Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Vad är det som stör när den glider fram?
Jag hade ioförsig plockat ur framvalvet på min sadel, men den störde minst om jag la den ganska långt fram. Störde faktiskt inte bogarna....

nej det är nog att på islandhästar så vill vi ju sadla så långt bak att bogarna är fria(även om sadeln inte verkar störa hästen om den ligger på) så känns det av gammal vana som att man inte vill sitta precis bakom manken eller ja jag vet inte jag tycker det känns obihagligt att först sitta perfekt där jag lagt sadel, hästen kan röra sig optimalt och så glider sadeln fram så ja sitter en i en uppförsbacke o blä näe de känns inte riktigt bra.
tror de e varningsklockan som börjar ringa där(den inprogramerade) från när man red med bomsadel att sadeln inte ska ligga så långt fram.

får ta kort nåndag på hur de ser ut när den glidit fram.

fast jag bytte ju gjord, reså i ena änden och mer skumgummiliknande material.....45cm lång:angel: men den är underbar:love: sadeln sitter åtminstone stabilt dubbelt så lång tid som innan och glider inte fram lika långt skitbra sadelgjord.

men jag har tänkt på de, är det ingen risk att man kan dra åt för hårt så de blir jobbigt för dom när det är resårgjord(visseligen bara ena sidan)
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Om det inte vore för att det behövs en sadel med längre vulster, så är den PERFEKT i storlek till din jättesöting :love:

......................forts
.

hihi jaså du tycker det, men vad menar du med att det behövs en sadel med längre vulster? jag e nog lite trött nu men förstår inte riktigt hihi.

jahaaaa nej men spana in min sadel noga en gång till....bakvalvet är ihopsytt med själva sitsen så om jag drar i bakvalvet kan jag ta bort hela sitsen lixom, den är bara 50cm lång men hur bra som helst bara för att har man lite större bak så kan man lungt sitta på bakvalvet då det är jättemjukt och skönt...inget hårt trä där i eller så.

det är det jag tycker e väldigt bra med torsion island för folk varierar ju så mkt i byxstorl när man rider islandhäst och då kan större ryttare sitta på bakvalvet om de vill.

sen tycker jag sitsen är väldigt rymlig annars med.
och framvalvet tycker jag faktiskt är väldigt bra, tror de e gjort speicellt för att passa små breda islandhästar utan manke. för som det känns nu så känns det bra med nåt som håller upp ovanför manken och det verkar inte störa honom.

en sak ja gjort nyligen va att lägga i en handduck(ihopvikt) på varja sida i fickorna där paddarna är, framme vid framvalvet för när jag lägger sadeln där den ska ligga så lutar den ju framåt eftersom han är överbyggd och då tänker jag att om man höjer där så blir den ju i våg och borde inte glida lika mkt....
tror du det är okej?

ja min häst har ju ingen manke och så men jag har aldrig upplevet(vilken bomlösa jag än testat) att sadeln glidit på min häst även fast ja hoppar upp från backen dock e han inte så hög men den har glidit för en annan person så ja tror de beror på teckniken man har när man hoppar upp.

med tanke på att jag ett tag fick rida med gjorden hängade lös 10cm under magen (när ja inte orkade sadla om var 5e minut) och jag endå lyckades hålla mig kvar i busgalopp o riktigt flashig trav med stort steg så måste den va rättså stadig tycker man ju:angel:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Nu har jag inte riktigt orkat läsa alla långa inlägg men jag tycker mig se en tendens i att strunta i o svara på de som föreslår en ST?

Varför köper du inte en Star Trekk Espaniola??

De ger bogarna fria och är betydligt kortare än Torsion och dess kopior. Dessutom som det påpekats tidigare i tråden så går ST:arna att specialbeställa kortare.

Det är stadiga och sköna sadlar som ger bra stöd utan att hålla fast. VÄL värda sitt pris!! (Torsion är ju i samma prisklass med padd)
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

....bakvalvet är ihopsytt med själva sitsen så om jag drar i bakvalvet kan jag ta bort hela sitsen lixom, den är bara 50cm lång men hur bra som helst bara för att har man lite större bak så kan man lungt sitta på bakvalvet då det är jättemjukt och skönt...inget hårt trä där i eller så.

det är det jag tycker e väldigt bra med torsion island för folk varierar ju så mkt i byxstorl när man rider islandhäst och då kan större ryttare sitta på bakvalvet om de vill.

Bara en parantes, men i min Börjessadel kan man öppna dragkedjan och ta ut den hårda glasfiberbiten. Det har jag gjort, och lagt in skumgummi i stället. Tror att man kan göra så med många Torsionkopior, och det är ju praktiskt.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jo jag har pratat med en återförsäljare och hon sa att de första som kom ut i mocka var mycket längre än de som finns i läder nu.


Av erfarenhet vet jag att det finns vissa återförsäljare som inte riktigt verkar ha koll... om vi uttrycker det snällt :devil:

Det kan hända att de som tillverkades före juni i år var längre, men sedan den gjordes om i juni har den sett likadan ut, oavsett om den är i mocka eller läder. Och den görs fortfarande även i mocka btw.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Av erfarenhet vet jag att det finns vissa återförsäljare som inte riktigt verkar ha koll... om vi uttrycker det snällt :devil:

Det kan hända att de som tillverkades före juni i år var längre, men sedan den gjordes om i juni har den sett likadan ut, oavsett om den är i mocka eller läder. Och den görs fortfarande även i mocka btw.

jaså undra vilka det är du träffat på då men denna är hyffsat tillförlitlig om jag säger så.
denna har dessutom STOR koll.

men men skit detsamma. och ja jag vet att det fortfarande finns i mocka eller nubuck som de heter.
men jag får se om det stämmer om du eller jag har rätt när den nya lädersadeln kommer efter jul(en stallkompis köpt) då ska ja testa den på min häst o se om den e kortare än mocka/nubuck sadeln jag testade nu i höstas(som förövrigt va gigantisk).
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Nu har jag inte riktigt orkat läsa alla långa inlägg men jag tycker mig se en tendens i att strunta i o svara på de som föreslår en ST?

Varför köper du inte en Star Trekk Espaniola??

De ger bogarna fria och är betydligt kortare än Torsion och dess kopior. Dessutom som det påpekats tidigare i tråden så går ST:arna att specialbeställa kortare.

Det är stadiga och sköna sadlar som ger bra stöd utan att hålla fast. VÄL värda sitt pris!! (Torsion är ju i samma prisklass med padd)

jodå jag har svarat på de inläggen med och då svarade jag att jag helst vill ha en bomlössadel som likar en vanlig sadel i möjligaste mån, eftersom jag inte rider AR på heltid kan det kännas lite konstigt att när jag nästa år ska tävla, komma ridande i en sån på en islandhästtävling...annars verkar de väldigt sköna och bra.

jo de är ju i samma prisklass men nu äger jag ju redan en torsion.

sen har ju inte ST-E några benstöd de heller och ska jag ha en annan sadel så ska den nog ha benstöd tror jag inte så stora bara så att man inte flyger runt i sadeln.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Bara en parantes, men i min Börjessadel kan man öppna dragkedjan och ta ut den hårda glasfiberbiten. Det har jag gjort, och lagt in skumgummi i stället. Tror att man kan göra så med många Torsionkopior, och det är ju praktiskt.

jo det kan man i torsionsadlarna med men i torsionsadlarna är det en snidat träpommel i, jo jag har hört många som tar ut dom men jag tycker inte det verkar som att min häst störs av den med tanke på att hästen går som en klocka med denna sadel hur sadeln än ligger, bara jag som stör mig.
för jag vet inte om jag vågar ta ur pommeln eftersom den är så bra till för att hålla upp över manken.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jo jag har pratat med en återförsäljare och hon sa att de första som kom ut i mocka var mycket längre än de som finns i läder nu.

Jo, det stämmer!! Det skrev hon till mig med. Eller iaf att de fått in tre st som var extra korta, men kommer inte ihåg materialet i dem. Men det låter lite bekant ändå!!;)
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Hittade denna info nu om Fhoenix längd:
16" = 40,5 cm
17" = 44 cm
18" = 47 cm
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Fast om du ska tävla islandshäst så har ju kaupre den optimala sadeln! Gaitern! De har ju benstöd oxå.
Den går ju att specialbeställa om den är för lång för din lilla pållis.

Vad jag menade med att den är i samma prisklas som Torsion, var inte att du skulle köpa en ny Torsion utan att om du säljer din sadel så behöver du inte lägga så mycket emellan för att få en ST.

Lånar en bild från kaupre, hoppas de inte blir arga på mig.. Fast det är klart, så varm som jag pratar mig för deras sadlar så bör det inte vara något problem.. :cool:
gaiter.jpg


Engelsk, stöd och island! Vad kan bli bättre?
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jo den har jag ju funderat på men som jag fått som svar är att den är alldeles för lång för min häst dessutom är den väldigt stabil med så då går det inte att tulla på längsgränsen heller tyvärr...

eller hur kort menar du att man kan specialbetsälla? har de en 35centimetare ligger och skrotar i nåt hörn?;)
usch va svårt med sadlar...
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jaså undra vilka det är du träffat på då men denna är hyffsat tillförlitlig om jag säger så.
denna har dessutom STOR koll.

men men skit detsamma. och ja jag vet att det fortfarande finns i mocka eller nubuck som de heter.
men jag får se om det stämmer om du eller jag har rätt när den nya lädersadeln kommer efter jul(en stallkompis köpt) då ska ja testa den på min häst o se om den e kortare än mocka/nubuck sadeln jag testade nu i höstas(som förövrigt va gigantisk).

Jag har dem båda hemma, så jag kan mäta ikväll om du vill? Det är ju lite mer exakt att mäta dem med måttband :idea:

Jag vet inte hur du mäter tillförlitlighet, men den som jag menar har inte koll. Eller vad anledningen nu kan vara till felaktiga uppgifter... :devil:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Jo, det stämmer!! Det skrev hon till mig med. Eller iaf att de fått in tre st som var extra korta, men kommer inte ihåg materialet i dem. Men det låter lite bekant ändå!!;)

Det är ju stor skillnad på att specialbeställa en sadel jättekort jämfört med att säga att den som standard skulle vara kortare...
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Det är ju stor skillnad på att specialbeställa en sadel jättekort jämfört med att säga att den som standard skulle vara kortare...

Det var vad hon sa iaf. Sen vet jag inte om de var specialbeställda eller inte. Men jag antog att det var helt vanliga modeller hon fått in.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Men ring och prata med dem! Micke är super bra! De kan säkert hitta på nåt sätt att göra dig och pålle nöjda!

jo den har jag ju funderat på men som jag fått som svar är att den är alldeles för lång för min häst dessutom är den väldigt stabil med så då går det inte att tulla på längsgränsen heller tyvärr...

eller hur kort menar du att man kan specialbetsälla? har de en 35centimetare ligger och skrotar i nåt hörn?;)
usch va svårt med sadlar...
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Nu har jag inte läst alla inlägg emellan men jag har en häst med sadelläge på 37 cm och har en ST Comfort Shorty. Espaniolan är hacket kortare men Comforten fungerar mycket väl då den inte ligger på så mycket centrimetrarna längst fram och längst bak.

Och tro mig - den korta ryggen har varit ett MYCKET stort problem tidigare så om längden på Comforten skulle vara till nackdel så är det inget vi märker för denna sadel har varit räddningen för min hästs rygg som nu är precis lika bra som vilken annan hästs som helst.

Så testa en ST - de är riktigt korta och mycket sköna!

/Camilla
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Det varkar omöjligt att hitta en sadel jag vill ha, iallafall för max 10.000 (begagnad). Jag har hästar som Globus Gloi 36 passar bra...
2
Svar
26
· Visningar
5 709
Senast: walkaway-
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 902
Senast: HannaZ
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Utrustning Det är så att jag har två islandshästar varav den ena med extremt kort rygg(35cm anläggningsyta MAX han slutar trava om det är det...
2
Svar
27
· Visningar
7 988
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp