Snöskor - hur löser ni problemet?

Pathmaker

Trådstartare
Jag har inga snösulor på min häst, hovslagaren var här precis innan snön kom och vi trodde inte att snösulor skulle behövas, då bet man sig lite i tungan av irritation när det bara någon dag senare smällde ner ett stort vitt täcke :mad: Men hur gör jag för att undvika "snöskorna" som blir under hästens hovar? Klumparna är skitjobbiga att ha, vill så gärna slippa men känner att det är onödigt att bryta loss de nya skorna och göra om allt. Känns bara så dumt.

Finns det något knep? Typ något man kan smörja under hoven för att minska risken för att få snön att fastna? :confused:
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Jag har inga snösulor på min häst, hovslagaren var här precis innan snön kom och vi trodde inte att snösulor skulle behövas, då bet man sig lite i tungan av irritation när det bara någon dag senare smällde ner ett stort vitt täcke :mad: Men hur gör jag för att undvika "snöskorna" som blir under hästens hovar? Klumparna är skitjobbiga att ha, vill så gärna slippa men känner att det är onödigt att bryta loss de nya skorna och göra om allt. Känns bara så dumt.

Finns det något knep? Typ något man kan smörja under hoven för att minska risken för att få snön att fastna? :confused:
:rofl:
Tja vad säger man...Kommer det snö... i vinter... igen:confused:

Har du 4 hål iallafall kan du köpa polarpadsen, annars blir det nog till att köpa ett gäng storpack med glass:p- använd locket

Eller så ber du hovis som troligen var med i det korkade beslutet o komma tillbaka.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Jag har aldrig haft snösulor på mina hästar och vi har det ganska så snöigt om vintrarna. Mina hästar får styltor, men de försvinner så fort man börjar trava eller galoppera och jag ser inga problem med det.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Så resonera min hovslagare med när han var här för snart 3 veckor sen... det kommer ingen snö före nyår var hans svar när jag ville ha sulor..

Men jag har klarat mig förut smörjer jag hovarna med ol´ja eller hovfett fastnar det inget i dom...
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Trodde du inte att snön skulle komma inom de 7-8 veckorna framåt innan nästa skoning då?

Jag stör mig alltid något jävulsk på folk som missar snösulorna första skoningen, det kommer snö varje vinter och är snöstyltor ett problem så löser man ju det genom att vintersko!

Iaf, min häst har inga snösulor nu och jag har testat att pensla insidan - det funkade typ 50 m. Kanske skulle testa glasslocken? Men jag är rädd de trillar av, jag tänker inte sitta av och plocka upp dem och rider oftast en bit. Så än så länge har jag inte vågat testa :p
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

En tjej i stallet visade en pryl som var ny för mig iaf, men så har jag ju haft barfota hästar ganska många år nu..

Hursom, det är som en stor oval plastfläpp med två metallskodda öglor/hål på ena "kortsidan". Så skruvar man ur tåbrodden, lägger på fläppen över hålen och skruvar sen fast den med brodden.
Så lysande ut tyckte jag :idea:
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Om man skulle googlat först :angel: polarpads heter de alltså :)
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Ok tack, ska kolla :) Ska pröva att smörja med ;)

Kl
Till Axel och the_connemara; inte så jäkla enkelt att veta alla gånger ^^ Här kommer det inte alltid snö på vintern i mängder :) Kanske ett täcke på 5 cm knappt, men nu brassade det på ordentligt. Så spara era kommentarer till någon annan ;) Jag frågade efter tips, inte spydighet.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Jag väntade med sulor och gjorde så att jag helt enkelt ringde ut hovis en gång till som drog av skorna, satte på sulorna och sen var det problemet löst. Skulle föreslå att du gjorde detsamma.

Sen räcker det faktiskt oftast med att det är lite slaskigt för att is ska klumpa sig under skorna, har inte med mängden snö som ligger ute.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Jag har än så länge aldrig haft sulor på mina hästar.

Styltorna försvinner när jag börjar trava/tölta eller galoppera :) Märker jag att det fastnar hela tiden och på en gång så rider jag helt enkelt på lite fortare den turen.. och sen får jag vara ute på "söndags tur" de dagar snön inte fastnar lika lätt :)
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Hade det varit för ridningens skull hade det går någorlunda utan snow-grips men häststackaren ska gå i hagen också och hittills har jag inte lyckat förklara för henne att hon måste springa för att kunna gå obehindrat:angel:.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Det gör det knappast i Halland eller Skåne heller men har man en normal häst funkar det utmärkt att vara vinterskodd 2-3 omgångar :-)
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

*kl*

Du struntar helt enkelt i skritten o bara travar/galopperar.

Jag har provat smörja hovarna med dvs saker, funkar inte alls. Värdelöst o ha hovkrats med sig o försöka fixa i skogen.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Det är ett helsike för dom i hagen också , har en av mina skodd och skos om på tisdag med sulor och brodd ( eller skos av över vintern ).
Jag har gått ut och försökt hjälpa henne ibland , men hon blir bara sur och säjer att hon kan själv ;)
Hon slår / smäller hovarna i backen så det lossnar.
Jag har iallafall dragit upp rapsolja i en stor spruta och sprutar ner det vid strålen , och så har jag en skruvmejsel eller ngt annat längre ( hovkratsen kommer inte ner så bra ) , och så har jag kunnat bända loss styltorna.
Men fy sjutton va skönt det ska bli efter helgen att få det åtgärdat !!
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

En hammare är bra mycket mer effektiv ön en hovkrats för att få bort styltorna. Slå på utsidan av hoven på eller nära skon.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Attans, själv måste jag specialbeställa skor med broddhål (dojjorna är så stora att det är ett litet helvete att borra/gänga broddhål) och det drog ut lite på tiden så när vi väl drog på dem så hade smhi sagt snö snart så vi drog på brodd och snösulor på en gång och dan efter kom snön. Det gäller att ha bra timing ;)

Men beroende på hur du har med broddhål (förhoppningsvis har du iaf skott med 4 broddhål?) så kanske de där polarpads funkar, har dock aldrig provat själv.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Kl
Att inte ha snösulor är som att dubba sommardäcken.

eller så får man galoppera direkt från uppsittning när det är kramsnö.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

Trodde du inte att snön skulle komma inom de 7-8 veckorna framåt innan nästa skoning då?

Jag stör mig alltid något jävulsk på folk som missar snösulorna första skoningen, det kommer snö varje vinter och är snöstyltor ett problem så löser man ju det genom att vintersko!p

Det kommerintesnö varje vinter på västkusten! Och kommer den så är det oftast inte förrän in i januari. Den här vintern har dessutom spåtts bli väldigt mild.

TS polarpads som någon föreslog, alternativt glasslock. Troligtvis töar det rätt snart ändå.
 
Sv: Snöskor - hur löser ni problemet?

om glass locken skulle trilla ur , vad spelar det för roll , dom är gratis , du har haft hjälp den tiden dom satt i , annars rider du utan hela tiden.Min efarenhet är att det är svårt att passa till dom ordenligt, en häst jag hade förr hade bra hovar för glasslock, den jag har nu inte lika lätt att klippa till så det passar.:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 125
Senast: Fraegd
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 086
Senast: kryddan
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 471
Senast: Philosophia
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 953
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp