Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gullan86

Trådstartare
det är så att jag börjar få nog av min stora bomlösa sadel....

jag har en liten islandhäst med en rygg på MAX 35cm och det skulle vara bäst och sadel va typ 30:angel:

men just nu har jag en torsion som "bara" är 50cm lång, den kortaste torsion som finns och nästan den kortaste bolösa på marknaden med.
det är så att min torsion är så pass mjuk så den reagerar inte hästen något på.
har testat en kari flex och skulle gärna köpa den om det inte va för att den såg ut som jag vet inte vad på ryggen och hästen reagerade på den och visade att trots att det va en bomlös så va den för lång(mkt stabilare än torsionen).
så jag får harva vidare i min torsion.

det är inte det att torsion sadel är dålig, den är toppen och hur skön som helst MEN jag börjat bli kläpp på att den glider fram hela tiden + att nu när hästen är lite rund så kommer jag knappt åt med skänkarna(man sitter ju rätt brett)

jag fattar verkliogen inte varför det inte tillverkas korta bomlösa??? snälla jag behöver hjälp finns det någon kort bomlös sadel till min minihäst?
eftersom han är överbyggd vill jag helst ha en bomlös men tippsa gärna om bomsadlar som är korta med kan va bra att höra om....

vet någon hur man kan få tag på en extra kort sadel/bomlös? specialbeställa på nåt sätt men det får ju inte kosta 20 tusen max runt 10 000.

usch snälla snälla hjälp:bow:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Fråga Skuggi.... :idea: Nya Flexen är kanske kortare än gamla?
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Espaniolan är kort. Runt 40-43 cm :D Var det inte du som var såååå nöjd med torsion??
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jo är jättenöjd med den men finns det en kortare så skulle det ju inte skada eftersom jag har en sån extremhäst.

hade han haft längre rygg + inte sluttande rygg som gör så den glider + överbyggd + att sadelns stroppar är fästade långt bak= så hade allt varit perfekt....inget fel på sadeln annars.

men ja vet inte om allt beror på att jag stör mej för mkt på sadeln i allmänhet. jag gillar INTE när den glider fram och ligger på bogarna men ibland kan det ju bli en stor sak av en liten när man väl börjar störa sig på nåt så blir man helt hindrad att jobb hästen lixom.
hm vet inte...har nog vant mig vid att rida barbacka för mkt då man inte hindras av en sadel men det kan jag ju inte göra hela tiden...

usch va allt ska va jobbigt.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ohh varför ska man ha en så kortryggad häst, med kulmage som inte vill gå bort. usch och fy.

men när jag testade kari flexen så gled den knappt nåt p.g.a vart stropparna va fästade så bara stropparna sitt längre fram så skulle den inte glida hälften så mkt.

få väl klippa av och sy fast igen haha...
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Ta en titt på Karl ifrån Karlslund:idea: Det är den kortaste jag sett, vet dock ej hur lång. Samma model som Torsion, bra pris ca 4000:- Jättebra läderkvalite och mycket välgjord. Kommer ej i håg vad återförsäljaren hette:confused: . (islandhäststall) Jag tror att det går att hitta i andra trådar.....
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jag har en liten islandhäst med en rygg på MAX 35cm och det skulle vara bäst och sadel va typ 30:angel:

Självklart ska sadeln passa hästen, men i detta fall måste jag fråga - hur ska en ryttare få plats i en så kort sadel?
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Ta en titt på Karl ifrån Karlslund:idea: Det är den kortaste jag sett, vet dock ej hur lång. Samma model som Torsion, bra pris ca 4000:- Jättebra läderkvalite och mycket välgjord. Kommer ej i håg vad återförsäljaren hette:confused: . (islandhäststall) Jag tror att det går att hitta i andra trådar.....

Om man går in på www.karlslund-sadlen.dk så finns en lista på återförsäljare :idea:

Gullan:
Kari Flex går ju att få specialgjord, så kort man vill...
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Få stropparna flyttade hos en sadelmakare då. Vissa har stropparna på fel ställen.

Jag flyttade dem på en annan bomlös och nu passar den klockrent.

:D
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Min pfiff var 50 cm lång, lika som din torsion. Såg en Torsion barn i helgen och den är ännu kortare i hela sin längd, så får du plats med din rumpa i en sådan så är ju det ett alternativ. Sätet var inte så litet trots sadelns korta längd.

Espaniolan är inte 40 cm, det är anläggningsytan som är runt 40cm det är skillnad. Karis nya är ju runt 47 cm så det är inte så kort.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Det bästa du kan göra är att kontakta en sadelmakare och få antingen en sadel eller bomlös uppsydd efter de speciella mått som du är ute efter. En som jag vet är bra är Ami på Hällingsjö sadelmakeri.
Hälsningar L
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

kl

Även ST sadlarna går ju att specialbeställa.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Ta en titt på Karl ifrån Karlslund:idea: Det är den kortaste jag sett, vet dock ej hur lång. Samma model som Torsion, bra pris ca 4000:- Jättebra läderkvalite och mycket välgjord. Kommer ej i håg vad återförsäljaren hette:confused: . (islandhäststall) Jag tror att det går att hitta i andra trådar.....

Nej, det tror jag inte på. Jag har nämligen exakt samma problem som Gullan har, fast med Karl. Min häst är med kortryggad och kulmagad i perioder. Inte överbyggd dock, men sadeln åker fram hela tiden ändå.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ja visst är det otroligt irriterande man blir ju knäpp och hela koncentrationen störs.

men har du testat kari flex? det är ju synd att de ska va så långa för stropparna sitter fästade lång fram och när ja red med den gled den knappt nånting superbra..

tror att alla typer som ser snarlika ut som orginalet torsion har stropparna fästade sådär klantigt de tror väl att man har en smal häst *visslar*
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Det bästa du kan göra är att kontakta en sadelmakare och få antingen en sadel eller bomlös uppsydd efter de speciella mått som du är ute efter. En som jag vet är bra är Ami på Hällingsjö sadelmakeri.
Hälsningar L

ja det va ju ett bra tips för det är ju alltid nåt man stör sig på hos en sadel.
tack för tipset.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Min pfiff var 50 cm lång, lika som din torsion. Såg en Torsion barn i helgen och den är ännu kortare i hela sin längd, så får du plats med din rumpa i en sådan så är ju det ett alternativ. Sätet var inte så litet trots sadelns korta längd.

Espaniolan är inte 40 cm, det är anläggningsytan som är runt 40cm det är skillnad. Karis nya är ju runt 47 cm så det är inte så kort.

ja det tipset va med bra dockl tror jag det med att stropparna är fästade så klantigt endå kommer att bestå och jag står ut med en sadel som e såhär lång som 50 cm bar adne är mjuk och min häst accesppterar den, det värsta är nog att sitsen är för stor och att sadeln glider fram.

jag har typ 36-38 i byxor men ja tror ja har rätt liten rumpa för jag testade en dag att prova en sån ponny sadel på min häst och jag kunde t.o.m trycka ner rumpan i den utan problem och de va väl en 14-15 sits eller nåt sånt:angel:

men man ska ju såklart sitta bekvämt så en kari flex som har säte 15-16 skulle nog va perfekt för både hästen och mej...tyvärr kan ju inte så många andra mer bredbakade folk rida honom men han är ju liten och då får de ha små rumpor:angel:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

ja visst är det otroligt irriterande man blir ju knäpp och hela koncentrationen störs.

men har du testat kari flex? det är ju synd att de ska va så långa för stropparna sitter fästade lång fram och när ja red med den gled den knappt nånting superbra..

tror att alla typer som ser snarlika ut som orginalet torsion har stropparna fästade sådär klantigt de tror väl att man har en smal häst *visslar*

Har inte testat Kari Flex än, men hoppas på att få sålt mina sadlar snart så jag kan köpa mig en!! Så stropparna sitter vettigt på dem? För sadelgjordsläget på min häst ligger t.o.m något framför själva sadelläget....:crazy: Är jättesugen på en Kari Flex!! Har fått erbjudande om en ST med, men tror den blir lite stor på hästen. Risken finns iaf.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

jag kunde t.o.m trycka ner rumpan i den utan problem och de va väl en 14-15 sits eller nåt sånt :angel:
Ifrågasätter inte din storlek, men 30 cm är ändå bara 12 tum. 14 tum är ca 35 cm ... 12-tumssadlar är det väl inte ett sånt ruskigt stort utbud av?
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Men om hästen inte har besvär av den "långa" Torsion kanske det är bättre att försöka rätta till den än att leta annan bomlös?
Sitter sadelgjordstropparna fel så går de säkert att flytta. Det blir betydligt billigare än att köpa ny sadel.
// Linda
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Det varkar omöjligt att hitta en sadel jag vill ha, iallafall för max 10.000 (begagnad). Jag har hästar som Globus Gloi 36 passar bra...
2
Svar
26
· Visningar
5 704
Senast: walkaway-
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 902
Senast: HannaZ
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Utrustning Det är så att jag har två islandshästar varav den ena med extremt kort rygg(35cm anläggningsyta MAX han slutar trava om det är det...
2
Svar
27
· Visningar
7 988
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp