Bukefalos 28 år!

Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

J

joeva

Är såååå ledsen, arg och förtvivlad...
Köpte häst, den första, för ca 5 mån sedan och nu är hästen kraftigt halt på båda fram (antagligen hovledinflammation) + halt på ett bakben. Vet. säger att bakbenshältan suttit där sen innan jag köpte hästen och att fram kan vara en reaktion på bakbenshältan. Men alla man pratar med säger olika.
Funderar nu på att reklamera och häva köpet. Undrar om det går att hävda dolt fel?
Tycker jättemycket om hästen men det känns som att detta inte kommer att bli bra. Ville ju börja tävla, rida och ha kul... inte ha en häst och den bara står vecka ut och vecka in. Hästen är såld som tävlingshäst i både hoppning och dressyr.
Hästen gick inte igenom första besiktningen (halt på samma bakben som nu) men gick igenom den andra (som var en gårdsbesiktning).
Snälla hjälp...!!! Hur ska jag göra?????????? Känner mig så otroligt deppig och ledsen för detta!!!!:confused::cry::cry:
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

usch låter inte roligt det där..

har ni kollat så det inte erlichia?


varför gör man en gårdsbesiktning om hästen redan har fått anmärkning? särskilt om den ska vara till tävling kollar man väl upp minsta lilla grej?
hästen står väl boxad?
du har väl varit på klinik? vad sa de?
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Förstår inte riktigt heller varför de bara gjordes en gårdsbes. när den visat hälta på första. Men gjort är gjort.

Om ni inte redan gjort en riktig utredning på klinik så tycker jag att ni ska göra det först och främst för att se om det ser lovande ut eller ej. Sen utifrån det fundera och kolla på hurvida man ska kämpa på eller försöka lämna tillbaka om man har rätt till det.

Håller tummarna för att de går bra för er
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Vad är erlichia?

Tyckte det var enklast att göra den andra besiktningen hemmavid för hästens skull. Dumt så här i efterhand...
Den står i sjukhage nu och är sprutat i båda hovlederna. Ja självklart har vi varit på klinik... två ggr tom. Ska dit för tredje ggr i nästa vecka och kolla om det har blivit bra i fram, annars får dom spruta en gång till. Är det bra så ska dom kolla bakbenet mera.
Det finns inget på röntgen ialla fall i benen...
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Nää... det var himla dumt att göra en gårdsbesiktning men som sagt gjort e gjort.... :(
Jo, hästen är nu under utredning!!
Ja, det är ju just det om man har rätt att lämna tillbaka???
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Vill inte göra dig deppig nu men på fem månader kan du ju mycket väl orsakat dig hovledsinflammationerna själv.
Det är väldigt vanligt att nya hästar blir halta när de bytt ryttare, utrustning och underlag.
Kan du inte lägga om träningsupplägget?
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Du kan nog glöma att det är ett dolt fel så det går inte att reklamera av den orsaken. Den var ju halt en gång redan innan köpet var klart då kan det inte bli dolt.
Om du sedan ändå kan häva köpet hänger lite på i vilken lagstiftning som du hamnar. Är Konusmentköplagen eller Köplagen?
Köplagen gäller om det är en privatperson du köpt hästen av och Konsumentköplagen om det är en näringsidkare som du köpt av.
Är det en privatperson du köpt av kan det bli väldigt svårt att häva köpet den lagstiftningen är inte lika hård och mycket kommer att hänga på vad som sgats och gjorts. Som exempel vem jar betalat och beställt besiktningarna och vem som var med på dem. Sedan just det att hästen redan visat felet vid den första ställer till det. Du är ju medveten om att den varit halt på det benet. Så rent juridiskt kan det nog komma till att den hältan borde undersökts mer innan köpet.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Ja, det kan ju vara så. Tycker ändå att jag tagit det rätt lugnt. Det känns inte så kul bara att den är halt redan efter 4-5 mån. :cry:
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Som Masse sa så kan det vara svårt att få häva köpet. Men måla inte :devil: på väggen innan hela utredningen av hästen är klar. Det kanske ordnar sig hur bra som helst även om det är jobbigt nu.

En bekant sprutade och sprutade sin häst på klinik och den tycktes aldrig bli riktigt hundra ändå, de kollade efter många månader även ryggen och det visade sig att det satt där och hade därmed inte alls suttit i benen från början.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Det är jättevanligt! Dessutom händer det lätt på hästar som säljs i tävlingskondition för då kör man igång i full fart direkt.

Jag köper en och annan häst och har nu, efter många år, lärt mig att ta det lite lugnt med nya hästar. Det är så mycket som ändras att det är lätt att det händer något.

Gillar du hästen för övrigt så är det nog värt att vänta på!
Gör en ordentlig utredning - kör igång igen sen lite försiktigt och tänk långsiktigt så ska du se att det blir toppen.:banana:
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Du kan nog glöma att det är ett dolt fel så det går inte att reklamera av den orsaken. Den var ju halt en gång redan innan köpet var klart då kan det inte bli dolt.
Om du sedan ändå kan häva köpet hänger lite på i vilken lagstiftning som du hamnar. Är Konusmentköplagen eller Köplagen?
Köplagen gäller om det är en privatperson du köpt hästen av och Konsumentköplagen om det är en näringsidkare som du köpt av.
Är det en privatperson du köpt av kan det bli väldigt svårt att häva köpet den lagstiftningen är inte lika hård och mycket kommer att hänga på vad som sgats och gjorts. Som exempel vem jar betalat och beställt besiktningarna och vem som var med på dem. Sedan just det att hästen redan visat felet vid den första ställer till det. Du är ju medveten om att den varit halt på det benet. Så rent juridiskt kan det nog komma till att den hältan borde undersökts mer innan köpet.

Ok, då vet jag.

Läste på Agrias hemsida så här
"En lättnad beträffande konsumentens börda att bevisa att felet är hänförligt till den tid säljaren stod faran för felet har införts i konsumentköplagen den 1 juni 2002. Om felet visar sig inom sex månader från riskens övergång presumeras felet ha uppkommit före köpet (s.k. dolda fel). "
Undrar vad som menas med det då?
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Det är jättevanligt! Dessutom händer det lätt på hästar som säljs i tävlingskondition för då kör man igång i full fart direkt.

Jag köper en och annan häst och har nu, efter många år, lärt mig att ta det lite lugnt med nya hästar. Det är så mycket som ändras att det är lätt att det händer något.

Gillar du hästen för övrigt så är det nog värt att vänta på!
Gör en ordentlig utredning - kör igång igen sen lite försiktigt och tänk långsiktigt så ska du se att det blir toppen.:banana:

Tack för ett bra svar! Det kan säkert vara så som du säger... Blir hästen bra så kommer jag att ta det VÄLDIGT lugnt!!!!
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Fel som man inte upptäcker genom vanlig undersökning, men här ska respektive ras svagheter vägas in. Tex om man köper ett fullblod som har en stark disposition för kissing spines bör man undersöka hästen med röntgen, för islänning te x spattröntgen. Alltså även här ställs krav på köparen, i dessa fall att ta reda på allt om rasen både postiva som negativa. Hade du köpt ett halvblod, men inte gjort en ryggröntgen, hade man kunnat hävda dolt fel inom ramen av 6 månader om detta hade konstaterats.

I ditt fall kan skadan inte räknas som dold, hästen uppvisade hälta vid första besiktning. I det läget borde man gjort en utredning på varför, man gjorde inte det utan besiktade om hästen efter vad jag förmodar en viss vila och får då en UA på samma bakben. Därefter acceptera du hästen och genomför köpet. Det innebär att du har accepterat även de besiktningar som gjordes, utav vem? Dig eller säljaren?
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Fel som man inte upptäcker genom vanlig undersökning, men här ska respektive ras svagheter vägas in. Tex om man köper ett fullblod som har en stark disposition för kissing spines bör man undersöka hästen med röntgen, för islänning te x spattröntgen. Alltså även här ställs krav på köparen, i dessa fall att ta reda på allt om rasen både postiva som negativa. Hade du köpt ett halvblod, men inte gjort en ryggröntgen, hade man kunnat hävda dolt fel inom ramen av 6 månader om detta hade konstaterats.

I ditt fall kan skadan inte räknas som dold, hästen uppvisade hälta vid första besiktning. I det läget borde man gjort en utredning på varför, man gjorde inte det utan besiktade om hästen efter vad jag förmodar en viss vila och får då en UA på samma bakben. Därefter acceptera du hästen och genomför köpet. Det innebär att du har accepterat även de besiktningar som gjordes, utav vem? Dig eller säljaren?

Jag förstår. Dom bedömde på kliniken (första bes.) att det inte fanns några skäl till att inte köpa om hästen gick igenom en andra bes. Var med på båda bes. men säljaren stod för kostnaden. Ja ja... jag har nu konstaterat att jag gjort flera misstag i alla fall. Det handlar om okunskap. Det är inte lätt när man ska köpa sin första häst. Kan bara hoppas nu på att hästen blir frisk!
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Ok, då vet jag.

Läste på Agrias hemsida så här
"En lättnad beträffande konsumentens börda att bevisa att felet är hänförligt till den tid säljaren stod faran för felet har införts i konsumentköplagen den 1 juni 2002. Om felet visar sig inom sex månader från riskens övergång presumeras felet ha uppkommit före köpet (s.k. dolda fel). "
Undrar vad som menas med det då?

Det betyder att om du har köpt hästen av en näringsidkare så finns det en bevislättnad för när felet har uppstått.
Man presumerar nämligen vid sådana köp att fel som har uppkommit inom 6 månader från köpet fanns där redan när man genomförde köpet.
Denna regel gäller alltså inte vid köp där både säljare och köpare är privatpersoner.

Har man inte försökt att fastställa varför den är halt på bakbenet och på så sätt behandlat det samtidigt?. Har man kollat ryggen?

Det är tyvärr vanligt att man behandlar symtomen men inte orsaken och då blir behandlingstiden onödigt lång ,och tyvärr, visar det sig ibland meningslös.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Hm, jag har läst att: Är hästen frisk när den köps (kontraktsmässigt som säljaren bedyrar + vet)så så är den det.
dvs det skall inte finnas några fel och då kan mycket väl dolda fel reklameras? Ponera att felet dessutom INTE sitter i bakbenet och i ryggen så är väl det i allra högsta grad ett dolt fel?
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Hm, jag har läst att: Är hästen frisk när den köps (kontraktsmässigt som säljaren bedyrar + vet)så så är den det.
dvs det skall inte finnas några fel och då kan mycket väl dolda fel reklameras? Ponera att felet dessutom INTE sitter i bakbenet och i ryggen så är väl det i allra högsta grad ett dolt fel?

Nja..

Fel föreligger om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta dvs förvänta sig.
Fel föreligger även om varans inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren lämnat.

Köparen har ju som sagts tidigare även en långt gående undersökningsplikt.
Detta innebär att man först måste ta reda på om det överhuvudtaget är ett fel i " juridisk mening" . Är hästen tex en äldre häst kan man kanske inte förvänta sig att den ska vara fri från brister etc.

Dolda fel är fel som inte kunnat upptäckas vid en grundlig besiktning MEN som fanns där när köpet genomfördes.

OM man lyckas fasttälla att de hältar hästen har är relaterade till fel ( lösa benbitar , sammanväxningar etc) som fanns där när köpet genomfördes ja då kan det ev vara ett dolt fel men som du beskrivit saken låter det tyvärr inte som om det är något du skulle kunna göra gällande.

I fatet ligger det dig att hästen var halt på detta bakben redan vid den första besiktningen, du borde då gjort en grundlig undersökning av vad detta beror på för att ha uppfyllt din undersökningsplikt.

Vidare som jag förstår dig nu har man inte hittat något ännu som förklarar inflammationerna/hältorna, då är det ju också svårt att hävda dolt fel.

Innan ni ens diskuterar detta med säljaren måste ni veta vad hältorna/inflammationerna i sig beror på. Bara inflammationerna i sig är inget dolt fel då de mycket väl kan ha uppkommit senare.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Nja..

Fel föreligger om varan avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta dvs förvänta sig.
Fel föreligger även om varans inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren lämnat.

Köparen har ju som sagts tidigare även en långt gående undersökningsplikt.
Detta innebär att man först måste ta reda på om det överhuvudtaget är ett fel i " juridisk mening" . Är hästen tex en äldre häst kan man kanske inte förvänta sig att den ska vara fri från brister etc.

Dolda fel är fel som inte kunnat upptäckas vid en grundlig besiktning MEN som fanns där när köpet genomfördes.

OM man lyckas fasttälla att de hältar hästen har är relaterade till fel ( lösa benbitar , sammanväxningar etc) som fanns där när köpet genomfördes ja då kan det ev vara ett dolt fel men som du beskrivit saken låter det tyvärr inte som om det är något du skulle kunna göra gällande.

I fatet ligger det dig att hästen var halt på detta bakben redan vid den första besiktningen, du borde då gjort en grundlig undersökning av vad detta beror på för att ha uppfyllt din undersökningsplikt.

Vidare som jag förstår dig nu har man inte hittat något ännu som förklarar inflammationerna/hältorna, då är det ju också svårt att hävda dolt fel.

Innan ni ens diskuterar detta med säljaren måste ni veta vad hältorna/inflammationerna i sig beror på. Bara inflammationerna i sig är inget dolt fel då de mycket väl kan ha uppkommit senare.

Vad mer kan man göra om hästen är friskförklarad efter andra bes. Men som du skriver så får jag vänta tills jag vet mer som sagt. Skulle det visa sig att att allt kommer från ryggen så får jag se då hur jag gör...
Just nu är det bara att hoppas att hästen blir frisk och att allt blir bra.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Innan ni ens diskuterar detta med säljaren måste ni veta vad hältorna/inflammationerna i sig beror på. Bara inflammationerna i sig är inget dolt fel då de mycket väl kan ha uppkommit senare.

Juridiken säger faktiskt något annat, felet ska reklameras så snart köparen får kännedom om det, utan dröjsmål alltså.

Det bästa är att reklamera direkt hästen börjar halta/uppföra sig konstigt, och sedan fördjupa det efterhand som man utreder om vad det är.

Nu tror jag det blir oerhört svårt att reklamera i juset det här fallet, det framgår inte hur mycket hästen kostat etc, det kan ju också ha betydelse för hur långt undersökningsplikten kan bedömas gå (röntgen etc). Men att hästen inte gått igenom första besiktningen och köparen trots detta valt att godkänna skicket efter gårdsbesiktning är ju inte direkt till köparens fördel.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp