Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Har inte testat Kari Flex än, men hoppas på att få sålt mina sadlar snart så jag kan köpa mig en!! Så stropparna sitter vettigt på dem? För sadelgjordsläget på min häst ligger t.o.m något framför själva sadelläget....:crazy: Är jättesugen på en Kari Flex!! Har fått erbjudande om en ST med, men tror den blir lite stor på hästen. Risken finns iaf.

ja vad är det för ras du har på din häst? hur lång är max anläggningsyta?
jag har ju testat en kari flex på min häst och det jag vet är att köp en i läder för de är kortare än de i mocka/nubuck.

men för min häst (har bild) så va sadeln för lång han har max anläggningsyta 36cm och anläggningsyta på kari flex är 44cm. totala längd 50cm.
så den såg lite ut som ett hus på min häst, eftersom det är en bomlös så skadar det ju inte att den är lite längre än vad hästen kan ha i bomsadel men reagerar hästen(som min gjorde) på att den är för lång så är den ju uppenbarligen det för oss iaf.
men det är nog bara att testa om du har lite längre rygg på din så funkar det säkert.

ja jag tyckte iaf att stropparna sitter MKT bättre än på torsion modellerna(ja de varianterna av sadel med samma utseende) och det är jättesmart iaf för oss med islandhästar som ofta sadlar längre bak med eftersom stropparna inte kommer rakt under magen då.

såhär ser sadel ut liggandes på min häst:
4834033.jpg

dock ser min häst inte så överbyggd ut här men de e han(ca 1-2cm dock är det nog mest att ryggen är sluttande + rund mage som skjuter fram sadeln).
som du ser på bilden ligger sadeln kraftigt över bogarna + att den endå ligger lite långt bak. men som du även ser så är stropparna väldigt bra placerade, framför kulan och då är det ju ingen risk att den glider heller.

såhär ser det ut med min torsion sadel:
4832812.jpg

mkt mkt bättre bogfrihet trots att sadeln är lika lång(50cm) MEN som du ser så sitter ju sadelgjorden mitt på magen finns ju ingen chans att den stannar där utan den glider ju såklart fram till bakom frambenet och tar sadeln med sig.
och här syns lite tydligare att han är lite överbyggd för sadel lixom lutar lite framåt. om man tittar på sitsen. sen kommer mina skänklar bak på magen så hästen känner ju inte när ja skänklar.
annars världens skönaste sadel detta:love: och skulle säkert passa perfekt på en häst med lite längre rygg och ingen kulmage.
igentligen är ju sadel inte för lång eftersom de trycker bara där ja sitter men eftersom stropparna sitter så illa som de gör så...
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Ifrågasätter inte din storlek, men 30 cm är ändå bara 12 tum. 14 tum är ca 35 cm ... 12-tumssadlar är det väl inte ett sånt ruskigt stort utbud av?

det var en sådan här sadel som jag testade på hästen min:
4078.jpg

borde kanske ta kort nåndag och visa hur bra den passar:smirk: '
sadeln är från börjes. finns även i str 10 som är 25cm lång.

ja den va nog i str 12 för jag mätte sitsen och har för mig den va 30cm och jag vet inte hur men jag satt i den och red en sväng iaf.
och det kändes inte som att min rumpa trycktes ut åt alla kanter:rofl: men den är ju såklart för liten och dessutom anpassad för 30kilos barn eller nåt så man ska ju inte rida i en sån sadel om man är vuxen.

usch jätteful bild men här ser du lite hur stor bak jag har:angel: hittade ingen bättre bild. men tänk att min hästs anläggningsyta är 36cm max så förstår du hur kort han är. o att han bara är 126 i mkh så ja e nog inte så stor;) haha obs sitter på en vojlock i samma färg som mina ridbyxor.
3580433.jpg
ursäkta stor bild.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Flytta fram stropparna på sadeln du har! Det är enklaste och billigaste lösningen. Jag flyttade stropparna på min pfiff och det kostade inte många kr... Hos en sadelmakare kan du sj'lv bestämma exakt hur du vill att de skall sitta! :idea:

Så här satte jag mina, innan satt de likadant som på din sadel... Främre stroppen kunde dock varit ytterligare lite längre fram, kan jag säga nu i efterskott! :angel: :
5744278.jpg
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Tycker din häst är riktigt snygg och trevlig :d

Ni ser ut att vara ett mycket harmoniskt ekipage.

Men tänk dej då när jag red min b-ponny som ändå var lite högre än din... och min rumpa KRÄVER minst 17.5" och sadeln jag hade då var en passier som var 18.25" :eek:
Det fungerade tack vare att han lyfte ryggen så pass mycket när han gick i form att han t.o.m. kunde sätta inunder rumpan och det kändes som om man höll på och åka av baklänges över rumpan ner i backen.
Nu går han dock som ridskoleponny och trivs utmärkt med det.
Lilleman är en korsning mellan Welsh och 2 droppar fjord någonstans långt långt bak.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Hej!!

Det är en arab jag har, också med extremt kort rygg och tendens till kulmage.... Hon har stått ett par veckor nu pga ett överben och genast så har magen svällt... Men den brukar gå ned rätt fort när man börjar skritta. Sadelläget är väl en 36-38 cm högst.

Så här ser hon ut:
Utan sadel:


Med framgliden Karl:


Klickbara bilder!!
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Inget elakt menat men jag tycker att sadeln ligger alldeles för långt fram!
Bogarna får ingen frihet = förkortat steg = spänningar i bogarna.
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Ja mitt svar var nog inte så bra:o , den ser ju STOR ut! Söt pålle hur hög är hon? Karl såg mycket mindre ut på min arab (150 cm) /L
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Inget elakt menat men jag tycker att sadeln ligger alldeles för långt fram!
Bogarna får ingen frihet = förkortat steg = spänningar i bogarna.

Men hallå!!:angel: Det är ju precis det som är mitt problem och därför jag vill byta sadel!!:idea:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Ja mitt svar var nog inte så bra:o , den ser ju STOR ut! Söt pålle hur hög är hon? Karl såg mycket mindre ut på min arab (150 cm) /L

Hon är 1,44 högst och väldigt kort. Så nej, den är verkligen inte optimal på henne.... Det kändes jättebra i början med den innan den började glida fram. Men nu känns allt bara fel!!:(
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Men hallå!!:angel: Det är ju precis det som är mitt problem och därför jag vill byta sadel!!:idea:

Men hallå! :angel: Det visste väl inte jag heller! :idea:
För att härmas lite... :cool:

Men så bra! Då är vi överrens! ;)

Skaffa en ST - they rule!!! (iallafall hos mig!)
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Flytta fram stropparna på sadeln du har! Det är enklaste och billigaste lösningen. Jag flyttade stropparna på min pfiff och det kostade inte många kr... Hos en sadelmakare kan du sj'lv bestämma exakt hur du vill att de skall sitta! :idea:

Så här satte jag mina, innan satt de likadant som på din sadel... Främre stroppen kunde dock varit ytterligare lite längre fram, kan jag säga nu i efterskott! :angel: :
5744278.jpg

oooh, vad snyggt! :love:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Men hallå! :angel: Det visste väl inte jag heller! :idea:
För att härmas lite... :cool:

Men så bra! Då är vi överrens! ;)

Skaffa en ST - they rule!!! (iallafall hos mig!)

Men jag har skrivit om det i iaf två inlägg i den här tråden om du har läst hela!!;)
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Flytta fram stropparna på sadeln du har! Det är enklaste och billigaste lösningen. Jag flyttade stropparna på min pfiff och det kostade inte många kr... Hos en sadelmakare kan du sj'lv bestämma exakt hur du vill att de skall sitta! :idea:

Så här satte jag mina, innan satt de likadant som på din sadel... Främre stroppen kunde dock varit ytterligare lite längre fram, kan jag säga nu i efterskott! :angel: :
5744278.jpg

ja det va ju jättesmart gjort och snyggt dessutom:love: men en sak jag upptäckte va att (pst e de torsion du har?) eftersom din häst är så mycket större så har stropparna längre tid på sig att gå ihop från att sitta brett på sadeln, ner till att vara smalare vid sadelgjorden hoppas du fattar min otroligt bra beskrivning;)
som du ser på min bild så har jag inte ens hälften av den sträckan mellan sadel och sadelgjord.
så om ja sätter mina stroppar så brett så kanske de inte går ihop sig jämnt.

sen så såg jag att där stropparna är fästade ser lixom inte likadant ut på min sadel, jag har ju nån slags sned flärp över och flyttar jag fram stropparna så kansek de kommer utanför den? förstår du hm så himla svårt o beskriva med.
men annars väldigt bra tips det ska jag tänka på.

vad är det för sadelgjorde du använder för märkte idag att de spelar stor roll vilken sadelgjord man har.
det bästa vore nog en sån dressyrgjord med fästen som går som ett V och som kan "rulla" så att det anpassar sig efter hästen...undra om nån fattade nu:rofl: ;)

men iaf jag har som ni ser på bilderna nån slags neopren gjord utan resår och jättedumt gjord på nåt sätt för det är ju mkt bättre med såna gjordar där man först trär i stropparna genom några öglor sedan ner i sjävla spännet för då är det ju ingen risk att stropparna glider i sidled och gnager mot hästen.

testade iaf en sån gjord idag och me resår i ena änden, satt mycket bättre (på min andra häst dock) men den har glidit frma på honom med så ska testa på min egna häst om de verkar sitta bättre. i så fall ser jag ut såhär på söndag:banana: för då är det långritt/glöggritt och hoppas på att inte ha en sadel ja måste sadla om varje 5e meter:angel:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Tycker din häst är riktigt snygg och trevlig :d

Ni ser ut att vara ett mycket harmoniskt ekipage.

Men tänk dej då när jag red min b-ponny som ändå var lite högre än din... och min rumpa KRÄVER minst 17.5" och sadeln jag hade då var en passier som var 18.25" :eek:
Det fungerade tack vare att han lyfte ryggen så pass mycket när han gick i form att han t.o.m. kunde sätta inunder rumpan och det kändes som om man höll på och åka av baklänges över rumpan ner i backen.
Nu går han dock som ridskoleponny och trivs utmärkt med det.
Lilleman är en korsning mellan Welsh och 2 droppar fjord någonstans långt långt bak.

oj tack vilka fina ord:love: :bow:

ja oj shit då förstår jag att du hade liiiite problem om man säger så. va bra att det funkade och när hästen lyfter ryggen och jobbar såpass bra så är det ju ett tydligt tecken på att den inte störs av sadeln.
min häst vägrar använda ryggen om sadeln är till besvär för honom och det ska man ju se som ett gott tecken för då får han välja den sadel han trivs med för han visar mig ju så tydligt om han ej trivs med den.
hittils har han bara "godkänt":smirk: denna Torsion sadel jag har så man får väl härda ut med denna sadel ett tag till:banana:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Om trådskaparen är ute efter en väldigt kort sadel vore detta förslag at beakta, tycker jag med.

jo det va ett bra tips, men jag skulle helst vilja ha en sadel som liknar en vanlig i möjligaste mån och speciellt viktigt är ju att den inte glider fram i första hand. för då kvittar det ju om den är kort för då irriterar den ju endå:smirk:
 
Sv: Snälla hjälp, kort bomlös sadel???

Hej!!

Det är en arab jag har, också med extremt kort rygg och tendens till kulmage.... Hon har stått ett par veckor nu pga ett överben och genast så har magen svällt... Men den brukar gå ned rätt fort när man börjar skritta. Sadelläget är väl en 36-38 cm högst.

Så här ser hon ut:
Utan sadel:


Med framgliden Karl:


Klickbara bilder!!

oj va fin hon va....
men ja du har verkligen rätt sadeln ser ju dessutom gigantisk ut:o är inte den karl rättså lång endå för jag fick ju tag på den kortaste torsionliknande sadeln som fanns då iaf(en torsion island 50cm är den totalt) och ja tror 50cm skulle se destå kortare ut på din lilla häst.

för den där karl sadeln om du gämför utformningen på den och på min så ser du att igentligen är det ju okej för din sadel att ligga som den gör för där du sitter så stör det ju inte hästen, men halva sadeln ligger ju på halsen p.g.a att de utformat den så klantigt (tycker jag) min sadel har iaf mer bogfrihet eftersom den är skuren bakåt på nåt sätt eller hur?!.
så din är nog lite mer allround modell o då ser de ju ennu värre ut när den sen glidit fram.

men kan du inte testa en kari flex då tror den skulle ligga väldigt bra på din häst.
om hon inte visar att hon inte gillar den på nåt sätt så tror jag den iaf inte ser så gigantisk ut som denna du har nu och den glider iaf inte fram heller.
för sen har du en padd under den där sadeln med och då blir de ju ännu längre.

torsions standard modeller är typ 63cm totalt med padd inräknat det är ju fruktansvärt långt tycker jag....dubbelt så långt va ja behöver typ okej nästan:angel:

men annars så borde du kanske ta åt dej av det att man kan special beställa korta ST sadlar men usch va svårt det är med sadlar, även bomlösa...

ja hoppas bara de där tillverkarna upptäcker att de finns en marknad för små kortryggade hästar med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Det varkar omöjligt att hitta en sadel jag vill ha, iallafall för max 10.000 (begagnad). Jag har hästar som Globus Gloi 36 passar bra...
2
Svar
26
· Visningar
5 720
Senast: walkaway-
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 933
Senast: HannaZ
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Utrustning Det är så att jag har två islandshästar varav den ena med extremt kort rygg(35cm anläggningsyta MAX han slutar trava om det är det...
2
Svar
27
· Visningar
7 993
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp