vad brutalt du uttrycker dig, änglamakerska låter bättre tycker jag.

Dessutom är det skillnad på mitt trasproletariat till kanelsnäckor och de välborna äppelsnäckor det var tal om i den andra tråden. Det är faktiskt skillnad på folk och folk, eller snäckor och snäckor snarare. Sådeså!
 
Sv: Snäckätare?

Lösningen är enkel.
Pressa sönder dom mot glasväggen. Fiskarna brukar älska varianten i kost och är du konsekvent under liten tid så försvinner dom helt. Snäckorna alltså.

LIA
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 300
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 370
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp