Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Visst är hon fin!!:love:

Jo, man sitter rätt bra i den ändå faktiskt!! Med rätt sadelgjord så. Och nysadlat ser det inte riktigt lika illa ut som efter ridning på bilden.

När jag köpte den så var det för att det var en av de kortaste bomlösa (enligt marknadsföringen iaf) och jag tror den är 50 cm faktiskt, så det är nog utformningen det är fel på. Och att den är stor i sig, tydligen. Man tänker mycket mer på det på kort än irl. Men det är så skumt för det är inte förrän nu i höst som den har börjat kännas så stor och fel och börjat glida!!:confused: I somras kändes den bra och låg stilla. Jag tror den har växt helt enkelt!!:p

En Kari Flex blir det så fort jag har råd, för jag får en riktigt bra magkänsla av dem!! Men först måste jag antingen sälja denna och Wintecen (vilket går väldigt trögt), eller vänta till början på februari eftersom jag får två löner då!!:banana: Så får ligga lågt ett tag och se vad som händer. Men den står högst på önskelistan!!;)

ST är jag med sugen på, men risken att den är för lång är väl större.... Specialbeställa skulle jag gärna göra, bara att jag kan inte rent ekonomiskt och att hästen är foderhäst och jag har redan köpt två sadlar på mindre än ett år. Missförstå mig inte, jag gör verkligen allt för den här hästen, men eknomiska gränser finns ju tyvärr...:(
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ja jättefin, gillar araber så himla vackra....
näe förstå det i våras när jag köpte min sadel låg den jättebra och gled knappt nånting för då hade han inte denna konstiga klotmage, trots att han är i bättre kondis och muskler nu men de måste ha varit det jäkla betet usch.nästa år ska han minsann inte gå på ett sånt gigantiskt bete nej usch.

jag red t.o.m långritt under 3 dagar i våras och hade massa packväskor o allt möjligt o då låg den jättebra då hade ja ju dött om den glidit fram efter 5 meter.

jaså shit är den verkligen 50cm....testa och mät imorn....i så fall är nog den utformningen riktigt hiskelig(allround antar jag)
kolla igen o gämför med min bild. på bild ser ju min sadel riktigt lagom lång ut för att va bomlös, snygg utformning av sadel den ser lixom inte lång ut.

ja o så e de för mej med att nu när den glider jag blir helt knäpp kan inte koncentera mig så oftast om jag tagit sadel så blir det att jag slänger av den och rider barbacka...tyvärr...lr jag har ju fått bra balans men har man köpt en sadel för hm ja...MKT pengar så vill man ju kunna använda den.

hoppas hästen blir smal snart annars bor inte sadel länge te hos mej tyvärr för den e ju hiskeligt skön.

oh va...har du med en wintec du dras med en sån hade jag med innan jag köpte denna o de va den som fick min häst att sluta trava bara 39cm lång men endå för lång=/.

men ja fick den såld rätt fort va e de för slags wintec? kanske kan hjälpa dej med lite säljtips;) PM:a om du e intresserad. har t.o.m fått sålt en gammal skruttig hoppsadel från 1800-kallt....haha.

jo jag har det med lite tomt i kassan igentligen så helst skulle jag vilja slippa specialbeställa och jag förstår verkligen att du inte vill det om hästen inte ens är din egen.
hur länge ska hon va hos dej då? jättesnällt att redan ha köpt 2 sadlar till den hästen ju.
hade hon ingen med när hon kom då?(kan tänka mig att den inte passade).
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Aha! Sorry - var en stund sen jag läste igenom hela. :angel:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Tycker din häst är riktigt snygg och trevlig :d

oh måste bara visa denna bilden bara för det
5813912.jpg
:love:

Pst sadeln+hästen i Aktion
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ja det va ju jättesmart gjort och snyggt dessutom:love: men en sak jag upptäckte va att (pst e de torsion du har?)
:angel: Nej, en pfiff...

eftersom din häst är så mycket större så har stropparna längre tid på sig att gå ihop från att sitta brett på sadeln, ner till att vara smalare vid sadelgjorden hoppas du fattar min otroligt bra beskrivning;)
som du ser på min bild så har jag inte ens hälften av den sträckan mellan sadel och sadelgjord.
så om ja sätter mina stroppar så brett så kanske de inte går ihop sig jämnt.

Det är inget problem, det du isf får göra är att låta den bakre stroppen luta MER framåt. Man får se till att tala om för sadelmakaren vid ungefär vilka hål som sadelgjorden skall ha ett visst mått mellan stropparna, så går det jättebra!

sen så såg jag att där stropparna är fästade ser lixom inte likadant ut på min sadel, jag har ju nån slags sned flärp över och flyttar jag fram stropparna så kansek de kommer utanför den? förstår du hm så himla svårt o beskriva med.

Nä, jag förstår faktiskt inte... :o Men ta man med sadeln till en sadelmakare så kan de ju hjälpa till med ideer och det borde ju gå att lösa, kanske inte så det ser likadant ut, men så att det ändå är snyggt!?

vad är det för sadelgjorde du använder för märkte idag att de spelar stor roll vilken sadelgjord man har.
det bästa vore nog en sån dressyrgjord med fästen som går som ett V och som kan "rulla" så att det anpassar sig efter hästen...undra om nån fattade nu:rofl: ;)

Jag har beställt en sådan gjord, den kommer i veckan! :) Det är helt klart smartast, särskilt när man har en sådan här lösning på stropparna... Hålen hamnar ju inte helt jämt hela vägen så det kan vara svårt att spänna perfekt...
Nu rider jag med hööks billiga neoprengjord utan resår. Den fungerar, men är långt ifrån optimal. (samma som du tro?)

Roligt att det är flera som tycker det ser bra med med sadeln! Jag är jättenöjd, det ser dessutom mkt "proffsigare" ut när stropparna sitter såhär :angel: (nog för att de enda som ser oss är en och annan älg i skogen, typ, men iaf! ;) )
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Hon hade en Stübben Rex som var utprovad när hon var nyinriden (ca 4 år sen) eller något senare. Jag vet inte säkert när. Den var det uteslutet att jag skulle kunna rida i för den är bara 15 tum!!;) Sen upptäckte jag att den var några bomvidder för trång.... Sista gången jag red henne i den hade hon avtryck efter schabraket hela dan sen!!:eek: Man såg varenda ruta!! Och hon var verkligen inte trevlig att rida i den...:crazy: Hon hade ju ändrat sig i kroppen sen sadeln blev utprovad och de började märkas i slutet på den sommaren när jag började rida henne (var hästvakt i tre veckor för att bestämma mig om jag ville ha henne på foder). I början så var det inga större problem med sadeln, mer än att jag inte fick plats i den. Men för trång var den säkert då med, men jag visste inget om sadlar då. Har kollat på en del Stübben men inte hittat nån som är bred nog.

Jag har haft henne i ett och ett halvt år nu och vi har kontrakt till i oktober nästa år. Men jag hoppas verkligen det kan bli så att jag får köpa henne!! Hon är underbar!!:bow: Och då ska jag leta reda på en bomsadel som är gjord för araber. Det finns ju flera märken, men de är ju så svåra att få tag i och alldeles för dyra nya.

Lånade en kompis islandssadel i vintras och det funkade jättebra!!

Ojdå, nu har jag bråttom till stan!!!:eek: Kommer inte ihåg vad jag egentligen skulle skriva i inlägget, men jag får väl återkomma!!:cool: :D
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jo det va ett bra tips, men jag skulle helst vilja ha en sadel som liknar en vanlig i möjligaste mån och speciellt viktigt är ju att den inte glider fram i första hand. för då kvittar det ju om den är kort för då irriterar den ju endå:smirk:

Men star trekk syns det ju inte på att dom är bomlösa!
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Om det är gjorden som är problemet så köp en som är svängd. (finns på bla hööks) Vet inte vad dom heter.....
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Hihi bara MÅSTE lägga ut bilden jag tog idag på min häst med den lilla barnsadel jag snackade om.

håll med om att den ser ju fasen lagom ut igentligen för hans rygg.
5829185.jpg
:rofl:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ja egentligen så gör den det...stackare med så kort rygg... jag ska aldrig mer gnälla på min pålles korta sadelläge...det är säkert 1dm längre..
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

mm jo du ska va glad för att ha en så "långryggad" häst.
men idag red jag med min torsion sadel o de kändes mycket bättre...han trivs väldigt bra i den och bara jag inte tänker så mycket så stör det oss inte(det är när jag tänker att det irriterar att den glider fram som jag förstör) för hästen verkar den iaf inte störa.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jo vid första anblicken håller jag med men bortse från shettisutförandet och titta på längden på sadeln så ser du att det inte finns så mycket utrymme för en sadel varken framför eller bakom sadel....?!
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Vad är det som stör när den glider fram?
Jag hade ioförsig plockat ur framvalvet på min sadel, men den störde minst om jag la den ganska långt fram. Störde faktiskt inte bogarna....
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ja vad är det för ras du har på din häst? hur lång är max anläggningsyta?
jag har ju testat en kari flex på min häst och det jag vet är att köp en i läder för de är kortare än de i mocka/nubuck.

Det är ingen skillnad på längden på Kari Flex i läder och den i mocka...
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Om det inte vore för att det behövs en sadel med längre vulster, så är den PERFEKT i storlek till din jättesöting :love:

Jag har också en Pfiff till min d-ponny, och jag har tagit ur både fram- och bakvalven då dom gav MEJ punkttryck, :cry: :cry:
Men den ligger som om den formgjutits på ponnyn efter ca 10-15 minuter då den värmts upp av både honom och mej.
Sen kan jag sitta och bara NJUTA i minst 2 TIMMAR utan problem :bump: :bump: :bump:

Trots att jag är reumatiker med onda leder :angel:

Pfiffens mått är:

ca 50 cm lång, men själva SITTYTAN är bara 20 cm lång :eek:

Har ökat det måttet till ca 35-40 cm när jag tog bort valven.

Om jag var du skulle jag ta och testa vad som händer om jag tog bort valven ett och ett... det kan ju faktiskt vara så att om dom är lite för "smala" så får hästens rörelser hela sadeln att glida.

Tyckte själv att sadeln kändes "vinglig" i sidled vid första ridturen innan jag tog bort valven.
Medans nu så skulle jag kunna sitta upp utan pall, ifall JAG kunde :angel: , utan att den skulle glida... eller åtmindstånde känns det så ;)

Jag köpte flera olika sorters anatomiskt utformade sadelgjordar, med och utan dubbla resårer, men ingen av dom passade någon av hästarna.
Så nu har jag enbart vanliga dressyrgjordar i tyg med dubbla resårer till alla hästarna.
Mest för att jag inte ska hamna i den situationen att den enda rena gjorden är en utan resårer och Lippan är den häst som ska ridas... det är den enda sortens gjord HON accepterar utan att få panik, därför är det hon som bestämmer vad för sorts gjordar som ska finnas för användning.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Fhoenix finns ju i minimodell för korta hästar. Kanske går att pröva?
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Det är ingen skillnad på längden på Kari Flex i läder och den i mocka...

jo jag har pratat med en återförsäljare och hon sa att de första som kom ut i mocka var mycket längre än de som finns i läder nu.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ja de vore kanske nåt....vad är Fhoenix och Pfiff för sadlar igentligen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Det varkar omöjligt att hitta en sadel jag vill ha, iallafall för max 10.000 (begagnad). Jag har hästar som Globus Gloi 36 passar bra...
2
Svar
26
· Visningar
5 711
Senast: walkaway-
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 902
Senast: HannaZ
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Utrustning Det är så att jag har två islandshästar varav den ena med extremt kort rygg(35cm anläggningsyta MAX han slutar trava om det är det...
2
Svar
27
· Visningar
7 988
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp