Jag har liknande problem med resturangbesök. Mitt huvudproblem där är att min man lagar oftast godare mat än vad resturangerna gör. Då funderar man lite på vad man egentligen betalar för? Att slippa diska och att förbereda mat? Men maten smakar sämre än hemma? Är maten värd 300+ kr/rätt då? Tveksamt.Jag är nog både snål och sparsam.
Har levt på lite pengar och det sitter i även nu när jag som medelålders har en stabil ekonomisk tillvaro som sambo med gemensamt hem och gemensam ekonomi.
Ibland tycker sambon att jag är snål, till exempel om vi ska äta mat eller fika ute vill jag ha koll på vad det kostar.
För det känns så ovärt att köpa dyr glass för samma pris som ett restaurangbesök. Eller enkel middag på Ikea blir lika dyrt som om vi gått till en bättre och godare restaurang, då vill jag ju hellre lägga pengarna på en "riktig" restaurang.
Jag tror att jag helt enkelt vill få ut så mycket av pengarna som möjligt när vi väl "unnar oss".
Köper gärna saker på rea. T.ex sängramen vi precis köpte, vi har haft ett behov att dölja en tapetskada och funderat ett tag på att köpa en högre sängram som döljer. Så hade Ikea rea och en tillräckligt hög sängram kom ut för 500 kr. Den passade perfekt! Sådana fynd gör mig glad, men det måste klassa in som sparsam va?![]()
KL
Hur snål jag är beror på hur mycket pengar jag har. Har vi gott om pengar så bjuder jag gärna folk på mat, glass osv. Har vi dåligt om pengar så blir det inte något snacks, ingen bio, inget "extra" nånting. Nu ska vi förhoppningsvis slippa det, när vi båda jobbar.