Snälla ni hjälp mig nu.....

C

clownen

Vårat stoföl käkade i morse upp ett balsnöre :crazy: och vi hann tyvärr inte få tag i vare sig henne eller snöret innan det var ett faktum att så hade skett. Vad tror ni händer nu ? Kommer det att komma ut den vanliga vägen ( ca. 70-80 cm långt ) Jag är själv rädd att det är för långt för att klara av alla passager i tarmen...

Vet att detta inte är en fråga som har med avel att göra men det är ju härinne ni andra finns med erfarenhet av dessa små lustigkurrar....Någon som har erfarenhet av just detta fenomen hos föl ?

SUCK !!!

Helen
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

var det ett syntet (blått) eller ett naturligt (beigt) Enligt vår höbonde är det igen fara om hästen äter ett naturligt ,som vi har, då det bryts ner av magen innan det kommer ut. De blå kan det nog vara värre med. Har dock inte sett att en häst ätit upp det utan frågan har mer gällt vad händer om!...
Är också orolig för att det är för långt och ska trassla tills sig därinne
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Hej!

Jag har en unghingst, fyller två i januari, man får passa sig noga för, han äter upp allt i hans väg, så fort han lämnas obemärkt med något så slinker det ner i hans mage :crazy: Vem sa att bara getter äter allt de ser??? :smirk:

När han var endast några månader gammal käkade han upp ett blått syntetiskt balsnöre, det kom ut den naturliga vägen efter några dagar, lite hopskrynklad. Han har även ätit upp andra konstiga saker och jag blir aldrig förvånad när jag ser något i hans högar, man vet aldrig vad han får tag i även om jag har uppsikt över honom när han är i stallet... :crazy:
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Det var ett syntet snöre - inte den blå varianten utan den vita...

Ska kanske tillägga att fölungen är knappt 4 månader gammal...

Jag känner mig helt sjuk av oro då jag har väntat på ett stoföl efter den här hingsten i flera år och så gör hon så här...Hon är iofs högt försäkrad om det skulle bli nödvändigt med operation - men jag hoppas att det ska komma ut den naturliga vägen..

Funderar nu på att hälla i henne parafinolja så man smörjer upp tarmen ordentligt - frågan är hur mkt man ska hälla i henne ?

Helen :cry:
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Du får hålla utkik över henne så hon inte visar upp några koliksyptom eller avvikande beteende, men förmodligen så kommer den ut den naturliga vägen om några dagar :)
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

När han var endast några månader gammal käkade han upp ett blått syntetiskt balsnöre, det kom ut den naturliga vägen efter några dagar, lite hopskrynklad.
Tack ! Det var skönt att höra.

Helen
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Jag har hört att det är kossorna som är så känsliga för syntet-snörena. Skulle tro att det är för att dom är idisslare.
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Jag tror nog att Du kan hälla i rätt mkt paraffinolja, har själv använt det till glupska hundar och har aldrig fått ngn restriktion på hur mkt jag skall ge.

Har för övrigt haft en fyra-åring som åt upp ett helt svett täcke i frotté, det enda som fanns kvar av täcket var spännet och så mkt tyg att det gick att få ihop till en handduk. Han klarade sig bra, kunde inte ens märka att han fick ont i magen.

LYCKA TILL!
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

I det här fallet så hade jag nog varit ännu mer orolig om det hade varit sisalsnören och inte syntet då dom är mkt tarvare.

Syntet är ju trots allt glattare än Sisal. Egentligen så är det jst längden på snöret och alla passager i tarmarna som är otäck. Dessutom så är ju tarmarna flera meter långa och ska passeras.

Helen
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Jag tror nog att Du kan hälla i rätt mkt paraffinolja, har själv använt det till glupska hundar och har aldrig fått ngn restriktion på hur mkt jag skall ge.
:bow:

Har för övrigt haft en fyra-åring som åt upp ett helt svett täcke i frotté, det enda som fanns kvar av täcket var spännet och så mkt tyg att det gick att få ihop till en handduk. Han klarade sig bra, kunde inte ens märka att han fick ont i magen.
:eek: :rofl:

:bow:

Helen
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Jag var också sjukt orolig över det, och ringde veterinären eftersom det var det första jag såg honom äta upp. Vet tyckte jag skulle ha extra koll på honom, och jag kollade alla hans högar tills den kom ut, och det var inte bara balsnöret som kom ut så ungefär där begrep jag att han var en liten get...
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Oj! Har inget bra svar men håller tummarna för att det kommer ut utan problem.

Min 4-åring är av den glupska sorten och häromdagen när jag skulle rida så vände jag ryggen till en stund och sen såg jag hur det stack ut något litet ur munnen på honom. Snabbt som rackarns in med hela armen och halvt nere i halsen fick jag tag på kompisens ena ridhandske. Sprillans ny och hade kostat 500 spänn. Nu blev den bara lite blöt. Jobbigt att förklara att han ätit upp den! :crazy:

Minns förresten att mitt Landlordsto som 1-åring åt upp ett helt julpyntssnöre på ca 60 cm - du vet ett sånt med tunna ståltrådar i som man kan böja och forma som man vill. Jag var i USA och mina föräldrar ringde veterinär direkt. Hon sa åt dem att inte oroa sig och att INTE berätta för mig. Jag fick reda på det 2 år senare. :D Blev riktigt upprörd då också! Men snöret hittades aldrig så det måste kommit ut på nåt sätt, för hon blev aldrig dålig av det!

Håller alla tummar!

/C
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Min 4-åring är av den glupska sorten och häromdagen när jag skulle rida så vände jag ryggen till en stund och sen såg jag hur det stack ut något litet ur munnen på honom. Snabbt som rackarns in med hela armen och halvt nere i halsen fick jag tag på kompisens ena ridhandske. Sprillans ny och hade kostat 500 spänn. Nu blev den bara lite blöt. Jobbigt att förklara att han ätit upp den! :crazy:


/C

Ha ha ha.....

Tror inte det är det är så farligt med balsnöret. Ge föolisen lite olja så kommer det nog ut den naturliga vägen...
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Snabbt som rackarns in med hela armen och halvt nere i halsen fick jag tag på kompisens ena ridhandske.
:D Du får tänka på mitt föl att hon är nybörjare och dessutom yngre så hon har inte hunnit lägga sig till med så dyra vanor ännu ;)

Håller alla tummar!
:bow:

Helen
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Med tanke på fölets sk. omfång idag så föredrar jag att ge parafin :angel: :D

Tack !

Kom förresten på en annan sak- är det någon som har ett bra knep på hur man ska få i henne paraffinet ? Jag misstänker att det inte kommer att åka i av sig självt, då det inte smakar balsnöre :angel: .

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Du får spruta in det i munnen på henne, brukar inte vara några större problem.
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

...Själv har vi erfarenhet av glupska hästar som käkat både jul pynt och en gång såg vi nåt konstigt i ändan på en och ut kom en lång bit elband ( smalaste sorten)
Kan bara i efterskott skratta åt eländet men som gått bra i alla fall.
//Tina
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Du får spruta in det i munnen på henne, brukar inte vara några större problem.
:angel: Tänkte inte ens på det, men nu när du säger det så blir det ju genast självklart :D Jobbar ju tom. med sprutor....

Idag är det inte mkt som fungerar uppe knoppen ska jag säga :crazy:....

Helen
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Själv har vi erfarenhet av glupska hästar som käkat både jul pynt
och jag har haft en patient som käkade upp en julgranskula vid ett tillfälle :rofl:

Helen
 
Sv: Snälla ni hjälp mig nu.....

Tank pa att om snoret bara kommer ut lite i taget far man klippa av det lite i sander tills det kommit ut helt..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
42 228
Senast: LindgrenV
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 130
Senast: theJohanna
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 923
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp