Snart klar

Tiden går fort nu. Det är inte lång tid kvar på min utbildning. Sen är jag färdig grönyteskötare. Jag gillar inte ordet. Det jag associerar till det är att man sköter gräsmattor. Men det är ju så mycket mer än så. Jag föredrar ordet parkarbetare.

Redan innan jag började utbildningen kände jag att jag inte vill jobba praktiskt med att rensa ogräs, beskära träd, plantera och sånt. Den åsikten har inte ändrats. Jag har nog av sånt hemma.

Men vad ska jag jobba med då? Jag vet fortfarande inte. Det finns inget jag tycker är kul. Men måste ju ha ett jobb för att dra in pengar. Och det vore ju en fördel om jag inte hatar jobbet jag måste göra. När jag var ute på praktik så räknade jag timmar, dagar och veckor. Jag hatade varje morgon jag behövde åka iväg och jobba.

Men vilket jobb skulle jag kunna ha och stå ut med? Svår fråga faktiskt.
 

Vad finns det för positivt med att gräva och rensa ogräs? Jag hittar inget. Det är bara jobbigt och man får ont i kroppen.
Man får fort se resultat! Det är stor skillnad på före/efter. Man får vara utomhus. Det är härligt att jobba i jorden. Man får viss träning/motion. Jag kan fortsätta!

Om du får ont i ryggen skulle jag träna på fritiden för att stärka den. Det gör jag faktiskt minst en gång i veckan.
 
Det är ju det jag gör. Det är ett måste att jobba. Men vill ju inte ha ett jobb där jag vantrivs och räknar minuter tills jag får gå hem. Hur kul är det att vakna på morgonen om man hatar sitt jobb?
Om inget annat - om det VERKLIGEN inte finns något annat positivt med jobbet - så borde man i alla fall kunna känna sig nöjd över att göra en insats/göra nytta/bidra till ett bättre samhälle/eller något i den stilen. Vi arbetar ju alla för att vi BEHÖVS på något vis för att kuggarna ska hållas i rullning!

Om inte jag finns där på mitt jobb så kanske det inte finns någon som tar hand om läkarens barn. Om läkaren inte har någon som tar hand om barnet, kan läkaren inte gå till sitt arbete och ta hand om sjuka människor. Vi hänger alla ihop på något vis!
 
Vad finns det för positivt med att gräva och rensa ogräs? Jag hittar inget. Det är bara jobbigt och man får ont i kroppen.
Frågan är inte riktad till mig men jag svarar ändå: jag kan tänka mig att positiva saker med det är att man ser resultat av sitt arbete direkt (ett stort plus). Det blir fint när man rensar ogräs.
Man får motion samtidigt som man jobbar, också det ett plus.
Man kan tänka på annat samtidigt som man gräver eller rensar; t.ex lyssna på poddar eller musik och på så sätt pigga upp sin dag. Man kan prova olika metoder för att göra uppgifterna och sannolikt bestämma själv i vilken ordning man gör vad.

Man slipper oroa sig över jobbet hemma. Uppgifterna är väl definierade och stannar på arbetsplatsen. Man behöver inte ta hem buntar med papper att läsa hemma på kvällen och ingen ringer om orensade rabatter på semestern heller.

Några positiva sidor med uppgifterna. :)
 
Man får fort se resultat! Det är stor skillnad på före/efter. Man får vara utomhus. Det är härligt att jobba i jorden. Man får viss träning/motion. Jag kan fortsätta!

Om du får ont i ryggen skulle jag träna på fritiden för att stärka den. Det gör jag faktiskt minst en gång i veckan.
Resultatet betyder ingenting. Ogräset kommer bara tillbaka. Det är skönare att vara utomhus när man får ligga i hängmattan när solen skiner. Men jobba i gassande solsken eller pissregn är inget kul. Resten betyder ingenting heller.

Jag vill som sagt inte jobba.

Om inget annat - om det VERKLIGEN inte finns något annat positivt med jobbet - så borde man i alla fall kunna känna sig nöjd över att göra en insats/göra nytta/bidra till ett bättre samhälle/eller något i den stilen. Vi arbetar ju alla för att vi BEHÖVS på något vis för att kuggarna ska hållas i rullning!

Om inte jag finns där på mitt jobb så kanske det inte finns någon som tar hand om läkarens barn. Om läkaren inte har någon som tar hand om barnet, kan läkaren inte gå till sitt arbete och ta hand om sjuka människor. Vi hänger alla ihop på något vis!
Nej. Känner mig aldrig nöjd.
 
Resultatet betyder ingenting. Ogräset kommer bara tillbaka. Det är skönare att vara utomhus när man får ligga i hängmattan när solen skiner. Men jobba i gassande solsken eller pissregn är inget kul. Resten betyder ingenting heller.

Jag vill som sagt inte jobba.


Nej. Känner mig aldrig nöjd.
Går af/FK med på att du inte jobbar, skit i det 🤷 men då får du kanske vara beredd på att leva fruktansvärt snålt, alternativt flytta till en billig lägenhet.
 
Det kan ju vara en idé.

Jag spontansökte till en handelsträdgård förra vintern och erbjöd mig att även ta hand om deras hemsida (som låg nere) samt Instagram.
Det är ju toppenbra! Fick du någon återkoppling från dem? Annars är det kanske läge att ta en ny kontakt!
 
Sök inte jobb då om du inte vill jobba, det är ju upp till dig vad du gör på dagarna.
Jag måste ju trots att jag inte vill. Och ska man ändå jobba så kan det väl ändå få vara ett jobb jag inte lider av eller tycker är plågsamt.
Vad tänker du att du ska göra då, istället för att jobba?

En inkomst måste vi alla ha liksom.
Jag fattar att man måste jobba. Det har jag inte sagt emot. Men jag vill inte. Särskilt inte vissa jobb.
 
Går af/FK med på att du inte jobbar, skit i det 🤷 men då får du kanske vara beredd på att leva fruktansvärt snålt, alternativt flytta till en billig lägenhet.
Men för fan. Jag har aldrig någonstans sagt att jag inte kommer att jobba. Jag har bara inte lust med det. Och det är inte samma sak.
Det är ju toppenbra! Fick du någon återkoppling från dem? Annars är det kanske läge att ta en ny kontakt!
Nej, ingen återkoppling alls.
 
Resultatet betyder ingenting. Ogräset kommer bara tillbaka. Det är skönare att vara utomhus när man får ligga i hängmattan när solen skiner. Men jobba i gassande solsken eller pissregn är inget kul. Resten betyder ingenting heller.

Jag vill som sagt inte jobba.


Nej. Känner mig aldrig nöjd.
Du får pengar så du kan bo kvar och även råd att ha kvar katterna genom att jobba och få en lön.
 
Ja. Och?

Måste man ta ett jobb man hatar menar du eller kan det gå lika bra med något man står ut med?
Ibland får man ta det man får, oavsett vad man personligen tycker om uppgifterna.

När man får mer arbetserfarenhet, kommer igång med att jobba (blir varm i kläderna och van vid olika uppgifter) är det lättare att byta till något som kanske är roligare och mer stimulerande.

Någonstans ska man ju börja, tänker jag. I en ny bransch KAN DET VARA svårt att få ett väldigt bra jobb direkt.
 
Senast ändrad:
Det känns som att din sjukdom ger sig tillkänna en hel del just nu, @Wille :heart Ta hand om dig!

…och på temat, så kan man såklart hitta jobb man verkligen gillar och inte bara står ut med. Själv är jag väldigt lustdriven i allt jag gör, och vill inte bara jobba för pengarna utan för att även fylla arbetstiden med sådant som roar och utvecklar mig. Men så länge din depression håller dig nere, så är det förstås svårt att tänka positivt.
 
Varför gå en utbildning med en inriktning som du inte vill jobba inom eller för att plugga vidare?
Behöver inte svara.
Jag har ju gjort det. Eller, jag hade nog kunnat jobba inom det om jag fått jobb innan jag gick tillbaka till nuvarande yrke. Nu vill jag inte alls jobba med det jag pluggade då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 892
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 899
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jag går just nu en utbildning inom naturbruk med inriktning trädgård och anläggning. Vi ska lära oss om växter, anläggning och hur man...
Svar
8
· Visningar
706
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp