Snart klar

Tiden går fort nu. Det är inte lång tid kvar på min utbildning. Sen är jag färdig grönyteskötare. Jag gillar inte ordet. Det jag associerar till det är att man sköter gräsmattor. Men det är ju så mycket mer än så. Jag föredrar ordet parkarbetare.

Redan innan jag började utbildningen kände jag att jag inte vill jobba praktiskt med att rensa ogräs, beskära träd, plantera och sånt. Den åsikten har inte ändrats. Jag har nog av sånt hemma.

Men vad ska jag jobba med då? Jag vet fortfarande inte. Det finns inget jag tycker är kul. Men måste ju ha ett jobb för att dra in pengar. Och det vore ju en fördel om jag inte hatar jobbet jag måste göra. När jag var ute på praktik så räknade jag timmar, dagar och veckor. Jag hatade varje morgon jag behövde åka iväg och jobba.

Men vilket jobb skulle jag kunna ha och stå ut med? Svår fråga faktiskt.
 

Men för fan. Jag har aldrig någonstans sagt att jag inte kommer att jobba. Jag har bara inte lust med det. Och det är inte samma sak.

Nej, ingen återkoppling alls.
Sorry, men jag blir lite frustrerad. AF har väl stått för din utbildning? Dvs skattebetalarna. Och du kan egentligen inte tänka dig att jobba med det du blivit utbildad till? Jag blir faktiskt lite sur. Jag bjuder gärna på lite av mina skattepengar till utbildning, om det går till folk som faktiskt vill ha den! Och det leder till arbete som gör att personen som fått den börjar betala skatt. Men att du inte ens är intresserad av arbetet!? Det känns inte alls bra.
 
Om inget annat - om det VERKLIGEN inte finns något annat positivt med jobbet - så borde man i alla fall kunna känna sig nöjd över att göra en insats/göra nytta/bidra till ett bättre samhälle/eller något i den stilen. Vi arbetar ju alla för att vi BEHÖVS på något vis för att kuggarna ska hållas i rullning!

Om inte jag finns där på mitt jobb så kanske det inte finns någon som tar hand om läkarens barn. Om läkaren inte har någon som tar hand om barnet, kan läkaren inte gå till sitt arbete och ta hand om sjuka människor. Vi hänger alla ihop på något vis!
Precis, indirekt hjälper alla alla på något vis.
 
Sorry, men jag blir lite frustrerad. AF har väl stått för din utbildning? Dvs skattebetalarna. Och du kan egentligen inte tänka dig att jobba med det du blivit utbildad till? Jag blir faktiskt lite sur. Jag bjuder gärna på lite av mina skattepengar till utbildning, om det går till folk som faktiskt vill ha den! Och det leder till arbete som gör att personen som fått den börjar betala skatt. Men att du inte ens är intresserad av arbetet!? Det känns inte alls bra.
Men verkligen.
Jag har varit med i några rekryteringsprocesser när vi anställt och jag skulle backa direkt om en kandidat visade ens en bråkdel av inställningen som @Wille har i den här tråden.

Jag förväntar mig inte att alla mina kollegor älskar sina jobb men jag förväntar mig att alla bidrar med positiv energi och vill göra en så bra insats som möjligt under arbetstid.

Wille, jag vet av egen erfarenhet att man kan komma långt utan utbildning och erfarenhet så länge man har viljan, ambitionen och en positiv inställning. Har man inte någon relevant utbildning men ändå vill skaffa sig ett bra jobb får man helt enkelt vara beredd på att hugga i och arbeta sig upp. Det innebär att man i början får ta tråkiga arbetsuppgifter för att visa vad man går för och längre fram kunna avancera.

Ingen kommer att ge dig ett roligt och välbetalt arbete gratis.
 
Men verkligen.
Jag har varit med i några rekryteringsprocesser när vi anställt och jag skulle backa direkt om en kandidat visade ens en bråkdel av inställningen som @Wille har i den här tråden.

Jag förväntar mig inte att alla mina kollegor älskar sina jobb men jag förväntar mig att alla bidrar med positiv energi och vill göra en så bra insats som möjligt under arbetstid.

Wille, jag vet av egen erfarenhet att man kan komma långt utan utbildning och erfarenhet så länge man har viljan, ambitionen och en positiv inställning. Har man inte någon relevant utbildning men ändå vill skaffa sig ett bra jobb får man helt enkelt vara beredd på att hugga i och arbeta sig upp. Det innebär att man i början får ta tråkiga arbetsuppgifter för att visa vad man går för och längre fram kunna avancera.

Ingen kommer att ge dig ett roligt och välbetalt arbete gratis.
Men precis! Det räcker att ha en person i en arbetsgrupp på 20 personer som "hatar sitt jobb". Den personen kommer förpesta samvaron för samtliga som arbetar!
 
Sorry, men jag blir lite frustrerad. AF har väl stått för din utbildning? Dvs skattebetalarna. Och du kan egentligen inte tänka dig att jobba med det du blivit utbildad till? Jag blir faktiskt lite sur. Jag bjuder gärna på lite av mina skattepengar till utbildning, om det går till folk som faktiskt vill ha den! Och det leder till arbete som gör att personen som fått den börjar betala skatt. Men att du inte ens är intresserad av arbetet!? Det känns inte alls bra.

Jag tror att du får tänka på att @Wille är deprimerad och då kan det mesta kännas för djävligt och omöjligt. Att hon skriver att hon helst hade sluppit jobba är inte samma sak som att hon planerar att skita i att söka jobb. I så fall hade hon nog inte startat den här tråden. Var lite ödmjuk inför att andra inte har det lika lätt i livet när det kommer till att jobba och var glad för att du är frisk och har energi nog till att jobba mer än heltid men tänk på att alla inte fungerar på det sättet.

Kl.

Jag tycker verkligen inte att det är konstigt att man vill ha ett jobb som är roligt, speciellt om man har en sjukdom som begränsar ens energi. I ditt fall @Wille kanske du kan försöka ge det ett år, försöka få ett jobb som du kan stå ut med och om det känns helt ohållbart efter 1 år kanske börja funderna igen. Du har kanske hunnit bli frisk tills dess och då kan du leta jobb som känns roliga.

Vad finns det för typ av jobb du kan söka när du är klar med utbildningen? Verkar det lätt att få jobb?
 
Jag tror att du får tänka på att @Wille är deprimerad och då kan det mesta kännas för djävligt och omöjligt. Att hon skriver att hon helst hade sluppit jobba är inte samma sak som att hon planerar att skita i att söka jobb. I så fall hade hon nog inte startat den här tråden. Var lite ödmjuk inför att andra inte har det lika lätt i livet när det kommer till att jobba och var glad för att du är frisk och har energi nog till att jobba mer än heltid men tänk på att alla inte fungerar på det sättet.

Kl.

Jag tycker verkligen inte att det är konstigt att man vill ha ett jobb som är roligt, speciellt om man har en sjukdom som begränsar ens energi. I ditt fall @Wille kanske du kan försöka ge det ett år, försöka få ett jobb som du kan stå ut med och om det känns helt ohållbart efter 1 år kanske börja funderna igen. Du har kanske hunnit bli frisk tills dess och då kan du leta jobb som känns roliga.

Vad finns det för typ av jobb du kan söka när du är klar med utbildningen? Verkar det lätt att få jobb?
Jättebra skrivet!
 
Jag tror att du får tänka på att @Wille är deprimerad och då kan det mesta kännas för djävligt och omöjligt. Att hon skriver att hon helst hade sluppit jobba är inte samma sak som att hon planerar att skita i att söka jobb. I så fall hade hon nog inte startat den här tråden. Var lite ödmjuk inför att andra inte har det lika lätt i livet när det kommer till att jobba och var glad för att du är frisk och har energi nog till att jobba mer än heltid men tänk på att alla inte fungerar på det sättet.

Kl.

Jag tycker verkligen inte att det är konstigt att man vill ha ett jobb som är roligt, speciellt om man har en sjukdom som begränsar ens energi. I ditt fall @Wille kanske du kan försöka ge det ett år, försöka få ett jobb som du kan stå ut med och om det känns helt ohållbart efter 1 år kanske börja funderna igen. Du har kanske hunnit bli frisk tills dess och då kan du leta jobb som känns roliga.

Vad finns det för typ av jobb du kan söka när du är klar med utbildningen? Verkar det lätt att få jobb?
Jag tycker det är imponerande att @Wille lyckades utföra utbildningen trots att hon mår som hon gör. Det hade inte jag gjort. När jag var i det läget så klarade jag ingenting. Så jag är faktiskt väldigt impad.
 
Varför gå en utbildning med en inriktning som du inte vill jobba inom eller för att plugga vidare?
Behöver inte svara.
Jag tänker att det kunde leda vidare till något annat även om utbildningen inte var spot on. Jag måste ju börja någonstans. Och det fanns inget annat att välja.
@Wille varför pluggade du till något du ändå inte vill jobba med? Om du nu hatar det och tycker att det är plågsamt alltså.
Se svar ovan.
Dags att påminna dem om dig och din kompetens igen! Har de en aktiv Instagram nu?
Om nej; ta upp det när du hör av dig igen!
Det går inte att få tag i dem på vintern. De har stängt och sist jag provade att mejla dem så fungerade inte deras mejl. Deras instagram är inte så aktiv. Och deras webbplats fungerar inte nu heller.
Vilka jobb hatar du inte och kan tänka dig stå ut med?
Jobb där jag får använda mina styrkor och får mental stimulans. Är ju rätt bra på data, hantera mejlsystem och sånt. Jag har fått rycka in på mitt gamla jobb ett par gånger det här året för att de behövt min hjälp att lösa problem de inte kunnat lösa själva. Och det har jag trivts med. Gillar att jobba med huvudet, inte med kroppen.

Trädgårdsdesign är också något som skulle kunna passa. Tyvärr kostar en sådan utbildning 125000 och de pengarna finns inte. Skulle också kunna tänka mig att plugga till landskapsarkitekt eller något sådant, men hindras av min ångestproblematik. Tror inte jag klarar att flytta till Skåne för att plugga.
Jag tror att du får tänka på att @Wille är deprimerad och då kan det mesta kännas för djävligt och omöjligt. Att hon skriver att hon helst hade sluppit jobba är inte samma sak som att hon planerar att skita i att söka jobb. I så fall hade hon nog inte startat den här tråden. Var lite ödmjuk inför att andra inte har det lika lätt i livet när det kommer till att jobba och var glad för att du är frisk och har energi nog till att jobba mer än heltid men tänk på att alla inte fungerar på det sättet.

Kl.

Jag tycker verkligen inte att det är konstigt att man vill ha ett jobb som är roligt, speciellt om man har en sjukdom som begränsar ens energi. I ditt fall @Wille kanske du kan försöka ge det ett år, försöka få ett jobb som du kan stå ut med och om det känns helt ohållbart efter 1 år kanske börja funderna igen. Du har kanske hunnit bli frisk tills dess och då kan du leta jobb som känns roliga.

Vad finns det för typ av jobb du kan söka när du är klar med utbildningen? Verkar det lätt att få jobb?
Parkarbete. Det lär finnas jobb. Annars hade inte utbildningen funnits.

Tyvärr är det mesta säsongsjobb.
 
Jag tänker att det kunde leda vidare till något annat även om utbildningen inte var spot on. Jag måste ju börja någonstans. Och det fanns inget annat att välja.

Se svar ovan.

Det går inte att få tag i dem på vintern. De har stängt och sist jag provade att mejla dem så fungerade inte deras mejl. Deras instagram är inte så aktiv. Och deras webbplats fungerar inte nu heller.

Jobb där jag får använda mina styrkor och får mental stimulans. Är ju rätt bra på data, hantera mejlsystem och sånt. Jag har fått rycka in på mitt gamla jobb ett par gånger det här året för att de behövt min hjälp att lösa problem de inte kunnat lösa själva. Och det har jag trivts med. Gillar att jobba med huvudet, inte med kroppen.

Trädgårdsdesign är också något som skulle kunna passa. Tyvärr kostar en sådan utbildning 125000 och de pengarna finns inte. Skulle också kunna tänka mig att plugga till landskapsarkitekt eller något sådant, men hindras av min ångestproblematik. Tror inte jag klarar att flytta till Skåne för att plugga.

Parkarbete. Det lär finnas jobb. Annars hade inte utbildningen funnits.

Tyvärr är det mesta säsongsjobb.
Genom att ta ett jobb där du tittar på klockan hela tiden för att jobba dej fram till det du vill eller plugga vidare på utbildning som du innan tyckt varit för lång bort?

Får be om ursäkt för att jag missuppfattat och trott att inget av det var något du har haft planer på.
 
Alltså, jag orkar ju inte riktigt.

Nej, det är ju en annan sak. Att inte fysiskt orka (jag är själv för trasig för att göra mer än det jobbet kräver av mig just nu).

Men du frågade efter vad som var positivt med grävande och ogräsrensning, och det var vad jag svarade på. Jag hade gärna ägnat mig mer åt sådant arbete, där jag kan låta tankarna vandra och ha en ljudbok i öronen.
 
Nej, det är ju en annan sak. Att inte fysiskt orka (jag är själv för trasig för att göra mer än det jobbet kräver av mig just nu).

Men du frågade efter vad som var positivt med grävande och ogräsrensning, och det var vad jag svarade på. Jag hade gärna ägnat mig mer åt sådant arbete, där jag kan låta tankarna vandra och ha en ljudbok i öronen.
Själv tycker jag det är tråkigt och ostimulerande. Man måste dessutom jobba snabbt om man gör det yrkesmässigt.

På min praktik fick jag och en till gräva bort jorden ur en rabatt som var 20 meter lång, 70 cm bred och 40 cm djup. Full med rötter dessutom. Och det var cirka 7 ton jord. Det var totalt själadödande. Och ryggen värkte. När jag la mig på soffan på kvällen så kom jag nästan inte upp. Jag låg och sprattlade som en skalbagge på rygg. Så ovärt.
 
Själv tycker jag det är tråkigt och ostimulerande. Man måste dessutom jobba snabbt om man gör det yrkesmässigt.

På min praktik fick jag och en till gräva bort jorden ur en rabatt som var 20 meter lång, 70 cm bred och 40 cm djup. Full med rötter dessutom. Och det var cirka 7 ton jord. Det var totalt själadödande. Och ryggen värkte. När jag la mig på soffan på kvällen så kom jag nästan inte upp. Jag låg och sprattlade som en skalbagge på rygg. Så ovärt.

Ja, så är det väl tyvärr på alla jobb. Det finns en del uppgifter som jag anser vara helt ovärt att utföra, även om jag förstår att någon måste göra dem eftersom de behöver bli gjorda. Har jag ett jobb fullt med för mig ovärda uppgifter får jag helt enkelt byta jobb. Jag har gjort det en gång, klivit av ett jobb utan någon plan för nästa arbete. Skrämmande, men det gick bra.

Andra tycker ju det du beskriver som ovärt vara rena drömyrket att syssla med, tur att vi är olika.
 
Jag har sagt det förut men säger det igen. Mitt belöningssystem fungerar inte. Och jag kan inte påminna mig om att det någonsin gjort det.

Om jag minns rätt så har du (haft?) igång en dialog om eventuell npf-diagnos med vården? Har ni då pratat om din nedsättning i belöningssystemet?

Om du är villig att prova medicinsk hjälp så är jag ganska säker på att vissa av de läkemedel som används vid adhd har till syfte att just hjälpa till vid ett bristande naturligt belöningssystem. Jag har dock fått den informationen i andra hand, via en vän som diskuterat med sin läkare, men det finns garanterat andra i tråden som vet mer om effekten hos de olika medicinerna.

Sökte på "brist på dopamin adhd" på Google och klippte in nedanstående från en av länkarna som kom upp. Om du vill veta mer om detta kan du söka själv och läsa, och såklart ta upp i din vårdkontakt.

"Kemin bakom ADHD

Vid ADHD fungerar inte signalsubstanserna som de ska. Signalsubstanserna är de ämnen som hjälper impulser att transportera sig i hjärnan. Bristen på dem gör att det blir svårt för hjärnan att kommunicera.

Speciellt är det problem med signalsubstansen dopamin. Dopamin tillhör belöningssystemet i kroppen - ett må-bra-hormon som utsöndras när vi gör saker vi tycker är kul. Detta gör att många med ADHD har svårt att koncentrera sig när de gör "tråkiga" saker - det utsöndras inget dopamin och en person med ADHD blir väldigt trött och kan inte fokusera."
 
Gällande jobb så får jag intrycket av att kontorsjobb passar dig bättre än ett fysiskt utejobb. Känns som att det är lätt som tipsare att bli lurad av att ditt intresse är trädgård och växter, och att det då är lätt att dra slutsatsen att ett fysiskt utejobb passar bäst eftersom trädgårdsarbete är just det, och att många andra hellre jobbar med kroppen utomhus än utför jobb vid en dator. Men vi är ju alla olika, och du verkar dessutom både ha kunskap, erfarenhet och en viss vilja (inte ovilja i alla fall) till att utföra jobb som görs vid datorn.

Jag tänker spontant på all denna information som läggs upp på hemsidor och frågor som besvaras på olika forum och i tidningar, t ex odla.se, Blomsterlandet o plantagen, tidningar om hem o trädgård - nån måste ju skriva all denna information och se till att den hamnar på rätt plats, vad är det för en tjänst/roll? Alla dessa lappar med information och ibland bild, som är nedstuckna i eller klistrade på krukan - vem tar fram dem och ser till att administrationen fungerar så att rätt lapp är på rätt växt?
 
Lite vid sidan om ämnet men ändå: att få ont i ryggen om man är otränad och jobbar med att gräva är något övergående. Kroppen svarar med träningsvärk när man använder sina muskler på ett nytt sätt/mer än man brukar.

Om man börjar jobba heltid på ett jobb där det ingår många fysiska moment vänjer sig kroppen och efter kanske en månad eller två har man starka muskler istället för smärtor.

Jag förstår att det är jobbigt att må dåligt psykiskt. Men försök komma ihåg att det är bra för de allra flesta att ha någon form av jobb och därmed vara behövda.

Samtidigt får man acceptera att det tar tid att bli bra på det man gör, och nånstans ska man börja. Alltså inte ha så höga krav vare sig på sig själv eller arbetsplatsen till en början.
Rom byggdes inte på en dag. Börja någonstans och se hur det funkar.

När folk frågar mig om de ska göra en stor förändring brukar jag säga: det går alltid att säga upp sig/flytta hem igen — bättre att testa än att undra vad det eventuellt skulle ha blivit om man vågat. Ofta blir det mycket bättre än folk tror när man försöker!
 
Om jag minns rätt så har du (haft?) igång en dialog om eventuell npf-diagnos med vården? Har ni då pratat om din nedsättning i belöningssystemet?

Om du är villig att prova medicinsk hjälp så är jag ganska säker på att vissa av de läkemedel som används vid adhd har till syfte att just hjälpa till vid ett bristande naturligt belöningssystem. Jag har dock fått den informationen i andra hand, via en vän som diskuterat med sin läkare, men det finns garanterat andra i tråden som vet mer om effekten hos de olika medicinerna.

Sökte på "brist på dopamin adhd" på Google och klippte in nedanstående från en av länkarna som kom upp. Om du vill veta mer om detta kan du söka själv och läsa, och såklart ta upp i din vårdkontakt.

"Kemin bakom ADHD

Vid ADHD fungerar inte signalsubstanserna som de ska. Signalsubstanserna är de ämnen som hjälper impulser att transportera sig i hjärnan. Bristen på dem gör att det blir svårt för hjärnan att kommunicera.

Speciellt är det problem med signalsubstansen dopamin. Dopamin tillhör belöningssystemet i kroppen - ett må-bra-hormon som utsöndras när vi gör saker vi tycker är kul. Detta gör att många med ADHD har svårt att koncentrera sig när de gör "tråkiga" saker - det utsöndras inget dopamin och en person med ADHD blir väldigt trött och kan inte fokusera."
Ja, det har diskuterats och jag har blivit utredd. Jag upplevde utredningen som väldigt fyrkantig och psykologen skrev att de tecken som fanns på add kunde ses som tecken på autism. Men jag fick ingen diagnos alls.

Jag och vården har aldrig diskuterat mitt bristande belöningssystem, mer än att jag aldrig känner någon belöning när jag gjort något. Vi har inte grävt djupare i det där. Och det var definitivt inget som togs upp under utredningen.

Jag är för övrigt rädd för adhd-medicin. Tål ju t.ex. inte koffein och tror att adhd-medicin ger liknande effekter. Och jag får ångest av det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Skola & Jobb Jag går just nu en utbildning inom naturbruk med inriktning trädgård och anläggning. Vi ska lära oss om växter, anläggning och hur man...
Svar
8
· Visningar
707
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp