Bukefalos 28 år!

Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Om hästen är ordentligt försäkrad så är det bra mycket enklare att använda den än att försöka häva köpet.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Usch så trist för dig, tycker verkligen synd om dig!

Du har ju fått många goda råd här i tråden, men en sak har inte nämnts vad jag sett. Har hästen visat hälta och/eller behandlats hos säljaren? Jag vet några hästaffärer där köparen bett om fullmakt att tala med försäkringsbolag eller veterinärer som behandlat hästen. Ngt du gjort? Alltså frågat säljaren om hästen haft skador innan du köpte den?

Är det en tävlingshäst så kan ju tävlingsstarter ge en hint om hästen varit skadad. Vet när jag köpte min häst för ett år sedan, jag gick in på förbundets sida och såg att hästen startat tävlingar regelbundet de sista två åren. Slutsats = säljaren var ärlig när hon sa att hästen inte varit skadad.

Ja, nu har det uppdagats att säljaren inte sagt allt utan hästen har haft exakt samma problem (hovledsinflammation) för ett par år sedan (talat med försäkringsbolaget) och det var inget säljaren upplyste om vid köpet och inte nu efteråt heller trots att jag ställt frågan. Snacka om att man är förbannad!!!!!:devil::devil::devil:
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Jag har varit med om att vara säljaren i detta läge och det är inte kul eller lätt att driva en process och dessutom kostar det mycket.

I mitt fall så hade hästen gått igenom en klinikbesiktning och röntgen u.a och köparen fick såklart inte häva köpet men det gick hela vägen till muntlig förhandling, vilket är steget innan rättegång.

Jag förstår att du är förbannad och i detta fall kan man nog säga att du blev lite lurad, tyvärr. Eller man ska väl inte säga lurad men din okunskap gjorde att du hamnade i denna sits. Nu är det bara att försöka göra det bästa av läget.

Vad kostade hästen?

Är den livförsäkrad för hela beloppet?

I ditt fall avråder jag starkt ifrån att dra igång en process utan istället försöka få hästen frisk alt. om den är jättesjuk få den utdömd och få ut livförsäkringen.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Man kan nog inte få en sämre start på sitt första hästägande.

Min häst hade jag i 1,5 år, han var friskförklarad i två veckor innan han gick omkull i hagen och slutligen fick tas bort. Inget av det gick på försäkring då jag inte hunnit byta travhästförsäkringen till en "vanlig".

Måla inte fan på väggen. Hästen kan bli bra.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Jag har varit med om att vara säljaren i detta läge och det är inte kul eller lätt att driva en process och dessutom kostar det mycket.

I mitt fall så hade hästen gått igenom en klinikbesiktning och röntgen u.a och köparen fick såklart inte häva köpet men det gick hela vägen till muntlig förhandling, vilket är steget innan rättegång.

Jag förstår att du är förbannad och i detta fall kan man nog säga att du blev lite lurad, tyvärr. Eller man ska väl inte säga lurad men din okunskap gjorde att du hamnade i denna sits. Nu är det bara att försöka göra det bästa av läget.

Vad kostade hästen?

Är den livförsäkrad för hela beloppet?

I ditt fall avråder jag starkt ifrån att dra igång en process utan istället försöka få hästen frisk alt. om den är jättesjuk få den utdömd och få ut livförsäkringen.

Ja, det är klart jag blivit "lurad" om säljaren inte upplyst mig om alla tidigare skador trots att jag frågat flera gånger. Det står heller inget om detta i köpekontraktet. Har inte säljaren skyldighet att upplysa om tidigare skador om denne känner till det???

Om du nu har varit i samma sits hade du också undanhållit info om hästens tidigare hälsotillstånd och varför då?

Hur slutade er tvist?

Det är väl självklart INGEN som vill processa... eller???
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Min häst hade jag i 1,5 år, han var friskförklarad i två veckor innan han gick omkull i hagen och slutligen fick tas bort. Inget av det gick på försäkring då jag inte hunnit byta travhästförsäkringen till en "vanlig".

Måla inte fan på väggen. Hästen kan bli bra.

Oj, vilken otur!!!! :eek:
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Det blir ju ord mot ord fast om det finns bevisat att hästen har haft skadorna förrut så är det ju lite lättare men det jag tror du faller på i detta fall är att den inte gick igenom första besiktningen och sen besiktades om med ny vet. och endast gårdsbesiktning. Den hade ju uppenbarligen problem med bakbenet redan första gången.

Självklart undanhöll jag inget till köparen för det fanns inget att gömma. Hästen hade aldrig varit halt innan och inte en spänn var uttagen på försäkringen.

Vår tvist slutade med att köparen insåg att h*n inte kunde vinna och la då ner stämningsansökan och kvar stod jag med mina advokatavgifter, jag orkade inte process om dem, på 8,500kr. Min enda glädje i det fallet var att h*n inte fick rätt och antagligen hade ännu större advokatkostnader än vad jag hade.

Har du kollat med säljaren om h*n är villig att ta tillbaks hästen?
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Det blir ju ord mot ord fast om det finns bevisat att hästen har haft skadorna förrut så är det ju lite lättare men det jag tror du faller på i detta fall är att den inte gick igenom första besiktningen och sen besiktades om med ny vet. och endast gårdsbesiktning. Den hade ju uppenbarligen problem med bakbenet redan första gången.

Självklart undanhöll jag inget till köparen för det fanns inget att gömma. Hästen hade aldrig varit halt innan och inte en spänn var uttagen på försäkringen.

Vår tvist slutade med att köparen insåg att h*n inte kunde vinna och la då ner stämningsansökan och kvar stod jag med mina advokatavgifter, jag orkade inte process om dem, på 8,500kr. Min enda glädje i det fallet var att h*n inte fick rätt och antagligen hade ännu större advokatkostnader än vad jag hade.

Har du kollat med säljaren om h*n är villig att ta tillbaks hästen?

Det är bevisat att hästen haft skadorna tidigare!!!
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Varför svara du inte på frågorna som man ställer?

Har du pratat med säljaren om h*n är villig att ta tillbaks hästen?

Om du läser mitt svar så skrev jag ju det:
fast om det finns bevisat att hästen har haft skadorna förrut så är det ju lite lättare
men jag skrev ju också att det inte är det du kommer fall på.

Därför är det också av intresse att veta HUR mycket du betalade för hästen eftersom man då kan avgöra om det kommer kosta mer än det smakar. OM hästen är så dålig att den inte kan bli frisk så kanske det är bättre att dömma ut den och OM den kan bli frisk så kanske det är värt att satsa på, du köpte ju ändå hästen för att du gillade den.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Jag vill ha en ordentlig gång att springa på, jag vill ha tillgång till lugn och ro när de lyssnar på lungor. Ridprov på vettigt underlag.

Och möjlighet att gå vidare med röntgen om det är något jag undrar över. Gårdsbesiktning är bara ett alternativ om köparen kräver det.

Men skiljer det sig i en ev tvist?

Jag har alltid gjort gårdsbesiktningar när jag köpt häst. Men vi har alltid haft tillgång till asfaltväg, ridban/ridhus och haft en vet. med mobil röntgen.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Beror på pris, är hästen dyr eller rasen kan anses vara predisponerad för ks, spatt etc kan röntgen anses ingå i undersökningsplikten.

Jag tycker det är stor skillnad mellan att få ett protokoll UA och att undersöka om hästen är frisk.

Vill jag verkligen veta vad jag köper åker jag ALLTID till klinik. Vill jag bara ha ett protokoll UA (för försäkringsbolag, export etc) tar jag en gårdsbesiktning.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Beror på pris, är hästen dyr eller rasen kan anses vara predisponerad för ks, spatt etc kan röntgen anses ingå i undersökningsplikten.

Jag tycker det är stor skillnad mellan att få ett protokoll UA och att undersöka om hästen är frisk.

Vill jag verkligen veta vad jag köper åker jag ALLTID till klinik. Vill jag bara ha ett protokoll UA (för försäkringsbolag, export etc) tar jag en gårdsbesiktning.

Som jag har fattat det och efter att ha pratat med fler än en vet. så behöver man inte göra en röntgen om det inte något man vill utreda eller som du skriver kanske kissing spines på fullblod eller spatt på islänningar, men annars ska man inte behöva det.

Jag upplevde det som att en gårdsbesiktning är minst lika bra som en klinikbesiktning. Man undersöker precis samma saker. Det är om man skulle behöva röntga som man kanske åker till klinik, vilket dom rek att jag inte behövde, röntga alltså!
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Jag trodde inte att försäkringsbolaget hade rätt att informera om tidigare skador på det viset.

Dessutom så brukar ju hästarna få en reservation.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

De har rätt att informera om tidigare skadehistorik efter fullmakt från tidigare ägaren.
Reservation ges bara om försäkringen bryts. Dvs en reservation kan inte sättas under pågående försäkringsperiod men däremot om försäkringen ändras eller tecknas i ett annat bolag.

Vad jag inte förstår är varför säljaren i det här fallet uppnebarligen hemlighållit tidigare skador och även på direkta frågor nekat till att hästen är behandlad tidigare och sedan går med på att försäkringsbolaget ändå lämnar ut infromation om att hästen är behandlad tidigare.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Vill jag verkligen veta vad jag köper åker jag ALLTID till klinik. Vill jag bara ha ett protokoll UA (för försäkringsbolag, export etc) tar jag en gårdsbesiktning.

Det du säger här är ju egentligen att den vet som gör en gårdsbesiktning gör en sämre bedömning än en klinikvet. Jag kan inte få det resonemanget att gå ihop riktigt.

Jag har varit på klink med en saluhäst jag hade. Vet. orkade inte göra arbetsprov för det regnade ute och han ville inte bli blöt. En allmänt slapp besiktning med vanligt böjprov. I det fallet struntade jag mest i vilket eftersom jag skulle sälja och visste att hästen var frisk.

Sen har jag gjort gårdsbesiktning med böjprov. Tufft arbetsprov på varierande underlag. Använt hakar o grepp, röntgat samt kollat med endoskopi i luftvägarna.

Jag tycker inte man kan vara riktigt så kattegorisk som du är.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

De har rätt att informera om tidigare skadehistorik efter fullmakt från tidigare ägaren.
Reservation ges bara om försäkringen bryts. Dvs en reservation kan inte sättas under pågående försäkringsperiod men däremot om försäkringen ändras eller tecknas i ett annat bolag.

Vad jag inte förstår är varför säljaren i det här fallet uppnebarligen hemlighållit tidigare skador och även på direkta frågor nekat till att hästen är behandlad tidigare och sedan går med på att försäkringsbolaget ändå lämnar ut infromation om att hästen är behandlad tidigare.

Det undrar jag oxå!!!!????
Säljaren har informerat en del men inte allt... framförallt inte om hovledsinfl.
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Skillnaden är att det är lättare att se rörelsestörningar på en riktig löpargång.
Jag har vid några tillfällen gått igenom samma häst först ute o sedan på klinik o det är stor skillnad.
PL
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Ja, nu har det uppdagats att säljaren inte sagt allt utan hästen har haft exakt samma problem (hovledsinflammation) för ett par år sedan (talat med försäkringsbolaget) och det var inget säljaren upplyste om vid köpet och inte nu efteråt heller trots att jag ställt frågan. Snacka om att man är förbannad!!!!!:devil::devil::devil:

Det är definitivt till din fördel. Köpare har undersökningsplikt, det vet nog i princip alla, men inte lika många är medvetna om att säljaren även har en UPPLYSNINGSPLIKT.
Har du pratat med säljaren? Vad säger han/hon om saken?
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Den stora skillnaden som jag ser det mellan gårdsbesiktning och klinikbesiktning är vilka förhållanden de utförs under.

Kliniker har bra löpargångar, även om man har tillgång till en rak asfaltsväg vid gårdsbesiktning så är det inte säkert att den är tillräckligt plan för att avslöja alla eventuella rörelseförändringar/ojämnheter i gången

Vid koll av ögon, tänder, hjärta, lungor m.m finns det på klinik oftast ett separat, avskiljt rum för dessa undersökningar, och det är långt ifrån alltid man kan få tag i en sådan lugn plats för detta vid en gårdsbesiktning

Dessutom ser jag det som en STOR fördel att besiktiga på klinik, då de har tillgång till röntgen o ultraljud om man vill fördjupa undersökningen av någon anledning
 
Sv: Snälla hjälp - Nu är hästen halt på tre ben redan efter 5 månader efter köp

Det är definitivt till din fördel. Köpare har undersökningsplikt, det vet nog i princip alla, men inte lika många är medvetna om att säljaren även har en UPPLYSNINGSPLIKT.
Har du pratat med säljaren? Vad säger han/hon om saken?

Vad innebär upplysningsplikten egentligen? Har försökt att hitta info om den...

Nja, både och... säljaren har varit informerad hela tiden om vad som har hänt hästen och jag har frågat om tidigare skador innan köpet, efter köpet och nu. Men säljaren har upplyst om EN annan tidigare skada men inte upplyst om just detta fel, sen finns det ytterligare uppkomna skador med i bilden...:mad:
Har inte pratat ännu med säljaren efter detta uppdagades.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 321
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 611
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp